ВідеоУРОК
Загальна характеристика займенника.
Розряди. Відмінювання особових
Мета уроку: знати про займенник як частину мови, уміти знаходити їх з-посеред інших слів, розрізняти розряди займенників і вміти відмінювати особові.
Доброго здорового дня. Мене звати Костюк Василь Володимирович, сьогодні урок проводитиметься в кабінеті української мови та літератури Івано-Франківської школи №25.
Попрошу підготуватися до уроку: візьміть підручник, зошит і ручку – вони нам знадобляться (я зі своїми учнями користуюся підручником братів Заболотних). Слайд 1
Усі ми знаємо, що повторення – це мати навчання.
Отже, нагадаємо вивчене у формі тестів, записуйте свої відповіді: Слайд 2
1. Який розділ мовознавства вивчається зараз:
а-фонетика, б-морфологія,
в-синтаксис, г-лексика.
2.Що вивчає морфологія:
а-звуки і букви, б-значення слів,
в-слова як частини мови, г-будову речень.
3.Скільки всього є частин мови: а-3, б-5, в-7, г-10.
4.Чому слова поділяються на частини мови:
а-від кількості слів, б-від будови,
в-що вони означають,
г-яким членом речення виступають.
5.На які групи поділяються частини мови:
а-самостійні, б-службові, в-особлива.
І це вже не питання, а закріплення: частини мови можна запамʼятати так:
6-3-1 6 самостійних, 3 службові, 1 особлива.
Перевіримо тести – 1-б, 2-в, 3-г, 4-в, 5-а, б, в.
А тепер вправа з ключем на те, як ви засвоїли цей матеріал. Слайд 3
Подані слова треба розташувати за частинами мови:
1-іменники, 2-прикметники, 3-інші частини мови.
Однакові, ожинова, окуляри, кутовий, усякий, сорок, плавні, близько, вибори, дякую, зразкові, далека, жмурки.
Ключ: з других букв прочитаєте імʼя та прізвище головного героя, а також його бабусі із твору, який саме зараз повинен би вивчатися на літературі – „Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку №9”.
Музика – Little Man
Перевіримо виконання. Слайд 4
Іменники |
Прикметники |
Інші частини мови |
окуляри |
однакові |
усякий |
плавні |
ожинова |
сорок |
вибори |
кутовий |
близько |
жмурки |
зразкові |
дякую |
|
далека |
|
Ключ: Клим Джура, Соля (бабуся) |
На попередніх уроках ми вже вивчили кілька частин мови.
На питання – хто? що? відповідають іменники;
який? чий? – прикметники;
скільки? котрий? – числівники.
Сьогодні вивчатимемо наступну групу слів, яка обʼєднана назвою…
А от якою, вам потрібно здогадатися, розвʼязавши ребус, – це і буде темою нашого уроку.
Отже, ребус. Слайд 5
Гадаю, ви розшифрували: за Й м пень – забираємо першу й останню букви – ЕН, додаємо Н бик – забираємо першу букву ИК – ЗАЙМЕННИК.
Отож, запишіть тему нашого уроку: Слайд 6
Загальна характеристика займенника.
Розряди. Відмінювання особових
Мета уроку: знати про займенник як частину мови, уміти знаходити їх з-посеред інших слів, розрізняти розряди займенників і вміти відмінювати особові.
А ще ми сьогодні познайомимося із абсолютним рекордсменом серед слів (може, хтось із вас знає: яке слово найчастіше вживається у нашій мові?).
Що ж це за частина мови така – ЗАЙМЕННИК. Саме слово говорить, що воно виступає за іменник, замість іменника. А я додам: замість прикметника і числівника. Василь – він, Оксана – вона, гарна – така, Марійчин – її, сорок – стільки, наступний – котрий.
Отже, іменники, прикметники, числівники чітко називають предмет, ознаку, чи кількість, а займенник тільки вказує, але не називає. Сказавши „ВОНА пішла” чи „Мені ТАКИЙ смартфон купили!”, ми не знаємо, хто пішов і який саме смартфон.
Мабуть, уже й правило можна сформулювати. А що у правилі має бути? Самостійна чи службова ч.м., яку роль виконує у мовленні, на які питання відповідає, чи виступає членом речення.
Займенник – це самостійна частина мови, яка вказує на предмет, ознаку чи кількість, але не називає їх; відповідає на питання – хто? що? який? чий? скільки? котрий? А раз відповідає на питання, означає предмет, поняття чи ознаку, то ці слова виступають членами речення. Найчастіше займенники є підметами, додатками, означеннями, інколи обставиною, а також можуть входити до складеного присудка.
Повторимо: займенник – це…
Зараз запишемо речення й підкреслимо, якими членами речення виступають займенники.
(Речення взяті із твору „Таємне товариство боягузів Лесі Воронини).
Ми запрошуємо тебе до товариства…
Я втікав од Сашка і його нахабного реготу.
Їх, синьомордиків, стільки зібралося!
Ні! Я не боягуз, я не такий!
Що ще можемо сказати про займенник? Усі вони змінюються за відмінками, а деякі і за родами.
Правила щодо цього є у вас в підручнику на с.190 – параграф 59-й.
Наступна частина нашого уроку – розряди займенників. Є їх девʼять. Але не жахайтеся: це не так уже й важко вивчити. Перегорніть у підручнику сторінку і знайдіть таблицю з розрядами займенників. Візьміть олівець і дещо зараз допишете – так, повірте мені, краще буде вчити. Це сторінка 191-ша. Слайд 7
Особові вам знайомі, але, на мою думку, краще запамʼятовуються ось так, це ніби пісенька: я - ти, ми – ви; він, вона, воно, вони. Так і завчіть.
У останній графі є розряд означальних. Олівцем, де є місце, запишіть:
сам, самий, весь, всякий; кожний, жодний, інший.
Чому ОЗНАЧАЛЬНІ? Вони змінюються, як прикметники. Наприклад: синій – синього, весь – всього, синьою – всією; кожний – кожного, жовтий – жовтого…
Моя вам порада на ці дні: вивчіть тільки назви розрядів; не намагайтеся зазубрити і розряди, і займенники – все переплутається. Отже, вивчите назви розрядів, особові й означальні. А потім кожен розряд вивчатиметься окремо – і їх ви знатимете.
Ще раз прочитайте особові – я, ти, ми, ви, він, вона, воно, вони. Заплющіть очі і повторіть.
Є? – Молодці.
Так само й означальні: сам, самий, весь, всякий, кожний, жодний, інший.
Маючи перед собою підручник, а вньому розряди займенників, спробуйте зараз виписати із пісні, що звучатиме, займенники – виписуйте всі, навіть коли вони повторюються. Готові?
«Я живу в Україні» - від 2.43 хв. Після цього перевіряємо – Слайд 8
А зараз звернемо увагу на великих рекордсменів і конспіраторів, на особові займенники.
–Чому рекордсмени?
–Хтось із вас знає?
–Справа в тому, що вони є рекодрсменами за частотою вживання у мовленні. А займенник „Я” – абсолютний чемпіон – це слово найчастіше вживається, і це не тільки в нашій мові, а й у багатьох інших.
Відеоролик – Особові займенники
Чому ж особові займенники конспіратори? Здогадалися? Ні?
Спробуймо іх провідмінювати.
Запишімо відмінки. Записуйте тільки першу букву і крапку. Слайд 9
Н. |
я |
ти |
ми |
ви |
він |
вона |
воно |
вони |
Р. |
мене |
тебе |
нас |
вас |
його |
її |
його |
їх |
Д. |
мені |
тобі |
нам |
вам |
йому |
їй |
йому |
їм |
З. |
мене |
тебе |
нас |
вас |
його |
її |
його |
їх |
О. |
мною |
тобою |
нами |
вами |
ним |
нею |
ним |
ними |
М. |
на мені |
на тобі |
на нас |
на вас |
на ньому |
на ній |
на ньому |
на них |
Кличного відмінка жоден займенник не має.
Так-от, кажучи по-науковому, під час відмінювання всі особові займенники змінюють свою основу. Будьте пильними, умійте розпізнати цих великих конспіраторів. Маючи перед собою відмінювання, нібито й не важко. Але якщо у реченнях або тестах є поруч кілька займенників різних розрядів, справді виникають труднощі знайти особові.
Наприклад, тестове завдання: в котрому рядку усі займенники особові. Але перед відповіддю закрийте зошит і підручник чи переверніть їх. Слайд 10
А- кого, нас, чим, їхніми;
Б- нею, у кому, його, нами;
В- таким, їм, тебе, вами;
Г- йому, мною, ними, нам.
Ну як? Це справді непросто. Хоча й труднощів великих не повинно бути, адже ОСОБОВІ займенники – це ті слова, що найчастіше звучать і пишуться у різних відмінках. Треба поставити їх у називному відмінку.
Відмінювання особових займенників у підручнику є на сторінці 194-ій.
Хочу звернути вашу увагу на таке: говорячи один з одним, ми часто використовуємо займенники – ТИ і ВИ. Так-от, ніколи вони звертаннями не бувають, хіба що у зневажливій формі. Ми кажемо: „Климе, ти хотів би взяти участь у незвичайному експерименті?” Звертанням є КЛИМЕ, а не ТИ. Уявіть собі, чи гарно б себе почували, якби до вас звернулися: „Ти, підійди сюди!”
І наостанок про ці займенники послухаймо, коли ж вони пишуться з великої букви – а таке можливе.
Відеоролик О.Авраменка
Наш урок завершується, тому пора зробити підсумки.
Отже, хто сформулює правило про займенник?
Займенник – це самостійна частина мови, яка вказує на предмет, ознаку чи кількість, але не називає їх; відповідає на питання – хто? що? який? чий? скільки? котрий?
-замість яких частин мови виступають займенники?
-на які питання вони відповідають?
-це самостійна чи службова частина мови?
-якими членами речення виступають?
-скільки є розрядів займенників?
-які займенники найбільш уживані?
-чому ОСОБОВІ називають конспіраторами?
І насамкінець невеличка жартівлива вікторина про особові займенники.
1.Які два займенники заважають на дорогах? - я-ми.
2.Три займенники забруднилися і хочуть на річку. Які ж це? – ви-ми-ти.
3.Два займенники від карантину уже змучилися і скоро почнуть ЩО? – вити.
Ну що ж, залишилося домашнє завдання оголосити: Слайд 11, 12
§ 59 і 60; вивчите особові та означальні займенники,
а також назви розрядів.
Виконаєте вправу 508 – це із підручника Заболотного.
Хто забажає, може виконати таке завдання: виписати прислів’я,
у яких є особові займенники в різних відмінках.
Наприклад:
Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Гарного вам дня, дякую всім за увагу.
МОЇМ учням – велике-превелике вітання й бажання скорої зустрічі.