Проведення інтегрованих уроків в сучасній початковій школі сприятиме розвитку в учнів вміння бачити взаємозв'язки всіх аспектів життя.
Тема. Поезія, що стала народною піснею
Тарас Шевченко. Реве та стогне Дніпр широкий… (Літературне читання).
Художній образ у графіці. Могутні сосни. (Образотворче мистецтво).
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися(оцінювати результат своєї роботи); загальнокультурних (сприймати духовні і моральні основи життя); громадянських (бережливе ставлення до природи); здоров`язбережувальних (взаємозв`язок людини з природнім оточенням);
предметних компетентностей: закріпити навички правильного, виразного читання, уміння словесно малювати картини природи; розвивати уміння працювати в парах і групах; залучити дітей до імпровізації та вчити висловлювати свої судження щодо прочитаного твору; виховувати почуття любові до рідного краю, до природи.
Матеріали до уроку
1. Мовленнєва розминка.
Робота в групах. Гра «Алфавіт — стоп!»
Ведучий мовчки промовляє алфавіт. Один із гравців дає команду
«стоп», а ведучий оголошує літеру, на якій він зупинився. Кожна команда
записує якомога більше слів за вивченою категорією.
Наприклад, літера «К».
Істоти: курка, котик, комбайнер, кит.
Неістоти: калина, кульбаба, куліш, ковбаса.
Власні: Кропивницький, Катя, Карпати.
Загальні: колір, кухня, курорт.
2. Інтерактивна гра «Ключове слово».
До кожної літери ключового слова підібрати слова – риси характеру, притаманні цьому герою. Ключове слово «Шевченко».
Ш – …шукач
Е – …енергійний
В – …видатний
Ч – …чесний
Е – …ерудований
Н – …наполегливий
К – …кобзар
О - …обдарований
3. Читання «Бджілкою» (Напівголосне читання кожною дитиною).
4. Читання вірша в парах. Гра «Я – тобі, ти – мені».
5. Гра «Актори». За завданням учителя прочитати вірш:
а) захоплено,
б) тривожно,
в) сердито.
6. Слухання учнями аудіозапису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий…».
7. Гра «Композитори». Обговорення, аналіз музики, характеру природи, настрою народної пісні.
8. Гра «Хвиля». Читання вірша так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше.
9. Виступ групи «Істориків».
Тарас Шевченко як художник
Тарас Шевченко - один з найбільш виразних майстрів пензля, відомих ще з сивої давнини. Так і не здобувши повної освіти за фахом, він, все ж займає визначне місце в історичному та сучасному образотворчому мистецтві. Картини Шевченка - гордість українських та світових музеїв.
Обдарований хлопчик, майбутній величний поет - ще змалку відчув тягу до малювання. Була під рукою крейда - вже радість, як не було малював вуглинкою. Малював повсюди - в батьківській хаті, чи на дворі, будучи вдома, чи запрошеним в гості.
10. Виступ групи «Літературознавців». З майстерністю змальовано бурю «Реве та стогне Дніпр широкий». Тут автор відтворює надзвичайно драматичну картину, що викликає й почуття жаху від грізної стихії, й захоплення її величчю. Непереборна, руйнівна сила явищ природи. Читач немовби опиняється в епіцентрі жахливої катастрофи. Коли ми говоримо про природу, в нашій уяві мимоволі постає образ дерев.
Цікаві факти про дерева
170 000 олівців;
11. Сприймання учнями творів мистецтва. Перегляд слайдів.
На слайді роботи Івана Шишкіна,
Анатолія Сочилова, Робера Гюбера,
Юрія Шабликіна.
Прадавній дуб. Тендітна берізка. Могутні сосни.
12. Самостійна практична діяльність учнів. Портрети дерев. За допомогою засобів художньої виразності графіки намалювати своє улюблене дерево.
13. Релакс-хвилинка під музичний супровід. Будова дерева схожа на людину, адже руки і пальці наче гілки розходяться від стовбура. Уявіть, що ви маленькі дерева. Встаньте, підніміть «гілочки» угору, потягніться до сонечка, розправте пальчики, порухайте ними. Ось подув вітерець і дерева гойдаються то вліво, то вправо, вперед, назад. Накрапає дощик, дерева усміхаються, струшують краплі з гілочок. Хвилинка-веселинка закінчилась, сідаємо за парти.
14. Оцінювання та аналіз робіт.
15. Підсумок уроку.
На мою думку, дерева будуть задоволені портретами, які ви створили.
*На уроці я навчився…(виразно читати вірші, словесно створювати малюнки)
*На уроці я дізнався…(які твори писав Шевченко)
*Цей урок змусив мене задуматись…(який внесок залишу я для своєї країни, як оберігати рідну природу і задля чого)
16. Домашнє завдання.
Любіть свій рідний край, людей і шануйте нашу історію, зберігайте її для наступного покоління.
Поезія великого Кобзаря стала нетлінною частиною духовного буття українського народу. Т. Г. Шевченко для нас — це не тільки те, що вивчають, ай те, чим живуть, з чого черпають сили й надії,
Поспостерігайте у природі за образами дерев і поділіться своїми враженнями на наступному уроці.