Інтегрований урок з української мови та технологій у 4 класі на тему "Калина - символ України"

Про матеріал

Інтегрований урок з української мови та технологій в 4 класі

Тема. Калина – символ України

Мета. Вчити складати текст-розповідь ; навчати дітей висловлювати свої думки.

· Формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опису предмета.

· Розвивати зв'язне мовлення учнів, образне мислення, спостережливість, уміння порівнювати і зіставляти; збагачувати словниковий запас, пізнавальні і творчі здібності.

· Розширити знання дітей про калину, як рослину-символ України.

· Виховувати любов до рідного слова, до рідного краю, повагу до національних традицій, народної мудрості, до краси і гармонії навколишнього світу, бережливе ставлення до калини як лікарської рослини, оберегу, символу України.

Перегляд файлу

Черкаська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 8

Черкаської міської ради Черкаської області

Відкритий інтегрований урок з української мови

та трудового навчання в 4 – Б класі

Урок розвитку зв’язного мовлення. Текст-розповідь

«Калина – символ України». Виготовлення калини

 

Провела

вчитель початкових класів

Кібкало Світлана Федорівна

вища категорія, старший учитель

2019р.

 

Тема. Текст-розповідь «Калина – символ України». Виготовлення калини

Мета: Вчити складати текст-розповідь ; навчати дітей висловлювати свої думки.

·         Формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опису предмета.

·         Розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, спостережливість, уміння порівнювати і зіставляти; збагачувати словниковий запас, пізнавальні і творчі здібності.

·         Розширити знання дітей про калину, як рослину-символ України.

·         Виховувати любов до рідного слова, до рідного краю, повагу до національних традицій, народної мудрості, до краси і гармонії навколишнього світу, бережливе ставлення до калини як лікарської рослини, оберегу, символу України.

Розширити знання учнів про квілінг. Вчити виготовляти базові форми квілінгу («спіраль») та колективно складати з них композицію. Формувати в учнів уміння й навички виготовлення виробів у техніці квілінгу. Розвивати уяву, естетичні почуття. Виховувати відповідальність за кінцевий результат  під час колективної роботи, охайність, взаємодопомогу, бажання творити красу.

 

 Обладнання: дидактичний та демонстраційний матеріали; мультимедійний супровід

Для індивідуального користування – смужки кольорового паперу, клей ПВА з пензликом, паличка для скручування паперу, серветка, трафаретна лінійка

Тип уроку: інтегрований урок

ХІД УРОКУ

І . Організація класу

– Сьогодні до нас на урок завітали гості.

Подаруйте посмішку собі,

Нашим гостям і мені.

Я дарую посмішку всім вам.

Радість допоможе у роботі нам.

ІІ.  Психологічна настанова

– Сьогодні у нас незвичайний урок.

Ми зробимо з вами ще один крок.

В країну відому, в країну чудову.

Що всіх нас навчає й збагачує мову.

Тож мусите зараз  сказати мені,

Якими на уроці  повінні бути ви?  (Девіз уроку: уважними,

                                                                                   розумними,

                                                                                   організованими,

                                                                                   кмітливими).

- Яким ви хочете бачити наш урок? (Цікавим, веселим, пізнавальним, творчим, пошуковим).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та завдань уроку

– Про що ми будемо говорити

Не буду вам розповідати –

Самі ви спробуйте загадку відгадати.

 

У пучечках невеличких
На кущі живуть сестрички.
Восени хто гляне – 
Вмить добрим стане:
З гіллячок звисають, 
Вогником палають.
Що ж це за красуня дивна?
То в гаю стоїть …. (калина)

  – Сьогодні  на уроці ми будемо говорити про калину, визначимо ознаки та властивості цієї рослини, напишемо  текст-розповідь, а також виготовимо декоративне панно.

Отож наш урок присвячується цій неперевершеній красуні, надзвичайно чарівному кущику калини, який дарує нам свою красу в будь-яку пору року.

 ( На дошці висить кущ калини без кетягів) 
     -Подивіться на наш кущ калини. Чого в ньому не вистачає? (Грон, кетягів) 
     -Осінній вітер налетів і позривав грона. Залишились люди без цілющих ягід, а птахи без необхідної взимку поживи. Але ми можемо допомогти повернути кущику грона, якщо правильно виконаємо всі завдання  уроку.                

ІV. План уроку

1.Вправа «Гронування»

  1.               Звіт творчих груп.
  1.               Робота в парах «Загублені слова»
  2.               Робота в групах «Народними стежками»
  3.               «Кубування».
  4.               Фізкультхвилинка.
  5.               «Мозковий штурм»
  6.               Робота в групах «Дощ компліментів»
  7.               Творча робота.
  8.               Виготовлення декоративного панно

V. Робота над матеріалом уроку

1. Вправа «Гронування»

-Згадайте все, що знаєте про калину (1 слово)

КАЛИНА

 

Вдома ви виконували випереджувальне завдання. А як із ним справилися, зараз і послухаємо.

2. Звіт творчих груп І група «Дослідники»

Калина –це високий кущ висотою до 5 метрів з густим гіллям.

Листя темно-зелене.

Квіти білі, зібрані в плескаті суцвіття.

Зовні букетики у квітки великі, а всередині – дрібненькі, непоказні.

Цікаво, що великі квіти не дають плодів, а лише приваблюють до себе комах-запилювачів: бджіл, джмелів .

А з маленьких квіток восени дозрівають червоні, соковиті, круглі плоди.

 

Калина росте переважно на вологому ґрунті, поблизу річок і лісових струмків, майже в кожному дворі України.

На нашій планеті росте понад 200 видів калини.

Назва калини походить від слова «калити», тобто «загартовувати».

Ягоди калини мають одну кісточку, схожу на серце.

 

Калина – лікарська рослина.

В  народі кажуть:  «Червона  калина  від  ста  хвороб  лікує».

Використовують  для  лікування  і  цвіт,  і ягоди,  і  навіть  кору  калини.

Свіжі ягоди з медом вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, вона регулює тиск крові.

Плоди кислі і трохи гіркуваті на смак, але додають сили і бадьорості.

 

Червона калина – є символом нашої рідної України.

Вона символізує материнство: кущ - сама мати; а цвіт та ягідки - діти

Це також символ дому, батьків, усього рідного

Її вважали оберегом , тобто рослиною, яка захищала від злих духів, нечистої сили

Плоди калини стали символом мужності людей, що віддали своє життя в боротьбі за Україну

 

Калиноньку садовили на честь народження, а також на могилі, як символ туги, печалі і пам’яті.

Калиною прикрашали весільний коровай, з її деревини робили колиски, сопілки, її  вишивали на сорочці і рушниках.

Цвіт калини дівчата вплітали у віночки.

Ця ягода є символом любові, вірності, відданості, а також працелюбності та достатку

 

Живе образ калини в піснях, казках, легендах, прислів'ях та приказках

Шість віків ходить по світу легенда, що краплини дівочої крові, які бризкали з-під ворожого ятагана, були підхоплені вітром, рознесені по лісах і долах, по берегах рік озер...

І де вони падали, там виростали кущі червоної калини.

З того часу красу дівчат порівнюють з калиною.

  •                 Дякуємо за цікаву і пізнавальну інформацію.

Перше гроно кріпимо на кущ.

3. Звіт творчих груп ІІ група «Поети»

          1). Багато поетів і письменників присвятили свої рядки калині.

Т.Г.Шевченко згадує калину в 345 творах

Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.

2).Сонце гріє, вітер віє

З поля на долину.

Над водою гне з вербою

Червону калину.

 

 

3).Тече вода з-під явора,

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

 

4).Зацвітає калина

Зеленіє ліщина,

Степом котиться диво-луна.

Це – моя Україна,

Це – моя Батьківщина,

                      Що як тато і мама – одна.  (Анатолій. Камінчук)

5. Писала про калину і Марія  Познанська «Калинонька»

Ось калина над водою

Віти стеле по воді.

Хто це щедрою рукою

їй намистечко надів?

Червонясте, променисте,

Розцвітає, як вогні.

Дай хоч трішечки намиста,

Калинонько, і мені.

6.Є вірш і у Миколи Сингаївського

Калино весела,

Калино червона,

Люблю твоє листя

Та росяні грона.

- Давайте і ми з вами побудемо поетами і доповнимо віршовані рядки словами із довідки.

4. Вправа «Загублені слова» Робота в парах.

  •                 Доповнення віршованих рядків

Де пливуть потоки  …чисті

В травах губиться  …стежина

У червоному …намисті

Там пишається…калина

- Молодці!

 Кетяг калини прикрашає наш кущик.

5. «Народними  стежками»  Робота в групах (Слайд 7)

-Ми  знаємо,  що  натхнення  для  своїх  творів  Т. Г. Шевченоко черпав  з  народної  творчості.  А  там  вже  калині  присвячено  ой,  як  багато  сторінок. Недарма  кажуть,  що  калина – символ  України

    1) Завдання: відремонтувати прислів'я, які надруковані на стрічечках і розрізані навпіл.

