Урок української мови у 5 класі "Групи слів за значенням"

Про матеріал

Даний урок ознайомить учнів із синонімами, антонімами, омонімами, навчить визначати їх у реченнях і використовувати у своєму мовленні; розвиватиме пам'ять, увагу, мислення учнів, збагачуватиме словниковий запас; виховуватиме любов і повагу до усної народної творчості.

Перегляд файлу

 

                             ЧЕРНІГІВСЬКИЙ КОЛЕГІУМ  №11

 

 

                         УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

 

                    ПОДОРОЖ ЛЕКСИКОЛОГІЄЮ.                                          

        ГРУПИ СЛІВ ЗА  ЗНАЧЕННЯМ: СИНОНІМИ,                   

                      АНТОНІМИ, ОМОНІМИ

 

 

                                                   ПІДГОТУВАЛА І ПРОВЕЛА

                                                   В  5 – А КЛАСІ

                                                   ВЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

                                                  ТА ЛІТЕРАТУРИ                                     

                                                  1 КАТЕГОРІЇ

                                                  ЛІХУТА ВІКТОРІЯ ВІКТОРІВНА

 

 

 

ТЕМА: Подорож Лексикологією. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми       омоніми.

 МЕТА: Познайомитися з синонімами, антонімами, омонімами, навчитися визначати їх у реченнях і використовувати у своєму мовленні;                       розвивати пам'ять, увагу, мислення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.

ТИП: Урок – подорож (засвоєння нових знань).

ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна дошка, презентація,  роздатковий  матеріал, підручники, зошити.

 

                                                     ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

      2.Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку.

              Ми продовжуємо з вами подорожувати Лексикологією. І сьогодні завітаємо в гості до хатинки  Синонімів, Антонімів, Омонімів. Ми познайомимося з ними, навчимося їх розрізняти, використовувати в мовленні. Це знайомство розвиватиме вашу пам'ять, увагу, мислення, збагачуватиме словниковий запас. А також ми пригадаємо красиві, мудрі, влучні народні вислови – прислів’я та приказки.

             Тож розгорніть зошити й запишіть тему уроку.

  1. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.

 

Епіграфом нашого уроку буде народний вислів «Хто говорить або пише, той сіє, хто слухає або читає, той збирає». Як ви його розумієте?

      Ну що ж, почнемо нашу подорож. Для того, щоб дізнатися якомога більше про групи слів за значенням, нам треба поставити перед собою мету. Сьогодні вона буде такою:                                                                                             

1.Познайомитися з синонімами, антонімами, омонімами.

2.Навчитися визначати їх у реченнях.

 

 

 

3.Використовувати у своєму мовленні.

       А щоб нам легше було орієнтуватися в новому місці, необхідно мати схему маршруту. Ось вона, ознайомтеся.

1.Відвідання хатинки груп слів за значенням (знайомство).

 2.Прогулянка Лексикологією(виконання завдань).

 3.Повернення додому (перевірка своїх знань).

 

          Коли люди вирушають у подорож, вони обов’язково звертаються за допомогою до екскурсовода. Сьогодні вашим гідом буду я.

         Отже, подорожуючи по Лексиці, стежиною знань ми завітаємо до хатинки Синонімів, Антонімів, Омонімів, прогуляємося галявиною  прислівˊїв, посмакуємо плодами з куща кросворд, посидимо біля джерела відпочинку та заглянемо в хащі  загадок. Згодні з таким маршрутом? Тож уперед!

 

Погляньте, будь ласка, на визначення синонімів, прочитайте його й запишіть у зошити. Наведіть синоніми до слова учень.

 

                                                  Робота в групах.                                                                                                                                     А тепер розділимося на дві групи. Одна добере синоніми до слова «дорога», а друга – «йти».

Слова, які ви підібрали, називаються синонімічним рядом.

 

                                                   Я   редактор.

           Пропоную вам попрацювати редакторами. На дошці перед вами вірш        Д. Павличка «Мрія». Із поданих  у дужках синонімічних рядів виберіть правильне слово, підкресліть його.

Як виросту, збудую (дім, хату, оселю).                                                                               На хаті колесо (приладнаю, прикріплю, прибˊю).                                                             А там я поселю (крилату, летючу,літаючу)                                                                    Лелечу клекітну (родину, сімˊю, пару).                                                                             Нехай розводиться, (селиться,гніздиться, обживається)                                              По всіх деревах і (будинках, оселях, хатах).                                                               Нехай мені щоночі (здається, сниться, увижається),                                                     Що я літаю, наче (птиця, пташка, птах).                               

 

 

               Гра «Відшукай!».

Запиши прислів’я , підкресли синоніми.       

 Горить, палає і втоми не знає.                                                                                    Де багато шуму й гамору, там мало толку.                                                                   Де можна в лантух, там мішка не треба.                                                                  З нього ні діла, ні роботи.                                                                                           Не поле родить, а нива.                                                                                Переливає з пустого в порожнє.                                                                          Косо, криво, аби живо.                                                                                               Не лукав, не хитруй, а добре працюй.

                                      Робота з підручником у парах.

Виконайте вправу 375 на с. 159.

1 парти – 1-й рядок;

2 парти -  2-й рядок;

3 парти – 3-й рядок;

4 парти – 4-й рядок;

5 парти – 5-й рядок.

                 Отже, які слова ми називаємо синонімами?

          Наступною групою слів за значенням є антоніми. Прочитайте визначення та запишіть його в зошити.

           Письмово доберіть до поданих слів антоніми, підкресліть перші букви . Яке слово вийшло?

Пасивний –  активний.                                                                                                                                                                                                                                                                                       День -            ніч.                                                                                                             Голосно -      тихо.                                                                                                               Песиміст -     оптиміст.                                                                                                     Учений -         неук.                                                                                                   Вітчизняний – імпортний.                                                                                                 Багато -            мало.                             

 

 

                                                 Гра «Доповни прислів’я».

Доповніть прислів’я антонімами.                                                                                      Аби  день   переднювати,   а    переночувати.                                                       Краще  погано   їхати,  ніж      йти.                                                                             Добре   довго  пам’ятається,  а    , на щастя,  забувається.                                         Вчення -  світ,  а    -  тьма.                                                                                               Ранні  пташки  росу  п’ють, а    слізки  ллють.

        Отже, які слова називаються антонімами? Наведіть приклади.   

                                          Фізкультхвилинка.

Хтось там, бачу, притомився і на парту похилився.

Треба всім нам дружно встати, фізкультуру розпочати.

 

                    І нарешті ми познайомимося з омонімами. Прочитайте й запишіть визначення в зошити. А приклад до цього правила схований у кросворді.  Розгадайте його.                                                                                                                                                  1.Співає  зозуля  -  б’є  молотом  коваль.
2.Велика  ділянка  ґрунту,  на  якій  росте  пшениця    людина     грядку…   3.Небесне   світило -  проміжок  часу  30  днів.                                                                 4.  Вулканічна  маса -  на  ній  сидять  у  дворі  бабусі.

                       Наведіть значення слова «ручка».

            В українській мові омоніми поділяються на три групи: омографи, омофони, омоформи.

Омографи – однаково пишуться, але розрізняються за наголосом.

Жилá – жúла; прúклад – приклáд.

Омофони -  однаково звучать, але пишуться по-різному.

 Віра – віра; сонце – сон це…

Омоформи – однаково пишуться та вимовляються, але належать до різних частин мови.

 

Мати(іменник) – мати(дієслово); три(числівник) – три(дієслово).

 

                                Самостійна робота по варіантах.

Виписати види омонімів.                                                                                                                        Мріяти – мрія ти, насúп – нáсип, (маленькі) діти – (ніде) діти, Роман – роман, (ідуть) літа –(орел) літа, плачý – плáчу, (цвітуть) сади – сади (дерево),  замóк – зáмок, Місяць – місяць.  

                              Гра «Знайди омонім!»

Сім подорожніх на віз, аби тільки кінь віз.

Дівчина без коси не має краси. Коси, коса, поки роса.

 Млин меле – мука буде, язик меле – мýка  буде.

Хто любить музику, той не може не любити життя. Нащо нам музúки, коли в нас довгі  язики.

            Отже, які слова називаються омонімами? Які види омонімів ви знаєте? Наведіть приклади.

             Ми побували з вами в хатинці Синонімів, Антонімів, Омонімів, пройшовши стежиною знань, прогулялися галявиною прислівˊїв, посиділи біля джерела відпочинку, посмакували плодами з куща кросворд, а тепер заглянемо в хащі загадок.                                                                                                                                        

Я  антонім  слова  літо,                                                                                                              В мене  біла,  тепла  свита,                                                                                                   Хоч  мороз  люблю  сама,                                                                                                        Адже  звуть  мене                                                                                                                                   

Я  антонім шуму,  стуку,                                                                                                            Уночі  без  мене  мука.                                                                                                         Для  спочинку  наймиліша.                                                                                                    Відгадайте, хто я…

 

 

 

   Золотий пішов, а срібний прийшов.

                   А тепер пригадайте прислів’я про хорошу роботу й знання, які допомагали нам у роботі. (Випереджувальне завдання, учні зачитують прислів’я).

4.Закріплення нових знань, умінь і навичок.

        Закінчується наша подорож, і час  пригадати мету, яку ми поставили на початку уроку й перевірити, чи досягли ми її.

  1.  Познайомитися з синонімами, антонімами, омонімами.
  2. Навчитися визначати їх у реченнях.
  3. Використовувати у своєму мовленні.

Так чи досягли ми мети? Перевіряймо!

Дайте відповіді на питання:

1.Які слова називаються синонімами?                                                                                2. Які слова називаються антонімами?                                                                                3. Які слова називаються омонімами?                                                                                 4. Назвіть види омонімів.                                                                                                             5.  Які слова належать до омографів?                                                                                  6. Які слова належать до омоформ?                                                                                    7. Які слова належать до омофонів?                                                                                    8. Чи зможу я знайти в реченнях групи слів за значенням?

З білого легко чорне зробити, але з чорного біле – тяжко.

Науку вивчають з азів, дружбу бережуть спочатку.

 Як голова сивіє, то людина мудріє.

 Не той голова, що дуже кричить, а той, хто вміє навчить.

                              5.Підсумки уроку. Оцінювання учнів.

6. Домашнє завдання. Вивчити §51-53, записи в зошитах; 1)виконати вправу 391;

2)написати твір-опис весни, використовуючи вивчені групи слів за значенням;

намалювати ілюстрації до синонімів, антонімів, омонімів. 

1

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
1989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку