На уроці формуємо уявлення про себе як особистість, здатність успішно користуватися мовою у процесі спілкування, пізнання навколишнього світі, вирішення життєво важливих завдань, узагальнюємо знання з теми "Слово".
Сухоєланецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Інтегрований урок з української мови та «Я у світі»
Засядько А. В.
Тема: Я – людина. Мої знання й досягнення.
Слово. Узагальнення знань
Мета:
* формування ключових компетентностей:
-уміння вчитися (організація навчальної діяльності,формування здатності на саморозвиток відповідно до своїх здібностей та до практичного і творчого використання набутих знань, почуття відповідальності, готовність самостійно працювати, мати власну думку, обґрунтовувати її);
-комунікативна (здатність успішно користуватися мовою в процесі спілкування., пізнання навколишнього світу, вирішення життєво важливих завдань);
-соціокультурна (загальнокультурний розвиток учнів, адаптація їх до життя);
*формування предметних компетентностей:
-навчальна (формування у дітей уявлень про себе як особистість, розуміння своєї неповторності, узагальнення знань учнів з вивчених тем «Слово. Значення слова» та «Людина», збагачення словникового запасу учнів);
-розвивальна (розвиток уваги, мовлення, творчих здібностей);
-виховна (виховання працьовитості, наполегливості, прагнення до навчання).
Обладнання:словники, підручники, картки-якості людини, малюнок Успішної гори
Тип уроку: урок узагальнення знань
Хід уроку
1.Організація класу
*Вправа «Коло друзів» ( Я буду успішним)
-Що треба для того, щоб стати успішним? (Вчитися і працювати, щоб отримати знання, здобути професію і будувати своє життя)
-А звідки ж узяти знання, щоб стати розумною людиною? (У школі від учителя, вдома від батьків, з книг, з інтернету)
-Знову ми сьогодні згадали книгу. Куди без неї?
2. Актуалізація опорних знань учнів
*Прийом «Незакінчене речення»
-Пригадаємо прислів’я про книгу, знання.
(Хто багато читає, той багато знає.
Людина без знань, що птиця без крил.
Учитися ніколи не пізно.
Не кажи – не вмію, а кажи – навчусь.
Книга – віконце у світ.)
*Вправа «Кластер»
(Книга – підручник, словники, енциклопедія, автор, зміст, палітурка, сторінки, довідники і т. д.)
*Тестування «Чи правильні висновки?» (Так чи ні)
-Іноді не хочеться сідати за уроки, вчити правило. Результат – відставання у навчанні.
-Іноді не хочеться сідати за уроки, вчити правило. Та нічого, завтра спишу у сусіда по парті.
-Намагайся працювати щодня, не відкладаючи на завтра те, що можна зробити сьогодні.
-Я дуже втомилася, бо набігалася за день. Вивчу таблицю множення завтра. Я ж маленька, мені вибачать.
-Які якості притягує до себе успішна людина?
*Вправа «Магніт»
(Допитливість, кмітливість, лінь, незібраність, працьовитість, заздрість, невпевненість, наполегливість, старанність, уважність)
3.Узагальнення знань учнів
-Працюючи за підручником у класі та вдома, читаючи книги, ви стаєте більш розумними та самостійними людьми. Ви стараєтеся. А коли людина старається, у неї рано чи пізно все виходить. І тоді оточуючі кажуть, що до людини прийшов успіх. Цей урок допоможе вам зібрати разом ваші знання й уміння та оцінити свої досягнення. А ще ми спробуємо підкорити вершину Успішної гори. Для цього нам з вами треба виконати чимало завдань.
-Спробуємо поєднати знання з української мови та предмета «Я і Україна», зберемо кошик знань.
*Читання оповідання В. Сухомлинського «Втрачений день»
-Чому батько вважає, що Петрик утратив день?
-Які риси характеру притаманні Петрику?
-Як би ви зробили?
-Які риси характеру ви б обрали собі? Які з них найважливіші?
(Чесність, доброта, ввічливість, доброзичливість, дисциплінованість, щедрість, працелюбність, охайність, чуйність, старанність, розсудливість)
-Щоб наш урок не був утраченим, давайте працювати наполегливо і старанно. А ще давайте берегти кожну хвилину!
-Вам сьогодні допомагають словники.
*Прийом «Ланцюжки слів-синонімів»
-Що ви знаєте про слово? (Має пряме і переносне значення, кілька значень)
-Друг, брат, друзяка, приятель, побратим, товариш, дружок.
-Гарний, красивий, чарівний, чудовий, хороший, гожий, приємний.
-Досягнення, удача, звершення,тріумф, перемога, успіх.
-Будинок, дім, хата, хижка, халупа, оселя.
-Сумувати, журитися, печалитися.
*Робота в парах. Гра «Антоніми»
-День -…(ніч), великий - …(малий), жадібність - …(щедрість), лінь - …(працьовитість), мир - …(війна), відпочивати - …(працювати).
*Вправа «Магніт»
-Яке слово притягує словосполучення?
хліб черствий
СВІЖИЙ огірок солоний
букет зів’ялий
погляд традиційний
-Такі антоніми називаються контекстуальними. Про це можете дізнатися із «Нового довідника української мови».
*Гра «Народ скаже – як зав’яже» (робота з фразеологізмами)
Ляси точити – говорити.
Хоч греблю гати – багато.
Води в рот набрати – мовчати.(Тримати язик за зубами. Ні пари з уст.)
Крапля в морі – небагато.
Попасти пальцем у небо – не вгадати.
Байдики бити – лінуватися.
Розбити глека – посваритися.
* Робота з підручником. (Виконання вправи за власним вибором)
*Робота в парах.
Складання діалогу «Книга і читач», «Зіпсована книга і нова книга», «Розмова підручників»
*Творча робота «Мовні перлинки»
Есе «Чи потрібні нам книжки?»
4. Підсумок уроку. Рефлексія
-Як вам працювалося на уроці?
-Чого досягли на уроці? Чи підкорили Успішну гору?
-За весь робочий день ми стільки говорили про книгу! Що ж є книга в нашому житті?
(Книга – друг, порадник, вчитель. Книга – задоволення і втіха, радість і сум.)
-Книга – це нові знання, а отже, і досягнення. А значить успіх і перемога. Ми підкорили вершину, хай ця перемога маленька, але з таких маленьких перемог і складається успіх людини.
-Ось ми з вами і створили нашу першу книжечку. Як назвемо її?
-Чи знадобляться знання, отримані на уроці, у житті? Де саме?
-Чого вам не вистачило на уроці?
-Що побажаєте один одному?
-Не дозволяйте собі лінуватися! Дружіть із книгою! Вона завжди буде відкривати вам чарівний світ знань. А знання – це сила!