  •                 Посади  біля  хати  калину,  … (будеш  мати  долю  щасливу.)
  •                 У лузі калина з квітками,.. (немов матуся з дітками).
  •                 Весною калина білим цвітом квітує,.. (а восени червоні ягоди дарує).
  •                 Без верби і калини … (нема України.)
  •                 Любуйтеся калиною, коли цвіте, … (а дитиною — коли росте)
  •                 Запишалася калина , … (наче красная дівчина.)

 (Діти зачитують утворені прислів'я. Вчитель чіпляє їх на дошці у збільшеному вигляді)

- Діти, а зараз ми узагальнимо все, що знаємо про калину? І допоможе нам у цьому наш куб

6.  Метод «Кубування»

В мене кубик непростий

В мене кубик чарівний

Він стежину прокладає

І калину прославляє.
1 грань. Яка калина на вигляд? 
Калина – це високий кущ. Листя темно-зелене. Квіти білі, зібрані в плескате зонтикоподібне суцвіття. Червоні, соковиті круглі плоди дозрівають восени.
2 грань. Де росте калина? 
Калина – це лісовий кущ. Росте вона переважно на вологому ґрунті, поблизу річок і лісових струмків, в гаях, дібровах, на узліссі, біля хат та на могилах.
3 грань. Порівняй калину.
В різні пори року калина по-своєму красива. Українці здавна порівнюють красу калини з дівчиною, з Батьківщиною.
Листя, мов тризуб.
Квіти білі, дрібні як сніжинки.
Ягоди, мов червоне намисто.
4 грань. Використання калини.
Калина – лікарська рослина. Свіжі ягоди з медом вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, вона регулює тиск крові. Соком калини навіть умивалися, щоб обличчя рум’янилося.
5 грань. Як народ величає цей кущ?
Про калину складено багато пісень, віршів,приказок. В народі кажуть: «Без верби і калини нема України».
6 грань. Чим подобається вам ця рослина?
Діти дають відповіді на це запитання. ( Прикрашає наші садки і подвір’я, лікує від різних хвороб, використовується в народних обрядах).

 Фізкультхвилинка

     (Діти виконують танцювальні рухи під супровід пісні «Ой є в лісі калина»)

7. Робота над складанням тексту - розповіді

  1.               Фронтальне опитування «Мозковий штурм»
  •                 Для того, щоб скласти текст-розповідь нам треба пригадати:
  1.               Що таке текст? (Зв'язані за змістом речення, можна дібрати заголовок)
  1.               Із яких частин складається текст?. (Зачин, основна частина, кінцівка. Кожна частина розпочинається із абзацу)
  2.               Які є типи текстів? (Текст-опис, текст-розповідь, текст-міркування)

- Ви сьогодні будете писати текст – розповідь. Що таке текст – розповідь?

- Молодці! Кетяг калини для кущика.

2. «Дощ компліментів» калині. Робота в групах

 Ой, подивіться яким красивим став наш кущ калини. Давайте зараз зробимо «дощ компліментів» калинці. Працюєте у групах. Ваше завдання підібрати  прикметники для кущика калини. Займіть свої місця. Працюєте на картках.

  •                 Підберіть прикметники
           Кущ −            (густий, розлогий, пишний, крислатий).
          Ягідки − …        (червоні, круглі, смачні, гіркуваті, соковиті). 

     Квіти − …         (духмяні, запашні, сніжно-білі)
     Грона− …         (важкі, червоні, розкішні) 

     Листя  -  … (темно-зелене,  смарагдове,  багряне )

Три представники від груп вийдіть на клас. Називаєте по одному прикметнику.

  •                 Підберіть дієслова. (усно)

Кущ калини −….  ( шелестить, пригощає, похилився,  годує, росте,  зацвітає, розквітне, розвеселить).  

3. Утворити речення (в парах)

Це не високий, але…                                    важкі грона калини.

Гілля в неї …                                                 цвітом.

Листя різьблене темно-…                         пишний кущ.

Цвіте білим …                                             тонке і розгалужене.

Восени на ній з’являються …                   - зеленого кольору.

Молодці! Із цим завданням справилися. І знову гроно для калинки.

8. Письмова творча робота

- А зараз кожен із вас стане письменником і напише власний  твір-розповідь.

     Завдання буде диференційоване.Частина учнів писатимуть текст, використовуючи опорні слова, план, власний досвід, а інші – відремонтують деформований текст і доберуть до нього заголовок. Я бажаю вам успіху.

Картки з деформованими реченнями для індивідуальної роботи

 

  1.  Невисокий, калина, але, кущ, пишний.
  1.               Любить, рости, вологих, у, місцях.
  2.               Зацвітає,вона, цвітом, білим, весною.
  3.               Восени, грона, наливаються, соком.
  4.               Шанують, красу, люди, калину,за, лікувальні, властивості, та.

 

Для слабших учнів- робота з текстом (вставити пропущені слова). 

Калина - це невисокий, але пишний кущ. Росте у вологих місцях у_______, в_______.

Весною вона зацвітає__________________________________ цвітом.

Восени важкі грона калини________________. Ягоди наливаються цілющим соком.

Взимку кущ калини особливо___________. Кругом біліє сніг, а __________ кетяги палахкотять, як ліхтарики.

Калину здавна шанують і люблять люди за її__________________. та__________________________________________.

Слова для довідок: лісі, лузі, запашним білим, червоні, гарний, ЇЇ, красу, лікувальні властивості

 

ПЛАН

1. Яка це рослина?

2. Де любить рости?

3. Яка калина весною і влітку?

4. Яка вона восени і взимку?

5. Які цілющі властивості має?

6. (індивідуально для кожної групи)

В. Чому калину треба оберігати?

Д. За що люди люблять і шанують її?

С. Чому калина є символом України?

 

Відкрийте зошити з розвитку мовлення. Починайте із заголовка. План на екрані. Використовуйте речення, які ми складали та прикметники, які підбирали. Працюйте.

        Самостійне складання твору.

9. Зачитування творів дітьми. Оцінювання (зміст твору), редагування

         Зразок твору.

КАЛИНА

         Калина – це рослинний символ України. Росте невисоким, але пишним кущем на вологих місцях у лузі, в лісі, садять калину біля хати.

         У різні пори року калина чарує своєю красою. Весною зацвітає запашним білим цвітом, ніби наречена у білій сукні. Влітку захищає рясним розкішним гіллям від спеки. Восени вона палає вечірньою зорею, коли достигають важкі грона. Ягоди калини наливаються цілющим соком і горять як ліхтарики. У кожній ягідці заховане зернятко схоже на маленьке серце. Взимку кущ калини особливо гарний. Кругом біліє сніг, а вона гостинно приймає гостей, які прилітають поласувати червоними соковитими ягідками.

         В. Калину треба оберігати тому, що вона приносить користь людям, оберігає від зла.

         Д. Калину люди здавна люблять і шанують за її красу, лікувальні властивості.

         С. Калина є символом України тому, що вона відтворює духовний потяг до своєї землі, своїх традицій. Символізує красу, вірність, щастя, доброту.

 

  1. Перевірка та аналіз написаного.(Кілька учнів читають свої твори)

Самооцінювання

 

10. Домашнє завдання

Спробувати скласти вірш про калину. Записати в робочих зошитах

11.Виготовлення декоративного панно у техніці квілінг

Панно - це сучасний і дуже стильний спосіб прикрасити будь-який інтер'єр, від житлової квартири до солідного офісу.

Панно може бути скульптурним, мозаїчним, з каменю, з тканинних, дерев'яних і навіть пластикових матеріалів, а також з морських черепашок, сухоцвітів, круп і зерен, глини, солоного тіста, паперу тощо.

  • Ось як я зробила гілку калини. Ми теж спробуємо. Які базові форми квілінгу тут є? («Спіраль», « око»)
  • Якого кольору папір? (Червоного та зеленого)
  • Пригадайте, як закріплювати елементи? (Клеїти до основи на торець)

 

VІ. Інструктаж

  1. Основа з гілками є.
  2. Приклеїти елементи «око» з зеленого паперу на основу, утворюючи листки.
  3. Приклеїти «спіралі» з червоного паперу на основу.
  4. За необхідності заповнити пусті місця снігом із вати для створення композиції.

 

 

-  Економно витрачай матеріал, виконуй завдання   спокійно, без  зайвих рухів

- Цінуй кожну хвилину робочого часу.

 

  •                   Пам’ятайте, від вашої уважності та охайності залежить результат групової роботи, допомагайте один одному, якщо треба.
  •                   Починайте творити красу. Спочатку червоні ягідки- намазуйте торець,  клеїть їх на основу, потім -листочки

 (Допомагаю учням клеїти. Нагадую про порядок на парті, культуру праці (серветки), допомогу один одному.)

 

12. Підведення підсумків уроку

Вправа «Мікрофон»

–Чого ви навчилися протягом уроку? (Вчилися писати твір-розповідь, панно)

-Що викликало труднощі?

-Що вдалося на уроці?

-Що розкажете мамі?

-Подивіться на калину. Вона пишно одяглася в грона. Подивіться на чудові панно. Значить ви плідно попрацювали.

 

docx
Додано
7 січня 2023
Переглядів
814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку