Інтелектуальна гра «Фонетичний крос»

Про матеріал

Мета заходу: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми « Фонетика», розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах;створювати умови для самореалізації учнів;

прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти;

виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА

«ФОНЕТИЧНИЙ КРОС»

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ

УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ

З ТЕМИ « ФОНЕТИКА»

В 5 КЛАСІ

ПІДГОТУВАЛА І ПРОВЕЛА

УЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

КРАЙНЯ ВIКТОРIЯ ОЛЕКСАНДРIВНА

 

 

 

 

 

Інтелектуальна гра «Фонетичний крос»

Мета заходу: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми « Фонетика», розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах;створювати умови для самореалізації учнів;

прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти;

виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.

 

Обладнання: картки, демонстративний матеріал, комп’ютер, проектор

 

Тип уроку: урок закріплення набутих знань і вмінь.

 

Епіграф до уроку:

«Дехто живе для того, щоб їсти й пити,

 а я п′ю і їм для того, щоб жити, працювати»

Сократ

 

Хід уроку

 

І. Активізація навчального процесу.   Читання вчителем байки Г. Сковороди:             

ЗОЗУЛЯ ТА ДРІЗД

Зозуля прилетіла до чорного Дрозда.

  Чи тобі не нудно? — питає його.— Що ти ро­биш?

  •                  Співаю,— відказує Дрізд.— Хіба не чуєш?

Тим часом Дрізд сушив траву на гілочці.

  Я співаю частіше від тебе, проте однаково нудно - відповіла зозуля.

  Так ти ж, корис…на пані, тільки те й робиш, що, підки­нувши в чуже гніздо своїх пташенят, з місця на місце пере­літаєш, співаєш, п'єш та їси. А я сам годую, бережу і вчу своїх дітей, і моя праця стає легкою, коли співаю.

Сила байки:

Багато хто лише співають, п'ють та їдять. Не трудяться. Співати, пити та їсти — не робота, а лише маленький хвостик з головного, призначеного нам діла. Робота наша —робить нас радіс…ними. Немає нічого солод­шого, як спільна для нас усіх праця. Щас…ливий той, хто поєднав любе собі заняття із загальним. Воно є справжнє життя. І тепер можна зрозуміти таке Сократове слово: «Дехто живе для того, щоб їсти й пити, а я п'ю і їм для того, щоб жити, працювати».

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Вчитель: Діти, чого навчає ця байка, визначте основну її думку.

Учні: Щасливий той, хто працює весь день. Радість можна знайти у роботі, нудьгу – у ледарстві. А праця виховується в сім'ї, у школі.

Вчитель: Правильно. Нашим девізом будуть слова Сократа:

«Дехто живе для того, щоб їсти й пити, а я п′ю і їм для того, щоб жити, працювати»

 Так давайте і ми будемо жити, працювати, як Сократ, Сковорода. Знайдемо радість у плідній праці. А працювати сьогодні будемо над темою «Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок з теми „Фонетика, орфографія, орфоепія, графіка ”. Ми добре повинні знати рідну мову, бо то є багатство нації.

                    Щоб захід пройшов організовано, потрібно дотримуватись певних правил:

  1. Уміти працювати в групі з девізом: « Один за всіх та всі за одного ».
  2. Спочатку подумати, а потім відповідати.
  3. Сигналізувати про готовність відповідати карткою.
  4. Відповідати чітко і лаконічно.
  5. Правильна відповідь – це  1 бал.
  6. Переможцем стане команда, у якої найбільша кількість балів.

 

Конкурсна програма

І. Візитка команд. ( Презентація власної команди )

І Команда « Знавці»       Девіз: Ми команда – молодці

                                                      Мови рідної знавці

ІІ Команда « Переможці»      Девіз: В нас тепер одна дорога:

                                                                У змаганнях перемога.

ІІІ Команда « Вищий клас»     Девіз: Ми команда – « Вищий клас»

                                                                  Вболівайте всі за нас!

 

ІІ. Конкурс «Криптограма»

«Хто більше читає, той більше знає»

 Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові..  

Учись змолоду — пригодиться на старість.

 Гарно того навчати, хто хоче все знати

            Команди отримують зашифровану криптограму, їм необхідно якомога швидше її розшифрувати. Та команда, яка швидше з цим впорається, отримує 1 бал та право відповідати першими у наступному конкурсі. Необхідно, користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вираз.

 

1                        2                     3                      4                      5                     6

7                       8                    9                      10                   11                   12

13                   14                    15                   16                   17                    18

19                   20                    21                    22                 23                     24

25                    26                   27                    28                   29                    30

    31                    32                    33

 

 

1. команда   

 20-23-11-27-32   20-12-10-18-1-23-11  20-19  20-12-21-32  1 16-32-6-11-18-24  20-19  17-19-3-12

2.  команда     24-28-11-22-31     10-17-19-16-19-6-24     10-4-19-6-11-23-31-22-33     18-1      22-23-1-21-12-22-23-31

3. команда     4-1-21-18-19     23-19-4-19     18-1-3-28-1-23-11     26-23-19  26-19-28-7      3-22-7  10-18-1-23-11

( Підведення підсумків конкурсу )

 

ІІІ. Конкурс « Далі, далі …»

 «Де грамотні люди, там біди не буде»

Кожній команді учителем  надається серія запитань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та команда, яка за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь 1 бал.

 

Запитання для команди № 1

  1. Скільки літер розміщено в українському алфавіті? ( 33 )
  2. Перед якими голосними ставиться апостроф? ( я. ю, є, Ї)
  3.  Спрощення іншим словом?( випадіння)
  4. Нема України без верби і …. ( калини )
  5. Остання буква у слові Шістнадцять ( Ь)
  6. Який приголосний позначає два звуки? ( щ)
  7. Яких префіксів немає в українській мові?( рос-, бес-)
  8. Скільки голосних звуків є в українській мові?( 6)
  9. У якому прізвищі пишеться апостроф ( Лукян)
  10. В яких трьох словах пишеться прі-?( прірва, прізвище, прізвисько)

 

Запитання для команди № 2

  1. Список літер у встановленому порядку. ( Алфавіт )
  2. Усі звуки поділяються на … ( голосні та приголосні )
  3. Буква без звука. ( М'який знак )
  4. Наука про звуки мови. ( Фонетика )
  5. Скільки звуків позначає я в слові п’ятий ( два)
  6. Префікс у слові ПРЕКРАСНИЙ. ( Пре - )
  7. Коли пишуться префікси роз-, без-?  ( завжди)
  8. Остання буква у слові шістдесят? ( т)
  9. Яка буква випадає при спрощенні? ( т)
  10.  Які голосні мають два звуки ( Я.Ю, Є, Ї)

 

Запитання для команди № 3

1. Скільки букв на позначення голосних в українській мові?( 10)

2. Які бувають склади?( відкриті і закриті)

3. Які звуки складаються з двох букв? ( дж, дз)

4. Який префікс у слові  ПРИСІСТИ? ( ПРИ-)

5. Коли пишеться префікс С-?  (к, п, т, ф, х)

6.  Пишеться мякий  знак у слові інший ( ні)

7.  Як перевірити е в слові великий? ( наголосом велич)

8. Останній звук у слові Кобзар ( р)

9. Які звуки підлягають чергуванню?( г-к-х)

10. Прикметний від слова Париж?  ( паризький)

( Підведення підсумків конкурсу )

 

ІV конкурс  «Сніжки».

«У голову, як у торбу, що знайдеш, те й сховаєш»

Учитель диктує учням слова, а учні утворюють від них прикметники із суфіксами – зьк-, -цьк-, -ськ-.  (ніби кидають сніжки). Кожна правильна відповідь – 1 бал.

 

І команда

ІІ команда

ІІІ команда

   Воронеж,

 Овруч,

 Париж,

студент,

Ладога,

Устилуг

Запоріжжя,

 Бахмач,

 Рига,

Гаага,

 турист,

словак.

 

Гадяч,

завод,

Золотоноша,

 Закарпаття,

Одеса,

фашист,

 

 

( Підведення підсумків конкурсу )

 

 V конкурс  «Сховане правило»

«Страшне перо не в гусака, а в дурня»

С

 

 

 

 

 

 

 

Т

И

С

 

 

 

 

 

 

 

Т

И

С

 

 

 

 

 

 

 

Т

И

С

 

 

 

 

 

 

 

Т

И

С

 

 

 

 

 

 

 

Т

И

 

  1. З’їсти або випити трохи чогось для проби.    (Скуштувати)
  2. Вказати напрям руху.          (Спрямувати)
  3. Викликати почуття душевного неспокою.     (Стурбувати)
  4. Надати чомусь форму.   (Сформувати)
  5. Викликати почуття хвилювання.  (Схвилювати)

 

( Підведення підсумків конкурсу )

 

V конкурс  «Ланцюжок»  

«Пташка красна своїм пір'ям,

а людина своїм знанням»

Аркуш із завданням передається від учня до учня. Кожен ставить апостроф або з’єднує слово, якщо апостроф не ставиться.

 

 

 

Св…ятковий,

б…юджет

різдв…яний

роз…яснення.

Лук…ян

Х…юстон

верф…ю,

м…який,

р…ясно

моркв…яний

Без..ядерний

Лук…яненко

Миш…як

верф…ю,

інтерв…ю

р…юкзак

тьм…яний,

з…їсти

Лук…янович

Х…юстон

верф…ю,

 

( Підведення підсумків конкурсу )

VІ конкурс   « Юний математик»

 «Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш»

 Учні отримують аркуші, на яких написані прислів’я, їм треба виконати запропоноване завдання і дати відповідь у числовій формі.

1 команда    а) дзвінких

2 команда    б) мяких

3 команда    в) а

Де багато слів, там мало діла.  Язиком сяк-так, а ділом ніяк

А) 18,      б) 8,      в) 10

( Підведення підсумків конкурсу )

VІІ конкурс   « З тобою хоч у розвідку»

«Око бачить далеко, а розум ще далі»

Слова записані на додатковій дошці з пропусками 

Треба написати правильно, потім закодувати групи із трьох слів

 

1- апостроф

3-роз, без

5- с

2-ь

4- з

6- нічого

                1. команда   

 Мар..яна, ц..вях, ро..зброїти.   (163)

Під..їхав, в..язаний, т..мяно.  (112)

..крикнув, р..юмсати, пів..яблука.  (561)

2 команда     

..садити, торф..яний,..худнути,   (415)

Піс..ня, ро..клад, без..язикий,  (6331) 

Стиха, сколихнути, міл..ярд.  (552)

 3 команда    

Розв..язати, б..юро,..фотографувати, (365)

Пам..ять, медв..яний, духм..яний,  (1266)

Ро..квіт, бе..радісний,..пакувати.  (335)

 

( Підведення підсумків конкурсу )

 

Хвилинка  перепочинку.

Учасникам кожної команди дається однакова кількість букв, за допомогою яких необхідно складати слова, згідно їх трактування. Команда яка швидше виконує дане завдання отримує додатковий 1 бал.

  • Напівавтоматична дво – і триколісна машина, що рухається силою їздця, який натискує ногами на педалі. ( В – Е – Л – О – С – И – П – Е – Д )
  • Населений пункт неміського типу, жителі якого займаються переважно обробітком землі. (  С – Е – Л – О )
  • Підтверджувати істинність, правильність чого – небудь фактами, незаперечними доказами; синонім до слова – доказали. (  Д – О – В – Е – Л – И )
  • Свійська робоча тварина родини конячих. ( О – С – Е – Л )
  • Дрібні тверді частинки землі, що перебувають у повітрі або вкривають поверхню чого – небудь; порохнява. ( П – И – Л )
  • Безліса рівнина, рівний великий простір; ділянка землі, що використовується під посіви. ( П – О – Л – Е )
  • Почуття радісного, безтурботного настрою; синонім до слова – грайливо. ( В – Е – С – Е – Л – О )
  • Транспортне виробниче підприємство, яке забезпечує експлуатацію, періодичний ремонт, утримання та обслуговування рухомого складу ( локомотивів, вагонів ) ( Д – Е – П – О )
  • Дерев'яна з лопаттю на кінці довга жердина, за допомогою якої переміщають човен.             ( В – Е – С – Л – О )
  • Бики, яких використовують як тяглову силу. (  В – О – Л – И )
  • Чорні з жовтими поперечними смужками перетинчастокрилі комахи, що жалять, як бджоли. (  О – С – И )

 

VІІ. Конкурс « Прямо чи влучно ».

«Дурний язик

 попереду розуму біжить»

На екрані монітора ІКТ висвічується завдання: розв'язати подані ребуси. Кожна команда відповідає на випередження, при підготовці відповіді піднімає сигнальну картку та дає відповідь. У разі неправильної відповіді право відповіді переходить до іншої команди. Якщо жодна команда не дала правильну відповідь, питання – ребус знімається. Час на обдумування кожного питання – 1 хв.

 

 

№ 5

№ 6

 

 

 

( Підведення підсумків конкурсу )

Вчитель: Дорогі діти, шановні присутні! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована.

 

( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )

 

На закінчення спробуємо всі разом дібрати слова у вірші  про чарівну мову

 

Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( ЗНАТИ ).

А щоб вміти говорити, треба рідну мову … ( ВЧИТИ ).

Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( МОВИ ).

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла … ( СВІТАНКОВА ).

 

 

 

doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
1274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку