Інтегрований урок "Зима в природі"

Про матеріал
Інтегрований урок з природознавства і трудового навчання "Зима в природі" ..
Перегляд файлу

Тема: Зима в природі

Мета: розширювати та збагачувати знання учнів про сезонні зміни у природі, зокрема

взимку; як зміни природи відображаються у назвах зимових місяців; ознайомити із зимовими явищами природи; вчити дітей виготовляти сніжинку способом перегинанння, складання і вирізування паперу; удосконалювати вміння працювати за технологічною карткою розвивати спостережливість, логічне мислення, зв’язне мовлення; сприяти вихованню любові до природи, бажання бути природі другом, старанності і охайності.

Цілі для учня:

       -я дізнаюся про зимові явища у природі;

       - я дізнаюся про сезонні зміни у природі;

       -я навчуся виготовляти сніжинку.

Обладнання: мультимедійна презентація «ознаки зими»; картки із завданнями, ілюстрації, ножиці, папір.

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

                                Хід уроку

І Організація класу

        Продзвенів уже дзвінок,

        Починається урок

        Тож ми часу не гаймо,

        Працювати починаймо.

ІІ Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вправа "Мікрофон".

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок.

(Цікавим, навчальним, трохи казковим, продуктивним, веселим, світ­лим, загадковим, проблемним...)

-А ви на уроці якими повинні бути? (Дисципліноватши, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими...)

-  Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він у нас сьогодні дійсно незвичайний. Адже на ньому ми будемо читати, співати, танцювати, вирізати. Чи цікавий буде урок? Отже, все залежить від вашої активності, уважності, творчості. 

А щоб ваші очікування здійснилися, ми будемо працювати під девізом:

Не просто слухати, а  чути

Не просто дивитися, а бачити

Не просто відповідати,  а  міркувати

Дружно й  плідно працювати.

2.Фенологічні спостереження

— Про яку пору року ми говорили на попередніх уроках?

— Назвіть осінні місяці.

-Діти, а яка зараз пора року?

-Який день, число?

- Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, якою буде погода. Давайте пригадаємо, люди якої професії повідомляють нам погоду?

Робота в  парах

  - А зараз кожен з вас спробує себе у ролі синоптика. Ви попрацюєте у  парах і складете опис погоди за вікном.

  - У вас на парті є карточка. Вам потрібно скласти повідомлення за поданою схемою, використовуючи слова для довідки.

Учні роблять повідомлення за поданою схемою.

Сьогодні ….. грудня. Небо… Температура повітря вранці становила ….. градусів…... Вітер…….. ,на нашій території ……. незначні опади у вигляді …….  .

( Кожна пара отримує картку з опорними словами: 9, тепла, морозу, ясне, хмарне, похмуре, сніг, дощ, поривчастий, слабкий, сильний, передбачаються, не передбачаються, туман, роса) 

Учень зачитує.

  • Чи згідні ви з таким повідомленням?

- Але, не зважаючи на холод і мороз, в нашому класі панує тепла і приємна атмосфера. Нехай тендітний промінчик зимового сонця запалить у ваших серцях велику любов до живих створінь природи, що оточують нас.

 

 

3. Вправа «Передбачення мети»

- Діти, щоб дізнатися про що ми будемо говорити на уроці ви повинні розвязати ребус. Яке слово зашифроване? (Утворилося слово зима)

- Правильно, це слово ЗИМА. Прийшла зима, завіяла вітрами. По всій землі розлетілися білі сніжинки.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

    - Сьогодні ми помандруємо зимовими стежками, поговоримо про зиму, дізнаємося про зимові явища природи, визначимо зміни в живій та неживій природі, поговоримо про життя птахів та тварин взимку.

1. Вправа «Очікування»

      -До нас в клас залетіли сніжинки, але вони не прості. Вони принесли нам завдання, які ми маємо виконати сьогодні на уроці. (дізнаюся про зимові явища у неживій природі, дізнаюся про сезонні зміни природи, навчуся виготовляти сніжинку із паперу.)

- Сподіваюсь, що ці завдання будуть виконані.

ІV. Вивчення нової теми

2. Вправа «Асоціативний кущ»

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово зима? (сніг, мороз, санчата, Дід Мороз, Новий рік, іній, Різдво тощо)

3. Бесіда

- Який зараз місяць?

- Які ще зимові місяці ви знаєте? (грудень, січень, лютий)

- Зараз вони самі про себе розкажуть.

- До дошки запрошується група «Брати місяці»

1 учень.

Я Грудень - останній місяць року, перший місяць зими. Наші прадіди називали мене студень, бо земля отримує мало тепла. Хмурень - за непривітне сіре небо. А грудень — бо застигла земля вкривається грудками.

Зміни в неживій природі

  • Сонце, хоч і виглядає з-за хмар, та не гріє;
  • Дні сірі і зовсім короткі, тільки морозні ночі світлішають від зірок;
  • Небо частіше вкрите важкими темними хмарами;

Зміни в живій природі

Дерева стоять голі, тільки на дубах шелестить неопале листя;

Немов намистинки, червоніють плоди шипшини;

Сплять метелики, мурашки, їжаки;

Ближче до жител пересносяться з полів, лісів сороки, ворони, горобці, синиці.

2 учень.

Я Січень - маю назву від температурних явищ, бо і снігом січу, і морозом печу, і повітря вихолоджую.

Зміни в неживій природі

         Сонце підбивається вище, робить перші несміливі кроки до весни;

         Дні стають довшими, та морози й заметілі ще люті;

         Все навкруги вкрите снігами й кригою.

Зміни в живій природі

Рослини не ростуть – вони перебувають у стані спокою;

На них менше залишилося плодів: одні з’їли птахи, інші зірвав вітер.

 3 учень.

Я останній місяць зими - Лютий. Це пора вітрів, морозів, снігів, відлиг, переметів. Називають мене лютень, зимобор, бо зима з весною бореться.

Зміни в неживій природі

  • Морозисько пекучий, як вогонь, і хуртовини злющі;
  •  З-за хмар частіше виглядає сонце;
  • Бувають відлиги, крізь хмари частіше проглядає блакитне небо.

Зміни в живій природі

  • Збільшились бруньки на деревах;
  • Весело зацінькали синиці, сповіщаючи, що від зими до весни тепер уже один крок ступити.

     - У наших місяців є круги. Що вони вам нагадують, якщо їх скласти один на одного? (Сніговик)

Фізхвилинка Сніговик

      - Брати місяці та сніговик запрошують нас потанцювати з ними. Давайте разом з ними виконаємо рухи, які вони нам пропонують.

1) Бесіда за картинами Сергія Світославського «Зимовий пейзаж», Сергія Шишко «Парк узимку»

  • Яку пору року зображено?
  • Як ви дізналися, що це зима?

2)Робота з підручником

  • Розгляньте ілюстрацію на с.62 підручника і  скажіть , що робить зиму неповторною? Розгляньте ілюстрації на с.63 Що ще робить зиму неповторною? Які ознаки зими ви можете назвати?

Сніг, лід, мороз, іній,

        - А ще одне явище зими ви спробуйте відгадати, прослухавши запис. (музика)

(Завірюха, метелиця).

        - Так, метелиця – це..

(Зачитують вірш із книжки)

        - Ми звикли до оточуючої нас природи. Іноді ми шукаємо незвичні видовища у далеких мандрівках, серед чужих пейзажів та екзотичних тварин і не помічаємо, що поряд з нами живуть чи не найкращі в світі птахи і звірі. Йдучи вранці на роботу, я чула щебетання птахів.

 

3) Тварини взимку

- Чи буває так в природі: зима, холод, мороз і пташине щебетания? (Так)

- Які птахи не залишили нас взимку? (Снігурі синиці, сороки, ворони, галки, сойки, дятли, шишкарі, голуби)

- Хто з птахів відлітає у вирій? (Ластівки, лелеки, журавлі, чаплі, зозулі, дикі качки)

- Яка ж основна причина змушує птахів залишати оселю, своє місце? (Холод і голод)

- А як ми повинні допомагати птахам? (зробити годівнички)

- Яких тваринок ми можемо зустріти в зимовому лісі? (зайця, лося, лисички, ведмедика, білочки)

- Послухаємо ось такий діалог. Чому могла трапитися така розмова?

Ведмідь сварився із совою:

- Ти щось наплутала, сова!

Затям своєю головою:

-Зими в природі не бува!

Сова сміялась:

- Волохатий, не дивно чути це мені

Ти восени як ляжеш спати,

То встанеш тільки навесні.

(Ведмідь так казав тому, що взимку лягає спати і прокидається тільки тоді, коли почне танути сніг.)

V. Осмислення, узагальнення  та систематизація знань

  1. Робота  в групах

Завдання 1-ї групи

Скласти прислів’я про зиму

-рік, Грудень, зиму, кінчає, починає.

-снігу, Багато, хліба, багато.

-зима, Яка, літо, таке.

      Завдання 2-ї групи

   Скласти прислів’я про зиму, з’єднавши ліву і  праву частини:

Якщо січень холодний,                         урожай високий.

Галки літають у повітрі-                       то липень буде спекотний.

Сніг у грудні глибокий-                         буде снігопад.

Завдання 3-ї групи

Відновити слова  у  вірші

А місяць_________на радість людям.

Сніжком присипле замерзле груддя

Ой, місяць__________кличе Мороза

Морозить пальці, щіпає носа.

А місяць________вітрами дме,

На водах  з криги мости зведе.

Завдання 4-ї групи

Підкреслити зимові явища природи

Мороз, хуртовина, снігопад, роса, веселка, буря, відлига, ожеледиця,  заметіль.

 

 

 

Завдання 5-ї групи

 Підкресли ознаки зими

Довгі ночі, короткі дні. Сонце добре світить і гріє. Всі дерева стоять голі. Птахи прилітають з вирію. Небо низьке, сіре, непривітне. Вночі бувають заморозки.
Сніг укрив замерзлу землю.

 

  2) Кросворд «Сніжинка»

1.Біле як сорочка,пухнасте як квочка,крил немає,скрізь літає(сніг)

2.На зимові віти сіли білі квіти(іній)

3.Вода у твердому стані(лід)

4.Дві дощечки,дві сестри несуть мене з гори(лижі)

5.У зимову веселу пору,ми кращі друзі дітвори

   Вивозять діти нас на гору,а ми їх звозимо з гори(сани)

6.Взимку яскраво світить,а не гріє(сонце)

7.Що зимою росте  вниз головою?(бурулька)

8.Хто наткав полотна аж від лісу до вікна?

    І сміється ,задається,

    Ото така ширина!(Зима)

По вертикалі Сніжинка

  • Якої форми, розміру бувають сніжинки?
  • Якого кольору?
  • На що схожі? (Гарні зірочки, фантастичні квіти….)

Доповнення вчителя. Сніжинки здебільшого мають форму платівок-шестикутників, 3-, 6-, 12-променевих зірочок, стовпчиків, пірамідок, голок тощо. Вчені зібрали величезну колекцію мікрофотографій, яка вміщує понад 5000 знімків сніжинок, не схожих одна на одну.

3)Практична робота учнів. Виготовлення витинанки.

  • Діти, ми виконали всі завдання, які були поставленні перед нами на початку уроку? (Ні)
  •  І саме третя сніжинка просить вирізати з паперу їй подружок
  • Який інструмент нам потрібний для виготовлення сніжинки? (ножиці)
    •  
    • Інструктаж до практичної роботи. Правила користування ножицями
    • 1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
      2) На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.
      3) Не тримай ножиці вістрями догори.
      4) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
      5) Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.
      6) Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.
  •  (Демонстрування технологічної карти виготовлення сніжинки.)
    • Практична робота. «Своїми руками».

- Роздивіться технологічну картку.

- Давайте повторимо послідовність виконання роботи.

1. Складаємо навпіл аркуш паперу.

2. Перегинаємо його ще раз навпіл, щоб утворився квадрат.

3. Перегинаємо квадрат по діагоналі і одержуємо трикутник.

4. Наносимо малюнок

5. Вирізуємо

2. Демонстрація виконання роботи вчителем

3. Самостійна робота учнів

4. Демонстрація і аналіз учнівських робіт.

- Щоб в усіх залишився веселий настрій, давайте виконаємо пісню про зиму.

 Пісня «Тишком-нишком».

VII  Підбиття підсумків. Рефлексія.

- Наша мандрівка зимовими стежками закінчилася.

- Чи здійснилися ваші очікування?

- Що сподобалося на уроці?

- Чи виконали ми завдання, сніжинок? (Так, ми дізналися багато нового і цікавого.)

 

VII  Домашнє завдання

І гр. С. 62-64. Відповідати на питання.

ІІ гр. Напишіть казку про зиму. Поміркуйте, хто будуть її головними героями. Використовуйте у казці явища природи характерні для цієї пори року.

docx
Додано
15 березня 2020
Переглядів
1257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку