Інтелектуальна гра "Кращі хіміки"

Про матеріал
Можливе проведення заходу під час тижня хімії. Мета: підвищити інтерес учнів до хімічної науки; повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з хімії; формувати логічне мислення, вміння узагальнювати, робити висновки; формувати вміння діяти в нестандартних ситуаціях; розвивати вміння аналізувати, швидко знаходити правильну відповідь; формувати вміння самостійної роботи з додатковою літературою, прагнення до самоосвіти.
Перегляд файлу

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА

«КРАЩІ ХІМІКИ»

Цілі: підвищити інтерес учнів до хімічної науки; повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з хімії; формувати логічне мислення, вміння узагальнювати, робити висновки; формувати вміння діяти в нестандартних ситуаціях; розвивати вміння аналізувати, швидко знаходити правильну відповідь; формувати вміння самостійної роботи з додатковою літературою, прагнення до самоосвіти.

ХІД ЗАХОДУ

І. Вступне слово вчителя; оголошення початку та умов гри, вибір статистів

До роботи запрошуємо 2-3 статистів, які будуть проводити підрахунки.

За результатами кожного конкурсу вибирається учень, який набрав найбільшу кількість балів. Він переходить до півфіналу й не бере участі в наступних іграх. Під час конкурсів діти можуть користуватися  періодичною системою хімічних  елементів Д.І.Менделєєва.

ІІ. Жеребкування

Гравцям ставиться важке запитання, на яке вони не знають відповіді. У грі залишаються 6 учнів, які будуть ближче до правильної відповіді.

Запитання: в якому віці Д.І.Менделєєв відкрив періодичний закон?              35 років).

ІІІ. Проведення конкурсів

ПЕРШИЙ КОНКУРС «ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ»

Учням ставиться 25 запитань із 4 варіантами відповідей, ввидаються 4 картки, на яких зображені літери – А,Б,В,Г. Читаються запитання з прикладами відповідей, а учасникі піднімають картку з тією літерою, яку вважають правильною. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

Питання

  1.               Формула сульфідної кислоти:

А) H2S (+);  Б) H2SO3;  В) H2SO4;  Г) H2CO3.

  1.               Метал, який надає листкам рослин зеленого забарвлення:

А) Магній (+); Б) купрум; В) алюміній; Г)натрій.

  1.               Хімія – наука про...

А) тварин; Б) речовини (+); В) рослини;  Г) гриби.

  1.               Одиниці вимірювання кількості речовини:

А) грам;  Б) літр; В) моль (+); Г) метр.

  1.               Найменшою хімічнонеподільною частинкою речовини називають:

А) протони; Б) молекули; В) електрони; Г) атоми (+).

  1.               Назвіть найпоширеніший елемент у живих організмах:

А) фосфор; Б) карбон; В) оксиген (+); Г) гидроген.

  1.   Реакція між складною та простою сполуками, у процесі якої атоми простої речовини заміщюють атоми одного з елементів складної речовини:

А) сполучення;  Б) обміну;  В) розкладу;  Г) заміщення (+).

  1.   Хімічні елементи поділяються на групи:

А) розчинні та нерозчинні; Б) тверді, рідкі та газоподібні;

В) прості та складні; Г) метали й неметали (+).

  1.   Лакмус під дією кислоти змінює своє забарвлення на таке:

А) синє;  Б) фіолетове; В) жовте;  Г) червоне (+).

  1.  Відносна атомна маса елемента вимірюється в одиницях:

А) атомні одиниці маси (+); Б) грам;  В) моль;  Г)грам/моль.

  1.  Закон обє’мних відношень відкрив:

А) Менделєєв;  Б) Ломоносов; В) Авогадро;  Г) Гей – Люссак (+).

  1.  Назвіть найпоширеніший елемент неметал на Землі:

А) сульфур; Б) оксиген (+); В) силіцій;  Г) хлор.

  1.  Валентність в алюмінію:

А) І;  Б) ІІ;  В) ІІІ (+); Г) ІV.

  1.  Який з наведених металів не реагує з карбонатною кислотою:

А) натрій;  Б) кальцій; В) залізо;  Г) мідь (+).

  1.  Горизонтальний ряд елементів у періодичній системі називають:

А) періодом ; Б) групою;  В) рядом (+);  Г) підгрупою.

  1.  Речовина, що прискорює хімічну реакцію, але не входить до сколаду її продуктів:

А) інгібітор;  Б) індикатор;  В) фермент;  Г) каталізатор (+).

  1.  Бінарна сполука елемента з оксигена:

А) кислота; Б) оксид (+); В) сіль;  Г) основа.

  1. Відносна молекулярна маса натрію:

А) 16; Б) 22;  В) 23 (+); Г) 32.

  1.  Укажіть назву сполуки, формула якої NaNO3:

А) натрій гідроксид; Б) натрій оксид; В) натрій нітрат (+);

 Г) нітратна кислота.

  1.  Метал, який за звичайних умов знаходиться в рідкому стані:

А) Ртуть (+); Б) калій; В) кальцій; Г) цинк.

  1.  Біле, як сніг, у пошані у всіх, подобаюсь вам, на шкоду зубам. Про що йдеться?

А) борошно; Б) срібло; В) цукор (+); Г) молоко.

  1.  Як звали батька Менделєєва:

А) Михайло; Б) Іван (+); В) Дмитро;  Г) Микола.

  1.  Речовини, що змінюють своє забарвлення під дією лугів та кислот, називають:

А) Індикаторами (+); Б) металами; В) каталізаторами; Г) інгібіторами;

  1.  Склав витискувальний ряд металів:

А) Менделєєв; Б) Парацельс; В) Ломоносов; Г) Бекетов (+).

  1.  У відкритті кисню допомогли:

А) щури; Б) миші (+); В) мухи; Г) оси.

За результатами тесту вибирається учень, який набрав найбільшу кількість балів. Якщо кілька учнів набрали однакову кількість балів , їм дається додаткове завдання. До півфіналу виходить той учень, який швидше на нього відповіси.

Завдання:

  1.   Елемент з відносною атомною масою 56. (Ферум)
  2.   Порядковий номер цього елемента 25. (Манган)
  3.   Лужний метал.(натрій або магній)

ДРУГИЙ КОНКУРС «ХІМІЧНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ»

У цьому конкурсі беруть участь 5 учнів, дітям пропонується виконати дослід з тих речовин, які знаходяться на столі. Завдання записанні на картках, які видає вчитель. Виграє той учасник, який швидше виконав дослід та пояснив його.

Матеріали: магній, хлоридна кислота,сода, оцет, калій перманганат, лимонна кислота, розчин йоду, вода, сніг, кальцій карбід, скіпка, сирники, лакмус, пробірки, колби.

Завдання 1 .  Здійсніть реакцію, у результаті якої утвориться барій сульфат. (барій оксид та сульфатна кислота).

Завдання 2. Здійснить реакцію, в результаті якої утворюється алюміній гідроксид. (натрій гідроксид та алюміній хлорид)

Завдання 3. Здійснить реакцію, в результаті якої утворюється барій карбонат. ( барій хлорид та калій карбонат)

Завдання 4.Здійснить реакцію, в результаті якої утворюється  арґентум хлорид. (арґентум нітрат т а хлорид на кислота)

Завдання 5 Здійснить реакцію, в результаті якої утворюється цинк гідроксид (натрій гідроксид та цинк хлорид)

ТРЕТІЙ КОНКУРС «ЧОРНИЙ ЯЩИК»

На цей конкурс потрібно 10 учасників, які діляться на дві команди. Для того, щоб ввідібрати учасників, пропонується відповіси на запитання (яка відносна атомна маса у Os (190) , Zr (91), Tl (204), Ph (103), Ge (73), I (127), Ni (59), Mo (96), Tm (169), Pr (141).

Учасники діляться на дві команди.

Від кожної команди по черзі виходять учні й беруть у чорному ящику завдання (надписи – зілізо, цукор, сіль, алюміній, вода, мідний купорос, гліцерін, мило, оцет, сода). Їм потрібно пояснити своїй команді, що це за речовина чи сполука, а команда повинна відгадати слово (+1бал) і хімічну формулу (+1бал).Виграє команда, яка набрала більшу кількість балів. З допомогою вболівальників вибирається кращій учень, який буде брати участь у півфіналі.

ЧЕТВЕРТИЙ КОНКУРС «ДЕМОНСТРАЦІЯ»

Учитель ставить запитання, усі бажаючи відповідають. Відповідь приймається від тогоучня, який перший підняв руку. Якщо відповідь неправильна відповідає інший учень.

Матеріали: розчин лугу, фенолфталеїн, оцет, харчова сіль, вода, сірники, папір, фільтрувальний папір, лійка, пісок, колба.

Завдання:

  1.   Реакція лугу з кислотою називається (нейтралізація)
  2.   Учитель всипає у склянку води харчову сіл ь і перемішує її до розчинення. Який це розчин? (розчин солі у воді)
  3.   Учитель демонструє порожню склянку. Що в склянці? (повітря)
  4.   Речовини, які змінюють колір в залежності від середовища називаються? (індикаторами)
  5.   Учитель всипає трохи піску в колбу з водою, перемішує й виливає в лійку з фільтрувальним папіром, яка вставлена в колбі. Як називається цей процес? (Фільтрування)

ПІВФІНАЛ. КОНКУРС «БІРЖА»

У фінал за результатами проведених конкурсів виходять 4 учасники. Усі запитання у цьому конкурсі поділені на теми та мають свою «ціну» залеєно від складності питання (від 1 до 5 грн). Учасник вибирає тему та вартість запитання, а його суперники, за бажанням, перебивають його ціну й самі відповідають.

Запитання до теми «Загадки»

  1.   У воді народжується, а  води боїться?  (Сіль) (1грн)
  2.   Що стає легшим, коли її наповнюють? (Повітряна кулька)  (2грн)
  3.   Сам не горить, а горіння підтримує? (Кисень) (3грн)
  4.   Я вагоміша за всіх! Я потрібна в кожнім домі.

І без мене, всім відомо, лікарі немов без рук. (Ртуть) (4грн)

  1.   Куди ступиш, всюди маєш, хоч не бачиш,а вживаєш. (Повітря)  (5грн)

Запитання до теми «Періодична система»

  1.   Скільки періодів у сучасній системі хімічних елементів7 (7) (1грн)
  2.   Який хімічний елемент має відносну атомну масу 137? (барій) (2грн)
  3.   В якій групі знаходяться лужні метали? 1) (3 грн)
  4.   Назвіть елемент, який має дробове значення відносної атомної маси? (Хлор) (4грн)
  5.   Як називаються елементи 7 групи? (Галогени) (5грн)

Запитання до теми «Хімія та біологія»

  1.   Вітамін С ? (аскорбинова кислота) (1грн)
  2.   Шлункова кислота. (Хлоридна) (2грн)
  3.   Назвіть хімічний елемент,який надає кісткам міцності. (кальцій) (3грн)
  4.   Яким хімічним елементом збагачена морська капуста? (іодом) (4грн)
  5.   Яку речовину Леонардо де Винчи назвав «соком життя»? (воду) (5грн)

Запитання до теми «Хімічні рекорди»

  1.   Найлегший газ. (водень) (1грн)
  2.   Найпоширеніший елемент на Землі? (оксиген) (2грн)
  3.   Найпоширеніший метал земної кори. (алюміній) (3грн)
  4.   Найактивніший елемент. (флуор) (4грн)
  5.   Найбільш тугоплавкий метал. (вольфрам) (5грн)

У фінал виходять 2 учня, які заробили на «біржі» найбільше грошей. Для них проводиться останній конкурс «Три спроби». Учням ставиться питання. На кожне запитання  можна відповісти з 3 спроб. Після першої спроби можна заробити 3 бали, після другої – 2 бали, після третьої – 1 бал. Відповідає той учень, який першим підняв руку.виграє учасник,який набрав найбільшу кількість балів.

ФІНАЛ. КОНКУРС «ТРИ СПРОБИ»

1.БАРІЙ

І спроба: назва цього елемента від грецького – важкий, вища формула оксиду – ЄО, уперше його одержав у 1808році Г.Деві.

ІІ спроба: цей метал знаходиться в ІІ групі, у природі трапляється тільки у вигляді сполук, м’який, сріблясто – білий, ковкий, солі цього металу забарвлюють  полум’я в жовто-зелений колір.

ІІІ спроба: відносна атомна маса металу – 137.

2. ОСМІЙ

І спроба: 1кг цього елемента коштує 14 млн доларів, назва походить від грецького – запах, відкрив його в 1804роціС.Теннант.

ІІ спроба: цей елемент належить до платинових металів, це найважча проста речовина, густина – 22,61г/см3.

ІІІ спроба: порядковий номер цього елемента – 76.

3. НАТРІЙ ХЛОРИД

І спроба: дейкі жителі Африки платили за 1кг цієї речовини 1кг золотого піску, без цього не можуть жити люди, трапляється в сильвінвті.

ІІ спроба: за рік людина споживає близько 6-8кг цього продукту, молекулярна маса цієї сполуки – 58.5, трапляється в крові, у воді розчиняється.

ІІІ спроба: використовується під час готування їжі, у консервуванні, складається з натрію та хлору.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку