Написання частки не з іменниками

Про матеріал

Пояснити правила написання части не з іменниками; формувати вміння учнів виділяти в іменниках орфограму “Не з іменниками" та обґрунтовувати вибір написання відповідними орфографічними правилами; розвивати логічне мислення, пам'ять; формувати вміння систематизовувати здобуті знання, самостійно робити висновки; розвивати культуру усного й писемного мовлення; виховувати повагу до українських традицій та української мови.

Перегляд файлу

   Комунальний заклад

"Навчально - виховне об’єднання

"Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 31

з гімназійними класами, ЦДЮТ "Сузір’я"

Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області

 

 

 

 

 

Відкритий урок

на тему: «Не з іменниками»

 в 2-Б гімназійному (6-Б загальноосвітньому)класі

 

 

 

 

 

 

підготувала

вчитель української мови

та літератури

Канарян С.В.

 

 

 

 

м. Кіровоград

2016 рік

   Тема: НЕ З ІМЕННИКАМИ
   Мета: повторити й поглибити знання шестикласників про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників, а також написання частки не з іменниками; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники з не у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники з не у власних висловлюваннях; за допомогою мовленево-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів любов до природи, шанобливе і чуйне ставлення до тваринного світу.
  Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів, предметів, явищ; прислів’їв, крилатих висловів.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні іменників — синонімів, омонімів.
Правопис: не з іменниками.
  Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
                  ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми, мети й завдань уроку
III. Актуалізація  мотиваційних резервів шестикласників
«Мозковий штурм»

         Який розділ мовознавства ми вивчаємо?

         Що називаємо іменником?

         Які морфологічні ознаки іменника?

         Які орфограми  в іменниках ми вивчили?


ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Опрацювання теоретичного матеріалу
Не з іменниками пишеться разом:
► якщо слова без не не вживаються: ненависть, нероба, немовля,
► якщо додаванням не до слів утворюється новий іменник із протилежним лексичним значенням (не є префіксом): щастя — нещастя (біда), друг — недруг (ворог), правда — неправда (брехня)',
► у складі префікса недо-: недовага, недоїдок, недолік, недобиток.
Не з іменниками пишеться окремо:
1) якщо не заперечує лексичне значення слова {не є часткою): не добро, а зло; не воля, а рабство;
2) якщо у реченні щось заперечується: Він мені не друг. Це не сестра.


Спостереження над мовним матеріалом
Прочитати прислів’я і приказки. Пояснити їх зміст.
1) Не звання дає знання, а навпаки. 2) Не смерть страшна, а недуга. ..
У нероби завжди неврожай. 4) То не козак, що боїться собак. 5) Не така лінь, як неохота. 6) Не ходи поночі, не шукай немічі. 7) Щастя і нещастя на однім коні їздять. 8) На тобі, небоже, що мені не гоже. 9) Слово, не стріла, а глибше ранить. 10) Не земля родить, а руки. 11) Не краса прикрашає, а розум (Нар. творчість).
► З’ясувати правопис не з іменниками.
             Ігрове завдання      Записати та відгадати загадки
1) Круглий, та (не) місяць; зелений, та (не) діброва; з хвостом, та (не)миша.
2) Кинув (не) палку, піймав (не) галку; скубу (не) пір’я, їм (не) м’ясо.
3) Сам чорен, та (не) ворон; є роги, та (не) бик; шість ніг без копит.
4) Солоне, а (не) сіль; біжить, а (не) річка; блищить, а (не) золото (Нар. творчість).
Довідка: кавун, риба, рогатий жук, сльози.
Записати загадки, розкриваючи дужки. Довести правильність виконаного завдання.

              Дослідження-моделювання
Записати іменники з не. З’ясувати, коли не може бути префіксом і часткою, а коли лише часткою.
Правда, задоволення, клен, вихованість, стадіон, багаття, воля, озеро, щирість, людство.

Синонімічний диктант.

Учні записують синоніми з не до слів, які диктує вчитель.

Загроза (небезпека), вигадка (небилиця), рабство (неволя), лихо (недоля), ворог (недруг), підозра (недовіра), брехня (неправда), ворожість (неприязнь), поговір (неслава), тривога (неспокій), поразка (невдача), вагання (нерішучість).

► Творчі  завдання

«Антоніми»

-         Утворити слова з протилежним значенням

           Правда-             Друг-               Щастя-              Воля-

          Віра-                Радість-              Доля-

► Дібрати до поданих іменників синоніми з префіксом не. Пояснити орфограми, що зустрічаються у правописі слів.
Хвороба, горе, ворог, повага, кривда, воля, постійність, безталання, зневага.


Матеріал для вчителя: недуг, нещастя, недруг, неправда, необмеженість, неповторність, недоля, ненависть.
► Зробити словотворчий розбір виділеного іменника. Дібрати спільнокореневі слова.

► Словниковий диктант.

Незабудка, недогляд, невільник, непокора, нечупара, неспокій, незнайомець, недогризок, невидимка, непосида, неуцтво.

  Уважно послухайте віршик «НЕДО».        Визначити значення префікса НЕДО-.

 

НЕДО- вічний недороба,

Недоводько до кінця.

Все йому не до вподоби,

Все йому не до лиця.

«Не займай!»- недочуває,

«Поможи!»- недобачає.

Не доївши хліба - страв,

Недовзувшись - геть подавсь.

Ой, і в кого він удався,

Я і сам ще недобрав!

З ним і в школі теж морока:

Недодума, недовтне,

Недовисидить уроку,

Не додому йде по зміні,

Не до книжки- на пусте…

Не доходить до хлопчини,

Що недоуком росте!

 

Запам’ятати правопис

 

Недогляд, недогарок, недопалок, недооцінка, недорід, недоук, недолік, недогода, недосів.


V. Узагальнення й систематизація зробленого на уроці
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Коли не з іменниками пишеться разом? Навести приклади.
2. Коли не з іменниками пишеться окремо? Навести приклади.
3. Як перевірити правопис іменників з не?
4. Навести приклади іменників, які без не не вживаються.
VI. Підсумок уроку . -
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час роботи з поданої теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VII. Домашнє завдання
Виписати з творів української літератури 8 речень: 4 — з іменниками, які пишуться з не разом, 4 — з іменниками, які пишуться з не окремо.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волошко Галина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 жовтня 2018
Переглядів
10201
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку