Розробка інтегрованого уроку з природознавства та позакласного читання для 2 класу на тему "Звірі восени". Матеріали до уроку взяті з підручника Природознавство авт. Гільберг та вірш Ліни Костенко "Білочка восени"
1
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
Природознавство
Літературне читання
2 клас
Тема: Звірі восени.
Мета: ознайомити учнів з життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати, вміння працювати в групі; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до природи, бажання оберігати тварин.
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстративний матеріал, роздавальний матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу. Емоційна налаштування на урок.
1. Привітання.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться веселенько.
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
Всі сідайте тихо, діти!
Домовляймось не шуміти.
Руку гарно піднімати,
На уроці – не дрімати.
Тож часу тепер не гаймо
І урок розпочинаймо.
2. Очікування « Мікрофон».
— Я хочу, щоб наш урок був продуктивним.
— А яким ви хочете його бачити? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, повчальним.)
— А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібра-ними, наполегливими, розумними.)
А працювати ми будемо під девізом:
Діяти активно!
Думати оперативно!
Сперечатись доказово
Для всіх обовязково!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
— Діти, ви любити відкривати таємниці? (Так.) Отже, сьогодні ми будемо відкривати таємниці у країні, назву якої ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
Загадка
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
— Отже, ця країна називається Осінь. (На дошці повісити ілюстрацію осені.) Ми сьогодні здійснимо подорож до чудової країни під назвою осінь, познайомимось з деякими її мешканцями, відкриємо таємниці. Давайте запросимо синоптика з бюро погоди, щоб розкрити першу таємницю, яка стосується осінньої погоди.
Бюро погоди (дати опорну схему, включити тихо спокійну мелодію)
- Добрий день! З вами бюро погоди.
- Ось і настала пізня осінь. Сонечко світить, але не гріє.
- Небо вкрите хмарами. Часто ідуть дощі. Сильно віє вітер.
- Листя на деревах давно пожовтіло і почало облітати. Деякі дерева стоять повністю голі.
- Дні стали коротші. Незабаром настане зима.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Непомітно з’явилася осінь
День коротшим стає щодоби.
Глянь, берізки-уже златокосі,
І в дубів багряніють чуби.
Вже у теплі краї відлетіли
Сонцелюби-дзвінкі журавлі,
Не страшні їм тепер заметілі
На далекій південній землі.
В.Бичко
— Що ж примушує птахів відлітати у теплі краї? Вдома ви повинні були підготувати відповідь на це запитання. Тож давайте відкриємо наступну таємницю.
І.Тестування
1. Якої пори року більшість птахів відлітає у теплі краї?
А взимку В влітку
Б восени Г весною
2. Що примушує птахів відлітати у теплі краї?
А бажання мандрувати В голод і холод
Б зустріч із давніми друзями в теплих краях Г холод
3. Як називають птахів, які відлітають восени в теплі краї?
А осілі Б перелітні В зимуючі гості
4. Як називаються птахи, які у нас залишаються зимувати?
А перелітні Б осілі В зимуючі гості
ІІ. Знайдіть зайвого птаха
ІУ. Оголошення теми уроку
— Крім птахів мешканцями цієї країни є ще один вид тварин. Давайте з ними познайомимось. Для цього нам потрібно виконати завдання і розкрити наступну таємницю
Гра «Розшифруй анаграми».
— Переставте літери місцями так, щоб утворилось слово.
БІКАЛ, ЖАЇК, ДВЕМІДЬ, ВКВО.
— Одним словам як можна назвати прочитане? (Звірі)
У. Вивчення нового матеріалу
Інтерактивна вправа «Знаємо – дізналися».
Давайте пригадаємо, що ми знаємо про звірів?
ЗНАЄМО |
ДІЗНАЛИСЯ |
|
|
— Отже, багато клопоту восени не тільки птахам, комахам, а й звірам. І вони змушені готуватися до зими. А як саме ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
Наступну таємницю нам допоможуть дізнатися вірші, які написала Ліна Костенко
Опрацювання віршів Л.Костенко
1. Біографічна довідка
— Народилася Ліна Василівна на Київщині в учительській сім’ї. Батьки майбутньої поетеси були людьми високоосвіченими і порядними. Батько знав дванадцять мов, добре був обізнаний у всіх навчальних предметах школи. Закінчила Ліна Костенко Київський педагогічний інститут і Московський літературний інститут. Писати вірш і почала з дитинства.
Довгий час (15 років) її не визнавали як поетесу. Це був сумний період в її житті, в історії української літератури. Зараз Ліна Василівна Костенко живе і працює в Києві, продовжуючи радувати нас своїми творами.
2.Підготовчі вправи
Перед тим як розпочати читати давайте підготуємося до читання
Дихальні вправи
3.Передбачення за малюнком і назвою
4.Розкриваємо підручники с.26
Подивіться уважно на малюнок та прочитайте назву вірша. Про кого ми будемо читати?
5.Виразне читання вірша вчителем.
— Я прочитаю вірш, а ви скажете чи дійсно в ньому розповідається про, те як запасається білочка харчами? Слухайте уважно!
6. Словникова робота.
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
– Читаємо разом, повільно.
Пороші міркує
в’язочка випадуть
бурундук гіллячках
посиплеться нашпилює
тулить
-Прочитайте значення слова «пороша».
-Пороша – пухкий сніг, перший сніг, короткотривалий сніг що не вкрив землю.
- Як ви розумієте слово в’язочка? Тулить? (Близько один до одного)
- Назвіть слово близьке за значенням до слова нашпилює? (Наколює)
- А хто такий бурундук?
7.Читання вірша учнями за строфами
8.Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— На чому білочка сушить гриби? Прочитайте.
— Про що міркує? Прочитайте рядки з вірша.
— Чому не спиться білочці? Прочитайте пояснення автора рядками з тексту.
— Прочитайте виділений вислів. (День ще не погас)
— Давайте порівняємо два вислови.
9. Робота над висловами
Прочитайте перший вислів. Полум’я ще не погасло. Чи може погаснути полум’я?(може, коли догорають дрова) Наступний вислів прочитайте .День ще не погас.Чи справді день може погаснути?(ні, він може закінчитися)
Висновок Як білочка готується до зими?
Читання вірша «Іще не сніг»
2.Самостійне читання
Словникова робота
Череда, спинається, скрадається
Аналіз
Перегляд відео
А тепер ми з вами з'ясуємо як інші тварини готуються до зими (відео)
Ви побачили, що звірі готуються до зими по – різному. Їх умовно можна поділити на 4 групи.
Звірі, які роблять запаси на зиму:
Польова і лісова мишки, кріт, хом’ячок.
Польові мишки, та хом’ячки заповнюють свої зимові комори зерном. В одній такій коморі може бути до 5 кг зерна.
Білочка.
Білочка збирає суху траву, мох і затуляє ними усі щілини в дуплі. Також вона збирає горішки, жолуді, насіння та гриби і зберігає їх у своїй комірці в дуплі. Тому взимку білочка не голодує.
Бобри.
Бобри роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.
Звірі, які засинають: ведмідь, кріт, їжак.
Їжачок. Восени у їжачка мало поживи, бо заховались у землю черв'яки, ящірки, вужі. Важко також знаходити комах, жаб. Тому їжачок не робить запаси собі на зиму. Та й йому це не потрібно. Бо взимку він спить. Лише у гарні осінні дні їжачок готує собі нірку для зимівлі. Вночі він таскає в нору сухе листя й м'який лісний мох, застилає зимову постіль, щоб було тепло спати або заривається у сухе листя.
Також до зими готуються борсук і ведмідь. Вони влітку і восени також нагулюють собі жир, щоб взимку відпочивати. Жир для них - це запас їжі, а також він цих звірят зігріває. Ведмідь живитися ягодами, корінням, дрібними тваринами, а борсук їсть личинок, жуків, равликів, черв’яків, жаб. З жовтня ведмідь старанно й вміло готує до зими зимове лігвисько. М'якою запашною хвоєю, корою із молодих ялинок, сухим лісовим мохом він вистилає свою барлогу. А борсук пізньою осінню закриває вхід в нору травою або землею і залишається спати в ній до весни.
Звірі, які линяють:
Зайці, лисиці, вовки, олені взимку не сплять. Їх можна побачити в лісі. Тому восени вони не роблять собі запаси їжі. Зайчик харчується корою дерев і тим, що залишилось на полях. Вовка та лисицю в народі кажуть «ноги годують». Що спіймають – те й з’їдять. Ці тварини восени лише змінюють забарвлення і густоту хутра, тобто линяють.
УІ. Робота з підручником.
— А тепер попрацюємо з підручником с. 45 – 49. Під час читання учні олівчиком роблять помітки:
— Із побаченого та прочитаного скажіть мені, будь ласка, чи однаково звірі готуються до зими? (Ні) Вірно.
— Таким чином, усіх звірів можна об’єднати в чотири групи:
УІІ. Закріплення
Гра «Хто як готується до зими?» (робота в групі)
І група. Вибрати звірів, які впадають у зимову сплячку.
Хом’як, вовк, заєць, мишка, їжак, борсук, ведмідь.
ІІ група. Вибрати звірів, які роблять запаси на зиму.
Олень, лисичка, мишка, кріт, білочка, хом’як, бобер.
ІІІ група. Вибрати звірів, які залишаються активними.
Вовк, олень, їжак, бобер, зайчик, лисичка.
ІV група. Вибрати звірів, які линяють.
Лисичка, їжак, білочка, вовк, мишка, ласка.
Встановіть відповідність між описом способу підготовки тварини до зими та її назвою.
А 1. їжак
Б 2. заєць
В 3. кріт
Г 4. хом’як
А У нього немає ні нори, ні гнізда. Він ховається то під кущем, то в ярочку виспиться. Шуба у нього на зиму стає тепла і біла. Їсть молоді гілочки дерев, кущів. Інколи в село завітає до копиці сіна.
Б Місце, де мешкає…., легко знайти за купками землі на луках, городах, пасовищах. Живиться комахами та їхніми личинками, які живуть під землею. Активний протягом усього року. В зимову сплячку не впадає.
В Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, заривається в опале листя і згортається у неміцний клубок та спить аж до березня. Запасів на зиму не робить.
Г Цей звірок живе у полі. У жовтні він залягає у неміцну зимову сплячку, коли прокидаються – їсть корінці, зерно. Потім знову засинає. Його запаси до 20кг.
Гра «Так чи не так?"
Зіграти хочеться мені
З вами, друзі, в «так» чи «ні».
Я вам питання задаю,
Готуйте відповідь свою!
Відповідай, коли мастак,
Чи «ні», чи «так»!
Борсучок вистилає свою нірку листочками і цілу зиму спить. (Так
УІІІ. Підсумок
ЗНАЄМО |
ДІЗНАЛИСЯ |
|
|
Дякую всім, хто працював,
Письмові роботи, хто гарно писав,
На всі запитання відповідав,
Різні завдання розв’язував,
Та тим, хто в гості до нас завітав.