Урок-свято. «Просимо казку в гості до себе»
Мета: поглибити знання учнів про казку як художній твір, у якому вигадка і фантазія служать засобом вираження суджень народу про життя; розвивати вміння розрізняти народну казку та літературну ; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати мудрість, кмітливість, доброту; справедливість, інтерес до усної народної творчості.
Обладнання. Ноутбук- показ слайдів, роздатковий матеріал, ілюстрації до казок, чарівна торбинка, казкові герої.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань
Форма проведення: урок - свято
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, гостями.
Сьогодні наш урок незвичайний і почнеться він з ранкового кола.
«РАНКОВА ЗУСТРІЧ»
Давайте станемо всі у коло і будемо передавати один одному клубочок і говорити свої припущення або передбачення про те, що ми будемо робити на уроці і чого навчимося.
А зараз погляньте , яка гарна в нас вийшла павутинка-передбачень. Ми її зіткали дуже швидко, оскільки були дружними, активними і творчими. Тож давайте нехай і цілий урок пройде з таким же ентузіазмом і запалом !
Кладемо її на підлогу, а самі тихенько сідаємо за парти.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель.
У світі існує чудова
Фантазії дивна країна.
Туди потрапити може
Кожна допитлива дитина.
Отож, прочитаємо назву
Цієї диво-країни.
Слайд 1
Слайд 2 з темою уроку.
Сьогодні у нас урок-свято з теми «Просимо казку в гості до себе ». Ми з вами відкриємо безцінну скарбничку казок, ще раз зустрінемося з улюбленими героями. Наш урок – це урок творчості, добра, радості. Ми, граючись, вчитимемося правильно, точно і красиво висловлювати свої думки, фантазувати, уявляти і злагоджено працювати.
ІІІ. Мовленнєва розминка
а) Артикуляційна зарядка
*вдихнути повітря через ніс, видихнути через рот (губи «трубочкою»)
*дме легенький вітерець
*злизали з губ варення
*заплющили очі, уявили, що ви - біля куща троянди, вдихнули повітря, затримали його і повільно видихнули (двічі)
б) Чистомовки (Слайд 1)
Ок-ок-ок – покликав нас дзвінок
Ову-ову-ову – у подорож казкову,
Яти-яти-яти – щоб мудрість перейняти
Ати-ати-ати – і добрими нам стати.
Ок-ок-ок – прикотився …
Ша-ша-ша – мишка в гості …
Ель-ель-ель – йде у гості …
Иця-иця-иця – хитра …
Та-та-та – рибка …
Ус-ус-ус – в діда сивий …
Она-она-она - шапочка …
в) Робота над скоромовками (Слайд 2)
Колобок біжить до гаю:
-Усіх звірів налякаю!
Та не страшно там нікому.
Краще ти біжи додому,
Бо в гаю лисичка ласа -
Любить м’ясо та ковбаси.
А найбільше любить пані
Колобочка у сметані.
(прочитати напівголосно і повільно, голосно і швидко, весело,)
ІV. Актуалізація знань
-Давайте пригадаємо:
- Як називають художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне?
- Які існують дві окремі групи казок?
-Чим вони відрізняються одна від одної?
- Які види казок ми вивчали?
-Хто головні герої цих казок?
- Як вони себе поводять в казках?
V. Робота над темою уроку.
Кросворд
Вчитель.
А тепер давайте розгадаємо кросворд, щоб з’ясувати, кого ж не вистачає на нашому уроці. Перед вами завдання – уривки з казок. Вам потрібно пригадати назву казки і прочитати ключове слово.
«Баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку…» («Ріпка»).
«Уліз і ведмідь – стало семеро…» («Рукавичка»).
«Я не пила, я не їла: тільки бігла через місточок, та вхопила кленовий листочок…» («Коза – Дереза»).
«А лисичка його гам! Та й проковтнула».(«Колобок»).
«А мишка бігла, хвостиком зачепила і розбила яєчко.» («Курочка Ряба»).
Вчитель.
Яке слово утворилося у виділених клітинках? (Казка).
Казка
Вітаю вас, дорослі і малі,
Від всіх казок низенький вам уклін.
Я – казка мудра, хочу вам сказати,
Що кожен з вас мене повинен знати.
Бо, кажуть, казка вчить на світі жити,
Та правду й волю завжди боронити.
Я, друзі, казка добра й чарівна.
Мене ви знаєте і любите, здавна.
Я приходжу до вас з маминих чи бабусиних вуст, з гарної книжки, з екрана. Я веду вас у світ незвичайний і дивовижний.
А народилася я в сиву давнину. Мої історії раніше передавалися з уст в уста, адже український народ завжди був багатий на талановитих оповідачів. Саме від них і записували вчені і письменники тисячі і тисячі чудових казок.
Гра « Асоціативний кущ» (На дошці кущ. Діти прикріплюють листочки)
Діти, які у вас виникають асоціації почувши слово казка? (Це подорож у країну чудес,це мудрість народу,це мої мрії, це наука про добро,яка знищує зло, це краса,це наше дитинство,це давній і мудрий порадник).
Казка. А зараз я хочу переконатися що ви кмітливі і любите мене. Спробуйте виконати деякі мої завдання, які підготувала для вас я з своїми друзями.
3 та 4 в 1 казка 5 ній
2 вигадка 6 щось 8 зрозумій 7 повчальне
Вчитель
(читають діти)
Казка 1
«Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…» ( Колобок , «Колобок», укр.. народна казка)
Казка 2
«Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… »
(Яйце , «Курочка-Ряба», укр.. народна казка)
Казка 3
«Я, звичайно ладна була виконати всі її побажання. Бо її чоловік врятував мені життя. Але, кінець кінцем, я зрозуміла: чим більше людині давати, тим більше вона хоче. Ось і доводиться таким людям залишатися у розбитого корита…» (Золота рибка, «Казка про рибака та рибку»О. Пушкін)
Казка 4
«Безперечно, ми б не хотіли її підводити. Ми б могли відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але ми не маємо права ні поспішати, ні відставати…» (Годинник, «Попелюшка» Шарль Перро, французький казкар)
Казка 6
«Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки. Вона мені подобається. Завжди охайна. Мені подобається разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до бабусі. Але є єдина вада: моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди…»
(Червона шапочка, «Червона Шапочка» Шарль Перро, французький казкар)
4. Вставте у слова пропущені літери, що позначають риси характеру людини.
Д_БР_Т_, Ч_СН_СТЬ,Ч_ЙН_СТЬ, Щ_ДР_СТЬ, ЗН_В_Г_,СП_ВЧ_ТТ_,ГР_Б_СТЬ, СМ_Л_В_СТЬ.
VІ. Фізкультхвилинка. (Під музичний супровід.)
VІІ. Робота з підручником.
1. Бесіда за змістом прочитаних казок.(Укр.нар.казки «Кирило Кожум’яка»,
« Кривенька качечка».
2.Відшукати речення, які починаються словами:
Це…
Якось…
Невдовзі…
Вона…
Пішли…
Вранці…
Швиденько…
VIІІ. Вікторина « Чарівний кошик». У кошику знаходяться речі з казок. Я буду по черзі діставати якусь річ, а ви говоритимете, у якій казці вона зустрічається.
Яйце – «Курочка Ряба».
Солома – «Солом’яний бичок».
Пір’я – «Кривенька качечка».
Колосок – «Колосок».
Рукавиця – «Рукавичка».
Тарілочка – «Лисичка і Журавель».
Шапочка– «Червона Шапочка».
Вчитель
«Телеграма від казкового героя»
На наш урок ми запросили багато казкових героїв, але, нажаль, не всі змогли приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Давайте відгадаємо, від якого ж казкового героя прийшла телеграма.
1) - Приїхати не зможу, бо треба рибку ловити та матінку з батечком годувати. ( Івасик-Телесик)
2) - Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності. ( Гидке каченя )
3) – Терміново викликали лікувати звірів у Африку. Не встигну повернутися. ( Лікар Айболить )
4) – Дуже засмучена, мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу. ( Курочка Ряба )
5) – Прибути до вас не можу. Мене викрала Лиска. ( Півник )
6) Почастую Лисичку з глечика, тоді прийду. (Журавель)
7 .Я просте яйце знесла, знесу золоте і прийду до вас у гості. (курочка Ряба)
8. З’їв забагато козенят, болить живіт, тому прийти не зможу. (Вовк)
9. Ніяк не витягнемо ріпку, тому прийти не зможемо. (дід та баба)
10.Знайду братика, якого забрали злі птахи, і тоді прийду. (дівчинка із казки «Гуси-лебеді»)
11. Загубив частину одягу, потрібно шукати. (дід із казки «Рукавичка»)
Вчитель.
Діти, ви просто молодці! Казки знаєте дуже добре. Ви довели всім, що казки – це ваші добрі друзі і порадники. Вірте в казку і вона завжди житиме з вами поруч.
Прийшла, нарешті, довгождана мить:
Герої казки нас усіх вітають.
Чарівна музика тихесенько звучить,
І казка перед нами оживає.
Казка
Вже закінчується зустріч
Із героями казок.
Сонце браму зачиняє,
Казочку туди ховає
Та, як хочете ви знати,
Книжку треба відкривати.
Дружіть з книгою , друзі,
Казку поважайте.
У хвилини дозвілля
Багато читайте.
Бо книга - віконце у світ,
Любіть її друзі, любіть.
Будете багато читати,
Будете все на світі знати.
От і настав час повертатись мені в своє королівство, а ввечері, коли будете лягати спати, ми знову зуcтрінемось. До зустрічі!
ІХ . Підсумок уроку.
Ось і добіг до кінця наш урок , але ми не прощаємося з нею. Читайте і слухайте казки, вивчайте їх, переказуйте, нехай вони ідуть світом, нехай живуть серед нас, адже казки навчають нас бути добрими, сміливими, щедрими, ввічливими.
Казка веселить і заставляє думати про свою поведінку. Вона допомагає бачити зло і боротися з ним. Отож, не забувайте казки і читайте їх!
Гра «Намалюй свої почуття» ( смайлики висять на дошці)
Якщо урок приніс вам задоволення і вам було цікаво,ваш ротик посміхається. Якщо цей урок був звичайним і не порадував, намалюйте ось так (сумний). А якщо вам не сподобався урок з тієї чи іншої причини, то ротик буде(злий).