Конспект уроку. "Написання -н- і -нн- у прикметниках" (українська мова, 6 клас)

Про матеріал

Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему „Написання -н- і -нн- у прикметниках“ розроблений за технологіями розвивального та проблемного навчання.

Перегляд файлу

Українська мова                                                                                         6 клас

 

Тема.    Написання -н-  і  -нн-  у прикметниках

 

 Мета уроку:

  • дати учням основні відомості про написання –н- і –нн-  у прикметниках, виробляти  орфографічну грамотність, застосовуючи правила;
  • розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки  у правописі прикметників;
  • виховувати в учнів самостійність, доброзичливість, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

            Гра ,, Так-ні

  • Прикметник  означає дію або стан предмета? ( ні)
  • Прикметник відповідає на питання який? Чий? (так)
  • Прикметник в реченні найчастіше виступає додатком? (ні)
  • Прикметник має 3 розряди? (так)
  • Ступені порівняння прикметників мають 3 форми? (ні)
  • Прикметник змінюється за родами і числами? (так)
  • Прикметник недопечений  пишеться окремо? (ні)
  • До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний (так)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Один мудрець сказав ,,Творчість – то хвилини щастя“.  Бажаю вам на сьогоднішньому уроці творити, і від цього відчувати себе щасливими. Ми продовжуємо з вами вивчати прикметник. А якій саме темі буде присвячена наша творчість, ви спробуєте мені сказати, виконавши завдання.

Підручників прошу не відкривати,

Спробуйте самостійно нове правило сформулювати.

Підказка: слова за будовою розберіть,

Нову орфограму знайдіть.

 Дослідження-моделювання

  • Для цього попрацюємо колективно і створимо ,,Ефект народження правила

На дошці слова

          Туман – туманний

          Осінь – осінній

          Сон – сонний

(учні на дошці розбирають слова за будовою. Визначають частину мови і  спільну орфограму ,,Подвоєні літери“. Формулювання правила.)

  • Скажіть, а чи можете ви визначити тему сьогоднішнього уроку?  Над чим ми будемо працювати?

2

ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку

  • Отже, протягом уроку ми повинні вивчити, коли в прикметниках пишеться  –н- та –нн-; навчитися позначати вивчену орфограму та обґрунтовувати написання; застосовувати теоретичні знання на практиці.                                                                                  
  1.       Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Дослідження-моделювання

  • Перше правило ми вивели.  Повторимо.                                                        

Пишуть -нн- у прикметниках утворених ввід іменників із коренем на  -н- за допомогою суфікса -н-: лимон – лимонний, кінь – кінний.

  • Подивимося на наступні слова. Поставте наголос і визначіть суфікси.

              Здоровенний, страшенний,  несказа́нний, нескінче́нний  

  • Що означають ці слова? (збільшену міру ознаки або неможливість дії)
  • Спробуємо сформулювати друге правило (з наголошеними суфіксами –енн-, -анн-, що означають збільшену міру ознаки або неможливість дії завжди пишемо з двома н)         
  • У яких же прикметниках пишемо одну літеру –н-?
  • Виділіть суфікси у словах. (на дощці)

             Мрійний, гречаний, глиняний, пташиний, зміїний

  • Від якої частини мови утворені ці приметники? (від іменників)
  • Отже, третє правило…( у прикметниках, утворених від іменників за допомогою суфіксів -н-, -ан-, -ян-, -ин-, -їн- пишемо одну літеру –н-: нічний, весняний, качиний)  

 

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок

 

  1.         Від поданих слів утворити прикметники, пояснити орфограму (усно, по слову)

Рік,  закон,  орел,  телефон, зелень, лічити, глина, оцінювати, вечір, долати.  

  1.         Робота за  підручником  

          Виконання вправ

  1.         Робота в групах

1 група                   

    1 До прикметників дібрати синоніми з довідки, установити відповідність, усно пояснити правопис.

Хоробрий –

Немолодий –

Непереможний –

Гарний –

Молодий –

Сучасний –

Жорстокий -

Фальшивий -

 

 

3

Довідка (Нездоланний, неправдоподібний, незрівнянний, теперішній, мужній, літній, юний, непримиренний)

  2 . Розібрати за будовою слово весняний.

 

2 група

  1 Розподілити прикметники у дві колонки: 1) ті, у яких подвоєння не відбувається,  2) ті, у яких подвоєння відбувається.

Полотня(н,нн)ий, глиня(н,нн)ий, невблага(н,нн)ий, невпізна(н,нн)ий, лебеди(н,нн)ий, неоціне(н,нн)ий, вогня(н,нн)ий, нездійсне(н,нн)ий, різдвя(н,нн)ий, де(н,нн)ий.

2. Пояснити спосіб творення слова лебединий.

 

4. Творча робота ,,Оживи картинку“ (усно)

На екрані проектується фотографія зимового пейзажу ,,Пензлик красуні Зими“. Завдання – за поданою фотографією скласти 3 речення, пов’язаних між собою. В реченнях використати прикметники з вивченою сьогодні орфограмою ,,Написання –н- і –нн-  у прикметниках.

5. Вправа з ключем

У поданих словах вставити –н- або –нн-. Розподілити слова в 2 колонки. В першу – з –н-, в другу – з –нн-.

 Стиль…ий, пли…ий, роди…ий, силь…ий, здорове…ий, зміша..ий, голуби…ий, незрівня…ий, ці…ий.

  Підкресліть у кожному слові 2 літеру. Виняток - останнє  слово, в ньому 1 літеру. В подарунок від мене – ь (знак м’якшення). Яка фраза у вас отрималась?

ТИ МОЛОДЕЦЬ!  Ви дійсно, діти, молодці!

 

VII Підсумок уроку

 

Вдячна Вам, що всі старались,

Що нічого не злякались,

Що дружно на уроці працювали

І знання  української мови показали.

 

Оцінювання

 

VIII Домашнє завдання

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Плечко Антоніна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Рицька Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 січня 2019
Переглядів
16510
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку