ЩАСЛИВІ МАНДРИ (інтегрований захід з математики та фізики для учнів 7-х класів)
АВТОР: Осініна Інна Олександрівна – вчитель математики Одеського НВК № 19, спеціаліст вищої категорії
МЕТА ЗАХОДУ:
ОБЛАДНАННЯ: «пісочний» годинник, гонг, плакати із завданнями для конкурсу капітанів, турнірна таблиця, інтерактивна дошка, скринька із фішками, реквізит для музично-літературних пауз, музичне оформлення.
Х І Д З А Х О Д У:
І ведучий
Добрий день! Чудова ця фраза!
Вона єднає нас з вами одразу.
Після дня трудового, разом, до речі,
Щоб був у нас дійсно чудовий вечір,
Упоравшись з ділом, хіба не варто
Зустрітися з піснею, дотепом, жартом?
ІІ ведучий
І сурова, і солов’їна
Математики країна.
Праця тут іде завзята,
Вмій лиш спритно рахувати,
Вмій ділити, віднімати,
Множить швидко й додавати,
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим в відповіді бути.
І ведучий
Ледарів у нас немає.
Хто руки не підіймає?
Вирушаймо всі у путь –
Нас цікаві речі ждуть.
ІІ ведучий
Ом, Ампер, Ньютон, Паскаль,
Лебедєв, Попов, Столєтов…
Не полічиш всіх, на жаль,
Хто відкрив її секрети.
І ведучий
Тут Ейнштейн і Фарадей,
Резерфорд, і Бор, й Гальвані.
Скільки вже було ідей!
Віримо: це не останні.
ІІ ведучий
Галілей у цім ряду,
Архімед, Ферма, Курчатов,
Що на щастя чи біду
Приручили дикий атом.
І ведучий
Все, що навколо, при чому живемо,
Словом «природа» ми звично зовемо.
Знати природу і вмити в ній жити,
Фізика вчить нас, її нам хвалити.
ІІ ведучий
Входиш в світ цей графіків, законів,
З ними тоді ти навіки, ти вже у них у полоні.
Тут вже і творчий пошук, логіки дивне диво.
Фізика й математика – це неповторно,
Фізика й математика – це звабливо.
І ведучий. Добрий день! Ми запрошуємо вас на гру «Щасливі мандри».
(на інтерактивній дошці демонструється початок презентації гри: назва гри, епіграф:
«Гра – це шлях дитини до пізнання світу, в якому вона живе; це - іскра, яка запалює вогник допитливості».
В. О. Сухомлинський
«Розум – це добре організовані знання».
К. Д. Ушинський)
ІІ ведучий
Ось настав чудовий час,
Команди запрошуємо до нас.
Подивимося залюбки,
Ось – справжні ватажки.
І ведучий. Ми запрошуємо команди на сцену.
ІІ ведучий. Спершу познайомимося з командою 7 – А класу.
(Команда виходить на сцену і представляється: привітання, девіз, емблеми, представляє тренера команди).
Дружба з нами назавжди –
І в розлуці, і в журбі,
І в бажанні, і в біді,
І в роботі, і в дорозі,
І у школі на уроці.
Тож приєднуйтесь до нас –
Будем друзі – вищий клас!
(разом): Ми команда
Д – дружних,
Р – розумних,
У – українців,
Ж – життєрадісних,
Б – бадьорих,
А – активних.
(разом): ДРУЖБА!!!
Наш девіз:
(разом): Нам допоможуть рівняння і теореми
Гідно подолати труднощі й проблеми!
Тренер команди «Дружба» *********.
І ведучий. А тепер познайомимося з командою 7 – Б класу.
(Команда виходить на сцену і представляється: привітання, девіз, емблеми, представляє тренера команди).
Команда 7-Б класу «Атоми»:
«А» - активні
«Т» - творчі
«О» - організовані
«М» - мудрі
«И» - інтелектуальні
Наш тренер: вчитель фізики *********.
Наш девіз: Думати – колективно
Діяти – оперативно
Сперечатися – доказово
Це для всіх – обов’язково.
Привітання:
Сьогодні в фізичнім зійшлись поєдинку,
Хто любить дотепне, веселе й нове.
Вітання, змагання, а через годину
Журі переможцем когось з нас назве.
І щоб нам не випало трохи пізніше,
Супернику, наші вітання прийми.
Нехай переможе з нас той, хто сильніший,
А краще нехай переможемо ми!
ІІ ведучий. Ви хвилюєтесь? Хай вам щастить!
І ведучий. А експертами сьогодні будуть… (Представляє членів журі – лічильної палати).
ІІ ведучий. Лічильну палату сьогодні очолює…
І ведучий. Як правило, у кожній грі є свої закони.
ІІ ведучий. Закон поваги.
І ведучий. Закон часу.
ІІ ведучий. Закон чіткості.
І ведучий. Порушення цих правил веде до штрафу – зняття з команди 10 балів.
ІІ ведучий. У нашій грі беруть участь уболівальники.
І ведучий. Ну що? Почали! Щасливих мандрів!
ІІ ведучий. Успіхів вам! Або, як кажуть досвідчені моряки, - «сім футів під кілем»!
І ведучий. Гра почалася! Перший блок «Рушаймо! Вперед!»
(на інтерактивній дошці з’являється фрагмент презентації з назвою першого блоку гри).
ІІ ведучий. Вам треба за дві хвилини відповісти на якомога більше запитань. Кожна правильна відповідь – 1 бал
І. ЗАПИТАННЯ БЛОКУ «РУШАЙМО! ВПЕРЕД!»
Запитання для І команди
Запитання для ІІ команди
І ведучий. Дякуємо за гру. Просимо лічильну палату оголосити результати.
ІІ ведучий. Продовжуємо гру. Наступний блок «Інтелектуальний поєдинок». (На інтерактивній дошці демонструється відповідний фрагмент презентації).
Тепер проводимо змагання
В інтелектуальному бою.
Запрошуєм на конкурс капітанів
Кмітливість, мудрість виявити свою.
І ведучий. Після того, як ви отримаєте завдання, ви маєте 15 секунд на обдумування завдань.
ІІ ведучий. Поки капітани розмірковують над завданнями, пропонуємо вам літературну паузу. Зустрічайте Незнайка з команди «Дружба»!
Загадки від Незнайка
Десять яблук мав Данило,
І рум’яних, і красивих.
Якщо два із них він з’їсть,
То залишиться їх … (не 6, а 8!)
Думає вправно твоя голова:
П’ять плюс один, ти отримаєш… (не 2, а 6!)
Любить зайченя стрибать,
Бо у нього лап аж … ( не 5, а 4!)
Добре знає наша Іра,
Що два більше, ніж … (не 4, а 1!)
Ось п’ять ягідок в траві,
З’їж одну і буде … (не 2, а 4!)
Два апельсина було у Юрка.
Татко один ще купив для синка.
Довго тепер син не вийде з квартири,
Поки всі фрукти не з’їсть, всі … (не 4, а 3!)
Шість наборів олівців
По 16 кольорів
Має дівчинка Іринка.
Розмальовує картинки.
Скільки ж має олівців?
Відповідь, друзі, отримати просто:
Ви лиш помножте 16 на 6.
Отже, всього олівців … (не 90, а 96!)
З аквалангом я пірнав,
Досвід цінний я прибдав.
Якщо всі години ті,
Що провів я під водою, записати,
То в воді я п’ять діб був з головою!
Мені позаздрив би Кусто,
Бо всіх годин я плавав … (не 100, а 120!)
ІІ. ЗАВДАННЯ БЛОКУ «ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ ПОЄДИНОК»
(Асистенти демонструють плакати з текстами завдань)
1. Скільки зображено кутів? 1. Скільки зображено трикутників?
(десять) (одинадцять)
2. Скільки рибок важать стільки, 2. Скільки котів важать стільки,
скільки важить порося? скільки важить хлопчик?
(демонструється малюнок) (демонструється малюнок)
І ведучий. Дякуємо вам. Нагадуємо, що правильна відповідь на перше завдання принесе команді два бали, а на друге – три бали. Слово лічильній палаті.
ІІ ведучий. До речі, великі винахідники не весь час займались наукою, вони вміли й відпочивати.
І ведучий. Альберт Ейнштейн мав другу професійну освіту – музичну. Оптик Томас Юнг був професійним циркачем й інкогніто виступав у цирку Единбурга. Абрам Федорович Йоффе грав на сцені. А гумористичні вірші Стефана Больцмана відомі всім.
ІІ ведучий.
Века стоит земная твердь,
На ней всего важнее разум.
Мозгов ты можешь не иметь,
Но физику учить обязан.
Она царица всех наук,
(Но это строго между нами),
Чтоб вам не оторвало рук,
Не трогайте её руками.
І ведучий. А зараз представники команд презентують домашнє завдання «Невідоме про відомих».
ІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Команда «Дружба»
(представник команди демонструє на інтерактивній дошці презентацію з коментарями)
Він пропонував замінити 5-й постулат Евкліда на інший, висловлений ще Аристотелем. На базі цього майже 8 століть потому виникла геометрія Лобачевського.
Він був справжнім революціонером в астрономії, бо вважав, що Земля, як і всі інші небесні тіла, рухається в безмежному просторі Всесвіту.
У 86-томному Енциклопедичному словнику Брокгауза і Ефрона йому присвячено дві великі статті в 42 і 73 томах, мабуть, через те, що писав як арабською, так і персидською мовами. Тепер відомо, що це була одна людина, вчений, який бачив світ як поет, і поет, який мислив, як вчений.
Про взаємозв’язок геометрії з арифметикою пише так: «Геометрії потрібні числа». Цим він випередив Декарта, творця аналітичної геометрії.
Він розв’язав класичну задачу Архімеда «Про мистецтво визначення кількості золота та срібла в тілі, яке з них складається».
Як поет, радить у своїх рубаях:
Чтоб мудро жизнь прожить, знать надобно немало.
Два важних правила запомни для начала!
Ты лучше голодай, чем что попало есть,
И лучше будь один, чем вместе с кем попало.
Вважають, що він закінчив своє життя у 1023 році, 885 років тому, хоча точно про це невідомо.
Команда «Атоми»
(представник команди демонструє на інтерактивній дошці презентацію з коментарями)
Павло Антокольський поетично сказав про нього:
В ніч оту, коли все в світі спало,
І замовкли голоси церков і шкіл,
Не яблуко, а формула упала.
Із Всесвіту аж на робочий стіл…
У повсякденному житті він був скромним і мовчазним, завжди дотримувався суворого режиму й дуже рідко хворів. Помер у 84 роки.
На статуї, встановленій вченому у 1755 році у Трініті-коледжі висічені вірші із Лукреція: «Разумом он превосходил род человеческий».
І ведучий. Слово надається лічильній палаті. Просимо оголосити результати. Максимальна оцінка – 3 бали.
ЛІТЕРАТУРНА ПАУЗА
Учні 7-Б класі пропонують відгадати фізичні загадки.
1. Узимку – гріє,
Навесні – жевріє,
Улітку – умирає,
Восени – літає. (Сніг)
2. Блакитна хустка,
Червоний колобок,
По хустці катається,
Людям посміхається. (Сонце)
3. Пушистая вата плывет куда-то. (Тучи)
4. Разноцветный мост встал на 100 верст. (Радуга)
5. Я увидел свой портрет,
Отошел – портрета нет. (Изображение в зеркале)
6. На стене висит тарелка,
По тарелке ходит стрелка,
Эта стрелка наперед
Нам погоду узнает. (Барометр)
7. Я в Чернигове, он в Харькове,
В разных комнатах сидим.
Далеко, а будто рядом
Разговариваем с ним.
Кто нам помогает? (Телефон)
8. Книги читають, а грамоти не знають. (Окуляри)
ІІ ведучий . Переходимо до блоку «Сюрприз із скриньки».
(Демонстрація фрагменту презентації)
І ведучий. Учасники по черзі витягують із скриньки фішки-«сюрпризи» з номерами питань.
ІІ ведучий. На обговорення – 10 секунд. Кожна правильна відповідь 1 бал.
І ведучий. Якщо команда не відповідає, то є шанс у команди суперників.
ІІ ведучий. У скриньці є також одна фішка «Тобі пощастило!», за виконання завдання якої команда отримує 2 бали.
ІV. ЗАВДАННЯ БЛОКУ «СЮРПРИЗИ ІЗ СКРИНЬКИ»
Заспівати частівки:
Розв’язав Петрусь задачу,
Тільки мінуса не бачив,
От і сталось, що лимон
Важить майже 8 тон!
Знають Ігор, Діма, Вася:
Залік наближається,
А в них з алгебри у класі
Двійки прибавляються!
Біля дошки я стояв
І придумав чудо –
В теоремі прирівняв
До квадрата куба.
На контрольній ловив гав,
Одиницю упіймав,
Підглядав у всі книжки,
Переплутав сторінки!
І ведучий. Просимо лічильну палату оголосити результати блоку.
ІІ ведучий. Лідирує команда…
І ведучий. До вашої уваги - сценка «Трикутник і Квадрат» від команди «Дружба».
Квадрат і Трикутник
Ведучий. Жили були два брати:
Трикутник з квадратом.
Старший – квадратний,
До всього придатний;
Менший – трикутний,
Завжди надутий.
(По сцені проходять двоє учнів із зображеннями відповідно розмальованих квадрата і трикутника)
Ведучий. Став питать його Квадрат.
Квадрат. Ти чому сердитий, брат?
Ведучий. Той сказав йому…
Трикутник. Бо ти
Ширший за мене, як не міряй,
У мене три всього кути,
А в тебе їх – чотири!
Ведучий. А квадрат промовив:
Квадрат. Брат,
Я ж бо старший, я – Квадрат!
Ведучий. І додав зовсім спокійний:
Квадрат. Може, з нас ти більш потрібний!
(Квадрат сідає в кутку на стілець, ніби спить).
Ведучий. Та настала ніч, й до брата
Менший лізе в темноті
Навшпиньки, злодійкувато
Зрізать старшому кути…
(По сцені йде, скрадаючись, з великими ножицями, Трикутник. Підходить до сплячого Квадрата, зрізає йому по намічених лініях кути і задоволений, повертається по сцені назад).
Трикутник. Приємних снів!
Спать лягав чотирикутним,
А проснешся – без кутів!
Ведучий. Та на ранок менший брат
Страшній помсті був не рад,
Глянув він: нема Квадрата,
Занімів, стояв без слів…
Трикутник. Ну, й помстивсь! Тепер у брата
Стало вісім аж кутів!
(Повільно проходить по сцені колишній Квадрат – тепер Восьмикутник).
Ведучий. А як ви думаєте, друзі, хто з них частіше зустрічається в житті:
Квадрат чи Трикутник?
І ведучий. Останній гейм «Гонка за лідером».
(Демонстрація фрагменту презентації).
ІІ ведучий. За дві хвилини треба відповісти на якомога більшу кількість питань, кожна правильна відповідь - 1 бал.
V. ЗАПИТАННЯ БЛОКУ «НАЗДОЖЕНИ ЛІДЕРА»
Запитання для І команди
Запитання для ІІ команди
І ведучий. Слово – лічильній палаті.
ІІ ведучий. Настав час уболівальникам допомогти своїм командам.
І ведучий.
У світі небачені почнуться зараз мандри,
У приказки з числами ведуть всі дороги.
Уболівальники! Підтримайте свої команди,
Без вас їм не добитись перемоги!
ІІ ведучий. Завдання для уболівальників таке: по черзі представники різних команд від уболівальників згадують відомі приказки та прислів’я. Та команда, чия приказка або прислів’я буде останнім, отримає один додатковий бал.
І ведучий. До речі, прислів’я та приказки можна згадувати як українською, так і російською мовами.
ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ
ІІ ведучий. Просимо членів лічильної палати підвести підсумки гри, а в цей час ми послухаємо фізичні коломийки у виконанні учнів 7-Б класу.
1. Ми вивчаємо у школі
Фізики закони
Якщо їх не знаєте,
То сидіть удома.
2. Спостереження і дослід –
Джерело фізичних знань.
Де їх можна примінити:
У підручнику шукай.
3. Про будову речовин
Ми взнали багато.
І про неї можем вам
Довгенько співати.
4. Кипить в чайнику вода,
А з носика – пара.
Це два стани речовин
Ми вам тут назвали.
5. Та й про рух багато чого
Дізналися у школі.
Траєкторія, шлях, швидкість –
Ось його складові.
6. Якби не було тертя,
Вона б ся котила,
Й зупинити не змогла
Її ніяка сила.
7. А в основі них лежать
Рухливі молекули.
Де щільніше, де вільніше,
Ну, а де - далеко.
8. Ми би ще вам багато
Чого проспівали
Та не всі слова у риму
Нам ся поскладали.
І ведучий. Гру закінчено! Бали виставлені. Просимо членів журі поділитись своїми враженнями про гру. (Рахунок гри не повідомляють!)
ІІ ведучий.
Скінчився час випробувань,
Нам до душі ваш рівень знань.
Так, ще багато треба знати,
Щоб «школу радості» побудувати.
І ведучий.
Ми врахували всі ваші старання,
Ви гарно пройшли через всі випробування.
То вас лічильники вітають,
Кінцевий результат повідомляють.
ІІ ведучий. Слово лічильній палаті.
І ведучий. А зараз – слово тренерам команд.
(Тренер звертається до команди переможених:
Научись встречать беду не плача:
Горький миг – не зрелище для всех.
Знай: душа растёт при неудачах
И слабеет, если скор успех.
Мудрость обретают в трудном споре.
Предначертан путь нелёгкий твой
Синусоидой радости и горя,
А не вверх взмывающей кривой.
Тренер звертається до команди переможців:
Немало трудностей в пути
Пришлось вам встретить и пройти!
Теперь уж вы не пропадете!
Стоите прочно на ногах,
Вам конкуренты не помеха.
И все способствует успеху.
В делах всё больший ждет размах
Надежный курс – победа!
ІІ ведучий. Просимо голову лічильної палати нагородити команди.
І ведучий. Дякуємо за гру! Сьогодні вона для когось була більш вдалою, але перемоги однієї команди не було б без гри іншої команди. Думаю, що ця гра була не останньою.
ІІ ведучий. Ось і добігає кінця наша зустріч.
І ведучий. Ми хочемо подякувати вам за участь, за те, що хвилювалися, вболівали за свої команди.
ІІ ведучий. За те, що своїми оплесками підтримували всіх, за ті хвилини радості, які ви нам подарували.
І ведучий. До побачення! Всього вам найкращого! Успіхів вам!
1