10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Інтелектуальна гра до Дня рідної мови-21 лютого

Про матеріал

Мотивація учнів до вивчення рідної мовиІнтелектуально-розважальна гра (на зразок телешоу “Я люблю Україну”) проводиться серед учнів старших класів. Команди формують із предстівників кожного класу, обраних методом жеребкування серед бажаючих

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати в учнів розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування знань з мови та літератури на практиці; пам'ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.

Перегляд файлу

Мова єднає всіх

Інтелектуально-розважальна гра (на зразок телешоу “Я люблю Україну”) проводиться серед учнів старших класів. Команди формують із предстівників кожного класу, обраних методом жеребкування серед бажаючих

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати в учнів розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування знань з мови та літератури на практиці; пам'ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.

Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, завдання для команд, фонограми пісень, плакати до Міжнародного дня рідної мови.

  

ПЕРЕБІГ ГРИ

Ведучий. Доброго дня всім присутнім! Раді вас вітати в цій залі! Ми зібралися сьогодні, щоб провести гру “Мова єднає всіх”, присвячену Міжнародному дню рідної мови, який відзначають у всьому світі 21 лютого. В Україні цей день Указом Президента відзначають з 2000 року. Тому зі святом усіх вас – шанувальники рідного слова!

Отож, ми зібралися в цьому залі, щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. Сьогодні ми представляємо вам найкращих учнів школи, ерудованих, енергійних, веселих. Тож привітайте учасників оплесками! Запрошуємо капітанів команд для представлення учасників (поіменно, а потім девіз) (назви команд або ЖОВТІ І СИНІ) Ведучий.  А тепер прошу вас привітати найсправедливіше журі у світі!

Отже, ми розпочинаємо! Але перш ніж переходити безпосередньо до завдань, спробуйми дізнатися, яка з команд відповідатиме першою. Для цього ми використаємо ДЕШИФРАТОР . Кожна з команд отримає набір літер, з яких якнайшвидше повинна скласти слово — ім'я одного із слов'янських богів (І — Перун, ІІ — Ярило).

               Ведучий. Оголошую            І РАУНД.                                         

Розминка (за одну хвилину дати якнайбільше відповідей)  Одна правільна відповідь приносить команді 1 бал.

Завдання для І команди:

1.   Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2.   Рід іменника сирота? (спільний)

3.   Назвіть останній вдмінок української мови (кличний)    

4.   Частина мови, яка виражає почуття, емоції, волевиявлення мовця, не називаючи їх. (вигук)

5.   Як називається винагорода, яку вручають переможцеві? (приз)

6.   Яка наука займається вивченням і укладанням словників? (лексикографія)

7.   Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (ь)

8.   Антонім до слова згадай (забудь)

9.   Якою косою не можна косити? (Дівочою)

10.              Речення, у якому дві або більше граматичних основ називається (складним) Завдання для ІІ команди:

1.       Скільки звуків в українській мові? (38)

2.       Число іменника шахи? (множина)  

3.       Скільки звуків у слові кущ? (4)

4.       Яке поле не виореш? (в зошиті)

5.       З якого крана не набереш води ? (З підйомного)

6.       Як називається розділ науки про мову, що вивчає слова, їх значення?

(лексика)

7.       Плекаємо мову — це словосполучення? (Ні- речення)

8.       Антонім до слова пишайтесь (соромтесь)

9.       Другорядний член речення, який відповідає на питання прикметника.

(означення)

10.  Речення, у якому передано наказ або прохання, називається (спонукальним)

Ведучий.  Поки журі підводить підсумки першого раунду, пропонуємо командам прослухати мелодію пісні. Яка команда  відгадає пісню і поможливості проспіває — отримає 2 додаткові бали ІІ Раунд

Вірю - не вірю. Цей раунд допоможе дізнатися, наскільки добре гравці знають українську лексику. Учасники кожної з команд (за вибором ведучого) підтверджують або спростовують запропоноване твердження. Кожна правильна відповідь 2 бали

               Завдання для І команди:                                                                            

1.                  Чи вірите ви, що ковалик — це жук, який перевертаючись зі спинки на черевце, видає характерний тріскотливий звук? (Так)

2.                  Чи вірите ви, що прямий розріз на грудях у чоловічій сорочці має назву

пазушка (Так, назва у полотняній сорочці)

3.                  Чи вірите ви, що видноколо — це підзорна труба (Ні, це горизонт)

4.                  Чи вірите ви, що бурмило — це столярський інструмент (Ні, це жартівлива назва ведмедя)

5.                  Чи вірите ви, що розділка — це рисочка, дефіс (Так)   Завдання для ІІ команди:

1.                  Чи вірите ви, що посмітюха — це невеличка сіра пташка з чубчиком на голові (Так)

2.                  Чи вірите ви,  що цямрина — це гірські луки? (Ні, це один ряд колод у колодязному крузі)

3.                  Чи вірите ви, що ромен — це чумацький віз? (Ні, це народна назва ромашки)

4.                  Чи вірите ви, що двірець — це вокзал? (Та

5.                  Чи вірите ви, що протинка — це розділовий знак кома? (Так)

Гумористична пауза. Виступ Демидчик Софії з гуморескою П.Глазового

“Кухлик”

 ІІІ раунд

Фразеологічні викрутаси. Один гравець з команди виходить і за допомогою міміки та жестів пробує пояснити значення фразеологізмів (для своєї команди). Команда відгадує фразеологізми і тлумачить їх значення. За повну правільну відповідь команда здобуває 3 бали. На цей раунд відводиться по 2 хвилини

Завдання для І команди:

1. Водити за носа. 2. Живіт присох до спини. 3. Надувати губи. 4. Як кіт наплакав. 5. Дивитися згори вниз. 6. Зав'язати очі.

                 Завдання для ІІ команди:                                                                        

1. Зуб на зуб не попадає. 2. Намилити шию. 3. П'ятами накивати. 4. Дерти носа. 5. Взятись за розум. 6. Вилетіло з голови

 Ведучий. А поки журі підраховують бали, ми проведемо конкурс “Чорна скринька”, який   може принести команді додаткові 2 бали. Вносять чорну скриньку, де схований предет, який потрібно відгадати за навідними питаннями.

1.                  Латинська мова запозичила з перської слово, що означає “скарб”. І коли 1563 року у Венеції вперше зявилася ця річ, за право з нею ознайомитися брали дрібну монету.

2.                  Назву цього предмета пояснюють від зменшеної форми італійського слова, що означає “сорока”. Підставою для такого припущення є те, що саме сорока була емблемою цього предмета.

3.                  Кожен з присутніх досить часто тримає цей предмет у руках, щоб дізнатися щось нове.

4.                  Цей предмет може бути як всеукраїнським, так і обласним і районним, де розміщено свіжі новини як всеукраїнські, так обласні і районні.

Підведення підсумків трьох конкурсів

ІV раунд Музичний.

Українська пісня! Хто не був зачарований нею. Хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивими і ніжними.За запитанням відгадати назву пісні, або кілька рядочків з цієї пісні. За кожну правильну відповідь 1 бал. Дає відповідь той учасник, який першим піднімає руку, якщо відповідь неправільна, то бал зараховується командісупернику

1.          Чого хотів милий, чорнобривий ?      ( вареничків )

2.          Де стояли два дубки ?     (на горі)

3.          Хто вився за Галею ?    (Іванко)

4.          Куди запрошувала дівчина хлопця в понеділок ?     (по барвінок)

5.          Що робить ставок, де колишуться віти ? (спить)

6.          Хто стояв під вишнею, під черешнею ?   (старий з молодою)

7.          Що робили жінки на товчку, на базарі ?   (чоловіків продавали)

8.          Що потрібно робити хлопцям, розпрігши коні ?   (лягати спочивати )

9.          Чорні очка схожі на що ?        (на терен )

10.     Куди не треба ходити Грицю ?    (на вечорниці)

11.     В кого були порвані чоботи, коли треба було працювати ? (У Грицька)

12.     Що робив Роман у полі ? (воли пас)

13.     Куди має світити місяченько (на перелаз)

14.     Хто заважав козакові ходити до дівчини ?    (сестра)

15.     Куди їхали козаки із Дону ?     ( додому )

Ведучий. Бонусне завдання, за яке команда може отримати 4 бали.

Гравцям показують зображення 4 об'єктів. Їх завдання — назвати прізвища

гетьманів України, які є спільнокореневими з назвами слів

Оголошення результатів за 4 раунди.

V   раунд

Упізнай письменника. Ведучий. У цьому раунді ми спробуємо пригадати українських літературних митців, які кожен у свій час стояли на сторожі рідного слова, рідної мови. Командам по черзі пропонуються навідні питання, за якими потрібно відгадати ім'я письменника. За кожну правильну відповідь по 1 балу.  1.  Хто є автором збірок “Басни харковськія”, “Сад божествених пісень”

(Г.Сковорода)

2.    Романи “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”, “Повія”, “Лихі люди” написав

(Панас Мирний)

3.    Автор слів: “Ні! Я жива! Я буду вічно жити!

Я в серці маю те, що не вмирає”. (Л.Українка) 4.  “Я утомився. Бо життя безупинно і невблаганно іде на мене, як хвиля на берег. Не тільки власне, а й чуже. Я не можу розминутися з людиною. Я не можу бути самотнім...” Це слова (М.Коцюбинського із твору “Intermezzo”) 5. Роман “Хмари”,  повісті “Микола Джеря”, “Кайдашева сім'я” (І.Нечуй-Лев.) 6. Найвідоміші збірки “Зів'яле листя”, “З вершин і низин”, поема “Мойсей”, драма “Украдене щастя”            (І.Франко)

7.        Відомий у не тільки в Україні, а й у свті кінорежисер, автор кіноповістей

“Земля”, “Щорс”, “Арсенал” (О.Довженко)                                            

8.        Хто сказав такі слова: « А взагалі батьки були нічого собі люди. Підходящі. За 24 роки спільного їхнього життя послав їм Господь усього тільки сімнадцятеро дітей, бо вміли молитись милосердному»       (О.Вишня)

9.        Псевдонім Івана Тобілевича (І.Карпенко-Карий)  

10.   Псевдонім Миколи Фітільова (М.Хвильовий)       

11.   Псевдонім Івана Лозов'ягіна (Іван Багряний)        

12.   Псевдонім Олександра Кандиби (Олександр Олесь)

Завдання для вболівальників: відгадати мовні загадки-жарти.

-         З чого починається день? (Зі звука д)

-         Що має болото, менше — море і зовсім не має річка? (Звук О)

-         До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати крупу (М + Анна)

-         Як можна із буряка зробити бурю? (Відкинути звук к)

-         Якою частиною мови може бути слово КОСИ?  (Іменник, дієслово)

-         Три зайця. Скільки у зайця вух? (два вуха.)

-         Хоч не риба, але є  і в Дніпрі, і у Десні, і у Дінці? (Звук д)

-         Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Замінити м на ч)

-         Як записати слово «робота» п’ятьма літерами? (Праця)

-         У якім числі стільки ж цифр, скільки букв у його назві? (Сто – 100)

-         Якого маленького коника треба поставити між двома однаковими займенниками, щоб отримати назву країни? (Я+поні+я) VІ раунд

Битва капітанів.  Шевченкіана

-         На сцену запрошуються капітани. Ведучий читає рядки із творів

Шеввченка, а капітани повинні їх продовжити. Кожен по черзі відповідає (правильна відповідь оцінюється 2 балами)

-         Здається — кращого немає нічого в Бога, як... (Дніпро та наша славная країна)

-         Якби ви вчились так, як треба,  (то й мудрість би була своя)

-         І на оновленій землі врага не буде, супостата, а буде (син і буде мати, і будуть люде на землі)

-         Не вмирає душа наша, (не вмирає воля)

-         Доборолась Україна да самого краю, гірше ляха (свої люди її розпинають)

-         Кращого немає нічого в Бога, як (Дніпро і наша славная країна)

-         У всякого своя доля (і свій шлях широкий)          

І мене в сім'ї великій (в сім'ї вольній, новій не забудьте пом'янути незлим, тихим словом)                         

Ведучий. Поки журі підводить підсумки шостого раунду, пропонуємо командам прослухати мелодію пісні. Яка команда  відгадає пісню і поможливості проспіває — отримає 2 додаткові бали Звучить пісня VІІ раунд

Ведучий. І умови останнього раунду, отже, тут буде три запитання, які будуть стосуватися української статистики. Першими бали на запитання оголошує команда лідер, команда може замовити від одного до п’ятдесяти балів. Отже лідер… і скільки балів ставить ваша команда ? (Якщо дасте неправільну відповідь, то бали переходять супернику) Я ставлю вам запитання. Запитання дуже прості. 

1. Зі скількох літер складається найдовше слово в українській мові? Це двоцифрове число.

І запитаємо другу команду, як ви думаєте це більше чи менше число?

(30 дихлоридифенілтрихлорметилметан -назва однієї з хімічних речовин)

2.                 Згідно з “Коротким словником синонімів української мови”, найбільшу кількість синонімів має слово бити. Скільки слів має цей синонім? 

І запитаємо другу команду, як ви думаєте це більше чи менше число? (45)

3.                 Згідно статистики, нашою мовою звучить понад _________ тисяч народних пісень. Це трьохцифрове число.

І запитаємо другу команду, як ви думаєте це більше чи менше число? (300 тисяч)

 Підведення підсумків.

1.      Слово журі. (Нагородження грамотою команди-переможця.)

2.      Заключне слово ведучого.

Дорогі друзі! Ось і підійшло до кінця наше літературно-мовне змагання. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше.

 Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас  черговою сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження.

 Отже, користуйтесь рідною мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю Вам всім успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги в навчанні!

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Леснікова Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Фурман Світлана Корніївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Budnik Nata
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
15333
Оцінка розробки
4.5 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку