Конспект уроку української мови у 8 класі
Тема. Узагальнення знань і вмінь з теми «Відокремлені члени речення»
Мета: узагальнити здобуті учнями знання про відокремлені члени речення, удосконалити вміння їх розпізнавати, ставити розділові знаки, удосконалювати пунктуаційну грамотність, мовленнєву культуру, виховувати розуміння національної приналежності, любов до Батьківщини, інтерес до її минулого та теперішнього, активну життєву позицію.
Тип уроку: урок застосування одержаних знань і вмінь з використанням інтерактивних та інформаційних технологій.
Обладнання: комп'ютерний клас, демонстраційний монітор, картки завдань до уроку
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів
1. Організаційний момент.
2. Оголошення теми та мети уроку.
3. Мікрофон. Повторення вивченого. Подвоєння приголосних. Словниковий диктант
Завдання: згрупуйте слова у дві колонки:
1) без подвоєння; 2) з подвоєнням букв.
Анте(н)а, нежда(н)о, жи(т)євий, узгодже(н)ість, інтерме(ц)о, ю(н)ат, тума(н)ість, жада(н)ий, з'єдна(н)ий, благослове(н)ий, осер(д)я, зволоже(н)ість, шо(с)е, роздорі(ж)я, згада(н)ий, побукве(н)ий, і(м)іграція, огне(н)ий, то(н)а
Ключ. З других букв прочитайте слова, пропущені у вислові М. Рильського: “Хто …, той не вартий свого майбутнього."
II. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання до учнів:
- Які члени речення можуть відокремлюватися?
- Які умови відокремлення означень? прикладок? обставин? додатків? уточнюючих членів речення?
III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Групова робота з текстом
Вибірково-розподільний диктант
а) виписати відокремлені означення, пояснити умови їхнього відокремлення, визначити стиль тексту;
б) виписати відокремлені прикладки, пояснити умови їхнього відокремлення, визначити тип мовлення.
Скільки несподіванок, гідних подиву, сповнених цікавого змісту, захоплюючого матеріалу для роздумів, ховається на кожному кроці й серед усього, створеного силами природи й генієм людини, часом найскладнішими, найпотаємнішими бувають звичайні слова-назви. Ми говоримо звичайні, коли це слово може підійти для власних географічних назв, або, як їх ще називають, топонімів.
Хіба найменування славнозвісної Говерли – найвищої точки української землі, окраси карпатської Чорногорії – є звичайне? А таємниче слово Бескиди, що вживається до гір – мовчазних свідків народження не тільки українського народу, а можливо, й слов'ян узагалі? А Блакитна і Кришталева печери Тернопільщини? Перлинна Печера – у підземеллях Закарпаття, Червона – у нетрях Тавриди? А Нафтуся, що поєднала в одному імені багатства української землі й милозвучність українського слова? Що не назва, то загадка, проблема, розв'язання якої має жагуче пізнавальне значення. Воно й дає ключ до розуміння краси рідного краю, його мови, історії … (О.Стрижак).
2. Робота в малих групах
Поставити розділові знаки, пояснити їхнє вживання.
•В традиційному понятті батько уособлювався насамперед як захисник, годувальник.
•Запорожці як справжні сини своєї неньки України бажали бачити свою Вітчизну вільною і квітучою.
Із двох речень складіть одне, зробивши присудок другого речення відокремленою прикладкою
•1. Запорізька Січ розрослася в могутню бойову силу. Запорізька Січ – козацька вольниця.
•2. Особистість Сірка справляла величезне враження на сучасників, а ще більше на нове покоління козаків. Сірко – воїн і непереможний герой.
Скласти речення з відокремленими прикладками в поєднанні зі словами:
а) особливо, або, родом
б) так званий, тобто, на ім'я
3. Обговорення проблеми в загальному колі
Дібрати до виділених слів і словосполучень прикладки (відокремлені або невідокремлені). Пояснити вживання розділових знаків.
1. Багато пам'ятних місць у Києві … пов'язано з іменами славних людей нашої країни. 2. На мальовничих дніпровських схилах знаходяться Володимирська гірка і пам'ятник Володимиру … . 3. У центрі столиці стоїть пам'ятник … Тарасу Шевченкові. 4. Недалеко від нього розташований університет теж названий іменем Шевченка … . 5. На площі Богдана Хмельницького стоїть пам'ятник Б.Хмельницькому … створений … М.Микешиним. 6. Ім'я І.Франка … носить Київський драматичний театр. 7. Іменем … Лесі Українки названий театр російської драми. 8. У центрі одного з найдревніших районів Києва Подолі знаходяться будинок колишньої Києво-Могилянської академії і пам'ятник Г.Сковороді… .
4. Робота в парах
Поставити розділові знаки. Обґрунтувати їх. Виділити відокремлені обставини. Чим вони виражені?
1. Дитина не засвоївши родовідних цінностей на все життя залишається Іваном Безрідним. 2. Триматися свого родоводу оберігаючи в такий спосіб сімейні реліквії та передаючи їх у спадок наступним поколінням було обов'язком. 3. Незважаючи на весь жах пустельності літньої спеки зимового морозу згубного вітру для запорізьких козаків край цей був землею обітованою.
Замінити один з однорідних присудків дієприслівником. Чи завжди вони відокремлюються?
1. Твоє походження, історія твого народу ніби підпирають тебе, помножують твої сили. 2. Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був взірцем людської працьовитості. 3. У вільний час кобзарі розповідали про тяжкий та героїчний шлях народу, співали.
5. Фронтальна робота
Перекласти прийменники, скласти речення з відокремленням:
а) благодаря, вопреки, при наличии, при условии
б) согласно, в случае, при отсутствии, вследствие
6. Кооперативно-групова робота
Редагування речень з відокремленими членами речення
Виправити мовні помилки:
а) 1. Про історію рідного краю ми дізнаємося, читавши книги. 2. Завдяки жагучої ненависті, нестримності нападу, палкої любові до рідної землі, ворога було переможено. 3. Почувши ці слова, перед нами постає мужня людина.
б) 1. Козаки намагалися помітити сховавшогося в засідці ворога. 2. Раптом один із них показав рукою на високу піднімаючуся гору напроти них. 3. Вузенькою стежкою вони піднялися на площадку, звиваючу між скелями.
7. Індивідуально-групова робота
Знайти уточнюючі члени речення. Які це члени речення? Розставити розділові знаки
1. Обов'язково треба крім спеціальної науки винести зі школи чесні погляди на свій народ. 2. Тут за неприступними порогами серед незліченних островів, непрохідних очеретів тут у безводних і диких степах молодці знаходили собі надійний притулок. 3. Обидва Богдан Хмельницький та Іван Виговський понад усе жадали незалежності для України.
Поширити речення уточнюючими відокремленими членами речення
1. Це було влітку … . 2. Поволі … пливе валка битим шляхом. 3. Ніч була темна … .
4. Отут … зростала козацькая вольниця.
8. Підготовлене домашнє завдання
Зачитати твір-мініатюру з використанням відокремлених членів речення за даною темою
9. Синтаксичний розбір речення
а) Досвід, отриманий у спадок від своїх бабусь, залишається золотим набутком на все життя.
б) І гірко, озираючись назад, помічати недбальство й нехтування досвідом народу.
IV. Оцінювання
V. Домашнє завдання
Урок
Тема. Узагальнення знань і вмінь з теми «Відокремлені члени речення»
Мета: узагальнити здобуті учнями знання про відокремлені члени речення, удосконалити вміння їх розпізнавати, ставити розділові знаки, удосконалювати пунктуаційну грамотність, мовленнєву культуру, виховувати розуміння національної приналежності, любов до Батьківщини, інтерес до її минулого та теперішнього, активну життєву позицію.
Тип уроку: урок застосування одержаних знань і вмінь з використанням інтерактивних та інформаційних технологій.
Обладнання: комп’ютерний клас, демонстраційний монітор, картки завдань до уроку
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів
1. Організаційний момент.
2. Оголошення теми та мети уроку.
3. Мікрофон. Повторення вивченого. Подвоєння приголосних. Словниковий диктант
Завдання: згрупуйте слова в дві колонки:
1) без подвоєння; 2) з подвоєнням букв.
Анте(н)а, нежда(н)о, жи(т)євий, узгодже(н)ість, інтерме(ц)о, ю(н)ат, тума(н)ість, жада(н)ий, з’єдна(н)ий, благослове(н)ий, осер(д)я, зволоже(н)ість, шо(с)е, роздорі(ж)я, згада(н)ий, побукве(н)ий, і(м)іграція, огне(н)ий, то(н)а
Ключ. З других букв прочитайте слова, пропущені у вислові М. Рильського: “Хто …, той не вартий свого майбутнього.”
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання до учнів:
- Які члени речення можуть відокремлюватися7
- Які умови відокремлення означень? прикладок? обставин7 додатків? уточнюючих членів речення?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Групова робота з текстом
Вибірково-розподільний диктант
а) виписати відокремлені означення, пояснити умови їхнього відокремлення, визначити стиль тексту;
б) виписати відокремлені прикладки, пояснити умови їхнього відокремлення, визначити тип мовлення.
Скільки несподіванок, гідних подиву, сповнених цікавого змісту, захоплюючого матеріалу для роздумів, ховається на кожному кроці і серед усього, створеного силами природи і генієм людини, часом найскладнішими, найпотаємнішими бувають звичайні слова-назви. Ми говоримо звичайні, коли це слово може підійти для власних геогра-фічних назв, або, як їх ще називають, топонімів.
Хіба найменування славнозвісної Говерли – найвищої точки української землі, окраси карпатської Чорногорії – є звичайне? А таємниче слово Бескиди, що вжива-ється до гір – мовчазних свідків народження не тільки українського народу, а мож-ливо, й слов’ян узагалі? А Блакитна і Кришталева печери Тернопільщини? Перлинна Печера – у підземеллях Закарпаття, Червона – у нетрях Тавриди? А Нафтуся, що поєд-нала в одному імені багатства української землі і милозвучність українського слова? Що не назва, то загадка, проблема, розв’язання якої має жагуче пізнавальне значення. Воно й дає ключ до розуміння краси рідного краю, його мови, історії … (О.Стрижак).
2. Робота в малих групах
Поставити розділові знаки, пояснити їхнє вживання.
Із двох речень складіть одне, зробивши присудок другого речення відокремленою приклад-кою
Скласти речення з відокремленими прикладками в поєднанні зі словами:
а) особливо, або, родом
б) так званий, тобто, на ім’я
3. Обговорення проблеми в загальному колі
Дібрати до виділених слів і словосполучень прикладки (відокремлені або невідокремлені). Пояснити вживання розділових знаків.
1. Багато пам’ятних місць у Києві … пов’язано з іменами славних людей нашої краї-ни. 2. На мальовничих дніпровських схилах знаходяться Володимирська гірка і пам’ят-ник Володимиру … . 3. У центрі столиці стоїть пам’ятник … Тарасу Шевченкові. 4. Не-далеко від нього розташований університет теж названий іменем Шевченка … . 5. На площі Богдана Хмельницького стоїть пам’ятник Б.Хмельницькому … створений … М.Микешиним. 6. Ім’я І.Франка … носить Київський драматичний театр. 7. Іменем … Лесі Українки названий театр російської драми. 8. У центрі одного з найдревніших ра-йонів Києва Подолі знаходяться будинок колишньої Києво-Могилянської академії і па-м’ятник Г.Сковороді… .
4. Робота в парах
Поставити розділові знаки. Обґрунтувати їх. Виділити відокремлені обставини. Чим во-ни виражені?
1. Дитина не засвоївши родовідних цінностей на все життя залишається Іваном Безрід-ним. 2. Триматися свого родоводу оберігаючи в такий спосіб сімейні реліквії та пере-даючи їх у спадок наступним поколінням було обов’язком. 3. Незважаючи на весь жах пустельності літньої спеки зимового морозу згубного вітру для запорізьких козаків край цей був землею обітованою.
Замінити один з однорідних присудків дієприслівником. Чи завжди вони відокремлюють-ся?
1. Твоє походження, історія твого народу ніби підпирають тебе, помножують твої сили. 2. Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був узірцем людської працьовитості. 3. У вільний час кобзарі розповідали про тяжкий та героїчний шлях народу, співали.
5. Фронтальна робота
Перекласти прийменники, скласти речення з відокремленням:
а) благодаря, вопреки, при наличии, при условии
б) согласно, в случае, при отсутствии, вследствие
6. Кооперативно-групова робота
Редагування речень з відокремленими членами речення
Виправити мовні помилки:
а) 1. Про історію рідного краю ми дізнаємося, читавши книги. 2. Завдяки жагучої нена-висті, нестримності нападу, палкої любові до рідної землі, ворога було переможено. 3. Почувши ці слова, перед нами постає мужня людина.
б) 1. Козаки намагалися помітити сховавшогося в засідці ворога. 2. Раптом один із них показав рукою на високу піднімаючуся гору напроти них. 3. Вузенькою стежкою вони піднялися на площадку, звиваючу між скелями.
7. Індивідуально-групова робота
Знайти уточнюючі члени речення. Які це члени речення? Розставити розділові знаки
1. Обов’язково треба крім спеціальної науки винести зі школи чесні погляди на свій народ. 2. Тут за неприступними порогами серед незліченних островів, непрохідних очеретів тут у безводних і диких степах молодці знаходили собі надійний притулок. 3. Обидва Богдан Хмельницький та Іван Виговський понад усе жадали незалежності для України.
Поширити речення уточнюючими відокремленими членами речення
1. Це було влітку … . 2. Поволі … пливе валка битим шляхом. 3. Ніч була темна … .
4. Отут … зростала козацькая вольниця.
8. Підготовлене домашнє завдання
Зачитати твір-мініатюру з використанням відокремлених членів речення за даною те-мою
9. Синтаксичний розбір речення
а) Досвід, отриманий у спадок від своїх бабусь, залишається золотим набутком на все життя.
б) І гірко, озираючись назад, помічати недбальство й нехтування досвідом народу.
IV. Оцінювання
V. Домашнє завдання