Урок "Загальна характеристика займенника"

Про матеріал
Знати про займенник як частину мови, уміти знаходити їх з-посеред інших слів, розрізняти розряди займенників і вміти відмінювати особові. А ще ми сьогодні познайомимося із абсолютним рекордсменом серед слів.
Перегляд файлу

ВідеоУРОК

Загальна характеристика займенника.

Розряди. Відмінювання особових

 

Мета уроку: знати про займенник як частину мови, уміти знаходити їх з-посеред інших слів, розрізняти розряди займенників і вміти відмінювати особові.

 

Доброго здорового дня. Мене звати Костюк Василь Володимирович, сьогодні урок проводитиметься в кабінеті української мови та літератури Івано-Франківської школи №25.

Попрошу підготуватися до уроку: візьміть підручник, зошит і ручку – вони нам знадобляться (я зі своїми учнями користуюся підручником братів Заболотних).   Слайд 1

Усі ми знаємо, що повторення – це мати навчання.

Отже, нагадаємо вивчене у формі тестів, записуйте свої відповіді:        Слайд 2

 

1. Який розділ мовознавства вивчається зараз:

 а-фонетика,     б-морфологія,

 в-синтаксис,    г-лексика.

 

2.Що вивчає морфологія:

 а-звуки і букви,                    б-значення слів,

 в-слова як частини мови,    г-будову речень.

 

3.Скільки всього є частин мови:             а-3,   б-5,   в-7,   г-10.

 

4.Чому слова поділяються на частини мови:

 а-від кількості слів,      б-від будови,

 в-що вони означають,

 г-яким членом речення виступають.

 

5.На які групи поділяються частини мови:

 а-самостійні,    б-службові,   в-особлива.

 

І це вже не питання, а закріплення: частини мови можна запамʼятати так:

 6-3-1                   6 самостійних, 3 службові, 1 особлива.

 

Перевіримо тести – 1-б,  2-в,  3-г,  4-в,  5-а, б, в.

 

А тепер вправа з ключем на те, як ви засвоїли цей матеріал.      Слайд  3

Подані слова треба розташувати за частинами мови:

 1-іменники,   2-прикметники,   3-інші частини мови.

Однакові, ожинова, окуляри, кутовий, усякий, сорок, плавні, близько, вибори, дякую, зразкові, далека, жмурки.

Ключ: з других букв прочитаєте імʼя та прізвище головного героя, а також його бабусі із твору, який саме зараз повинен би вивчатися на літературі – „Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку №9”.

Музика ­Little Man

 

Перевіримо виконання.                                                                                Слайд 4

 

Іменники

Прикметники

Інші частини мови

окуляри

однакові

усякий

плавні

ожинова

сорок

вибори

кутовий

близько

жмурки

зразкові

дякую

 

далека

 

             Ключ: Клим Джура,   Соля  (бабуся)

 

На попередніх уроках ми вже вивчили кілька частин мови.

На питання – хто? що? відповідають іменники;

який? чий? – прикметники;

скільки? котрий? – числівники.

 

Сьогодні вивчатимемо наступну групу слів, яка обʼєднана назвою…

А от якою, вам потрібно здогадатися, розвʼязавши ребус, – це  і буде темою нашого уроку.

 

D:\ВАСИЛЬ\Ребуси\Скановані ребуси\реб - мова\Займенник.jpgОтже, ребус.                                                                                                Слайд 5

 

 

 

 

 

Гадаю, ви розшифрували: за Й м    пень – забираємо першу й останню букви – ЕН,   додаємо Н   бик – забираємо першу букву ИК   – ЗАЙМЕННИК.

 

Отож, запишіть тему нашого уроку:                                                       Слайд 6

 

Загальна характеристика займенника.

Розряди. Відмінювання особових

 

Мета уроку: знати про займенник як частину мови, уміти знаходити їх з-посеред інших слів, розрізняти розряди займенників і вміти відмінювати особові.

А ще ми сьогодні познайомимося із абсолютним рекордсменом серед слів (може, хтось із вас знає: яке слово найчастіше вживається у нашій  мові?).

 

Що ж це за частина мови така – ЗАЙМЕННИК. Саме слово говорить, що воно виступає за іменник, замість іменника. А я додам: замість прикметника і числівника. Василь – він, Оксана – вона, гарна – така, Марійчин – її, сорок – стільки, наступний – котрий.

Отже, іменники, прикметники, числівники чітко називають предмет, ознаку, чи кількість, а займенник тільки вказує, але не називає. Сказавши „ВОНА пішла” чи „Мені ТАКИЙ смартфон купили!”, ми не знаємо, хто пішов і який саме смартфон.

Мабуть, уже й правило можна сформулювати. А що у правилі має бути? Самостійна чи службова ч.м., яку роль виконує у мовленні, на які питання відповідає, чи виступає членом речення.

Займенник – це самостійна частина мови, яка вказує на предмет, ознаку чи кількість, але не називає їх; відповідає на питання – хто? що? який? чий? скільки? котрий?  А раз відповідає на питання, означає предмет, поняття чи ознаку, то ці слова виступають членами речення. Найчастіше займенники є підметами, додатками, означеннями, інколи обставиною, а також можуть входити до складеного присудка.

Повторимо: займенник – це…

Зараз запишемо речення й підкреслимо, якими членами речення виступають займенники.

(Речення взяті із твору „Таємне товариство боягузів Лесі Воронини).

 

Ми запрошуємо тебе до товариства…

Я втікав од Сашка і його нахабного реготу.

Їх, синьомордиків, стільки зібралося!

Ні! Я не боягуз, я не такий!

 

Що ще можемо сказати про займенник? Усі вони змінюються за відмінками, а деякі і за родами.

Правила щодо цього є у вас в підручнику на с.190 – параграф 59-й.

 

Наступна частина нашого уроку – розряди займенників. Є їх девʼять. Але не жахайтеся: це не так уже й важко вивчити. Перегорніть у підручнику сторінку і знайдіть таблицю з розрядами займенників. Візьміть олівець і дещо зараз допишете – так, повірте мені,  краще буде вчити. Це сторінка  191-ша.                       Слайд 7

Особові вам знайомі, але, на мою думку, краще запамʼятовуються ось так, це ніби пісенька: я - ти, ми – ви;  він, вона, воно, вони. Так і завчіть.

У останній графі є розряд означальних. Олівцем, де є місце, запишіть:

сам, самий, весь, всякий;  кожний, жодний, інший.

Чому ОЗНАЧАЛЬНІ? Вони змінюються, як прикметники. Наприклад: синій – синього, весь – всього, синьою – всією; кожний – кожного, жовтий – жовтого…

Моя вам порада на ці дні: вивчіть тільки назви розрядів; не намагайтеся зазубрити і розряди, і займенники – все переплутається. Отже, вивчите назви розрядів, особові й означальні. А потім кожен розряд вивчатиметься окремо – і їх ви знатимете.

Ще раз прочитайте особові – я, ти, ми, ви, він, вона, воно, вони. Заплющіть очі і повторіть.

Є? – Молодці.

Так само й означальні: сам, самий, весь, всякий, кожний, жодний, інший.

 

Маючи перед собою підручник, а вньому розряди займенників, спробуйте зараз виписати із пісні, що звучатиме, займенники – виписуйте всі, навіть коли вони повторюються. Готові?

«Я живу в Україні»  -       від 2.43 хв.      Після цього перевіряємо – Слайд 8

 

 

А зараз звернемо увагу на великих рекордсменів і конспіраторів, на особові займенники.

–Чому рекордсмени?

–Хтось із вас знає?

–Справа в тому, що вони є рекодрсменами за частотою вживання у мовленні. А займенник „Я” – абсолютний чемпіон – це слово найчастіше вживається, і це не тільки в нашій мові, а й у багатьох інших.

Відеоролик – Особові займенники

 

Чому ж особові займенники конспіратори? Здогадалися? Ні?

Спробуймо іх провідмінювати. 

Запишімо відмінки. Записуйте тільки першу букву і крапку.                 Слайд 9

Н.

я

ти

ми

ви

він

вона

воно

вони

Р.

мене

тебе

нас

вас

його

її

його

їх

Д.

мені

тобі

нам

вам

йому

їй

йому

їм

З.

мене

тебе

нас

вас

його

її

його

їх

О.

мною

тобою

нами

вами

ним

нею

ним

ними

М.

на

мені

на

тобі

на

нас

на

вас

на

ньому

на

ній

 на

ньому

на

них

 Кличного відмінка жоден займенник не має.

 

 

Так-от, кажучи по-науковому, під час відмінювання всі особові займенники змінюють свою основу. Будьте пильними, умійте розпізнати цих великих конспіраторів. Маючи перед собою відмінювання, нібито й не важко. Але якщо у реченнях або тестах є поруч кілька займенників різних розрядів, справді виникають труднощі знайти особові.

 

Наприклад, тестове завдання: в котрому рядку усі займенники особові. Але перед відповіддю закрийте зошит і підручник чи переверніть їх.               Слайд 10

А- кого, нас, чим, їхніми;

Б- нею, у кому, його, нами;

В- таким, їм, тебе, вами;

Г- йому, мною, ними, нам.

 

Ну як? Це справді непросто. Хоча й труднощів великих не повинно бути, адже ОСОБОВІ займенники  – це ті слова, що найчастіше звучать і пишуться у різних відмінках. Треба поставити їх у називному відмінку.

Відмінювання особових займенників у підручнику є на сторінці 194-ій.

 

Хочу звернути вашу увагу на таке: говорячи один з одним, ми часто використовуємо займенники – ТИ і ВИ. Так-от, ніколи вони звертаннями не бувають, хіба що у зневажливій формі. Ми кажемо: „Климе, ти хотів би взяти участь у незвичайному експерименті?” Звертанням є КЛИМЕ, а не ТИ. Уявіть собі, чи гарно  б себе почували, якби до вас звернулися: „Ти, підійди сюди!”

 

І наостанок про ці займенники послухаймо, коли ж вони пишуться з великої букви – а таке можливе.

Відеоролик  О.Авраменка

 

 

Наш урок завершується, тому пора зробити підсумки.

 Отже, хто сформулює правило про займенник?

Займенник – це самостійна частина мови, яка вказує на предмет, ознаку чи кількість, але не називає їх; відповідає на питання – хто? що? який? чий? скільки? котрий?

-замість яких частин мови виступають займенники?

-на які питання вони відповідають?

-це самостійна чи службова частина мови?

-якими членами речення виступають?

-скільки є розрядів займенників?

-які займенники найбільш уживані?

-чому ОСОБОВІ називають конспіраторами?

 

 

 

 

 

 

І насамкінець ­ невеличка жартівлива вікторина про особові займенники.

 

1.Які два займенники заважають  на дорогах? ­ ­-     я-ми.

2.Три займенники забруднилися і хочуть на річку. Які ж це? – ви-ми-ти.

3.Два займенники від карантину уже змучилися і скоро почнуть ЩО? – вити.

 

 

 

 

 

Ну що ж, залишилося домашнє завдання оголосити:                        Слайд 11, 12

§ 59 і 60;  вивчите особові та означальні займенники,

а також назви розрядів.

Виконаєте вправу 508 – це із підручника Заболотного.

 

 

Хто забажає, може виконати таке завдання: виписати прислів’я,

у яких є особові займенники в різних відмінках.

Наприклад:

Скажи мені, хто твій друг, і  я скажу, хто ти.

 

 

 

Гарного вам дня, дякую всім за увагу.

МОЇМ учням – велике-превелике вітання й бажання скорої зустрічі.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

zip
Додав(-ла)
Костюк Василь
Додано
7 травня 2020
Переглядів
1265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку