Інтегрований урок за творами В. О. Сухомлинського "Усмішка"

Про матеріал

Мета: актуалізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; продовжити розвивати в учнів прагнення самостійного творчого сприймання і осмислення навколишнього світу, уміння знаходити в тексті описи, міркування; збагачувати словник ставлення до оточуючих.

Перегляд файлу

Департамент освіти і науки молоді та спорту

 Кіровоградської обласної  державної адміністрації

 

Знам’янська спеціальна загальноосвітня школа – інтернат І – ІІІ ступенів

 

 

 

Інтегрований урок за творами

В. О. Сухомлинського

« Усмішка»

 

 

 

 

 

 

Підготувала та провела

вчитель початкових класів

спеціаліст вищої категорії

 Щелованова Т. О. 

 

м. Знам’янка

 

Мета: актуалізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; продовжити розвивати в учнів прагнення самостійного творчого сприймання і осмислення навколишнього світу, уміння знаходити в тексті описи, міркування; збагачувати словник ставлення до оточуючих.

Обладнання: портрет В. О. Сухомлинського , книжка виставка його творів та книг про його життя, вислови В. О. Сухомлинського, малюнки дітей до казок в. О. Сухомлинського.

І. організація класу до уроку, слово вчителя.

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок.

Всіх до праці закликаю,

Гарно настрою бажаю.

Девіз нашого уроку: «Твори добро, красу і радість».

ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок учнів про В. О. Сухомлинського.

  1. Мовна розминка.

Гра «Складіть і поясніть».

Відновити крилаті вислови і пояснити їх значення:

Гарні не красиві слова,

Якби все на світі було однакове,

Рана від слова заживає, проте

До сяючої вершини

У кожної людини є

не було б краси.

своя співуча пір'їна.

а красиві діла.

слід глибокий зостається.

Веде кам'яна стежина.

 

  1. Гра «Пройди лабіринт – прочитай слова».

 

 

 


  • Пригадайте, що ви знаєте пр. цю людину.
  • Які твори письменника ви читали?
  • З яких творів Сухомлинського ці крилаті вислови?

 

ІІІ. Повідомлення тему уроку.

 

1.Розповідь бібліотекаря з елементом бесіди про життя і діяльність В. О. Сухомлинського.

Василь Олександрович Сухомлинського – великий педагог і великий письменник.

Прожив Василь Олександрович мало – всього 42 роки ( 1918 – 1970 рр.) Жив недовго, але встиг зробити чимало – написав 48 книжок, 500 статей, 1500 казок і оповідань для дітей. Праці педагога видано 53 – ма мовами світу загальним тиражем понад 15 мільйонів примірників. Найбільш відома його книжка – «Серце віддаю дітям» (видана 30- ма мовами світу, витримала 54 видання). Широко знані його праці: «Народження громадянина», «Павлиська середня школа», «Як виховати справжню людину», «Сто порад учителеві», «Розмова з молодим директором школи», «Книга про любов» та інші.

Безцінним скарбом є казки Василя Олександровича. Глибокопоетичні, коротенькі, дотепні, мудрі, повчальні – вони спонукають нас замислюватися. «З малих років учиться жити так, щоб тобі було добре, приємно, коли робиш добре для людей, і приємно, коли зробив щось погане, негідне» - писав Сухомлинський.

Що було найголовнішим в житті Сухомлинського?

Без роздумів він відповідав: любов до дітей.

У своїх казках він спрямовував дітей до рідного вікна, над яким щебече ластівка, до чистої криниці, що напуває спраглих, до вічної тополі – вічної України. З погляду Білого Каменя,чистого незайманого духу, дивиться автор на різні події та явища, і ми бачимо через його казки таку чисту і світлу людину, чуємо його щирий і добрий голос.

Читаймо казки Василя Сухомлинського – ніжні і мудрі , і вони будуть напувати нас чистою джерельною водою.

           2.«Сторінками  біографії». Повідомлення дітей.

  • 28.09.1918 р. народився В. О. Сухомлинський в селі Василівка Кіровоградської області.
  • 1935 рік. Почав педагогічну діяльність. Працював учителем у Василівській школі Онцефріївського району, учителем і завідувачем навчальною частиною в Онуфріївській середній школі.
  • 1939 рік. Закінчив Полтавський педагогічний інститут.
  • Учасник Великої Вітчизняної війни.
  • У 1947 – 1970 рр. – директор Павлиської середньої школи.
  • З 1955 року – кандидат педагогічних наук, автор багатьох книг для дітей.
  • З 1957 року – член – кореспондент АПНРРФСР.
  • З 1958 року – заслужений учитель УРСР.
  • З1958 року – член – кореспондент АПН СРСР.
  • З 1974 року – отримав Державну премію УРСР за книгу «Серце віддаю дітям» (1969 року).
  1. Створення асоціативного куща

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Опрацювання твору В. О. Сухомлинського “Усмішка».

  1. Розгадування кросворду.

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пригадайте назви творів В. О. Сухомлинського, які ми читали, і впишіть у кросворд.

  1. «Кінь …» (утік)
  2. «….книга» (спляча)
  3. «Про що думала….» (Марійка)
  4. «Найкраща….» (лінійка)
  5. «Який слід повинна ….людина на землі» (залишити)
  6. «Сергійкова …..» (квітка)
  7. «…..дівчинка» (Горбатенька)
  • Прочитайте слово по вертикалі і дізнайтесь назву ще одного оповідання В. Сухомлинського, яке сьогодні прочитаємо. («Усмішка»)
  1. Читання оповідання підготовленими учнями.
  • Про кого дізнався з оповідання?
  • Де жила дівчинка?
  • Кого зустріла по дорозі?
  1. Словникова робота.

Читання «пірамідок» слів.

Іде

Луг

Страх

Дибає

Ціпок

Похмурі

Оволодів

Повагом

Запитливо

Барвистий

Тремтіла

Жайворонок

Почимчикувала

Затьмарився

Насторожилась

 

  • Доберіть синоніми до слів тремтіла, барвистий. А які слова, що на дошці, є близькими за значенням? Продовжіть цей ряд своїми синонімами (бреде, шкандибає, чеберяє)
  • Як ви розумієте слово ціпок?
  1. Читання оповідання «ланцюжком».
  • Як і чому змінювався настрій дівчинки?
  1. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання. Обговорення оповідання.
  • Коли відбувалися описані у творі події? Прочитайте опис травневого ранку.
  • Якою була дівчинка? Прочитайте.
  • Що потішило дівчинку? Яке бажання її охопило?
  • Кого вона зустріла спочатку?
  • Знайдіть опис діда. Про що свідчить такий зовнішній вигляд людини?
  • Що несла йому назустріч дівчинка? На що вона сподівалась?

Прочитайте.

  •  Чому змінився настрій дівчинки і її серцем оволодів страх?
  • Яким їй став здаватися світ? Прочитай.
  • Як дівчинка спочатку зустріла бабусю? Чому вона насторожилась?
  • Як бабуся зустріла дівчинку? Яким став світ від подарованої усмішки? Прочитай.
  • Поміркуйте, у чому головна думка оповідання. Що автор схвалює, а що засуджує в оповіданні?
  • Знайдіть в оповіданні зачин і кінцівку, зачитайте їх.
  • Як називається частина твору що залишилася?
  •  
  1. Вправи на розвиток швидкості читання.

Гра «Розвідник»

  • Знайдіть і прочитайте які автор у тексті вжив синоніми до слова іде.
  • Знайдіть і доповніть порівняння словами з тексту.

Біле мов…волосся (спіла пшениця).

Срібна пісня жайворонка тремтіла, мов…(той струмок, що ось – ось помре).

Заясніли кульбабки, мов…(маленькі сонця).

  • В останньому абзаці оповідання відшукайте найдовші слова. (насторожилась, переливаючись)
  • У першому абзаці прочитайте односкладові слова . (був, на, що, за, грав).
  • У другому абзаці виберіть речення що відповідає даній схемі.

__________   __________      .

(вона почимчикувала зеленими луками)

  1. Робота в групах.

Група І.

Виберіть із «Пісні про усмішку М. Пляцковского рядок, який може бути заголовком твору.

Відповіді дітей.

Підготуйте стислий переказ оповідання.

Група ІІ.

Як по – іншому можна назвати оповідання? Доберіть свої заголовки.  Відповіді дітей.

Перекажіть оповідання так, ніби це трапилось з вами.

  1. Робота в зошитах (с. 33-34)

V.  Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон».

  • Я б сказав В. О. Сухомлинському спасибі за….

 Контроль, корекція та оцінювання знань.

  • Чи все вдалося зробити?
  • Чи цікаво було дізнатись нове про В. О. Сухомлинського?
  • Що ви зрозуміли з оповідання «Усмішка»?
  • Поміркуйте до чого автор закликає.
  • Самооцінка.
docx
Додано
14 вересня 2019
Переглядів
868
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку