Інтелектуальна філологічна гра для учнів 5 - 6 класів стимулює інтерес школярів до удосконалення мовної компетентності та збагачення свого словникового запасу; сприяє розвиткові мислення та пам'яті; прищеплює здоровий дух змагання.
Кращий знавець рідної мови
Інтелектуальна філологічна гра (5 - 6 класи)
Мета: стимулювати інтерес учнів до удосконалення мовної компетентності та збагачення свого словникового запасу; розвивати швидкість мислення та пам'ять; прищеплювати здоровий дух змагання; через міжпредметні зв'язки виховувати пізнавальні інтереси, любов і повагу до своєї Батьківщини, свого народу, рідної мови.
Обладнання: крилаті вислови про мову, що прикрашають залу; мультимедійний проектор, екран, роздатковий матеріал.
ХІД ЗАХОДУ
Ведучий. Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини – невіддільні поняття. Мелодійна та неповторна українська мова ввібрала в себе гомін лісів, полів, рік і морів землі нашої. Слова нашої мови переткані вишневим цвітом, барвінком, калиною. Сьогодні ми зібралися, щоб з’ясувати, хто ж із нас виявиться справжнім знавцем української мови.
Ведучий. Привітайте, будь ласка, команду «Всезнайки»(5 клас) та команду учнів 6 класу «Розумники». (Представлення учасників).
Ведучий. Як справжні патріоти своєї держави ви будете сьогодні доводити, що саме такі високоінтелектуальні громадяни потрібні нашій країні. Сподіваюся, що ви продемонструєте свою високу ерудицію, доведете, що володієте культурою слова, що ви є творчі, креативні учні – маленькі жителі нашої держави. Отже, розпочинаємо.
Перший конкурс „Інтелектуальна розминка“.
Учасники команд повинні дати відповідь на 10 запитань. Кожна правильна відповідь 1 бал. Враховується час.
Запитання для команди „Всезнайки“
Він приходив кожний вечір –
Хай чи дощ іде, чи сніг -
До голодної малечі
І усім приносив сміх.
(Цар Плаксій і Лоскотон, Василь Симоненко)
Запитання для команди „Розумники“
Боже великий, єдиний
Нам Україну храни,
Всі свої ласки, щедроти
Ти на люд наш зверни. („Молитва“ О.Кониського)
Другий конкурс „Творчі спроби“.
Ведучий. Відомо, що видатні музичні, художні й літературні таланти часом виявляються вже в ранньому дитинстві. Моцарт від чотирьох років грав на клавесині (старовинний клавішний струнно-щипковий музичний інструмент, чимось схожий на сучасне піаніно), у п'ять уже писав музику, у вісім – створив першу сонату й симфонію, в одинадцять - першу оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Першу поезію Леся Українка написала у дев'ять років, Максим Рильський - у сім.
А ви вже в такому віці, що настав час творити. Це справді, нелегко, тому конкурс називається „Творчі спроби“. Потрібно закінчити рядки вірша одним словом (дібрати рими).
ЇЖАЧОК
Ходить лісом (їжачок,)
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)
ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?
Вночі їй завжди півник…(сниться).
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)
ХТО ТАКА?
Великі очі й …(голова. )
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)
РИБАЛКА
Ярослав на камінь(сів,)
Ловить в річці... (щук, карасів, мух)
РОЗУМНИЦЯ
Має Галя добру (звичку )
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)
ЛІСОВЕ ТАКСІ
По дорозі жук (повзе,)
На спині листок... (фарбує,малює, везе)
Третій Конкурс „ Прямо чи влучно“
Ведучий. На слайдах будуть з’являтися ребуси, які вам потрібно розгадати. Кожна команда відповідає на випередження, якщо відповідь готова - піднімає сигнальну картку та дає відповідь. У разі неправильної відповіді право відповіді переходить до іншої команди. Час на обдумування кожного питання – 1 хв. Правильна відповідь – 1 бал.
Четвертий конкурс„Де поставити той наголос?“
Ведучий. Наша Мова – дивний скарб. Ми повинні Любити рідну мову, вивчати її і спілкуватися нею! І в першу чергу говорити правильно. Пропоную поставити наголоси в словах (3 хв). Кожне правильне слово 1 бал)
Команда „Всезнака“
Подруга, разом, кидати, випадок, вимова, навчання, літопис, новий, громадянин, чотирнадцять.
Команда “Розумники“
Здалека, показ, спина, солодощі, вимога, середина, живопис, легкий, одинадцять, кілометр.
Поки журі перевіряє ваші відповіді, пропоную переглянути коротеньке відео про правильне наголошення деяких слів.
П’ятий конкурс „Жартівливі загадки“.
Кожна команда повинна відгадати 6 жартівливих загадок. Кожна правильна відповідь 1 бал. Якщо команда не знає, може відгадувати інша команда і отримати додаткові 0,5 бала
Команда „Всезнайки“
Команда „Розумники“
1. Що стоїть посеред землі? (літера ЕМ)
2. Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? ( Пе – Че)
3. Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).
4. Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак).
5. Коли чорній кішці легше за все потрапити у дім? (коли двері відчинено)
6. Як правильно казати: "Не бачу білий жовток" чи "Не бачу білого жовтка"? (ні так, ні так не правильно, оскільки жовток жовтий)
Шостий конкурс „Говори правильно“
Командам пропоную дати відповідь на одне запитання„Як саме і які слова за правилами етикету потрібно вживати у мовленні?“
Команда Всезнайка
Як правильно говорити „вибачаюся“ чи „вибачте“? Чому?
Команда Розумники
Чи є в українській мові слово „спасибі“? Якими словами можна висловлювати вдячність?
Перевірити правильність виконання цього завдання допоможуть відео уроки Олександра Авраменка.
Сподіваюся, що після перегляду цих відео ви будете правильно вживати в своєму мовленні слова вибачення. І не забувати говорити спасибі, дяку.
Поки журі підводить підсумки пропоную поглянути на слайд і вимовити скоромовки. (поза конкурсом)
- Летів горобчик, сів на стовпчик, Прибіг хлопчик, утік горобчик.
- Через грядку гріб тхір грядку.
- Водовоз віз воду з водопроводу.
- Як місили тісто в місті, Усе місто стало в тісті.
- Біжать стежини поміж ожини.
- Пік біля кіп картоплю Прокіп.
- Кричав Архип, Архип охрип, Не треба Архипу кричати до хрипу.
Ведучий. Ви сьогодні продемонстрували свою високу ерудицію, довели, що володієте культурою слова, що ви є творчі, креативні учні – маленькі жителі нашої держави.
Сподіваюся, ви переконалися в тому, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини.
То ж вивчайте українську мову, спілкуйтеся, пишіть, думайте українською.
(Оголошення результатів гри, нагородження команд).