Інтелектуальна гра-естафета «Гонитва за призами» (присвячена вшануванню пам’яті Т.Г. Шевченка)

Про матеріал

Учасники мають знайти «сертифікат» на отримання призу за допомогою ключового слова, отриманого після проходження кількох етапів інтелектуальної естафети. Якщо «сертифікат» розігрується до Шевченківських днів, то ключовим словом може бути слово «Заповіт». У слові сім букв, відповідно, інтелектуальна естафета складатиметься з семи етапів, які, крім особливо оговорених випадків, проводитимуться усно – в формі вікторини. Для проведення гри підходить шкільний двір, а у випадку поганої погоди можна грати в приміщенні школи). На кожному етапі команда повинна виконати завдання, що складатиметься з семи міні-запитань. Якщо гравці дали правильні відповіді на 5 - 6 запитань, вони отримують одну з бонусних букв ключового слова, а якщо всі відповіді правильні, то ведучий повідомляє їм ще й порядковий номер цієї букви. Кількість команд-учасниць не обмежена. Приблизний склад команди 4 – 6 чоловік. Вік учасників 8 – 11 класи.

Перегляд файлу

Інтелектуальна гра-естафета

«Гонитва за призами»

(присвячена  вшануванню пам’яті Т.Г. Шевченка)

E:\Малюнки\cont.gif

Правила гри.

Учасники повинні знайти «сертифікат» на отримання призу за  допомогою ключового слова, отриманого після проходження кількох етапів інтелектуальної естафети.  Якщо «сертифікат» розігрується до Шевченківських днів, то ключовим словом може бути слово «Заповіт». У слові сім букв, відповідно, інтелектуальна естафета складатиметься з семи етапів, які, крім особливо оговорених випадків, проводитимуться усно – в формі вікторини.

Для проведення гри підходить шкільний двір, а у випадку поганої погоди можна грати в приміщенні школи.

На кожному етапі команда повинна виконати завдання, що складатиметься з семи міні-запитань. Якщо  гравці  дали правильні відповіді на 5 - 6 запитань, вони отримують одну з бонусних букв ключового слова, а якщо всі відповіді правильні, то ведучий повідомляє їм ще й порядковий номер цієї букви.

Кількість команд-учасниць не обмежена. Приблизний склад команди 4 – 6 чоловік. Вік учасників 8 – 11 класи.

Для проведення гри  знадобиться:

  •    Для команд – маршрутний лист із вказівкою порядку відвідування станцій та їх місцезнаходження. Листи видаються капітанам перед початком гри.
  •    Для відповідальних за роботу станцій – текст питань, картки  з завданнями та ручки (якщо завдання письмове), набір однакових букв за кількістю команд.

Необхідно відразу приготувати яскравий сертифікат на отримання призу.  Сертифікат видається команді організатором, який чекає на учасників  у визначеному місці (це місце учасники не повинні знати відразу!) Сам же приз можна  вручити на святковій лінійці.

 

І. ЖИТТЯ ТАРАСА ГРИГОРОВИЧА ШЕВЧЕНКА.

Команда 1.

1. Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)

2. Коли був написаний «Заповіт»? (1845 р.)

E:\анимация.школа\188292_8256.jpgЗ. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)

4. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)

5. Як звати батька Тараса? (Григорій)

6. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)

7. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)

 

Команда 2.

1. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)

2. Серія картин, видана на кошти Тараса Шевченка. («Живописна Україна»)

3. Художник, який познайомив Т. Шевченка з Брюлловим. (Іван Сошенко)

4. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)

5. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)

6. Де відбулася зустріч Шевченка та І. Сошенка? (у Літньому саду)

7. .Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)

 

Команда 3.

1. Хазяїном Т. Шевченка був пан... (Енгельгардт)

2. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)

З. Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)

4. Жанр «Тополі», (балада)

5. Як звали Тарасового діда? (Іван)

6. Яким було дівоче прізвище матері Тараса? (Бойко)

7. Рік народження поета. (1814 р.)

 

ІІ. «ЛАНЦЮЖОК»

Кожна команда отримує картки з датами, які треба розставити у хронологічній послідовності і пояснити.

E:\Картинки\48474.gif1 команда.

1814 р. (народився Т. Шевченко)

1838 р. (викуп з кріпацтва)

1857 р. (повернувся із заслання)

1860р. (присвоєно звання академіка-гравера, друге видання «Кобзаря»)

1861р. (помер)

E:\Картинки\35918.gif2 команда.

1822 р. (віддали в науку до дяка)

1831 р. (приїзд до Петербурга)

1840 р. (перше видання «Кобзаря»)

1847 р. (арешт)

22 травня 1861 р. (перепоховання біля Канева)

 

3 команда.

E:\Картинки\54052.gif1814 р. (народився Т. Шевченко)

1822 р. (віддали в науку до дяка)

1838 р. (викуп з кріпацтва)

1845 р. (написав «Заповіт»)

1847 р. (арешт)

22 травня 1861 р. (перепоховання біля Канева)

 

ІІІ. "ВПІЗНАЙ  ГЕРОЇВ  Т.Г. ШЕВЧЕНКА або ПРО КОГО ЙДЕТЬСЯ"

Команда 1.

1."В кайдани убраний

Цар всесвітній!

Цар волі, цар,

Штемпом увінчаний" (Революціонер, поема "Сон" ("Увсякого своя доля")

2."У латаній свитиночці,

На плечах торбина,

В руці ціпок, а на другій –

Заснула дитина" (Катерина)

3."Чорнобрива, кароока

Вилитая мати.

Тільки смутна, невесела..." (Княжна."Княжна ")

4."В свитині латаній дрижала

Якась людина. На ногах

 І на руках повиступала

Од стужі кров;

аж струпом стала

 І довгі коси в реп'яхах

О поли бились в ковтунах" (Героїня. "Відьма")

 5. „Его величавая наружность меня поразила. Огромный рост, седая длинная

волнистая борода, такие же белые густые вьющиеся волосы, темные густые брови. Лицо правильное, чистое, с легким румянцем на щеках, как у юноши... Он был образован, как любой аристократ того времени, с тою разницею, что любил читать" (Варнак. „Варнак")

6.„Стройный и грациозный, с черными оживленными глазами, с тонкими едва улыбающимися губами, высоким бледным лбом. Словом, это был джентльмен первой породы. И вдобавок самой симпатической породы" (Тарас Федорович, повість «Музикант»)

7. „Неначе з барлоги

Ведмідь виліз.

Ледве, ледве

Переносить ноги;

Та одутий, аж посинів:

Похмілля прокляте

Його мучило". (Цар Микола І, поема "Сон ")

E:\Малюнки\orn4.gif

Команда 2.

1. „...Мов опеньок засушений,

Тонка, довгонога,

Та ще на лихо, сердешне,

Хита головою". (Цариця, поема "Сон")

2. „Мов кабани годовані -

Пикаті, пузаті!..

Аж потіють та товпляться,

Щоб то ближче стати (Вельможі, поема "Сон ")

3. «Полюбила москалика,

 Як знало серденько.

 Полюбила молодого,

 В садочок ходила,

 Поки себе, свою долю

 Там занапастила». (Катерина, «Катерина»)

4. «Така її доля… О боже мій милий!

 За що ж ти караєш її, молоду?

 За те, що так щиро вона полюбила

 Козацькії очі?.. Прости сироту!» (Катерина, «Причинна»)

5. «Прийшов — слава богу!

 І ворота одчиняє,

 І молиться богу.

 «Чи чуєш ти, Катерино?

 Біжи зустрічати!

 Уже прийшов! Біжи швидше!

 Швидше веди в хату!..» (Марко, «Наймичка»)

6. «Сам кайдани розбиває,

 Братів визволяє». (Гамалія, «Гамалія»)

7. «..Цей той первий, що розпинав

Нашу Україну,

А вторая доконала

Вдову-сиротину» (Петро І, «Сон»)

E:\Малюнки\orn4.gif

Команда 3.

  1. В вишник дожидала.

Не співає чорнобрива,

E:\анимация\украинские\1243600562.jpg Кляне свою долю.

А тим часом вороженьки

Чинять свою волю… (Катерина,  «Катерина»)

  1. «Минув і рік, минув другий

 Козака немає;

 Сохне вона, як квіточка, —

Ніхто не питає» (дівчина, «Тополя»)

  1. «Виспівує, вимовляє,

 Аж калина плаче.

 Вернулася — і раденька,

 Що ніхто не бачив» (Катерина, «Причинна»)

  1. «Утни, батьку, орле сизий!

 Нехай я заплачу,

Нехай свою Україну

Я ще раз побачу,

Нехай ще раз послухаю,

Як те море грає,

 Як дівчина під вербою

 Гриця заспіває» («До Основяненка», головний герой)

  1. «Ввійшла в хату. Катерина

 Їй ноги умила

 Й полудновать посадила» (Ганна, «Наймичка»)

  1. «Прилітайте ж, мої любі,

Тихими речами

      Привітаю вас, як діток,

      І заплачу з вами» (Думи, «Думи мої, думи мої.. »)

  1. «...неситим оком

За край світу зазирає,

     Чи нема країни,

     Щоб загарбать і з собою

     Взять у домовину» («Сон», образ загарбника)

 

IV. «НАРОДНА МУДРІСТЬ»: з’єднайте правильно частини прислів’їв  про  Т.Г. Шевченка.

Команда 1.

  1. «Шевченкові твори сяють,                        А. зійшла правди зоря”;
  2. E:\Картинки\25987.gif «Зі сторінок «Кобзаря»                             Б. шукай»
  3. «Шевченків «Кобзар»                                В. мов ясні зорі»;  
  4.  «Правду в «Кобзарі»                                 Г. пік панів, як жар».
  5. Хто "Кобзаря"  читав,                                Д. це народная дитина.
  6. Тарасівська "Катерина" –                          Є. вічно житиме Тарас
  7. В наш чудовий час                                     Ж. той панів прокляв.

 

Команда 2.

  1. Шевченко народ захищав,                       А. той багатший серцем став…
  2. E:\Картинки\25987.gifТараса думки                                             Б. буде жити тисячу літ.
  3.  Тарасівська "Катерина"                           В. а про себе забував
  4. Шевченківський "Заповіт"                       Г. – це народна дитина.
  5. Шевченко панів викривав,                       Д. і за це й сам страждав.
  6. Тарасівська "Катерина" –                         Є. бо з народу сам походжав.
  7. Хто Шевченка прочитав,                          Ж. будуть жити віки.

 

Команда 3.

  1. Шевченкові твори сяють,                       А. мов ясні зорі.
  2. За те цар Шевченка боявся,                    Б. облетів увесь світ.
  3. E:\Картинки\25987.gifШевченко дуже радий був не силою,    В. рвав кайдани, рушив гніт.
  4. Тарасів "Заповіт"                                      Г. народу великий дар
  5. Цар Шевченка гноїв,                               Д. та душі не зломив.
  6. Хто читав "Заповіт"                                 Є. що той людям волі добивався.
  7. Тарасів "Кобзар"                                      Ж. а словом мудрим.

 

 

V. «ЛЮБИТЕЛІ  ЖИВОПИСУ»: команда отримує конверт, в якому знаходиться картина Т.Г. Шевченка, розрізана на 7 частин. Завдання: зібрати картину та назвати її.

 

F:\Gipsy_Fortune_Teller_by_Taras_Shevchenko.jpg    Команда 1.                                    Команда 2.                                Команда 3.

F:\4245165_db85a20a.jpgF:\1148328652.jpg                                                                                                     

«Катерина»                           «Циганка-ворожка»                           «Казашка  Катя»

 

VI. «ДОПОВНИТИ»

Команда 1.

1. Мандрівні музиканти-співці — (Відповідь. Кобзарі).

2. Кобзарева пісня було чи не сильніша за будь-яку ... (Відповідь. Зброю.)

3. Кого з видатних українських кобзарів ви знаєте? (Відповідь. Ф. Грищенко, Г. Гончаренко, М. Кравченко, Ф. Кушнерик, Ф. Холодний, О. Вересай, Є. Мовчан, П. Косач та інші.)

4. Кому саме з українських кобзарів у 1860 р. Т. Шевченко подарував збірку «Кобзар»?       (Відповідь. , Стеценко, Козак та інші)

6.  В один рік із Шевченком народився відомий російський поет… (М.Ю. Лермонов)

7. Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва присвятив твори … (В пам’ять 22 квітня "Катерина", а В.І Григоровичу, конференц-секретарю Академії мистецтв, який брав участь у викупі поета - поему "Гайдамаки")

E:\Малюнки\orn4.gif

Команда 2.

1.   П’ять відомих пісень на слова Шевченка… ("Реве та стогне Дніпр широкий", "Така її для", "Думи мої, думи мої", "Садок вишневий коло хати", "Заповіт".)

2. Український композитор, який  написав музику до 83 творів Шевченка? (М.В.Лисенко)

3. Мають однакові назви твори Пушкіна і Шевченка? (Вірш О.Пушкіна "Кавказ" і вірш Шевченка "Кавказ")

4. Назвіть художні твори присвячені Шевченку – (С.Васильченко "В бур’янах", О.Іваненко "Тарасові шляхи", О.Ільченко "Петербурзька осінь", Д.Косарик "Син-колос" та інші)

5.  Слова: "Шевченко, Пушкін, Міцкевич - люди, які втілюють дух народу з найбільшою красою, силою, повнотою" належать…? (О.М. Горькому)

6."Він вийшов з народу, жив з народом і не тільки думкою, а й умовами життя був з ним тісно, кровно зв"язаний"? – писав про Шевченка … (М.О. Добролюбов)

7.  Шевченко написав під свіжим враженням від подорожі в Україну поему … («Сон»)

E:\Малюнки\orn4.gif

Команда 3.

1. Російський письменник, портрет якого намалював К.П. Брюллов, щоб розіграти його в лотерею і викупити Т.Г. Шевченка з кріпацтва. (В.А. Жуковський).

2. Великий російський художник, у якого вчився Т.І. Шевченко.  (К.П. Брюллов).

3. Художник-земляк, з яким зустрівся Т.Г. Шевченко у 1835 році в Петербурзі в Літньому саду. (І.М. Сошенко).

4.  Річка, біля якої похований поет. (Дніпро).

5.  За життя Т.Г. Шевченка виходили твори під назвою «Кобзар» у таких роках…

( В 1840 p., в 1844 р. та 1860 р)

E:\Картинки\26471.gif6.  Т.Г. Шевченка називають основоположником нової української літературної мови тому, що… (Відповідь. Т.Г. Шевченко виступав як народний поет. Він писав свої твориживою народною, розмовною мовою. На його творах училися письменники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Коцюбинський. І в наш  час письменники вчаться у Шевченка служити народові своєю творчістю).

7.  Назвати псевдоніми Шевченка?  (Відповідь. Кобзар, Дармограй).

 

VII. «СЛАВА»

Команда 1.

  1. Хто автор пам'ятника, що височить в сквері напроти червоного корпусу Київського університету імені Т.Г. Шевченка? Коли відкрито цей пам'ятник? (Відповідь. Цей пам'ятник Кобзареві створений І скульптором Матвієм Генріховичем Манізером. У березні 1039 — відкрито пам'ятник).
  2. Хто з поетів, письменників Донеччини присвятив свої твори Кобзареві? Назвіть їх. (Відповідь. Поет В. Соколов написав вірш «До пам'ятника Кобзареві»; М. Андрущенко «Шевченко в Орську»; П. Безпощадний «Тарас бедняков», «В семью трудового Донбасса»; В. Сосюра присвятив Т.Г. Шевченку вірш «На могилу приносять розкішні вінки» та ін.)
  3. Видатний український письменник і громадянський діяч, який написав одну з найкращих наукових біографій Т. Шевченка під назвою «Тарас Шевченко. Хроніка його життя». (Кониський О.)
  4. Хто з відомих українських письменників перекладав твори Т. Шевченка  німецькою мовою? (Іван Франко)
  5. У середині ХІХ століття три вулиці Києва, згідно  з народною легендою, було названо на честь трьох побратимів, видатних українців – Тараса Шевченка, Пантелеймона Куліша й Миколи Костомарова. Як називаються ці вулиці? (Тарасівська, Паньківська, Микільсько-Ботанічна)
  6. Ця видатна українська просвітителька протягом усього життя пропагувала твори Шевченка, домоглася присвоєння Кобзаревого імені заснованій нею школі, а також встановила  у своїй садибі в Харкові перший пам’ятник Т. Шевченкові (1899). Назвіть її прізвище. (Христина Алчевська)
  7. Цей видатний художник народився і виріс в Україні і крізь усе життя проніс любов до неї, її історії та культури, виконав на українську тематику близько 180 картин. З особливою симпатією і шанобливістю ставився митець до Т. Шевченка і його творчості: намалював його портрет, проілюстрував поему «Кавказ», працював над проектом пам’ятника Кобзареві. Назвіть цього художника. (Ілля Рєпін)

E:\Малюнки\orn4.gif

Команда 2.

  1.     Скільки творів містив «Кобзар» у 1860 році,  а скільки тепер? (Відповідь. 17 — 228).

2.  Хто написав,  що невелика книжечка «Кобзар» «внутрішнім   змістом  своїм  без  краю  величезна»   й «своєю появою грандіозне зрушення зробила»? (Відповідь. П. Тичина).

3.  Скількома мовами перекладений «Заповіт»? (Відповідь. 100).

4.  Кому з кобзарів Шевченко надіслав свій «Кобзар» з дарчим написом? (Відповідь. О. Вересаю).

5.  Хто присвятив Шевченку пісню «Дума про великого Кобзаря»? (Відповідь. П. Носач).

6. До 100-річчя виходу «Кобзаря», яка була створена поема кобзарями і якими? (Відповідь. Носач, Кушнерик, Пєрепелюк написали поему «Слава Кобзареві», що складається з 9 пісень).

7. Зображення якого героя античної міфології викарбовано на стелі біля пам’ятника Т. Шевченкові у Вашингтоні? (Прометея)

E:\Малюнки\orn4.gif

Команда 3.

  1. Один із найвидатніших німецьких поетів ХХ ст.., у 1900 р. відвідав Україну, написав кілька творів під враженням від цієї мандрівки, мав у своїй книгозбірні примірник «Кобзаря» російською мовою. Огляд посмертної маски Т. Шевченка надихнув його на написання вірша «Смерть поета». Назвіть прізвище цієї людини. (Райнер-Марія Рільке)
  2. В якому році і ким було вперше здійснено повне видання “Кобзаря”? (Відповідь. 1907 р. в Петербурзі, редактор В. Доманицький, 1908 р. у Львові, 1. Франко).
  3. Хто написав про Великого Кобзаря: «Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю»? (Остап Вишня)
  4. Ця англійська  письменниця добре знала українську мову і літературу, переклала з української кілька народних пісень та поезій Т.Шевченка. У 1911 р. в Лондоні у її перекладі вийшла збірка Тарасових поезій з нарисом його життя і творчості. Як її прізвище? (Етель Ліліан Войнич)
  5. Цей видатний російський художник і філософ добре знав українську культуру, високо цінував Т. Шевченка. У Петербурзькій Академії мистецтв він ставив живі картини на теми з «Кобзаря», згодом був одним із організаторів шевченківської виставки в Києві. Сам митець стверджував, що в його естетичному розвитку велике значення мала творчість Шевченка. Хто цей митець? (Микола Рерих)
  6. Автор першої опери, в основу якої покладено Шевченків твір – поему «Катерина», був людиною надзвичайно обдарованою: поет, композитор, збирач фольклору, історик, засновник і голова товариства «Просвіта» в Миколаєві. Як його прізвище? (Микола Аркас)
  7. Чому саме у церкві Різдва Христового в Києві було встановлено домовину з тілом Т.Шевченка, коли її перевозили в травні 1861 року з Петербурга до Канева? (Бо будівництво цієї церкви було завершено в рік народження Шевченка - 1814)

E:\Картинки\dividers_94.gif 

 

 

E:\Картинки\dividers_94.gif 

docx
Додано
13 березня 2018
Переглядів
2106
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку