Учасники мають знайти «сертифікат» на отримання призу за допомогою ключового слова, отриманого після проходження кількох етапів інтелектуальної естафети. Якщо «сертифікат» розігрується до Шевченківських днів, то ключовим словом може бути слово «Заповіт». У слові сім букв, відповідно, інтелектуальна естафета складатиметься з семи етапів, які, крім особливо оговорених випадків, проводитимуться усно – в формі вікторини. Для проведення гри підходить шкільний двір, а у випадку поганої погоди можна грати в приміщенні школи). На кожному етапі команда повинна виконати завдання, що складатиметься з семи міні-запитань. Якщо гравці дали правильні відповіді на 5 - 6 запитань, вони отримують одну з бонусних букв ключового слова, а якщо всі відповіді правильні, то ведучий повідомляє їм ще й порядковий номер цієї букви. Кількість команд-учасниць не обмежена. Приблизний склад команди 4 – 6 чоловік. Вік учасників 8 – 11 класи.
Інтелектуальна гра-естафета
«Гонитва за призами»
(присвячена вшануванню пам’яті Т.Г. Шевченка)
Правила гри.
Учасники повинні знайти «сертифікат» на отримання призу за допомогою ключового слова, отриманого після проходження кількох етапів інтелектуальної естафети. Якщо «сертифікат» розігрується до Шевченківських днів, то ключовим словом може бути слово «Заповіт». У слові сім букв, відповідно, інтелектуальна естафета складатиметься з семи етапів, які, крім особливо оговорених випадків, проводитимуться усно – в формі вікторини.
Для проведення гри підходить шкільний двір, а у випадку поганої погоди можна грати в приміщенні школи.
На кожному етапі команда повинна виконати завдання, що складатиметься з семи міні-запитань. Якщо гравці дали правильні відповіді на 5 - 6 запитань, вони отримують одну з бонусних букв ключового слова, а якщо всі відповіді правильні, то ведучий повідомляє їм ще й порядковий номер цієї букви.
Кількість команд-учасниць не обмежена. Приблизний склад команди 4 – 6 чоловік. Вік учасників 8 – 11 класи.
Для проведення гри знадобиться:
Необхідно відразу приготувати яскравий сертифікат на отримання призу. Сертифікат видається команді організатором, який чекає на учасників у визначеному місці (це місце учасники не повинні знати відразу!) Сам же приз можна вручити на святковій лінійці.
І. ЖИТТЯ ТАРАСА ГРИГОРОВИЧА ШЕВЧЕНКА.
Команда 1.
1. Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)
2. Коли був написаний «Заповіт»? (1845 р.)
З. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)
4. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)
5. Як звати батька Тараса? (Григорій)
6. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)
7. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)
Команда 2.
1. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)
2. Серія картин, видана на кошти Тараса Шевченка. («Живописна Україна»)
3. Художник, який познайомив Т. Шевченка з Брюлловим. (Іван Сошенко)
4. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)
5. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)
6. Де відбулася зустріч Шевченка та І. Сошенка? (у Літньому саду)
7. .Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)
Команда 3.
1. Хазяїном Т. Шевченка був пан... (Енгельгардт)
2. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)
З. Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)
4. Жанр «Тополі», (балада)
5. Як звали Тарасового діда? (Іван)
6. Яким було дівоче прізвище матері Тараса? (Бойко)
7. Рік народження поета. (1814 р.)
ІІ. «ЛАНЦЮЖОК»
Кожна команда отримує картки з датами, які треба розставити у хронологічній послідовності і пояснити.
1 команда.
1814 р. (народився Т. Шевченко)
1838 р. (викуп з кріпацтва)
1857 р. (повернувся із заслання)
1860р. (присвоєно звання академіка-гравера, друге видання «Кобзаря»)
1861р. (помер)
2 команда.
1822 р. (віддали в науку до дяка)
1831 р. (приїзд до Петербурга)
1840 р. (перше видання «Кобзаря»)
1847 р. (арешт)
22 травня 1861 р. (перепоховання біля Канева)
3 команда.
1814 р. (народився Т. Шевченко)
1822 р. (віддали в науку до дяка)
1838 р. (викуп з кріпацтва)
1845 р. (написав «Заповіт»)
1847 р. (арешт)
22 травня 1861 р. (перепоховання біля Канева)
ІІІ. "ВПІЗНАЙ ГЕРОЇВ Т.Г. ШЕВЧЕНКА або ПРО КОГО ЙДЕТЬСЯ"
Команда 1.
1."В кайдани убраний
Цар всесвітній!
Цар волі, цар,
Штемпом увінчаний" (Революціонер, поема "Сон" ("Увсякого своя доля")
2."У латаній свитиночці,
На плечах торбина,
В руці ціпок, а на другій –
Заснула дитина" (Катерина)
3."Чорнобрива, кароока
Вилитая мати.
Тільки смутна, невесела..." (Княжна."Княжна ")
4."В свитині латаній дрижала
Якась людина. На ногах
І на руках повиступала
Од стужі кров;
аж струпом стала
І довгі коси в реп'яхах
О поли бились в ковтунах" (Героїня. "Відьма")
5. „Его величавая наружность меня поразила. Огромный рост, седая длинная
волнистая борода, такие же белые густые вьющиеся волосы, темные густые брови. Лицо правильное, чистое, с легким румянцем на щеках, как у юноши... Он был образован, как любой аристократ того времени, с тою разницею, что любил читать" (Варнак. „Варнак")
6.„Стройный и грациозный, с черными оживленными глазами, с тонкими едва улыбающимися губами, высоким бледным лбом. Словом, это был джентльмен первой породы. И вдобавок самой симпатической породы" (Тарас Федорович, повість «Музикант»)
7. „Неначе з барлоги
Ведмідь виліз.
Ледве, ледве
Переносить ноги;
Та одутий, аж посинів:
Похмілля прокляте
Його мучило". (Цар Микола І, поема "Сон ")
Команда 2.
1. „...Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога,
Та ще на лихо, сердешне,
Хита головою". (Цариця, поема "Сон")
2. „Мов кабани годовані -
Пикаті, пузаті!..
Аж потіють та товпляться,
Щоб то ближче стати (Вельможі, поема "Сон ")
3. «Полюбила москалика,
Як знало серденько.
Полюбила молодого,
В садочок ходила,
Поки себе, свою долю
Там занапастила». (Катерина, «Катерина»)
4. «Така її доля… О боже мій милий!
За що ж ти караєш її, молоду?
За те, що так щиро вона полюбила
Козацькії очі?.. Прости сироту!» (Катерина, «Причинна»)
5. «Прийшов — слава богу!
І ворота одчиняє,
І молиться богу.
«Чи чуєш ти, Катерино?
Біжи зустрічати!
Уже прийшов! Біжи швидше!
Швидше веди в хату!..» (Марко, «Наймичка»)
6. «Сам кайдани розбиває,
Братів визволяє». (Гамалія, «Гамалія»)
7. «..Цей той первий, що розпинав
Нашу Україну,
А вторая доконала
Вдову-сиротину» (Петро І, «Сон»)
Команда 3.
Не співає чорнобрива,
Кляне свою долю.
А тим часом вороженьки
Чинять свою волю… (Катерина, «Катерина»)
Козака немає;
Сохне вона, як квіточка, —
Ніхто не питає» (дівчина, «Тополя»)
Аж калина плаче.
Вернулася — і раденька,
Що ніхто не бачив» (Катерина, «Причинна»)
Нехай я заплачу,
Нехай свою Україну
Я ще раз побачу,
Нехай ще раз послухаю,
Як те море грає,
Як дівчина під вербою
Гриця заспіває» («До Основ’яненка», головний герой)
Їй ноги умила
Й полудновать посадила» (Ганна, «Наймичка»)
Тихими речами
Привітаю вас, як діток,
І заплачу з вами» (Думи, «Думи мої, думи мої.. »)
За край світу зазирає,
Чи нема країни,
Щоб загарбать і з собою
Взять у домовину» («Сон», образ загарбника)
IV. «НАРОДНА МУДРІСТЬ»: з’єднайте правильно частини прислів’їв про Т.Г. Шевченка.
Команда 1.
Команда 2.
Команда 3.
V. «ЛЮБИТЕЛІ ЖИВОПИСУ»: команда отримує конверт, в якому знаходиться картина Т.Г. Шевченка, розрізана на 7 частин. Завдання: зібрати картину та назвати її.
Команда 1. Команда 2. Команда 3.
«Катерина» «Циганка-ворожка» «Казашка Катя»
VI. «ДОПОВНИТИ»
Команда 1.
1. Мандрівні музиканти-співці — (Відповідь. Кобзарі).
2. Кобзарева пісня було чи не сильніша за будь-яку ... (Відповідь. Зброю.)
3. Кого з видатних українських кобзарів ви знаєте? (Відповідь. Ф. Грищенко, Г. Гончаренко, М. Кравченко, Ф. Кушнерик, Ф. Холодний, О. Вересай, Є. Мовчан, П. Косач та інші.)
4. Кому саме з українських кобзарів у 1860 р. Т. Шевченко подарував збірку «Кобзар»? (Відповідь. , Стеценко, Козак та інші)
6. В один рік із Шевченком народився відомий російський поет… (М.Ю. Лермонов)
7. Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва присвятив твори … (В пам’ять 22 квітня "Катерина", а В.І Григоровичу, конференц-секретарю Академії мистецтв, який брав участь у викупі поета - поему "Гайдамаки")
Команда 2.
1. П’ять відомих пісень на слова Шевченка… ("Реве та стогне Дніпр широкий", "Така її для", "Думи мої, думи мої", "Садок вишневий коло хати", "Заповіт".)
2. Український композитор, який написав музику до 83 творів Шевченка? (М.В.Лисенко)
3. Мають однакові назви твори Пушкіна і Шевченка? (Вірш О.Пушкіна "Кавказ" і вірш Шевченка "Кавказ")
4. Назвіть художні твори присвячені Шевченку – (С.Васильченко "В бур’янах", О.Іваненко "Тарасові шляхи", О.Ільченко "Петербурзька осінь", Д.Косарик "Син-колос" та інші)
5. Слова: "Шевченко, Пушкін, Міцкевич - люди, які втілюють дух народу з найбільшою красою, силою, повнотою" належать…? (О.М. Горькому)
6."Він вийшов з народу, жив з народом і не тільки думкою, а й умовами життя був з ним тісно, кровно зв"язаний"? – писав про Шевченка … (М.О. Добролюбов)
7. Шевченко написав під свіжим враженням від подорожі в Україну поему … («Сон»)
Команда 3.
1. Російський письменник, портрет якого намалював К.П. Брюллов, щоб розіграти його в лотерею і викупити Т.Г. Шевченка з кріпацтва. (В.А. Жуковський).
2. Великий російський художник, у якого вчився Т.І. Шевченко. (К.П. Брюллов).
3. Художник-земляк, з яким зустрівся Т.Г. Шевченко у 1835 році в Петербурзі в Літньому саду. (І.М. Сошенко).
4. Річка, біля якої похований поет. (Дніпро).
5. За життя Т.Г. Шевченка виходили твори під назвою «Кобзар» у таких роках…
( В 1840 p., в 1844 р. та 1860 р)
6. Т.Г. Шевченка називають основоположником нової української літературної мови тому, що… (Відповідь. Т.Г. Шевченко виступав як народний поет. Він писав свої твориживою народною, розмовною мовою. На його творах училися письменники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Коцюбинський. І в наш час письменники вчаться у Шевченка служити народові своєю творчістю).
7. Назвати псевдоніми Шевченка? (Відповідь. Кобзар, Дармограй).
VII. «СЛАВА»
Команда 1.
Команда 2.
2. Хто написав, що невелика книжечка «Кобзар» «внутрішнім змістом своїм без краю величезна» й «своєю появою грандіозне зрушення зробила»? (Відповідь. П. Тичина).
3. Скількома мовами перекладений «Заповіт»? (Відповідь. 100).
4. Кому з кобзарів Шевченко надіслав свій «Кобзар» з дарчим написом? (Відповідь. О. Вересаю).
5. Хто присвятив Шевченку пісню «Дума про великого Кобзаря»? (Відповідь. П. Носач).
6. До 100-річчя виходу «Кобзаря», яка була створена поема кобзарями і якими? (Відповідь. Носач, Кушнерик, Пєрепелюк написали поему «Слава Кобзареві», що складається з 9 пісень).
7. Зображення якого героя античної міфології викарбовано на стелі біля пам’ятника Т. Шевченкові у Вашингтоні? (Прометея)
Команда 3.