Урок української мови у 10 класі
Тема: Однорідні члени речення. Кома між однорідними членами
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про речення однорідними членами;правила вживання розділових знаків між однорідними членами речення, формувати вміння знаходити однорідні члени речення як головні, так і другорядні , пояснювати розділові знаки при них, розвивати логічне мислення, творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, виховувати любов і шану до рідної землі, прагнення пізнати її духовні багатства.
Обладнання: опорні схеми „Однорідні члени речення”, комп’ютер, підручник,презентації,тлумачний словник.
Тип уроку : урок повторення та узагальнення матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент Психологічне налаштування на урок
Добрий день. Вітаю всіх присутніх. Зичу приємних вражень на уроці та відчуттів нашим гостям. А вам,10-ки, бажаю гарного робочого настрою і сподіваюсь на вашу плідну співпрацю. Тож нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху.
ІІ. Вступне слово вчителя.
У житті людини є багато цілей, яких вона намагається досягти. Одна з таких – знати рідну мову, бо саме завдяки їй нас сприймає навколишній світ; а ще - знати якомога більше про рідний край, бо це багатство кожного з нас.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Але впродовж уроку давайте не забувати принцип, яким будемо користуватися: „Поставити мету і досягти її”, бо для сьогоднішнього заняття потрібна така мета, яка обов’язково повинна бути досягнена. Яка? Узагальнити знання про однорідні члени речення, повторити та закріпити правила постановки коми при однорідних членах речення, правильно інтонувати речення з однорідними членами; вміння складати речення з однорідними членами та використовувати такі речення у своєму усному та писемному мовленні, виховувати любов і шану до рідної землі
--Виконання домашнього завдання скиньте мені на мою сторінку, я перевірю і виставлю вам оцінки у ел.щоденник.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя
1. Члени речення часто ускладнюють життя Реченню і поселяються в ньому цілими сім’ями із безліччю родичів.
Будь-який член речення може привести з собою одного, двох, трьох, чотирьох і більше родичів – Речення все витримає, в розумних межах, звичайно. Зазвичай, у родичів все однакове: і значення, і форма (рід, число, відмінок, особа), вони і належать до однієї частини мови. Дружно живуть в реченні, тільки коми мелькають.
-Отже, про які родинні стосунки в реченні йде мова? Прокоментуйте, будь ласка.
Приступаємо до роботи у зошитах. Каліграфічна хвилинка. Пригадаємо вимоги щодо письма(письмо має бути каліграфічне, охайне)Записуємо П’ятнадцяте грудня (Повторення орфограми у слові П’ятнадцяте)
(Запис теми уроку в зошити).
Та спершу запам’ятайте, що наприкінці уроку вам треба дати відповідь на такі проблемні питання.
Вправа. „Мозкова атака”.
- Навіщо потрібні однорідні члени речення в мовленні?
- Чи можна обійтися без них?
Дати відповіді на запитання:
1. Що називається однорідними членами речення?
2. Які члени речення можуть бути однорідними?
3. На які запитання відповідають однорідні члени речення?( Схематично однорідні члени речення можна зобразити так: О)
Давайте звіримо свої відповіді із таблицею №1 (Таблиця 1)
4 З якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення?
5 А який тип зв'язку між однорідними членами речення? Звертаємось до таблиці №2
За допомогою сполучників сурядності (сполучниковий) А соловейко на калині співав вдень і ввечері…
За допомогою інтонації переліку (безсполучниковий) Річка синіє, зітхає, сміється.
За допомогою сполучників та інтонації (змішаний) Весна квітчає землю барвінком, рутою і рястом.
За будовою однорідні члени речення бувають? (Робота з таблицею №3 )
Слово вчителя Свої знання ми підтвердимо, виконавши ось таке завдання. Перед вами речення. Перепишіть його,записавши правильно слова, визначте в ньому, якщо є, однорідні члени речення і доведіть їх однорідність.
-Робота з тлумачним словником Визначення лексичного значення слова однорідні члени. Тлумачення, значення слова «однорідний»: ОДНОРІДНИЙ. Це той,який характеризується однаковими рисами, ознаками.
І тепер, проживши пів/ життя, я згадую в(е,и)чірній став, пот(е,и)мнілі трави, велетенські копиці, срібний дзвін коси і перший скрип деркача, і соняшник на батьківському городі.
Деркач – невеликий перелітній птах, який відзначається характерним скрипучим криком. УЧНІ, Дотримуємося правила піднятої руки
Запитання: пояснити вживання розділових знаків та написання слів пів життя(за новим правописом),вЕчірній чи вИчірній? потЕмнілі чи потИмнілі?
- Отже, які члени речення ви помітили у реченні?
-Які?
- До якого слова в реченні вони відносяться?
- Якими частинами мови виражені?
-Як поєднуються між собою у цьому реченні ОЧР?
-Які розділові знаки між однорідними членами у цьому реченні є?
- Як поєднуються між собою у цьому реченні ОЧР?
Робота з таблицею №4. Тут зображені схеми речень з однорідними членами. Давайте на їх основі спробуємо згадати та сформулювати правила постановки коми між однорідними членами речення, і коли кома не ставиться.
- Тож коли при ОЧР ставиться кома?
-Давайте звіримо наші відповіді ще раз із таблицею №4
V. Узагальнення матеріалу.Виконання тренувальних вправ
Слово вчителя Споконвіку шанують в Україні квіти. Вони милують око, ніжно хвилюють душу, міцно прив’язують наші серця до рідної домівки. Квіти — постійні супутники нашого життя. Вони — на клумбах, у кімнаті, на газонах. Вони на вишиваних рушниках. Та особливим оберегом в Україні завжди був і є вінок. До віночка вплітаються такі квіти: мальва, калина, безсмертник,незабудка, чорнобривці, барвінок, любисток,ромашка,червоний мак.
Робота у групах.. У вас було завдання в групах, кожна з яких має презентувати квітку –символ України та скласти речення з ОЧР, використовуючи цей символ.
Вправа Розв’язання проблемного завдання. «Згоден?» — «Не згоден?» — «Обґрунтуй!»
Запишіть речення Ступаю твердо по своїй землі і слухаю священну рідну мову.
- У цьому реченні однорідні члени речення повʼязані тільки сполучниковим звʼязком. «Згоден?» — «Не згоден?» — «Обґрунтуй!»
- Відчуваю, що відповідь на це питання викликало у вас певні труднощі. Отож спробуємо проаналізувати речення з однорідними членами .Пояснення орфограми у слові священну.
Ступаю твердо по своїй землі і слухаю священну рідну мову.(Відповіді учнів)
Використовуючи метод «ПРЕС», доведіть, що це речення ускладнене однорідними членами...»
«Я вважаю, що дане речення ускладнене однорідними членами...»
- Мовленнєва ситуація.
Уявіть себе учасниками конкурсу «З Україною в серці». Вам потрібно представити нашу Вапнярщину. А саме: скласти речення, використовуючи поширені та непоширені ОЧР, поєднані між собою різними видами зв’язку.
Відставте свої гаджети подалі від себе, хай відпочинуть трохи ваші оченята і складайте речення.
Проведення взаємооцінювання.
Отже, який висновок можна зробити із попередньої вправи?
1Однорідними членами речення можуть бути головні і другорядні члени речення.
2 Повʼязуються однорідні члени речення сполучниковим, безсполучниковим і змішаним звʼязком.
3Між однорідними членами речення найчастіше ставиться кома.
4 Однорідні члени речення бувають поширеними та непоширеними.
Наступний вид роботи «Так»-«Ні» Я кажу: «Я стверджую, що.. », а ви відповідаєте Так чи Ні Кожне речення обговорюємо.
1) Це речення із безсполучниковим зв'язком. «Цвіте калина, смородина, малина, квасоля» (Так)
2) Це речення зі змішаним зв'язком. «Калина – це символ краси та дівочої вроди» (Ні)
3) Це речення з однорідними додатками. « У народній медицині сік і відвар ягід калини п'ють із медом при простудних захворюваннях» (Так)
4) У цьому реченні однорідні члени речення пов'язані безсполучниковим зв'язком. « Рубінові плоди калини здавна символізували мужність і хоробрість людей, які проливали свою кров за Батьківщину» (Ні)
6) Це речення із сполучниковим зв’язком «Калина – це символ рідної землі, отчого краю, батьківської хати» (Ні)
Робота з підручником Вправа 525
VІ. Підсумок уроку.
Слово вчителя.
- На початку уроку перед вами були поставлені проблемні запитання:
- Навіщо потрібні однорідні члени речення в мовленні?
- Чи можна обійтися без них?
-Але спочатку, використовуючи метод «ПРЕС», дайте визначення однорідних членів речень (Відповіді учнів).
-Отже, чи потрібні нам однорідні члени речення? (Відповіді учнів).
Так, потрібні. Вони збагачують наше мовлення, роблять його повним, змістовнішим.
Однорідні члени речення є важливими для розуміння змісту речення, ми без них не зможемо обходитися, бо вони уточнюють, доповнюють значення інших членів речення.
Слово вчителя
- Дійсно, без однорідних членів речення мовлення наше не буде емоційним, змістовним. Так і життя наше не буде повноцінним без любові до рідної Батьківщини, до того місця, де ви народилися і виросли. Я впевнена, що настане такий час, коли наше життя значно покращиться і наша рідна земля розквітне. Батьківщину не вибирають, вона в нас одна-єдина. Отже, любіть рідну землю — свій рідний край! Адже недаремно кажуть: «Для мене ж той край найкращий,де виросли крила мої». Цей вислів достатньо зрозумілий, бо кожен з нас повинен бути щирим патріотом. Бо чи є щось найбільш миліше в нашому світі, ніж рідні люди, батьківська хата та рідне затишне подвір'я.
VІІ Домашнє завдання
Написати есе «Для мене ж той край найкращий,де виросли крила мої», використовуючи поширені та непоширені ОЧР, поєднані між собою різними видами зв’язку.
VІІІ САМООЦІНЮВАННЯ
1 Вмію дати відповідь на запитання: що таке Однорідні члени речення
2 Я навчилася(навчився) визначати... однорідні члени речення та ставити розділові знаки
3 Я зрозуміла, як застосовувати правила про розділові знаки
4 Я можу сам(сама) підбирати правила на запитання
5 Мені було цікаво працювати, хоч і допускалась помилок .
6 Мене влаштовує моя робота на уроці.
7 я можу сам(сама) підбирати приклади до вивченої теми
8 Після уроку відчуваю, що міг(могла) би працювати краще
VІV. Оголошення та оцінювання результатів навчальної діяльності.
Додаток
Виконані завдання
1Робота у групах Кожна група захищає свою презентацію.
1 група
Чорнобривці – це один із символів українського народу, який уособлює дитинство, матір, батька, вірність,відданість.( Це речення з однорідними членами :дитинство, матір, батька, вірність, відданість; є додатками, вираженими іменниками. Ці однорідні додатки пов’язані зі словом УОСОБЛЮЄ, яке виражене дієсловом. Вони непоширені. Пов’язані між собою безсполучниковим зв’язком. Між ними ставиться кома, тому що вони з'єднані лише перелічувальною інтонацією.)
2 група
Соняшник - це справжній символ України, родючості,процвітання, веселощів і благополуччя. . (Це речення з однорідними членами України,родючості,процвітання,веселощів та благополуччя є додатками, вираженими іменниками. Ці однорідні додатки пов’язані зі словом СИМВОЛ,виражений іменником. З’єднані між собою змішаним зв’язком. А саме: України,родючості,процвітання,веселощів- тут безсполучниковий зв'язок, а веселощів і благополуччя - ці однорідні члени з’єднані між собою сполучниковим зв'язком. Ще у цьому реченні є такі розділові знаки,як кома. Вона ставиться між усіма однорідними членами, якщо вони з'єднані перелічувальною інтонацією. Схема О,О,О,О і О,)
3 група
Барвінок символізує шлюб, життєстійкість, вічність,дівоцтво, молодість. .( Це речення з однорідними членами шлюб, життєстійкість, вічність,дівоцтво, молодість,вони є додатками, вираженими іменниками. Ці однорідні додатки пов’язані зі словом СИМВОЛІЗУЄ, яке виражене дієсловом. Пов’язані між собою безсполучниковим зв’язком, тут ставиться кома, тому що між усіма однорідними членами, якщо вони з'єднані перелічувальною інтонацією без сполучників.ставимо кому.
4 група
Калина – це символ рідної землі, отчого краю, батькової хати та маминої колискової. (Це речення з однорідними членами землі, краю, хати та колискової є додатками, вираженими іменниками. Ці однорідні додатки пов’язані зі словом Символ, вираженим іменником у Н. відмінку. Вимовляються інтонацією переліку, між однорідними членами речення рідної землі, отчого краю, батькової хати нема сполучників. Значить, це безсполучниковий зв'язок,а батькової хати та маминої колискової – тут є сполучник ТА,а коли однорідні члени речення між собою з’єднані неповторювальним сполучником, тоді кома не ставиться,тому це сполучниковий. А зв'язок, у якому поєднується і сполучниковий і безсполучниковий називається змішаним. Але біля кожного однорідного члена речення є залежні слова: рідної землі, отчого краю, батькової хати та маминої колискової. Значить, це поширені однорідні члени речення. У цьому реченні між усіма однорідними членами ставиться кома, бо вони з'єднані перелічувальною інтонацією без сполучників. Схема О,О,О та О.)
2 Мовленнєва ситуація.
Маленькою частинкою України є наше чарівне і мальовниче селище Вапнярка ( У цьому реченні однорідні члени речення чарівне і мальовниче. Відповідають на питання Яке, це означення, виражені прикметниками. Відносяться вони до слів селище Вапнярка. Між ними кома не ставиться, тут є сполучник І, він не повторюється.Це непоширені однорідні члени речення) .
Вапнярщина славиться багатими землями, хлібом-сіллю і піснею.(тут Однорідні члени речення землями,хлібом-сіллю,піснею.-Відповідають на запитання чим, це додатки, виражені іменниками.Відносяться до слова славиться.Між землями, хлібом-сіллю ставиться кома, тут перелічувальна інтонація, між хлібом-сіллю і піснею – тут є сполучник І, він не повторюється, кома не ставиться.Між однорідними членами речення змішаний зв’язок. Тут непоширені однорідні члени речення.)
Натхненно і творчо трудяться тут люди.(у цьому реченні однорідні члени речення НАТХНЕННО і ТВОРЧО,відповідають на запитання ЯК?Це обставина,виражена прислівником. Відносяться до слова ТРУДЯТЬСЯ. Між ними ставиться кома, тут перелічувальна інтонація, безсполучниковий зв’язок. Непоширені однорідні члени речення.).
Люди у моєму краю розмовляють мелодійною,дзвінкою мовою.(тут однорідні члени речення МЕЛОДІЙНОЮ,ДЗВІНКОЮ, відповідають на запитання якою? Це означення, виражені прикметниками.Відносяться до слова мовою. Зв’язок між ними безсполучниковий. Між ними ставиться кома,тому що тут перелічувальна інтонація. Непоширені однорідні члени речення.
Люби і знай свій рідний край.( у цьому реченні однорідні члени речення ЛЮБИ І ЗНАЙ, відповідають на запитання ЩО РОБИ?,відносяться до слова край. Виражені дієсловами, члени речення-це присудок. Це непоширені однорідні члени речення. )
Опорні таблиці №1 №2
№3 №4