Інтелектуальна гра
Хімічно-біологічно-екологічного змісту
“ЕВРИКА”
(для учнів 8 класу)
Розробка гри
вчителя хімії і біології
Білявецького НВК
Бродівського району Львівської області
Шпотюк Оксани Йосипівни
На дошці написати:
Інтелектуальна гра “Еврика”
Кожної години на нашій планеті:
Кожної хвилини:
План гри :
1.Знайомство з учасниками.
2.Жереб.
3.Запитання по біології , хімії , екології та ОБЖД.
4.Юні оратори.
5.Задача і хімічне перетворення.
6.Цікава ботаніка.
7.Японський кросворд.
8.Казка про дружню сім’ю.
9.Дуель.
Пояснююча записка
Метою інтелектуальної гри „ ЕВРИКА” ( для учнів 8 класу) є активізація пізнавальної діяльності учнів; розвиток логічного мислення дітей; підвищення інтересу до вивчення предметів з біології, хімії, екології та ОБЖД.
Гра „ ЕВРИКА „ проводиться за аналогією телевізійної гри, у відповідно оформленому класі школи в рамках тижня навчальних предметів або на природничому гуртку. Створюється 2 команди учнів одного класу або з паралелі.
Гра неповинна стомлювати гравців тривалістю, тому краще її моделювати на один урок (45 хв.). У деяких випадках можна планувати її проведення після уроків.
Інструкція до проведення гри:
1.Учні створюють команди по 5 учасників. Кожна команда обдумує назву, захист назви команди, звернення до суперників і журі. ( 5-7 хв.) 5балів.
2.Жереб.
( хто правильно дасть відповідь на запитання або буде найближче до правильної відповіді, та команда буде першою починати гру) 1хв.
3.Запитання з предметів
( оцінюється в 1 бал за правильну відповідь . Якщо команда склала вертикаль чи горизонталь з правильних відповідей відразу, то отримує 12 балів, коли не вдалося скласти лінію з правильних відповідей , то бали підсумовуються згідно вірно названих .Якщо команда склала з неправильних відповідей лінію , то вона припиняє гру.) 10 хв.
4.Юні оратори .
За висвітлення теми 5 балів.(тему вибирає команда, котра веде в балах, методом жеребу з капелюха на листочках. На обдумування доповіді 5хв. , на саму доповідь 1 хв.) Весь конкурс 10 хв.
5.Хімічні перетворення і задача – 10 хв.
(5 балів за правильно розв'язану задачу і правильне оформлення ,та 5 балів за перетворення).
6.Цікава ботаніка – 5хв.
( оцінювати згідно правильно підписаних рослин ,що зацвітають весною - по 1 балу.)
7. Японський кросворд – 5-10 хв.
( капітани мають зобразити на першому малюнку хімічну речовину , а на другому прилад) 5 балів за один малюнок.
8.Казка – 5хв.
Записати всі речовини, які зустрічаються у цій казці.
За правильно написані всі речовини команда отримує 7 балів.
9.Дуель.
Для кожної команди зачитується 20 запитань , за правильну відповідь 2 бали. 10хв.
10.Об’явлення журі результатів 5хв.
ХІД ГРИ
Ми раді вітати гостей, вчителів і учнів на нашому святі у нашій школі . Сьогодні ми пропонуємо вам подивитися гру „Еврика”. Змагатися будуть дві команди по 5 учнів з 8 класу.
Ваші знання будуть оцінювати ........................
Отже, розпочинаємо...
Ваше завдання підготовити коротку розповідь про свою команду , звернення до журі і до суперників........
Але , щоб знати, котра команда почне першою , я задам вам запитання , а ви уважно вислухайте та обдумайте і запишіть на листку вашу відповідь. Хто запише правильно , швидко , то отримає перший заохочувальний бал і та команда першою вступить у гру.
Отже , слухаємо запитання:
В якому році народився всесвітньо відомий російський вчений – хімік Дмитро Іванович Менделєєв ?
Відповідь: 1834 рік.
Перший заохочувальний бал отримує команда......... вона і буде першою, а команда....... розпочне гру другою.
Слухаємо вас уважно .....
Другий конкурс нашої гри
На табло ви бачите цифри. Вам необхідно вибрати їх, під ними знаходяться запитання з біології , хімії , екології та ОБЖД.
Цифри 1,4,7 – запитання з біології
Цифри 3,6,9 – запитання з хімії
Цифри 2,5,8 – запитання з екології та ОБЖД
Ви слухаєте запитання , обдумуєте і капітан дає відповідь. Якщо закреслюєте вертикаль чи горизонталь з правильних відповідей , то отримуєте найвищий бал – 12 , але якщо закреслюєте з неправильних , то закінчуєте гру.
1 біологія |
5 екологія |
6 хімія |
8 екологія |
3 хімія |
4 біологія |
9 хімія |
7 біологія |
2 екологія |
Запитання для першої команди:
1.Передній відділ ЦНС ? ( головний мозок)
2.Які ґрунти краще пропускають вологу ? ( піщані)
3.Речовини , що прискорюють хімічну реакцію , а самі в ній участі не приймають? ( каталізатори)
4.Відросток нервової клітини , по якому нервові імпульси поширюються від тіла клітини до органів (аксон)
5.Оболонка Землі , що визначається діяльністю живих організмів (біосфера)
6.Складна речовина , що має атом гідрогену і кислотний залишок (кислота).
7.Яка рослина цвіте лише один день?(льон).
8.Відсутність нормального для певного виду організмів забарвлення (альбінізм)
9.Найменша часточка хімічного елемента (атом).
Запитання для другої команди:
1.Який гриб людина ввела в культуру ? (печериці, гливи)
2.Підземні поштовхи і коливання земної поверхні (землетрус)
3.Найменша часточка речовини, що здатна до самостійного існування (молекула)
4.Рогові утвори шкіри, що вкривають тіло птахів (пір’я)
5.Високий рівень захворюваності інфекційною хворобою(епідемія)
6.Розчинні у воді основи (луги)
7.Відтворення організмом нових особин(розмноження)
8.Сильний атмосферний вихор у вигляді стовпа(смерч)
9.Чому дорівнює стала Авогадро?(6,02х10 ^ 23 ).
Журі оголосить результати.........
Наступний конкурс „ Юні оратори”
На ваш розсуд дається три теми на обговорення :
„Хімія у школі – це наука теперішнього і майбутнього...”
„Чи потрібне екологічне виховання на уроках біології і хімії?”
„Біологія. Що вона мені дасть у майбутньому?”
Лідер вибирає тему для обговорення .
Додаток 1.
Наступний конкурс „Хімічне перетворення і задача”
На кожен стіл даються завдання . Ви повинні розв’язати задачу і перетворення , підписати кожну речовину.
На хлорид двовалентного металу масою 9,5 г подіяли натрій гідроксидом. Випав осад масою 5,8 г. хлорид якого металу вступив у реакцію ? Напишіть формули та обчисліть відносні молекулярні маси.
Перетворення:
K – KOH – K2 CO3 - KCl – K – KH
l
KNO3 – KNO2
Додаток 2.
Слово надається журі...........
На кожен стіл роздати карточки з малюнками і назвами рослин , ваше завдання записати, де яка рослина.....
Додаток 3.
Слово надається журі..........
Наступний конкурс „ Японський кросворд „
( це конкурс капітанів)
Пропонується два кросворди , в яких зашифровані хімічна речовина і прилад. Перемагає той учасник , який вірно виконає завдання .
Додаток 4.
У цей час можна запропонувати вболівальникам загадки. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал .
Слово надається журі...........
Наступний конкурс „ Казка про дружну сім’ю „
Кожна команда уважно слухає казку та виписує формули всіх хімічних речовин , про які буде йти мова. Перемагає та команда, яка швидше і правильно напише формули хімічних речовин.
Додаток 5.
Слово надається журі.......
Наступний конкурс „ Дуель „......
Я буду зачитувати вам запитання , кожна команда отримає 20 запитань. За правильну відповідь 2бали , якщо команда не знає відповіді , то шанс відповісти має суперник.
Запитання
1.Як поділяються хімічні елементи ?( метали і неметали )
2.Назвати три представники хрящових риб (скат, акула тигрова, бичача акула......)
3.Що таке озоновий шар ?( захисна оболонка земної кулі )
4.Яке молоко не можна пити ? (вапняне)
5.Назвати три кислоти , які людина вживає ?(оцтова, лимонна, яблучна , виноградна, молочна.....)
6.Тритон, жаба, ропуха , саламандра до якого класу належать ці тварини ? (земноводні)
7.Завдяки чому листки є зелені ? (хлоропластам)
8.Назвати агрегатні стани речовини(газ, рідина , тверда речовина)
9.В яких одиницях вимірюється кількість речовини? (молях)
10.Назвати цикл розвитку у риб(ікра-мальок-риба)
11.Явища , під час яких змінюється форма , агрегатний стан , але нова речовина не утворюється(фізичні)
12.Яка тварина має властивість , у разі небезпеки, випускати чорнильну пляму ?(восьминіг, кальмар)
13.Яке коштовне каміння сховане у черепашці молюска?(перлина)
14.Чому рахіт поширена хвороба жителів Англії?(із-за туманності)
15.Надлишок яких речовин вважають білою смертю людини? (цукор, сіль...)
16.Туман, лід, хмара, сніг. Що їх об’єднує?(вода)
17.Верхній відділ нижньої кінцівки.(стегно)
18.Що таке смоги?(сильне забруднення промислових міст викидами заводів...)
19.Більш – менш постійне скупчення тварин(стадо)
20.Як називаються всеїдні тварини?(опортуністи)
Запитання для другої команди:
1.Речовина , молекули якої складаються з атомів різних елементів(складна)
2.Міхурці, в легенях яких проходить газообмін між кров’ю і вдихуваним повітрям(альвеоли)
3.Сукупність наук про природу(природознавство)
4.Центральний орган кровоносної системи(серце)
5.Найпоширеніша речовина на Землі(вода)
6.Завдання, яке потребує розв’язку(задача)
7.Організоване вивезення людей з небезпечної місцевості під час лиха(евакуація)
8.Поширення помилкової інформації(дезінформація).
9.Личинка безхвостих земноводних(пуголовок)
10.Волосяний покрив ссавців(шерсть)
11.Здатність атомів елемента утворювати хімічні зв’язки(валентність)
12.Реакція ,внаслідок перебігу якої з однієї складної речовини утворюється кілька нових(розкладу)
13.Сукупність процесів, що забезпечують механічну і хімічну обробку їжі в організмі(травлення)
14.Рухливий , мускульний виріст з дна порожнини рота(язик)
15.Як називається тварина, що ловить і поїдає інших тварин(хижак)
16.Атмосферні опади у вигляді частинок льоду неправильної форми(град)
17.Подія , що трапилася у процесі руху транспортного засобу(аварія)
18.Фізичний стан , що виникає у результаті зміни харчування(голод)
19.Наука про взаємозв’язки живих організмів між собою та їх зв’язки з факторами неживої природи(екологія)
20.Дія, коли група робітників припиняє роботу на знак протесту проти роботодавця(страйк)
Додаток 1.
„ХІМІЯ У ШКОЛІ – ЦЕ НАУКА ТЕПЕРІШНЬОГО І МАЙБУТНЬОГО”
„ ЧИ ПОТРІБНЕ ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ НА УРОКАХ ХІМІЇ І БІОЛОГІЇ ?”
„ БІОЛОГІЯ . ЩО ВОНА МЕНІ ДАСТЬ У МАЙБУТНЬОМУ?”
Додаток 2.
Задача.
На хлорид двовалентного металу масою 9,5 г подіяли натрій гідроксидом. Випав осад масою 5,8 г . Хлорид якого металу вступив у реакцію? Напишіть формули та обчисліть відносні молекулярні маси.
Розв’язування:
9,5г 5,8г
MeCl2 + 2NaOH = Me (OH) 2 + 2NaCl
х+71 х+34
9,5/х+71=5,8/х +34
9,5(х+34)=5,8(х+71)
3,7х = 88,8
х = 24
отже цей елемент – Mg Mr( MgCl2 )= 95
Mr (Mg (OH) 2 = 58
Перетворення:
K- KOH – K2CO3 – KCl – K – KH
l
KNO3 – KNO2
Розв’язування:
2К+ 2Н2 О = 2КОН +Н2
К2 СО3 +Mg(NO3 )= 2KNO3 +MgCO3
2КОН + СаСО3 =К2 СО3 + Са(ОН)2
К2 СО3 + 2NaCl = 2КСІ + Nа2 СО3
2КСІ= 2К + СІ2
2К + Н2 = 2КН
2KNO3 = 2KNO2 + O2
Додаток 3.
Ранньовесняні рослини.
1.Сон широколистий.
2.Підсніжник звичайний.
3.Проліска дволиста.
4.Конвалія звичайна.
5.Підбіл звичайний.
6.Пшінка весняна.
7.Маренка запашна.
8.Медунка темна.
9.Фіалка запашна.
10.Зірочник ланцетолистий.
11.Ряст порожнистий.
Додаток 4.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
6 |
1 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
1 |
6 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2 |
2 |
2 |
16 |
2 |
2 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2 |
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
1 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
1 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
1 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
10 |
2 |
2 |
10 |
|
10 |
2 |
2 |
|
10 |
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: прилад – терези ; речовина – хлоридна кислота .
Додаток 5.
Казка про дружну сім’ю
В одному великому будинку жили брат і сестра. Брата звали хлороводень, а сестру - соляна кислота.
Хлороводень мав різкий характер , коли попадав під дощ . то складалося враження , що він „димить” від люті. Соляна кислота – спокійнішої вдачі , але вона також дуже не любить дощову погоду. Появилися вони на світ в хімічній лабораторії , завдяки зустрічі простого , спокійного хлопця – натрій хлориду і вельможної сульфатної кислоти.
Брат і сестра заснували фірму „Дивовижна хімія „. Працювали дружно. Соляна кислота добувала солі, працювала в галузі медицини і харчової промисловості .Вона мала дуже багато друзів: цинк , купрум (ІІ) оксид , алюміній гідроксид , аргентум нітрат , аміак , які надіялись на прихильність з її сторони і хотіли б з нею одружитися , але вона не знала, кому ж надати перевагу, бо вони всі досить важливі для неї .
У фірмі працювали досвідчені і відповідальні працівники ,які сприяли процвітанню фірми.
Натрій хлорид – відповідав за виготовлення приправ до їжі , за сировину для добування натрій гідроксиду , соди і допомагав консервувати харчові продукти.
Калій хлорид – керував цехом , що виготовляв калійні добрива.
Цинк хлорид – просочував деревину , щоб запобігти її руйнуванню.
Барій хлорид – досить суворий інженер. Його цех відповідав за виготовлення отруйних речовин , які застосовують для боротьби із шкідниками сільського господарства ( буряковим довгоносиком , лучним метеликом і т.д.).
Кальцій хлорид – керував цехом медицини.
Аргентум хлорид – був начальником цеху проявки фотографії.
Меркурій (ІІ) хлорид – протравлював насіння , дублив шкіру.
Хлоридна кислота – акціонер фірми „Анатомія людини” і є складовою шлункового соку людей і тварин. Вона необхідна для процесу травлення . У медицині кислоту вживають хворі, що мають понижену кислотність шлункового соку.
Брат і сестра стали досить популярними в хімії , біології , медицині.
Їхні батьки можуть ними пишатися , а друзі залишилися друзями.
Відповідь:HCl,HCl l, H2 O,NaCl,H2 SO4 ,Zn,CuO,Al(OH)3 ,AgNO3 , NH3 , NaOH, NaHCO3 , KCl, ZnCl2 , BaCl2 ,CaCl2 ,AgCl, HgCl2 .
Використана література
1.Акимушкин И. Мир животных. – Москва , 1992.
2.Березан О. Хімія елементів та їхніх сполук у перетвореннях. Тернопіль//Підручники @ посібники. – 2003. – С.58.
3.Єлін Ю.Я.,Оляніцька Л.Г., Івченко С.І. Шкільний визначник рослин. Київ „ Радянська школа “ , 1988.
4.Сапон А.М. Завдання для поточного оцінювання// Хімія. 8 клас. – Харків , 2004.
5.Сичевський А. Матеріали до уроків екологічного спрямування //Біологія і хімія. – 1999. - №6. –С.11.
6.Сухан В.В., Табунська Т.В. , Капустян А.Й. , Горлач В.Ф. Хімія //Посібник для вступників до вищих навчальних закладів. Київ „ Либідь’. – 1996. – 207- 208 с.
7.ХомченкоГ.П. Посібник з хімії для вступників до вузів. Київ //Видавництво А.С.К. – 2003. – 223- 225 с.