Інтелектуальна гра-кокурс до Дня української писемності та мови

Про матеріал
Для кожного народу дорога його мова. Для нас найближчою і найріднішою є українська… Про неї сьогодні й поговоримо. Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання Ведуча. Ми вітаємо Вас на інтелектуальній грі - конкурсі «Хто зверху?»!
Перегляд файлу

«МОВА – ЖИВА ДУША НАРОДУ»

Ти постаєш в ясній обнові, як пісня, линеш, рідне слово.

Ти наше диво калинове, кохана українська мово!

Дмитро Білоус

Ведучий.Слова, відомого українського поета, перекладача, літературного критика  - Дмитра Білоуса, саме про українську мову обрані мною недаремно. Адже не можемо не згадати про те,  що 9 листопада, щорічно, ми відзначаємо День української писемності і мови... Мова - це велике національне надбання,  коштовний скарб із мо­гуття інтелекту і криці моралі, це пісня душі, покладена на слова. У ній досвід, мрії і сподівання мільйонів людей, об'єднаних в єдине ціле - народ.

     Ведуча.Слово, кажуть, здатне  вилікувати, надати крила, піднести над землею..., однак є зворотня сторона: воно може й поранити душу, звести нанівець будь-які надії.  Українське слово, настояне на калинових кетягах, виплекане долонями наших  бабусь та дідусів, сховане від лихоліть у вишитому рушничкові, оплакане у піснях та думах... Слово матері, слово Батьківщини... слово  Українське. Бережіть його, не засмічуйте, бо це наше слово, наша мова!

Ведучий.

Дорогі друзі! 

Сьогодні День писемності та мови

І будемо зараз ми готові

Полинути в країну рідного слова.

Ведуча:     Цікава мандрівка чекає на нас,

Чи кожен до неї готовий із вас?

Тільки сьогодні, і тільки до нас

Чарівна мова наша прийде у клас.

Ведучий:   Ми зібрались всі дружно,          

щоби позмагатись

і про мову нашу рідну

цікаве дізнатись.

Ведуча:  Дорогенькі мовознавці,

щиро вас вітаємо, 

від усього свого серця 

успіху бажаємо.

Ведучий:  Щоб трудились ви сьогодні

 до сьомого поту

І дістали нагороду 

за свою роботу.

Ведуча:  Солодке слово «перемога»

нелегко дається.

Хто любить, знає рідну мову, 

Тому хай всміхнеться.

Ведучий: Вчіть мову нашу солов'їну

 І не зазнавайтесь,

 "І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь…."

 

 

 

Ведуча: Тож до бою кличем, друзі,

до мовного бою.

Мово рідна, Україна, 

Ми завжди з тобою!

Ведучий: Для кожного народу дорога його мова. Для нас найближчою і найріднішою є українська… Про неї сьогодні й поговоримо. Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання

Ведуча. Ми  вітаємо Вас на  інтелектуальній грі - конкурсі  «Хто зверху?»! 

Перед нами змагатимуться за звання найкращий знавець рідного слова 2 команди. Зустрічаймо їх! … Оплески.

1 команда «ДІВЧАТ »

2 команда «ХЛОПЦІВ»

Звучить музика вихід команд

Ведучий: Ми починаємо конкурс знавців рідної мови і нехай переможе той, хто краще знає українську мову.

Ведуча. Хто розумніший -  чоловіки чи жінки? Тисячі років людство шукає відповідь на це філософське питання. Та сьогодні ми переконаємося в тому, що  дівчата не лише найчарівніша половина людства, а й найрозумніша.

Ведучий. І  сама наївна… Адже відмінницями в школі є завжди дівчата, а керівні посади  та депутатські крісла зазвичай  займають  чоловіки!

Ведуча. А я все одно переконана, що найрозумніші – дівчата, і ми сьогодні в цьому переконаємо усіх присутніх. (представляє команду дівчат, вказуючи на їх риси характеру та досягнення )

Ведучий. Ми дуже раді, що у дівчат така сильна  команда, але й команда хлопців нічим не гірша.(представляє аналогічно  команду хлопців)

Ведуча. Так, суперники у нас гідні поваги.  Але у нас є ще й верховний суддя цієї неперевершеної гри – пані Справедливість. І вона - жінка!

Суддя.( Пічка Н.В.) Вітаю ведучих,  команди дівчат, хлопців та глядачів. Давайте домовимось – за мною  об’єктивність, за Вами – цікавий двобій ерудованості, логіки, інтелекту. І нехай переможуть  найсильніші!

Ведуча. Тобто ми – дівчата.

Ведучий. Дякуємо пані суддя. Дуель поставить все на свої місця.  На шляху до перемоги у кожної команди є п’ять  конкурсів та фінальне завдання. Кожен конкурс оцінюється у  10 балів. Але команда переможець у кожному конкурсі може поповнити свою скарбничку ще на п’ять  балів, якщо  зможе розв’язати бонусне завдання.

Ведуча. Дякую, я впевнена дівчата наберуть максимум балів і дістануть  можливість  подвоїти попередню кількість балів,  яка розділяється між учасниками-переможцями.  Все зрозуміло. Починаємо.

Ведучий. Дівчата, але ж нуль  не подвоюється!

 У нас залишилася одна незавершена справа  – хто починає перший раунд?

Ведуча. Звичайно ж хлопці, як сильна половина людства!

Ведучий.     Отже, перший конкурс«Чоловік чи жінка».

Потрібно вказати про кого йдуться ці слова про чоловіка, чи про жінку

Хлопцям

 1) Який рід має іменник нежить? (Чоловік)

2) Кого в народі називають «Каменяр»? (чоловік)

3) Хто написав слова до гімну України (чоловік)

 4) Президент України(чоловік)

5) Директор нашої школи(жінка)

6) Пам’ятник, який розташовано на Чернечій горі (чоловіка)

 8) Кого більше в нашій школі вчителів чоловіків чи жінок (жінок)

 9) Найчастіше веснянки виконують(дівчата)

 10) Хто перший полетів в космос (чоловік)

Дівчаткам

 1.  Хто це Марко Вовчок? (жінка)

2. Кого більше в 6 класі дівчат чи хлопців? (дівчат)

3. Хто зачинатель української мови? (чоловік)

4. Який рід має іменник шимпанзе? (чоловік)

5. Кому належать слова: «Без надії сподіваюсь" (жінка)

 6. Хто написав ці слова "Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь"? ( чоловік)

7. Кого у світі більше, чоловіків чи жінок? (жінок)

8. Яке дерево є символом Нового року(жінка).

9. Народився/ лась у селі Нагуєвичах?(чоловік).

10. Хуха-Моховинка ( жіночий рід).

Бонусне питання.

Назвіть будь ласка відсоток людей у світі, які пишуть лівою рукою. (18 %)

Ведуча. Конкурс «Напиши героїв».

Зараз кожна команда отримає аркуші з малюнками жіночих та чоловічих персонажів. Ваше завдання:підписати імена та рід персонажів на виконання завдання дається        1 хвилина. По моїй команді починаємо змагання.

Захар Беркут- чол. рід, І. Франко- чол.рід, Лис Микита-чол. рід, Хуха – Моховинка – жін.рід, Леся Українка – жін. рід, Т.Шевченко – чол. рід, Курочка Ряба – жін.рід

Ведучий:Конкурс  «Далі…Далі…»

Кожній команді ставиться серія запитань, на які треба відповісти. Виграє та команда, котра матиме більшу кількість правильних відповідей за одну хвилину.

Журі оцінює  кожну правильну відповідь – 0,5 балів. Максимальна кількість – 10 балів.

Запитання для команди дівчат.

  1. Як називається державна мова України? (українська)
  2. Який знак ставимо у кінці питального речення? ( ? )
  3. Як називаються слова з протилежним значенням? (антоніми)
  4. Якою є перша буква у власній назві? (велика)
  5. Як називається розмальоване яйце? (писанка, крашанка)
  6. Скільки -н- у слові незрівнянний? (чотири)
  7. Головні члени речення – це (підмет і присудок)
  8. Особливий знак у слові В’ячеслав – це (апостроф)
  9. Префікс у слові прекрасний – це ( пре-)
  10. Список літер встановленого порядку – це (алфавіт)
  11. Остання буква у слові шістдесят – це (т)
  12. Народні пісні, що співають на Різдво – це (колядки)
  13. Автор «Заповіту» – (Шевченко)
  14. Продовжте  фразу «Мені тринадцятий …(минало)
  15. Скільки літер в українському алфавіті? (33)
  16. Доберіть антонім до слова «добро» (зло)
  17. Третій відмінок нашої мови – (давальний)
  18. Частина слова після кореня, яка служить для творення нових слів? (суфікс)
  19. Яким розділовим знаком починається запис діалогу? (тире)
  20. Назвіть голосні звуки української мови? ( А,О,У,И ,І ,Е)

Запитання для команди хлопців.

  1. Без якої святині зникає народ? (без мови)
  2. Слова зі спільним коренем? (спільнокореневі)
  3. Знак у кінці розповідного речення? (крапка)
  4. Який розділовий знак використовується для запису прямої мови ? (лапки)
  5. Буква без звука ?(м’який знак)
  6. Другорядні члени речення –це (додаток, означення, обставина)
  7. Сьомий відмінок нашої мови? (кличний)
  8. Стиль у науці – це  (науковий)
  9. Змінна частина слова? (закінчення)
  10. Розмова двох осіб – це (діалог)
  11. Опис природи – це (пейзаж)
  12. Нема України без верби і … (калини)
  13. Частина слова перед коренем – це (префікс)
  14. Остання буква у слові п’ятдесят – це (т)
  15. Народні пісні про весну –це (веснянки)
  16. Автор пісні-гімну «Ще не вмерла Україна»? (Чубинський, Вербицький)
  17. Яку річку можна переломити (Прут)
  18. Назвіть п’яту букву алфавіту ( Г’)
  19. Що стоїть в середині школи ? (буква О)
  20. Чи ставиться апостроф у слові комп’ютер? (так)

Ведуча.Конкурс «Вірю - не вірю».Кожній команді по черзі ми читатимемо  твердження, а члени команди повинні вирішити - правдиве воно чи ні. За кожне правильно вгадане твердження команда отримає 1 бал.

Ведучий.Твердження для команди дівчат:

  1. Іменник відповідає на питання що робити, що зробити?(не вірю)
  2. Автор «Фарбований Лис» І. Франко?(вірю)
  3. Будова слова – це розділ мовознавства, що вивчає значущі частини слова?(вірю)
  4. Префікс – це головна значуща частина слова, що є спільною для всих спільнокореневих слів?(не вірю)
  5. Лексичне значення слова – це те що воно означає(вірю)

Твердження для команди хлопців:

1. Дієслово відповідає на питання який? Чий?(не вірю)

2. Твір «Захар Беркут» за жанром легенда?(не вірю, істор. повість)

3.Морфологія- це розділ мовознавства, який вивчає слово як частину мови(вірю)

4. Лексичне значення слова можна знайти у словнику наголосів?(не вірю)

5. Види дієслів: доконаний та недоконаний?(вірю)

Бонусне питання: Скільки відсотків у нашійшколі дівчат?У команди є похипка  в +\- 10%  (правильно 50,42%  ).

 

 

 

Ведуча: Наступний конкурс «Відгадай».

Потрібно відгадати про яку частину мови йдеться?Конкурс оцінюється 2 балами, по 1 балу за правильну відповідь.

Завдання для дівчат

1. Я приношу найбільше користі нашій матері Мові. Безумовно, що я. Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам,  подіям, яких одягають у свої сім відмінків, два числа,  три роди і чотири відміни. У реченні можу виступати будь-яким членом…  ( ІМЕННИК)

2. Без мене не знаєте, у якому році ви народилися, скільки років живете на світі . Ану, спробуйте без мене купити в крамниці бубликів, цукерок чи ще щось? Серед вас я не пасу задніх, бо також маю відмінки, числа, а часом і три роди. У сполученні з іменником буваю в реченні головним або другорядним членом (ЧИСЛІВНИК)

Завдання для хлопців

  1. Без моєї прикмети іменник не був би такий гарний і розумний. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмемо, наприклад, речення: «Надійшла осінь». Воно непоширене й просте. А запроси мене до цього речення і побачиш, яке воно гарне : «Надійшла осінь прекрасна, багатобарвна, тепла, сонячна». Я вказую і на приналежність предмета певній особі, у реченні виступаю означенням і присудком. (ПРИКМЕТНИК)
  2. Я є тим механізмом, що вас усіх запускає в дію. От, наприклад, іменник – завод. Чи дізнаєтесь без мене, що він робить, або що з ним діється? Ні. А мої три часи в однині і множині, думаєте, не мають великої вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не мій минулий час. Окрім цього, своїм майбутнім часом потішаю старих і малих, малюю перспективу завтрашнього життя. У реченні також виступаю головним і другорядним членом (ДІЄСЛОВО)

Бонусне питання: Скільки років виповнилося Україні з дня її незалежності? (Правильна відповідь 28 років).

Ведучий.Конкурс«Буква до букви - і виникло слово»

Умови конкурсу. На сцену запрошуються дві команди по черзі – команда хлопців та команда дівчат. У кожній команді по 4 учасника. На грудях та спинах у них буде розміщено букви, з яких потрібно буде скласти слово. Після того, як ведучі прочитають завдання, команда повинна його відгадати і скласти, ставши у потрібному порядку. Виграє та команда, яка швидше впорається із завданням.

Букви учасникам:

 1 учасник - П М, 2 учасник  - О И, 3 учасник - Л Р, 4 учасник  - Е А.

Завдання для хлопців.

1. Як називається ділянка землі, що використовується під посіви? Буває ще футбольним. (Поле)

2. Людина має руки та ноги, а тварина - … (Лапи)

 3. Продовжіть рядки казки: «Кізонько моя люба, кізонько моя …» (Мила)

4. Як називається частина океану, відокремлена від нього сушею. Усі ми любимо купатися у ньому.  (Море)

Завдання для дівчат.

1. Дерево, із квітів якого варять смачний чай (Липа)

 2. Рогове утворення шкіри птахів. В давнину ним писали (Перо)

 3. Зменшена форма слова «пилка». (Пила)

 4. Співзвучність у закінченні рядків вірша (Рима)

Ведуча. Українська мова багата не тільки на слова. Хороший співрозмовник володіє також мімікою та жестами. Вони роблять нашу мову більш емоційною, виразною. А як ви володієте мовою жестів? Давайте це перевіримо за допомогою наступного конкурсу, який називається - «Ми не скажемо, а покажемо»

Ведучий. Один із гравців команди отримає по 5 фразеологізмів, правда він про них розказувати не буде, він їх покаже рухами так, щоб учасники відгадали. Заборонено будь-що говорити або показувати губами. Виграє той, хто використає якнайменше часу.Кожна правильна відповідь – 1 бал.На виконання завдання в учасників 1 хвилина.

  Фразеологізмів для команди дівчат

  1. Учасники стоять, обхопивши голову руками кілька разів – «ламати голову»
  2. Учасник ходить згорбившись, нудьгуючи, туди-сюди – «тинятись з кутка в куток»
  3. Учасник стає, прикладаючи до обличчя розчепірені пальці – «дивитися крізь пальці»
  4. Учасник гладить себе по голові – «гладити по голові»
  5. Учасник робить вигляд неуважного учня – «гав ловити»

 Фразеологізмів для команди хлопців

  1. Учасник втирає носа рукавом – «втерти носа»
  2. Учасник імітує писання на лобі – «на лобі написано»
  3. Учасник каже «гоп» , потім стрибає на двох ногах – «не кажи «гоп», поки не перескочиш»
  4. Учасники бігають по залу, високо піднімаючи ноги  «накивати п’ятами»
  5. Учасник бере себе за ніс і ходить по залу – «водити за ніс»

Бонусне питання:«Абетка».Розставити за алфавітом картки зі словами. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні  букви слів складуть прислів`я:степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге,  число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.

Правильно - вилов, виступ, вище, вівчар, відліт, відплата, відступ, жар, зала, палац, питання, підрив, підніс, стебельце, степ, удруге, футляр, хороше, хром, шарж, яйце.

(Відповідь - Вперта праця все переможе).

Ведуча.Зараз наше журі підіб’є підсумки.

Підведення підсумків конкурсу.

 Журі підраховують бали, які отримали в конкурсах. Команда, яка має більше балів, перемогла.

Ведучий. Отож, у школі нашій диво – слово

                 Вивчайте , діти, рідне, калинове,

                 Ідіть стежками довгих літ

                 І слово це несіть у світ.

Ведуча. Час швидко минає. От вже і прощатися пора.

 За добрим звичаєм народним, бажаєм щастя вам, добра.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Стригун Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лідія Ковшар Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Інкл
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
11740
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку