Конкурс веселих математиків
Мета: розширити математичні знання учнів, познайомити із видатними математиками, розвивати мислення і інтелект, виховувати інтерес до математики.
Вчитель
1. Сьогодні ми проводимо конкурс веселих математиків. У нас в гостях дві
команди «Юні Архімеди» і «Піфагорійці». За традицією змагання
розпочинаємо з привітання.
(Привітання команд)
2. З командами ми познайомилися, то ж переходимо до математичної
розминки. Командам пропонуються питання. За кожну правильну відповідь
отримуєте 1 бал.
Математична розминка
3. Команди добре підготувалися, показали себе великими знавцями
математики. Всі математики виражають свої думки математичною мовою,
тобто спеціальними математичними термінами. Але багато відомих математиків були гарними інженерами, архітекторами, конструкторами, механіками. Архімед, ім’я якого носить назва однієї із команд, був чудовим інженером і механіком. Під час другої Пунічної війни Архімед організував оборону Сіракуз Його військові машини змусили римлян відмовитися від спроби взяти місто штурмом і перейти до тривалої облоги. Архімеда вбив римський солдат, якого по переказам Архімед зустрів словами: «Не чіпай моїх креслень».
Тож пропонуємо командам спробувати свої сили у знанні математичної мови, а саме дати відповіді на питання по темах «Коло» і «Трикутник». Але знання математичних термінів не досить для виконання цього завдання. Вам, як і відомим математикам, доведеться продемонструвати конструкторські вміння, а саме створити сітку кросворду для знайдених термінів.
Кросворд « Коло»
По горизонталі.
3. Найбільша хорда. 6. Частина прямої. 7. Пряма , що має з колом одну
спільну точку. 9. Пряма , що перетинає коло.
По вертикалі.
1. Частина кола. 2. Відрізок, що сполучає дві точки кола. 4. Відстань від
центра до точки кола. 5. Діаметр - це ... радіуси. 8. Точка, рівновіддалена від
усіх точок кола.
Кросворд «Трикутник»
1. Відрізок, що ділить кут трикутника пополам. 2. Сума сторін трикутника. 3. Відрізок, що сполучає дві вершини трикутника. 4. Відрізок, що сполучає вершину трикутника з серединою протилежної сторони. 5. Довжина перпендикуляра, проведеного з вершини трикутника до прямої, що містить протилежну сторону. 6. Фігура, яку утворюють дві сторони трикутника. 7. Сторона прямокутного трикутника, що лежить проти гострого кута. 8. Сторона прямокутного трикутника, що лежить проти прямого кута.
Надаємо слово нашій гості, бібліотекарю, яка підготувала для вас огляд літератури про математику.
4.Досить часто можна почути, що математика нецікава. Але так думають люди далекі від математики. Математика захоплює всіх тих, хто достатньо просувається у її вивченні. Видатна жінка-математик С.В.Ковалевська писала «Багато людей розуміють під математикою арифметику і вважають сухою наукою. Але це наука, що потребує найбільшої фантазії. Не можна бути математиком, не будучи поетом у душі». Тому ми вирішили відійти від задач і довести всім, що математика це не тільки формули.
Конкурс на інсценізацію казок , легенд , пов'язаних з математикою.
(Діти підготували сценки про Ньютона і Архімеда)
5. Кажуть, що математика і література несумісні. Та це неправда. Досить багато математиків були чудовими поетами, письменниками. Всім мабуть подобається казка « Аліса в країні чудес», яку написав Льюіс Керролл, ангійський письменник, математик і логік. Омар Хайям – перський і таджикський поет, автор всесвітньовідомих рубаїв дав виклад розв’язання рівнянь включно до третіх степенів. Тож пропонуємо нашим юним математикам спробувати свої сили при складанні віршів. Літературний конкурс.
Дітям пропонуються слова, за якими треба скласти невеличкий вірш.
ЛІНЬ - СТЕПІНЬ, РІВНЯННЯ - КОХАННЯ,
РІВНЯННЯ - РИДАННЯ. ДВІЙКА - БІЙКА.
6. Гра з глядачами на знання одиниць вимірювання.
На всіх словах лежить подій печать.
Вони даремно не дались людині.
Читаю: - Вік, одвічно, звікувати.
Прожити вік. Бог віку вкоротив дитині.
Вік заїдать, чийсь доживати вік...
У цих словах і докір, й гнів, і совість.
Ні. То переді мною не словник,
А древня і розсипана це повість.
Алмази: Орлов-189,62; Марія -106; Шах - 88,7; Сталінгр -166 ; Зірка Африки - 530,2; Куллікал - 3106.
Конкурс - розповіді про вчених.
Математики - незвичайні люди, тому про них ходить багато легенд. Всі ви
чули легенду про Ньютона і яблуко, про те як Архімед, відкривши свій
закон, вискочив роздягнений із ванни і побіг до царя, вигукуючи при цьому
«Еврика». Піфагора, наприклад, називали не тільки вченим, а й магом. А на
пам'ятнику грецькому математику Діофанту є такий напис: « Прохожий! Под
этим камнем покоится прах, умершего в старости. Шестую часть его жизни
заняло детство, двенадцатую - отрочество, седьмую - юность. Затем
протекла половина его жизни, после чего он женился. Через 5 лет у него
родился сын, а когда ему минуло 4 года, Диофант скончался».
Наші учасники теж підготували розповіді про вчених "
(Команди розповідають історії життя вчених)
Конкурс «Лабіринт»
Лабіринт - це багато кімнат, які з'єднуються, і з яких важко знайти вихід. Перша розповідь про лабіринт написана Геродотом. Він описав Фагомський лабіринт на півночі Єгипту. Є прекрасна легенда про лабіринт, який побудував на острові Крит Дедал для царя Міноса. У центрі лабіринту жив страшний Мінотавр, якому щорічно в жертву афіняни приносили семеро юнаків і семеро дівчат. Нарешті, Тезей не тільки вбив Мінотавра, а й вийшов із лабіринту за допомогою нитки із мотка царівни Аріадни. З того часу слова «нитка Аріадни» мають символічне значення, як спосіб, що дає вихід із складного становища. Лабіринти були загадковими і невідомо, хто перший став використовувати їх для ігор. Ми пропонуємо вам теж завдання з лабіринтом. А ниткою Аріадни вам буде олівець.
Леонардо Да Вінчі ви знаєте як автора портрета Мони Лізи (Джоконди). Він відомий італійський живописець, скульптор, архітектор, вчений і інженер. Та мабуть мало кому відомо, що Да Вінчі чудовий математик, це він увів термін «золотий переріз» та займався питаннями перетворення рівновеликих фігур і тіл. Командам пропонується виступити у ролі художників, конструкторів. А конструювати ми будемо математичними фігурами.
Конкурс «Танграм»
Ця гра старовинна . Вам треба скласти будь-яку фігурку із запропонованого
набору трикутників, паралелограмів, ромбів і квадратів.
Оголошення результатів гри.
Вчитель. Щоб водити кораблі, щоб у небо полетіти,
Як багато треба знати, як багато треба вміти.
Треба знати, шанувати ікси, ігреки, квадрати
Одне слово, одне слово, математику!
Юні друзі! Любіть математику, шануйте її і вивчайте!