Конспект кейс -уроку має 4 розгортки з предметів, явищ та практик.
1. Природознавство
2. Мова і література
3. Математика
4. Трудове навчання.
Автори: КЗ «НСЗШ №24» Вчителі початкових класів: Конюхова Т. О., Ляшенко О. А., Сергєєнко Н. А.
Кейс-урок «Як зимують птахи. Турбота людей про птахів взимку»
Розділ: Науки, природа та людина.
Рівень (клас): 2
Тема: Природознавство
Мета: Дізнатися про життя птахів взимку, отримати інформацію про підгодовування птахів взимку.
Розвивати усне і писемне мовлення, емпатію.
Формувати вміння розв’язувати математичні задачі.
Виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання приймати активну участь у природоохоронній діяльності.
Добрий день, мої школярі!
Цікавий урок на порі –
Тож будьте уважними, прошу.
Про зимівлю птахів ви читали,
І вірші про них вивчали,
Дослідили казки… і для птиці –
Зробили ви годівниці.
Та зрештою - все по порядку –
Почнемо урок… і спочатку
Ми разом усі посміхнемось
Отож – до роботи беремось!
Метод «Перевернутий клас»
Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.
Метод «Лайфакери» (Учні презентують зроблені годівнички)
Інценізація вірша І. Блажкевич «Взимку»
Ой мороз, який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Скачуть-плачуть горобці: —
Дайте нам зерна, ців-ців!
А синички-невеличкі просять:
— Дайте рукавички!
Снігурі сидять вгорі.
Заздрять дуже дітворі:
— Вам, дівчатка і хлоп'ятка,
Тепло, бо у вас є хатка.
А у нас нема хатинки,
Й на обід – ані зернинки!
А чому так сталося? Хочете дізнатися про це? Як допомогти пернатим? Тож вперед!!!
Надійшла зима. Земля і ліс –вкрилися снігом, здається, що все навкруги поринуло в сон. Завмерли трави, кущі та дерева. Все під сніговою ковдрою зачаїлося.
Залягло в зимову сплячку багато тварин. Добре тому, у кого тепле, затишне лігво, барліг, нірка чи гніздо. Добре тому, у кого запасів повна комора. Поїв, згорнувся калачиком – спи міцно, дивись солодкі сни.
Більшість пташок восени у пошуках їжі відлітають у теплі краї, долаючи великі відстані. Таких птахів називають перелітними.
Інші ж пернаті переселяються ближче до житла людини, де їм легше знайти поживу і залишаються жити в рідних краях. А деякі прилітають до нас на зимівлю, сподіваючись на людську увагу і підтримку. Цих птахів ми називаємо зимуючими.
Дидактична гра «Хто куди летить?»
Розкладіть малюнки пташок на дві групи: перелітні та зимуючі.
Робота в малих групах.
Усі готуються до зими по-різному. Люди купують теплий одяг та взуття. Багато лісових тварин утеплюють свої «шубки», роблять запаси їжі, жиру, дехто лягає спати.
А доля бідолашних зимуючих птахів багато в чому залежить від доброти, щедрості й милосердя людини.
Метод «Дебати»
Метод «Голосування»
Виберіть картку червоного кольору, якщо для птахів страшніше холод, зелену – голод.
Так, птахи взимку дуже страждають від голоду. Крижаний вітер гуляє, носиться між будинками й деревами, забирається і під густе пір’ячко. Важко всидіти маленьким пташкам і на землі, і на гілці: холонуть лапки. Щоб зігрітися, треба їм стрибати, літати. Шукають вони, де б сховатися від зимового вітру.
Але добре відомо, хто ситий, тому холод не страшний!
Про це цікаво дізнатися
У червонім фартушку
Птах стрибає по сніжку
І розпитує синичку
Про найближчу годівничку.
(Снігур)
Снігурі – червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас із далекої півночі пізньої осені та селяться недалеко від людського житла. Взимку вони живляться насінням дерев та кущів, ягодами горобини. При цьому викльовують насіння, а плоди викидають. Ці птахи – окраса нашої природи.
Шишкар – дивна пташка. Вона з’являється в лісі тоді, коли всі інші птахи мерзнуть від холоду та шукають собі притулку.
Дзьоб у цієї пташки великий. Верхня частина його загнута вниз, а нижня – вгору. Завдяки закрученій формі дзьоба, вона дістає із шишок насінини для харчування.
Шишкарі живуть на ялинах і соснових деревах. Це єдині пташки, які виводять своїх пташенят у люті морози. Це пов’язано з тим, що взимку вони досхочу мають їжі – насіння хвойних дерев.
Загадка.
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.
(Горобець)
По снігу стрибають горобчики. Вони настовбурчилися, розпушилися, у них виріс густий шар пуху – вони стали схожі на м’ячики. Стрибають, крихти збирають. Вони всеїдні, тому переселяються ближче до людей, де їм легше знайти поживу.
Вірш
Чів-чів-чів!
Я нікуди не втікаю
І ніде не відлітаю.
Все живу біля оселі
Чи то в місті, чи в селі.
Завжди щось знайду собі.:
Крихту хліба чи зерняток,
Десь розсипане пшоно,
Недоїдений шматочок
Булки, сира - так воно.
Метод «Незакінчені речення»
Пам’ятка
Картка – пам’ятка |
Скільки не було б в тебе різних справ, розваг і веселощів, не забувай про своїх крилатих друзів. Допоможи їм, і вони віддячать своєю невтомною працею та піснями. |
Птахи люблять сире насіння соняшника, конопель, проса, вівса, гарбуза, кавуна, дині, крихти сиру, білого хліба, шматочки несолоного сала, насіння дикорослих трав, зібране восени. Сало, яблука й кукурудзу настроми на гілки кущів та дерев. |
Завдання:
Поділися знаннями та роздай картки-пам’ятки членам родини, друзям, сусідам, розкажи їм, чим можна годувати пташок.
Музична фізхвилинка «Пісенька про горобчика»
https://www.youtube.com/watch?v=8N1Qd1GbILM
Українські поети та письменники склали багато творів про життя птахів взимку.
Завдання:
До нас у вікно зазирнула Зима,
Сказала: «Даруйте, що снігу нема!»
За нею з’явилась синичка мала,
Цвірінькнула: «Скоро не буде й тепла!»
Метод «Мозковий штурм»
Есе «Літературна морока»
Робота в групах « Снігурі», «Горобці», «Синиці», « Шишкарі»
- Діти, перед вами є кейс-завдання. Прошу відкрити, прочитати. Порадитися в групі і виконати завдання. Коли ви готові дати відповідь – вся група встає.
Завдання для 1 команди - «Снігурі»
Подивіться угорі на ялинках снігурі… Вони літають зграйками по 8-10 пташок. Скільки снігурів у двох зграйках?
Завдання для 2 команди - «Шишкарі»
Шишкарі виводять пташенят узимку. Мати-шишкариха сидить на яйцях 13 днів, та ще 5 днів обігріває вилуплених пташенят. Скільки всього днів вона не сходить з гнізда?
Завдання для 3 команди - «Синиці»
Синиці виводять пташенят двічі на рік. Один виводок становить 12 пташенят. Скільки пташенят у пари синиць виводиться за рік?
Завдання для 4 команди- «Горобці»
До годівниці прилетіло 16 горобців. Один з них побачив кота. Скільки горобців залишилося в годівниці?
Завдання:
Над річкою летіли птиці: голуб, щука, 2 синиці, 2 стрижа і 5 вугрів. Скільки всього летіло птахів?
Умільці роблять пташок із різних матеріалів.
Із ниток.
Із природного матеріалу.
Ми зробимо пташок з паперу.
Тепло своїх долоньок
Я пташкам віддаю.
Холодною зимою
Я їм допоможу.
Для роботи нам потрібно:
Послідовність виконання роботи:
Інструктаж з БЖД під час роботи з ножицями та клеєм.
Практична робота учнів.
Слухання «Пташиних голосів»
https://www.youtube.com/watch?v=eDXv4eT778M
https://www.youtube.com/watch?v=bEMRS-UNlw8
Прибирання робочих місць.
Виставка дитячих робіт.
Метод «Мікрофон»
Міні-тренінг «Розвиток емпатії»
Завдання:
Намалюйте, що найбільше сподобалося та запам’яталося на уроці. Ваші роботи будуть використані для виготовлення лепбуку.
У дослівному перекладі з англійської «лепбук» (lapbook) означає «наколінна книга» (lap – коліна, book – книга).
Лепбук – це не просто виріб. Це прикінцевий етап самостійної дослідницької роботи, яку діти виконали під час знайомства з певною темою.
Створення лепбуку допоможе збагатити, закріпити і систематизувати інформацію, а розглядання в подальшому дозволить швидко освіжити в пам’яті цікавий матеріал.
№ |
Найменування |
Зміст |
1 |
Отримані результати та напрацьовані компетенції: |
|
2 |
Тривалість: |
90 хвилин (спарений урок) |
3 |
Локація проведення кейс–уроку: |
Кейс-урок проходить у класі. |
4 |
Змагальність: |
Для змагань можна використовувати завдання, запропоновані після розгорток. |
5 |
Можливість проведення учнем-дублером: |
Можливо |
6 |
Можливе домашнє завдання: |
Намалюйте, що найбільше сподобалося та запам’яталося на уроці. Ваші роботи будуть використані для виготовлення лепбуку. |
7 |
Теги: |
Перелітні, зимуючі птахи, годівнички, життя птахів, синичка, шишкар, горобець, снігур, спів пташок, К. Перелісна «Змерз», П. Воронько «Казка про рукавичку», В. Скомаровський «Щиглик», пташина математика, пташка з паперу. |
Список використаних джерел:
«Пісенька про горобчика»
https://www.youtube.com/watch?v=8N1Qd1GbILM
«Пташині голоси»
https://www.youtube.com/watch?v=eDXv4eT778M
https://www.youtube.com/watch?v=bEMRS-UNlw8