Робота з обдарованими учнями

Про матеріал
Робота з обдарованими учнями - одна з найважливіших у вчительській діяльності. Вчасно підтримати дитину, допомогти їй, спрямувати здібності у правильне русло, нічого не пропустити, не прогледіти - наше завдання. Тільки спільна робота вчителя й учня принесе бажаний результат.
Перегляд файлу

Робота  з  обдарованими  учнями

              Модернізація національної освіти в Україні визначила необхідність розвитку інтелектуального, духовного потенціалу українського народу, вихід вітчизняної науки і культури на світовий рівень. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває проблема формування української еліти.То ж виявлення розумової обдарованості (інтелектуальної чи творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики. Обдарованість – складне, багатогранне явище. Кожна обдарована дитина –   індивідуальність, що потребує особливого підходу.

              Під час роботи з такими дітьми постійно виникають педагогічні й психологічні труднощі, обумовлені розмаїтістю видів обдарованості, зокрема віковою та прихованою, безліччю суперечливих теоретичних підходів і методів, варіативністю сучасної освіти, а також малою кількістю фахівців, професійно та особистісно підготовлених до роботи з обдарованим дітьми.

               Саме діти з ознаками обдарованості вільно або мимоволі можуть створювати своєю поведінкою нестандартні ситуації, для вирішення яких «учительські» стереотипи не лише даремні, але навіть шкідливі як для усвідомлено або неусвідомлено вимагають до себе відношення як до повно-правного суб'єкта учбової діяльності, спілкування і так далі. Тим часом один із найбільш поширених стереотипів традиційної учительської свідомості полягає в тому, що учень (саме тому, що він учень) початково розглядається як об'єкт педагогічної дії, але не як суб'єкт спільного освітнього процесу.

                Це означає, що, працюючи з обдарованими дітьми, треба вміти вставати в позицію рефлексії до самого себе. Так, одним із основних психологічних принципів роботи з дітьми є принцип «прийняття іншого», згідно з яким учитель повинен спочатку приймати учня як індивідуальність зі своїми особливостями, що вже склалися.  Крім того, учителеві важливо володіти даром навіювання, уміти аргументовано переконувати; бути неупередженим, справедливим, емоційно врівноваженим, тактовним, щоб не вплинути негативно на прагнення дитини до творчості, на її етичні вчинки; бути здатним до самоаналізу, самокритики, перегляду своїх позицій, виваженості вчинків; налагоджувати з учнями партнерські стосунки; надавати дітям свободу вибору і прийняття рішень; володіти високим рівнем пізнавальної і внутрішньої мотивації, адекватною самооцінкою тощо. Як відомо, лише особистість може виховати особистість і тільки талант може виростити новий талант.

               Упродовж  багаторічної педагогічної праці все більше переконуєшся в тому, що компетенція вчителя є важливим фактором у використанні спеціальних методів навчання. Саме вчитель створює атмосферу, яка може надихати учня або руйнувати його впевненість у собі, заохочувати чи пригнічувати інтереси. Щоб створити таку атмосферу, компетентний учитель використовує такі творчі методи  та прийоми під час освітнього процесу:

- стимулювати бажання учнів працювати самостійно;

- заохочувати до роботи над проектами, запропонованими самими учнями;

- переконувати учнів у тому, що вчитель є їхнім однодумцем, наставником;

- заохочувати до максимальної захопленості у спільній діяльності;

- виключати будь-який тиск на дітей, створювати розкуту атмосферу взаємо-розуміння та взаїмопідтримки;

- надавати дитині свободу вибору галузі застосування власних здібностей.

               Особистість часто не може правильно обрати життєвий шлях, що , урешті-решт , негативно позначається на науковому та інтелектуальному потенціалі держави в цілому, на рівні її економічного та соціального розвитку. Адже обдарований учень починається з обдарованого вчителя (інтелект загострюється інтелектом, характер виховується характером, особистість формується особистістю).

             "Завдання педагога - управляти процесами творчого пошуку, ідучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання". Учитель  визначає такі підходи до керівництва творчою діяльністю:   1) оволодіння алгоритмами творчого процесу й побудова відповідних моделей різноманітних творчих рішень;    2) створення учням найсприятливіших умов для творчості та її розвитку, удосконалення та реалізації планів і бажань.

        У своїй діяльності використовую певні алгоритми роботи з обдарованими учнями на уроках української мови і літератури, маю такий  алгоритм роботи вчителя з обдарованою дитиною :  вивчення біографії письменника, складання хронологічної таблиці  його життєвого  і  творчого шляху;  добирання цікавого матеріалу, фактів про життя і творчість митця; написання реферату,підготовка ілюстрації до твору,створення презентації життєвого і творчого шляху, аналіз художніх засобів, використаних у творі, ознайомлення з іншими творами письменника ; складання кросвордів, ребусів, мовних загадок  до творчості письменника; складання кросвордів до вивчених творів; створення презентації творів письменника; складання словничка невідомих слів до твору; складання питань до художнього твору, до вірша; складання питань,   тестів    для    перевірки    знань    з    біографії  та творчих здобутків письменника, змісту твору, опрацювання матеріалу з теорії літератури.  7. Виконання   практичних   завдань   з   теорії   літератури   (наведення прикладів з різних творів).  8. Написання твору за творчістю вивченого письменника.  9. Захист творчої роботи.

       Алгоритм   роботи вчителя з обдарованою дитиною :

1. Самоосвіта вчителя.  2. Детальне вивчення , опрацювання програми.

3. Складання плану роботи з обдарованою дитиною на місяць, рік тощо.

4. Вивчення недоліків, пргалин у навчанні. 5.Поглиблене вивчення теоретичного матеріалу. 6. Виконання практичних завдань за вивченим матеріалом.

7. Самостійне опрацювання додаткових джерел.

8. Виконання творчих завдань: складання ребусів; складання кросвордів;

 складання цікавих завдань; складання тестових завдань.

9. Виконання завдань з розвитку мовлення:  написання лінгвістичних казок;     написання творів різних типів; складання творчих завдань з розвитку мовлення;  складання діалогів.

10. Створення презентації з теми.

11. Аналіз виконаної роботи (самоосвітньої діяльності), усунення помилок, наведення власних прикладів.  

        Учителю слід творчо підходити  до побудови освітнього процесу обдарованих дітей,  враховуючи  індивідуально-особистісний  фактор,  який  базується на необхідності врахування не лише індивідуальності учня, а й усієї системи стосунків особистості з оточенням; оцінювання  впливу цих стосунків на психіку дитини та її індивідуальні можливості.

        Реалізуючи цей підхід, учитель цілеспрямовано  досягає: вивчення досягнутого рівня розвитку особистості; індивідуалізації процесу навчання, яка б відштовхувалася від досягнутого рівня й зберігалася  упродвж  усього процесу навчання.

        Моделюючи  форму розвитку здібностей дитини,  перевагу слід віддавати  розвивальним  завдання, оптимальним за змістом,  реальним щодо  навантаженням для дитини, які  формують  у неї раціональні вміння розумової праці. 

        Своє ж завдання я бачу в тому, щоб створити таку навчальну ситуацію, яка б максимально навантажувала провідну здібність конкретної дитини.  Адже  працюючи з обдарованими дітьми, учитель створює необхідні  дидактичні умови, які включають  фактори, що стосуються обох сторін.

         Плануючи роботу з обдарованими дітьми,  я досягаю  належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової аналітичної, розвиваючої, творчої діяльності.

         Серед методів навчання обдарованих учнів, які застосовую, переважають  самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок. Контроль за їх навчанням,  який здійснюється, стимулює поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, перенесення знань у нові ситуації, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання  мають творчий, диференційований характер.

         Сенека сказав: «Про свої здібності людина може дізнатися, тільки спробувавши прикласти їх». Саме цими словами мудрої людини я керуюсь у своїй роботі. Одним із напрямків моєї роботи з обдарованими учнями є підготовка їх до участі в різноманітних конкурсах:  у Міжнародному конкурсі з української мови імені Петра Яцика, Міжнародному - мовно літературному конкурсі учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, конкурсі творчих робіт до Дня матері, численних конкурсах до річниць із дня народження  письменників  та поетів, предметних олімпіад. Заслуговує на увагу систематичність та наступність і перспективність  цієї роботи. Однією з передумов готовності вчителя до цієї діяльності є те, що вона постійно займається самоосвітою, забезпечуючи відповідний фахово-інформаційний рівень. Під час проведення індивідуальних та групових занять з учнями наголошую на тому, яке велике значення має уважне ставлення людини до слова в будь-яких ситуаціях: під час спілкування з рідними вдома, з ровесниками чи учнями різного віку в школі, на вулиці чи в громадських місцях;  з учителями, старшими за віком людьми – культура мовлення, культура спілкування ніколи не буде відмінена. Відповідно, тоді й маємо бажаний результат. Так, наприклад, у цьому навчальному році мої учні (школярі 5-6 класів) мають такі перемоги: І місце у ІІ етапі Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, Міжнародному мовно – літературному конкурсі учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, участь у ІІІ етапі (Лобовньова Софія), ІІІ місце в міському конкурсі «Я- журналіст» на тему «Моє розуміння патріотизму» (Говорун Аня, Лобовньова Софія), ІІ місце в міському конкурсі «Проба пера» - Зінченко Варвара, ІІ, ІІІ місця у шкільному етапі конкурсу читців до річниці з дня народення  Тараса Шевченка ( Говорун Аня, Зінченко Варвара, Лимар Діана), участь у міському етапі; у Міжнародному творчому конкурсі «Малюнок, вірш, лист до мами», результати якого ще не відомі. Саме шестикласники брали участь в урочистому відкритті І етапу вищеназваних конкурсів, заходів з нагоди 120 - річчя з дня народження письменника-земляка Бориса Дмитровича Антоненка-Давидовича,  21 лютого - Міжнародного дня рідної  мови тощо.

       

        

 

 

 

 

         Ось кілька творчих робіт учнів на різні теми.

 

Зимові фантазії

З приходом зими у природі все змінилося: білосніжною ковдрою вкрилася земля. Тиша… Тільки чути, як шепоче вітер, розповідаючи засніженим  деревам свої морозні зимові казки.

Зима- чудова пора року. Вона зовсім не сумна й сувора, як це здається на перший погляд,  а весела й захоплююча. Узимку дітвора полюбляє бавитись у сніжки, ліпити сніговика Добряка, заповзято кататися на санчатах з ковзанки, крутити піруети на ковзанах, прокладати шлях по заметеному снігом лісу на лижах.

Узимку всі люди відзначають головні свята року. Ой, скільки ж справ у дітлахів: прикрасити ялинку різнокольоровими вогниками та яскравими кульками, дочекатися Святого Миколая та дідуся Мороза, привітати сусідів і родичів колядками та щедрівками, пригостити святою вечерею хрещеного і хрещену...

 А як щодо подорожей? Зимові курорти в Україні просто заворожують !

          Я дуже люблю гори. Цього літа я мала змогу милуватися природою найвищої точки Українських Карпат - Говерлою. Для мене це було дивовижно та захоплююче.

Карпати красиві будь-якої пори, але Карпати взимку - особливо прекрасні. Усі шанувальники гірськолижного туризму обирають зимовий відпочинок у Карпатах, і це насправді чудова нагода гарно провести час. Я мрію побувати в зимових Карпатах, відчути морозний дух багаторічних  ялин, покататися на лижах, санчатах, сноуборді чи навіть на снігоході. Уявляю, як мчусь із засніженої гори на сноутюбі на чималій швидкості, повз мене пролітають мої друзі – нам весело, навколо лунає дитячий сміх та радощі. Мрію піднятися високо-високо в гори за допомогою снігових ракет, які дають можливість рухатися по дуже глибокому снігу.

А як було б добре подорожувати на канатній дорозі!  З висоти підйомника можна насолоджуватися дивовижними краєвидами зимових Карпат, які мають напрочуд казковий вигляд.

Санний потяг – ще одна моя мрія, це вже класика зимових розваг, але, як і все хороше ,  ніколи не набридає! Щільно загорнуті в теплі ковдри учасники їдуть на зручних санях. Увечері атмосферу доповнює блиск факела. Екскурсія, як правило, закінчується багаттям і запіканням ковбасок. Траси для санних потягів вибирають дуже старанно й прокладають через мальовничі карпатські долини.

          Маю величезне бажання, щоб мої мрії рано чи пізно здійснилися і я змогла відчути ті емоції, які так чітко уявляю…                                                                                                                                                                                                 

                                                                                          Зінченко Варвара

 

 

 

Зоряне небо

 

Сьогодні був дуже насичений день. Я гуляла в парку, грала в сніжки, проводила час із  друзями, тому дещо втомилася. Мені дуже захотілося, як завжди, дивитися ввечері у вікно, смакувати гарячим чаєм та мріяти… Мріяти про щось хороше, гарне й таке миле серцю!

Я помітила, що кожного разу мене надихають зірки. Іноді здається, що це маленькі вогники, які відчувають кожен порух душі й розуміють думки.

 Але ж яка це краса! Зоряне небо не можна описати словами. У такі моменти, коли ти залишаєшся на одинці з природою, бракує слів, бо  стоїш поряд із незламною, неповторною силою краси й владою Всесвіту.

 Здається, який інтерес можуть викликати зірки? Виявляється, можуть! Адже  кожна зірка – це загадка,  у неї є своя історія. І кожного разу, дивлячись на нічне небо, спостерігаючи її мерехтливі флюїди, міркуєш про неповторність небесного дива, замислюєшся, про що вона думає? Кому посилає силу свого чарівного світла?

 Дуже шкода, що люди шукають щось дивовижне та неймовірне в телефоні чи в комп’ютері, коли справжнє диво – ось тут, поруч! Тож, друзі, варто помічати й цінувати те, що нам дає природа, адже вона прекрасна, чудесна… Ось дочекайтеся глибокого вечора, підведіть очі догори й погляньте на синє небесне шатро. На ньому мерехтять маленькі зірочки, і кожна з них - неповторна…

                                                                                   Лобовньова Софія

                                  Моя улюблена книга

      Моя улюблена книга- «Енциклопедія Чомусика». Її мені подарувала бабуся  на день народження. Видання це дуже цікаве та пізнавальне. Безліч корисної інформації можна знайти на сторінках цієї енциклопедії. У ній розповідається про планети, річки, океани, моря, материки та про історію життя людей. Книга яскрава ,  багата на різнокольорові ілюстрації. Я з задоволенням читаю енциклопедію, маю можливість усе більше й більше дізнатись корисного, почерпнути необхідну інформацію, щоб поглибити знання з різних предметів. Найбільше мені сподобався розділ про космос та планети тому, що я несподівано дізналась, із чого створені зірки, що є в космосі, отримала поняття про галактику, скільки років Сонцю тощо. Ще я хочу мати енциклопедію для дівчаток . Вважаю, що вона буде цікавою та повчальною для мене й моїх однокласниць.

          Ось саме тому «Енциклопедія Чомусика» є моєю найулюбленішою книгою.

                                               

                                                                                                 Лимар Діана

 

 

docx
Додано
7 травня 2020
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку