Інтелектуальна гра для учнів 5-6 класів "Мовознавчий турнір"

Про матеріал

Матеріали гри складаються із розробки позакласного заходу та презентації. Можуть бути використані на підсумковому уроці або під час проведення Тижня української мови. Завдання гри відповідають віковим особливостям учнів.

Перегляд файлу

Мета:   активізувати опорні знання учнів з української мови та літератури;

сприяти розвитку розумових і мовленнєвих здібностей дітей, їхнього мислення, пам`яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності, розширенню їхнього кругозору; виховувати в учнів почуття любові до рідної мови.

Обладнання: на дошці – вислови про мову, мультимедійна презентація

« Як парость виноградної лози, плекайте мову!»

(М.Рильський)

« Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема»

(Д.Павличко)

 « Ти постаєш в ясній основі,

Як пісня линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово.»

(Д.Білоус)

 «Слово рідне, мова рідна,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камінь має.»

                          (С.Воробкевич)

Із слова починається людина.
Із мови починається мій рід…
Моя ласкава, мамина, єдина – 
Щебече соловейком на весь світ
                                                              (Н.Рій)

ХІД ЗМАГАННЯ:

Вчитель..

Як довго ждали ми своєї волі слова,

І ось воно співа, бринить,

Бринить – співає наша мова,

Чарує, тішить і п’янить.

Як довго ждали ми… Уклін чолом народу,

Що рідну мову нам зберіг.

Зберіг в таку страшну негоду,

Коли він сам стоять не міг.

       Доброго дня всім, хто присутній в цьому залі: діти – гравці, діти-вболівальники, вчителі!

 Сьогодні ми проводимо інтелектуальну гру «Мовознавчий турнір» – між учнями 5 та 6 класів. У цій грі будуть змагатися дві команди: « Літерки»  5 класу та « Рідне слово» 6 класу. Сьогоднішня гра проходить у рамках тижня української мови. Проходитиме сьогоднішнє наше свято під закликом «Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть», взятим із вірша В. Сосюри. Бо чого ж варті ми в світі без рідної мови?! Вона є скарбницею народних, духовних надбань, оберегом наших традицій і звичаїв, запорукою інтелектуального розвитку і поступу в загальнолюдському житті. 

Над всі багатства і припливи мод 
Шануймо мову серцем і вустами. 
Народ без мови — це вже не народ, 
Без мови всі б ми сиротами стали. 
Шануймо мову над усі скарби, 
Якщо ми хочем зватися народом. 
Під час гри ви зможете виявити свої знання рідної української мови, нашої культури, свої творчі здібності, кмітливість і винахідливість.

Тож бажаємо всім успіхів!

Журі працюватиме у такому складі:

  1. ___________________
  2. ___________________
  3. ___________________

Сьогодні ми будемо думати - спілкуючись, пізнавати нове - розважаючись, усміхатись - радіючи.

Завдяки вашій підтримці думаю ми це зможемо. Учасники гри, ви готові? (Готові!)

Працюємо під девізом: «Думати – оперативно! Відповідати – обов’язково!»

                                                   Візитка 
Знайомство з командами. Кожна команда представляє себе.

І етап «Розминка»

Методом жеребкування визначається команда, яка першою почне розминку.

(За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)

Запитання для 1-ї команди (5 клас)

  1. Що вивчає синтаксис? ( Словосполучення та речення)
  2. Що називається реченням? (Слово або декілька слів, зв’язаних за змістом і граматично. Має завершену інтонацію, виражає закінчену думку)
  3. Що становить граматичну основу речення? (Підмет і присудок)
  4. Що вивчає морфологія? (Частини мови)
  5. 5.Скільки частин мови в українській мові? (10)
  6. Що вивчає фонетика? (Звуки мовлення)
  7. Що вивчає лексикологія? (Слова, їх значення, походження і вживання)
  8. Що таке синоніми? Наведіть приклад (Слова близькі за значенням, але різні за вимовою)
  9. Скільки букв в українській мові? (33)
  10.  Що означає фразеологізм  накивати п`ятами ? (Втекти)

Запитання для 2-ї команди (6 клас)

  1. Назвати самостійні частини мови (Іменник, прикметник, числівник, займенник, прислівник, дієслово)
  2. Назвати службові частини мови (Прийменник, сполучник, частка)
  3. Назвати головні члени речення (Підмет і присудок)
  4. Назвати другорядні члени речення (Додаток, означення, обставина)
  5. Що вивчає лексикологія? (Слова, їх значення, походження і вживання)
  6. Якими членами речення виступають службові частини мови? (Не є членами речення)
  7. Що таке алфавіт? (Сукупність букв, розташованих у певній послідовності)
  8. Що вивчає будова слова? (Значущі частини слова)
  9. Що таке антоніми? Наведіть приклад (Слова з протилежним значенням)
  10.  Що означає фразеологізм  бити байдики ? (Ледарювати)

ІІ етап «Жартівлива торбинка»

Гравці витягають з торбинки номери жартівливих запитань і відповідають на них

(За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)

  1. До якого імені  потрібно додати одну літеру, щоб дістати назву крупи?

 (М + Анна)

  1. Як з буряка можна зробити бурю? (Відкинути звук к)
  2.  З чого починається день ? (Зі звука д)
  3. Що стоїть між небом і землею? (Звук і )
  4. Якого каміння немає в морі? (Сухого)
  5. Географічна назва, до складу якої входить прикметник на позначення кольору? (Чорне море)
  6. Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі? (Мокра)
  7. Яка рослина убиває звіра? (Звіробій)
  8. Як написати одним словом “мати, батько, син, дочка”? (Сім’я)

10.Чого багато має болото, менше – море і зовсім не має річка? (Звука о)

ІІІ етап «Відгадай прислів’я»

Розставити за алфавітом картки зі словами. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні  букви слів складуть прислів`я.

(За правильно виконане завдання команди отримують по 10 балів)

Слова для 1-ї команди: степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге,  число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.


Вилов

Виступ

Вище

Вівчар

Відліт

Відплата

Відступ

Жар

Зала

Палац

Питання

Підрив

Підріс

Стебельце

Степ

Удруге

Футляр

Хороше

Хром

Число

Шарж

Яйце


 

(Відповідь. Вперта праця все переможе)

  Слова для 2-ї команди: сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку,   зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.


Вишенька

Віз

Горб

Доверху

Жайворонок

Жердка

Здогад

Зерно

Зовсім

Зранку

Листопад

Лицар

Личко

Ліс

Переліт

Радощі

Сад

Холодно

Цукор

Чисто

Шланг

Щітка


 

(Відповідь. Азбука – до мудрості дорога)

Цікава перерва

Павло Глазовий «Дід приїхав із села»

Дід приїхав із села,

Ходить по столиці.

Має гроші – не мина

Жодної крамниці.

Попросив він: - Покажіть

Кухлик той, що скраю.

Продавщиця: Что? Чєво?

Я нє понімаю.

- Кухлик, люба, покажіть,

Той, що збоку смужка.

- Да какой же кухлік здесь,

Єслі ето кружка?

Дід у руки кухлик взяв

І нахмурив брови:

- На Вкраїні живете

Й не знаєте мови…

Продавщиця теж була

Гостра та бідова:

- У меня єсть свой язик,

Ні к чему мнє мова!

І сказав їй мудрий дід:

- Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда

В моєї корови:

Має, бідна, язика

І не знає мови.

ІV етап «Родина»

До дошки викликаються по одному представникові кожної команди. Гравцям слід дописати на аркушах паперу відповідні іменники.

(За кожну правильну відповідь команда отримує  1 бал. Команда, яка першою справляється із завданням, отримує 1 додатковий бал)

Завдання для 1-ої команди: Записати відповідні іменники у жіночому роді.

Завдання для 2-ої команди:  Записати відповідні іменники у середньому році.

КІТ – кішка, кошеня

КІНЬ - кобила, лоша

КАБАН - свиня, порося

БАРАН - вівця, ягня

ЦАП – коза, козеня

ПІВЕНЬ – курка, курча

БИК – корова, теля

Цікава перерва

Павло Глазовий «Дядько їсти хоче»

Просить дядько в ресторані:
           - Принесіть котлету. -
           А йому офіціантка
           Тихо каже: - Нєту.
           - То давайте хоч салату
           Або вінегрету. -
           А йому офіціантка
           Знову каже: - Нєту. -
           Дядько дивиться на дівку,
           Як на поторочу.
           - Зарядила: "нєту, нєту"...
           А я їсти хочу. -
           Дівка стала руки в боки,
           В'їдливо питає:
           - А хіба ви наїстеся,
           Як скажу немає?

V етап «Редактор»

Відредагувати речення

( команда, яка перша відредагує речення , отримує 1 додатковий бал. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)

Не сиди на полу –                                         Не сиди на підлозі .

Урок почнеться в 13 годин –                       Урок почнеться о 13 годині.

Мені повезло: не визивали до дошки -       Мені пощастило: не викликали до    дошки

   Дошку вимили чистою тряпкою –          Дошку вимили чистою ганчіркою.

   Відкрийте форточку -                               Відкрийте кватирку.

   Учні взяли участь у змаганнях -              Учні брали участь у змаганнях.


Цікава перерва

Павло Глазовий «Турок»
           Збирається мій знайомий
           В далеку мандрівку.
           Придбав собі в Туреччину
           На тиждень путівку.
           Костюм купив елегантний,
           Вчить турецьку мову.
           Уже знає, як звуть турки
           Свиню і корову,
           Як спитати по-турецьки,
           Почім у них шуби,
           Де купити мило й пасту,
           Яка чистить зуби.
           Голова тріщить у нього
           Від отих уроків..
           Він, до речі, в Україні
           Живе тридцять років.
           Ходить всюди, як хазяїн,
           Аж дверима гурка,
           Хоча мову українську
           Знає гірше турка.

VІ етап «Всезнайко»

Команди виділяють по одному учаснику, які повинні продовжити зачитані ведучим початки прислів`їв .

(За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)

1.                                                                                   2.

Вчення світ, а невчення тьма.                               Слово не горобець, вилетить не      спіймаєш.

Під лежачий камінь вода не тече.                         Хочеш їсти калачі, не сиди на

печі.

Краще синиця в руках, ніж журавель в небі.       Рання пташка росу п`є, а

пізня сльози ллє.

Яблуко від яблуні далеко не падає.                        Любиш кататися – люби й

санчата  возить.

Що посієш, те й пожнеш.                                      Не плюй в колодязь –

пригодиться води напиться.

Друзі пізнаються в біді.                                           Вік живи – вік учись.

Чужий кожух не гріє.                                               Зробив діло – гуляй сміло!

Одна голова – добре, а дві – краще.                       Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

VІІ етап «Шашки»

На шаховій дошці замість шашок розкладені чорні та білі картки, на звороті яких написані слова.

У змаганні беруть участь по одному учаснику. Кожну побиту картку треба захистити (правильно поставити наголос у слові). За кожне правильно наголошене слово учасники отримують по 1 балу. Переможець у шаховій грі отримує додатковий бал.

     Одинадцять, ознака, завдання, дощовий,  подруга,  арахіс, господар, олень, псевдонім, чотирнадцять,   глибоко, читання, випадок, загадка, статуя, центнер, значущий,  кілометр, український, зерня, мережа, жадібний, житло, визвольний.

VІІІ етап «Поєдинок капітанів»

Капітани команд читають поезію про мову

(Найвищий бал – 12)

Максим Рильський «Мова»
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає -
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово - це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.

Ярослава Бабич «Розмова»

Дощик невеликий

Розмовляв з травою.

Розмовляв з травою –

Донькою весни:

- Люди кажуть «мова».

Що воно за слово?

Ти ж мені, муравочко,

Поясни.

- Мова – це травичка,

Мова – синя річка,

Мова – це Зоряночка

Золота.

Як її плекатимеш –

Лиха не питатимеш,

Бо без мови рідної

Пташка не літа.

А як забуватимеш

І не шануватимеш –

Будете із мовою

Вороги.

Хату забуваючись,

Матінки цураючись,

Усихають річеньки

Береги.

Вчитель: це був останній наш конкурс. Зараз журі ознайомить усіх із підсумковими результатами.

На цій приємній ноті наші змагання завершені. Дякуємо вам за участь у конкурсі, присвяченому міжнародному дню рідної мови. Сьогоднішній конкурс показав, що значить для нас рідна мова. Це тиха мамина колиска, мудре батьківське слово. Це наша гордість. Хочеться лише сказати, що:

Мова – державна перлина.

Нею завжди дорожіть:

Без мови немає країни –

Мову, як матір любіть.

 Слово журі.

Підсумок проведення турніру. Нагородження

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мовознавчий турнір Інтелектуальна гра 5 – 6 клас

Номер слайду 2

Запитання для 1-ї команди (5 клас) Що вивчає синтаксис? Що називається реченням? Що становить граматичну основу речення? Що вивчає морфологія? Скільки частин мови в українській мові? Що вивчає фонетика? Що вивчає лексикологія? Що таке синоніми? Наведіть приклад Скільки букв в українській мові? Що означає фразеологізм  накивати п`ятами ?

Номер слайду 3

Запитання для 2-ї команди (6 клас) Назвати самостійні частини мови Назвати службові частини мови Назвати головні члени речення Назвати другорядні члени речення Що вивчає лексикологія? Якими членами речення виступають службові частини мови? Що таке алфавіт? Що вивчає будова слова? Що таке антоніми? Наведіть приклад Що означає фразеологізм  бити байдики ?

Номер слайду 4

Витягнути з торбинки номер жартівливого запитання і дати відповідають на нього (За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)

Номер слайду 5

Розставити за алфавітом картки зі словами. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні  букви слів складуть прислів`я. (За правильно виконане завдання команди отримують по 10 балів) І команда: степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге,  число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром. ІІ команда: сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку,   зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.

Номер слайду 6

І команда: “Вперта праця все переможе” ІІ команда “Азбука – до мудрості дорога”

Номер слайду 7

IV етап "Родина" Завдання для 1-ої команди: Записати відповідні іменники у жіночому роді. Завдання для 2-ої команди:  Записати відповідні іменники у середньому році. За кожну правильну відповідь команда отримує  1 бал. Команда, яка першою справляється із завданням, отримує 1 додатковий бал) КІТ – КІНЬ - КАБАН – БАРАН – ЦАП – ПІВЕНЬ – БИК –

Номер слайду 8

Відредагувати речення ( команда, яка перша відредагує речення , отримує 1 додатковий бал. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу) Мені повезло: не визивали до дошки -  Не сиди на полу –                                                Урок почнеться в 13 годин –                                Дошку вимили чистою тряпкою –                      Відкрийте форточку -                                       .    Учні взяли участь у змаганнях -            

Номер слайду 9

Продовжити початки прислів`їв . (За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)               І команда Вчення світ… Під лежачий камінь… Краще синиця в руках… Яблуко від яблуні…. Що посієш… Друзі пізнаються…. Чужий кожух… Одна голова – добре…

Номер слайду 10

ІІ команда Слово не горобець… Хочеш їсти калачі… Рання пташка росу п'є… Любиш кататися… Не плюй в колодязь… Вік живи… Зробив діло… Праця чоловіка годує…

Номер слайду 11

Беруть участь по одному учаснику. Кожну побиту картку треба захистити (правильно поставити наголос у слові). За кожне правильно наголошене слово учасники отримують по 1 балу. Переможець у шаховій грі отримує додатковий бал. 

Номер слайду 12

Капітани команд читають поезію про мову (Найвищий бал – 12)

Номер слайду 13

До нових зустрічей!

zip
Додано
4 жовтня 2018
Переглядів
9403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку