Пояснити правила написання части не з іменниками; формувати вміння учнів виділяти в іменниках орфограму “Не з іменниками" та обґрунтовувати вибір написання відповідними орфографічними правилами; розвивати логічне мислення, пам'ять; формувати вміння систематизовувати здобуті знання, самостійно робити висновки; розвивати культуру усного й писемного мовлення; виховувати повагу до українських традицій та української мови.
Комунальний заклад
"Навчально - виховне об’єднання
"Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 31
з гімназійними класами, ЦДЮТ "Сузір’я"
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Відкритий урок
на тему: «Не з іменниками»
в 2-Б гімназійному (6-Б загальноосвітньому)класі
підготувала
вчитель української мови
та літератури
Канарян С.В.
м. Кіровоград
2016 рік
Тема: НЕ З ІМЕННИКАМИ
Мета: повторити й поглибити знання шестикласників про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників, а також написання частки не з іменниками; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники з не у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники з не у власних висловлюваннях; за допомогою мовленево-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів любов до природи, шанобливе і чуйне ставлення до тваринного світу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів, предметів, явищ; прислів’їв, крилатих висловів.
Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні іменників — синонімів, омонімів.
Правопис: не з іменниками.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми, мети й завдань уроку
III. Актуалізація мотиваційних резервів шестикласників
«Мозковий штурм»
– Який розділ мовознавства ми вивчаємо?
– Що називаємо іменником?
– Які морфологічні ознаки іменника?
– Які орфограми в іменниках ми вивчили?
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Опрацювання теоретичного матеріалу
Не з іменниками пишеться разом:
► якщо слова без не не вживаються: ненависть, нероба, немовля,
► якщо додаванням не до слів утворюється новий іменник із протилежним лексичним значенням (не є префіксом): щастя — нещастя (біда), друг — недруг (ворог), правда — неправда (брехня)',
► у складі префікса недо-: недовага, недоїдок, недолік, недобиток.
Не з іменниками пишеться окремо:
1) якщо не заперечує лексичне значення слова {не є часткою): не добро, а зло; не воля, а рабство;
2) якщо у реченні щось заперечується: Він мені не друг. Це не сестра.
Спостереження над мовним матеріалом
Прочитати прислів’я і приказки. Пояснити їх зміст.
1) Не звання дає знання, а навпаки. 2) Не смерть страшна, а недуга. ..
У нероби завжди неврожай. 4) То не козак, що боїться собак. 5) Не така лінь, як неохота. 6) Не ходи поночі, не шукай немічі. 7) Щастя і нещастя на однім коні їздять. 8) На тобі, небоже, що мені не гоже. 9) Слово, не стріла, а глибше ранить. 10) Не земля родить, а руки. 11) Не краса прикрашає, а розум (Нар. творчість).
► З’ясувати правопис не з іменниками.
Ігрове завдання Записати та відгадати загадки
1) Круглий, та (не) місяць; зелений, та (не) діброва; з хвостом, та (не)миша.
2) Кинув (не) палку, піймав (не) галку; скубу (не) пір’я, їм (не) м’ясо.
3) Сам чорен, та (не) ворон; є роги, та (не) бик; шість ніг без копит.
4) Солоне, а (не) сіль; біжить, а (не) річка; блищить, а (не) золото (Нар. творчість).
Довідка: кавун, риба, рогатий жук, сльози.
Записати загадки, розкриваючи дужки. Довести правильність виконаного завдання.
Дослідження-моделювання
Записати іменники з не. З’ясувати, коли не може бути префіксом і часткою, а коли лише часткою.
Правда, задоволення, клен, вихованість, стадіон, багаття, воля, озеро, щирість, людство.
►Синонімічний диктант.
Учні записують синоніми з не до слів, які диктує вчитель.
Загроза (небезпека), вигадка (небилиця), рабство (неволя), лихо (недоля), ворог (недруг), підозра (недовіра), брехня (неправда), ворожість (неприязнь), поговір (неслава), тривога (неспокій), поразка (невдача), вагання (нерішучість).
► Творчі завдання
«Антоніми»
- Утворити слова з протилежним значенням
Правда- Друг- Щастя- Воля-
Віра- Радість- Доля-
► Дібрати до поданих іменників синоніми з префіксом не. Пояснити орфограми, що зустрічаються у правописі слів.
Хвороба, горе, ворог, повага, кривда, воля, постійність, безталання, зневага.
Матеріал для вчителя: недуг, нещастя, недруг, неправда, необмеженість, неповторність, недоля, ненависть.
► Зробити словотворчий розбір виділеного іменника. Дібрати спільнокореневі слова.
► Словниковий диктант.
Незабудка, недогляд, невільник, непокора, нечупара, неспокій, незнайомець, недогризок, невидимка, непосида, неуцтво.
► Уважно послухайте віршик «НЕДО». Визначити значення префікса НЕДО-.
НЕДО- вічний недороба,
Недоводько до кінця.
Все йому не до вподоби,
Все йому не до лиця.
«Не займай!»- недочуває,
«Поможи!»- недобачає.
Не доївши хліба - страв,
Недовзувшись - геть подавсь.
Ой, і в кого він удався,
Я і сам ще недобрав!
З ним і в школі теж морока:
Недодума, недовтне,
Недовисидить уроку,
Не додому йде по зміні,
Не до книжки- на пусте…
Не доходить до хлопчини,
Що недоуком росте!
Запам’ятати правопис
Недогляд, недогарок, недопалок, недооцінка, недорід, недоук, недолік, недогода, недосів.
V. Узагальнення й систематизація зробленого на уроці
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Коли не з іменниками пишеться разом? Навести приклади.
2. Коли не з іменниками пишеться окремо? Навести приклади.
3. Як перевірити правопис іменників з не?
4. Навести приклади іменників, які без не не вживаються.
VI. Підсумок уроку . -
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час роботи з поданої теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VII. Домашнє завдання
Виписати з творів української літератури 8 речень: 4 — з іменниками, які пишуться з не разом, 4 — з іменниками, які пишуться з не окремо.