Мета заходу: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми « Фонетика», розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах;створювати умови для самореалізації учнів;
прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти;
виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА
«ФОНЕТИЧНИЙ КРОС»
РОЗРОБКА УРОКУ
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ
З ТЕМИ « ФОНЕТИКА»
В 5 КЛАСІ
ПІДГОТУВАЛА І ПРОВЕЛА
УЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
КРАЙНЯ ВIКТОРIЯ ОЛЕКСАНДРIВНА
Інтелектуальна гра «Фонетичний крос»
Мета заходу: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми « Фонетика», розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах;створювати умови для самореалізації учнів;
прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти;
виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.
Обладнання: картки, демонстративний матеріал, комп’ютер, проектор
Тип уроку: урок закріплення набутих знань і вмінь.
Епіграф до уроку:
«Дехто живе для того, щоб їсти й пити,
а я п′ю і їм для того, щоб жити, працювати»
Сократ
Хід уроку
І. Активізація навчального процесу. Читання вчителем байки Г. Сковороди:
ЗОЗУЛЯ ТА ДРІЗД
Зозуля прилетіла до чорного Дрозда.
— Чи тобі не нудно? — питає його.— Що ти робиш?
Тим часом Дрізд сушив траву на гілочці.
— Я співаю частіше від тебе, проте однаково нудно - відповіла зозуля.
— Так ти ж, корис…на пані, тільки те й робиш, що, підкинувши в чуже гніздо своїх пташенят, з місця на місце перелітаєш, співаєш, п'єш та їси. А я сам годую, бережу і вчу своїх дітей, і моя праця стає легкою, коли співаю.
Сила байки:
Багато хто лише співають, п'ють та їдять. Не трудяться. Співати, пити та їсти — не робота, а лише маленький хвостик з головного, призначеного нам діла. Робота наша —робить нас радіс…ними. Немає нічого солодшого, як спільна для нас усіх праця. Щас…ливий той, хто поєднав любе собі заняття із загальним. Воно є справжнє життя. І тепер можна зрозуміти таке Сократове слово: «Дехто живе для того, щоб їсти й пити, а я п'ю і їм для того, щоб жити, працювати».
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Вчитель: Діти, чого навчає ця байка, визначте основну її думку.
Учні: Щасливий той, хто працює весь день. Радість можна знайти у роботі, нудьгу – у ледарстві. А праця виховується в сім'ї, у школі.
Вчитель: Правильно. Нашим девізом будуть слова Сократа:
«Дехто живе для того, щоб їсти й пити, а я п′ю і їм для того, щоб жити, працювати»
Так давайте і ми будемо жити, працювати, як Сократ, Сковорода. Знайдемо радість у плідній праці. А працювати сьогодні будемо над темою «Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок з теми „Фонетика, орфографія, орфоепія, графіка ”. Ми добре повинні знати рідну мову, бо то є багатство нації.
Щоб захід пройшов організовано, потрібно дотримуватись певних правил:
Конкурсна програма
І. Візитка команд. ( Презентація власної команди )
І Команда « Знавці» Девіз: Ми команда – молодці
Мови рідної знавці
ІІ Команда « Переможці» Девіз: В нас тепер одна дорога:
У змаганнях перемога.
ІІІ Команда « Вищий клас» Девіз: Ми команда – « Вищий клас»
Вболівайте всі за нас!
ІІ. Конкурс «Криптограма»
«Хто більше читає, той більше знає»
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові..
Учись змолоду — пригодиться на старість.
Гарно того навчати, хто хоче все знати
Команди отримують зашифровану криптограму, їм необхідно якомога швидше її розшифрувати. Та команда, яка швидше з цим впорається, отримує 1 бал та право відповідати першими у наступному конкурсі. Необхідно, користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вираз.
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31 32 33
1. команда
20-23-11-27-32 20-12-10-18-1-23-11 20-19 20-12-21-32 1 16-32-6-11-18-24 20-19 17-19-3-12
2. команда 24-28-11-22-31 10-17-19-16-19-6-24 10-4-19-6-11-23-31-22-33 18-1 22-23-1-21-12-22-23-31
3. команда 4-1-21-18-19 23-19-4-19 18-1-3-28-1-23-11 26-23-19 26-19-28-7 3-22-7 10-18-1-23-11
( Підведення підсумків конкурсу )
ІІІ. Конкурс « Далі, далі …»
«Де грамотні люди, там біди не буде»
Кожній команді учителем надається серія запитань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та команда, яка за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь 1 бал.
Запитання для команди № 1
Запитання для команди № 2
Запитання для команди № 3
1. Скільки букв на позначення голосних в українській мові?( 10)
2. Які бувають склади?( відкриті і закриті)
3. Які звуки складаються з двох букв? ( дж, дз)
4. Який префікс у слові ПРИСІСТИ? ( ПРИ-)
5. Коли пишеться префікс С-? (к, п, т, ф, х)
6. Пишеться мякий знак у слові інший ( ні)
7. Як перевірити е в слові великий? ( наголосом велич)
8. Останній звук у слові Кобзар ( р)
9. Які звуки підлягають чергуванню?( г-к-х)
10. Прикметний від слова Париж? ( паризький)
( Підведення підсумків конкурсу )
ІV конкурс «Сніжки».
«У голову, як у торбу, що знайдеш, те й сховаєш»
Учитель диктує учням слова, а учні утворюють від них прикметники із суфіксами – зьк-, -цьк-, -ськ-. (ніби кидають сніжки). Кожна правильна відповідь – 1 бал.
І команда |
ІІ команда |
ІІІ команда |
Воронеж, Овруч, Париж, студент, Ладога, Устилуг |
Запоріжжя, Бахмач, Рига, Гаага, турист, словак.
|
Гадяч, завод, Золотоноша, Закарпаття, Одеса, фашист,
|
( Підведення підсумків конкурсу )
V конкурс «Сховане правило»
«Страшне перо не в гусака, а в дурня»
С |
|
|
|
|
|
|
|
Т |
И |
С |
|
|
|
|
|
|
|
Т |
И |
С |
|
|
|
|
|
|
|
Т |
И |
С |
|
|
|
|
|
|
|
Т |
И |
С |
|
|
|
|
|
|
|
Т |
И |
( Підведення підсумків конкурсу )
V конкурс «Ланцюжок»
«Пташка красна своїм пір'ям,
а людина своїм знанням»
Аркуш із завданням передається від учня до учня. Кожен ставить апостроф або з’єднує слово, якщо апостроф не ставиться.
|
|
|
Св…ятковий, б…юджет різдв…яний роз…яснення. Лук…ян Х…юстон верф…ю, |
м…який, р…ясно моркв…яний Без..ядерний Лук…яненко Миш…як верф…ю, |
інтерв…ю р…юкзак тьм…яний, з…їсти Лук…янович Х…юстон верф…ю, |
( Підведення підсумків конкурсу )
VІ конкурс « Юний математик»
«Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш»
Учні отримують аркуші, на яких написані прислів’я, їм треба виконати запропоноване завдання і дати відповідь у числовій формі.
1 команда а) дзвінких
2 команда б) мяких
3 команда в) а
Де багато слів, там мало діла. Язиком сяк-так, а ділом ніяк
А) 18, б) 8, в) 10
( Підведення підсумків конкурсу )
VІІ конкурс « З тобою хоч у розвідку»
«Око бачить далеко, а розум ще далі»
Слова записані на додатковій дошці з пропусками
Треба написати правильно, потім закодувати групи із трьох слів
1- апостроф |
3-роз, без |
5- с |
2-ь |
4- з |
6- нічого |
1. команда
Мар..яна, ц..вях, ро..зброїти. (163)
Під..їхав, в..язаний, т..мяно. (112)
..крикнув, р..юмсати, пів..яблука. (561)
2 команда
..садити, торф..яний,..худнути, (415)
Піс..ня, ро..клад, без..язикий, (6331)
Стиха, сколихнути, міл..ярд. (552)
3 команда
Розв..язати, б..юро,..фотографувати, (365)
Пам..ять, медв..яний, духм..яний, (1266)
Ро..квіт, бе..радісний,..пакувати. (335)
( Підведення підсумків конкурсу )
Хвилинка перепочинку.
Учасникам кожної команди дається однакова кількість букв, за допомогою яких необхідно складати слова, згідно їх трактування. Команда яка швидше виконує дане завдання отримує додатковий 1 бал.
VІІ. Конкурс « Прямо чи влучно ».
«Дурний язик
попереду розуму біжить»
На екрані монітора ІКТ висвічується завдання: розв'язати подані ребуси. Кожна команда відповідає на випередження, при підготовці відповіді піднімає сигнальну картку та дає відповідь. У разі неправильної відповіді право відповіді переходить до іншої команди. Якщо жодна команда не дала правильну відповідь, питання – ребус знімається. Час на обдумування кожного питання – 1 хв.
№ 5
№ 6
( Підведення підсумків конкурсу )
Вчитель: Дорогі діти, шановні присутні! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована.
( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )
На закінчення спробуємо всі разом дібрати слова у вірші про чарівну мову
Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( ЗНАТИ ).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову … ( ВЧИТИ ).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( МОВИ ).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла … ( СВІТАНКОВА ).