ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА
«КРАЩІ ХІМІКИ»
Цілі: підвищити інтерес учнів до хімічної науки; повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з хімії; формувати логічне мислення, вміння узагальнювати, робити висновки; формувати вміння діяти в нестандартних ситуаціях; розвивати вміння аналізувати, швидко знаходити правильну відповідь; формувати вміння самостійної роботи з додатковою літературою, прагнення до самоосвіти.
ХІД ЗАХОДУ
І. Вступне слово вчителя; оголошення початку та умов гри, вибір статистів
До роботи запрошуємо 2-3 статистів, які будуть проводити підрахунки.
За результатами кожного конкурсу вибирається учень, який набрав найбільшу кількість балів. Він переходить до півфіналу й не бере участі в наступних іграх. Під час конкурсів діти можуть користуватися періодичною системою хімічних елементів Д.І.Менделєєва.
ІІ. Жеребкування
Гравцям ставиться важке запитання, на яке вони не знають відповіді. У грі залишаються 6 учнів, які будуть ближче до правильної відповіді.
Запитання: в якому віці Д.І.Менделєєв відкрив періодичний закон? (У 35 років).
ІІІ. Проведення конкурсів
ПЕРШИЙ КОНКУРС «ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ»
Учням ставиться 25 запитань із 4 варіантами відповідей, ввидаються 4 картки, на яких зображені літери – А,Б,В,Г. Читаються запитання з прикладами відповідей, а учасникі піднімають картку з тією літерою, яку вважають правильною. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
Питання
А) H2S (+); Б) H2SO3; В) H2SO4; Г) H2CO3.
А) Магній (+); Б) купрум; В) алюміній; Г)натрій.
А) тварин; Б) речовини (+); В) рослини; Г) гриби.
А) грам; Б) літр; В) моль (+); Г) метр.
А) протони; Б) молекули; В) електрони; Г) атоми (+).
А) фосфор; Б) карбон; В) оксиген (+); Г) гидроген.
А) сполучення; Б) обміну; В) розкладу; Г) заміщення (+).
А) розчинні та нерозчинні; Б) тверді, рідкі та газоподібні;
В) прості та складні; Г) метали й неметали (+).
А) синє; Б) фіолетове; В) жовте; Г) червоне (+).
А) атомні одиниці маси (+); Б) грам; В) моль; Г)грам/моль.
А) Менделєєв; Б) Ломоносов; В) Авогадро; Г) Гей – Люссак (+).
А) сульфур; Б) оксиген (+); В) силіцій; Г) хлор.
А) І; Б) ІІ; В) ІІІ (+); Г) ІV.
А) натрій; Б) кальцій; В) залізо; Г) мідь (+).
А) періодом ; Б) групою; В) рядом (+); Г) підгрупою.
А) інгібітор; Б) індикатор; В) фермент; Г) каталізатор (+).
А) кислота; Б) оксид (+); В) сіль; Г) основа.
А) 16; Б) 22; В) 23 (+); Г) 32.
А) натрій гідроксид; Б) натрій оксид; В) натрій нітрат (+);
Г) нітратна кислота.
А) Ртуть (+); Б) калій; В) кальцій; Г) цинк.
А) борошно; Б) срібло; В) цукор (+); Г) молоко.
А) Михайло; Б) Іван (+); В) Дмитро; Г) Микола.
А) Індикаторами (+); Б) металами; В) каталізаторами; Г) інгібіторами;
А) Менделєєв; Б) Парацельс; В) Ломоносов; Г) Бекетов (+).
А) щури; Б) миші (+); В) мухи; Г) оси.
За результатами тесту вибирається учень, який набрав найбільшу кількість балів. Якщо кілька учнів набрали однакову кількість балів , їм дається додаткове завдання. До півфіналу виходить той учень, який швидше на нього відповіси.
Завдання:
ДРУГИЙ КОНКУРС «ХІМІЧНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ»
У цьому конкурсі беруть участь 5 учнів, дітям пропонується виконати дослід з тих речовин, які знаходяться на столі. Завдання записанні на картках, які видає вчитель. Виграє той учасник, який швидше виконав дослід та пояснив його.
Матеріали: магній, хлоридна кислота,сода, оцет, калій перманганат, лимонна кислота, розчин йоду, вода, сніг, кальцій карбід, скіпка, сирники, лакмус, пробірки, колби.
Завдання 1 . Здійсніть реакцію, у результаті якої утвориться барій сульфат. (барій оксид та сульфатна кислота).
Завдання 2. Здійснить реакцію, в результаті якої утворюється алюміній гідроксид. (натрій гідроксид та алюміній хлорид)
Завдання 3. Здійснить реакцію, в результаті якої утворюється барій карбонат. ( барій хлорид та калій карбонат)
Завдання 4.Здійснить реакцію, в результаті якої утворюється арґентум хлорид. (арґентум нітрат т а хлорид на кислота)
Завдання 5 Здійснить реакцію, в результаті якої утворюється цинк гідроксид (натрій гідроксид та цинк хлорид)
ТРЕТІЙ КОНКУРС «ЧОРНИЙ ЯЩИК»
На цей конкурс потрібно 10 учасників, які діляться на дві команди. Для того, щоб ввідібрати учасників, пропонується відповіси на запитання (яка відносна атомна маса у Os (190) , Zr (91), Tl (204), Ph (103), Ge (73), I (127), Ni (59), Mo (96), Tm (169), Pr (141).
Учасники діляться на дві команди.
Від кожної команди по черзі виходять учні й беруть у чорному ящику завдання (надписи – зілізо, цукор, сіль, алюміній, вода, мідний купорос, гліцерін, мило, оцет, сода). Їм потрібно пояснити своїй команді, що це за речовина чи сполука, а команда повинна відгадати слово (+1бал) і хімічну формулу (+1бал).Виграє команда, яка набрала більшу кількість балів. З допомогою вболівальників вибирається кращій учень, який буде брати участь у півфіналі.
ЧЕТВЕРТИЙ КОНКУРС «ДЕМОНСТРАЦІЯ»
Учитель ставить запитання, усі бажаючи відповідають. Відповідь приймається від тогоучня, який перший підняв руку. Якщо відповідь неправильна відповідає інший учень.
Матеріали: розчин лугу, фенолфталеїн, оцет, харчова сіль, вода, сірники, папір, фільтрувальний папір, лійка, пісок, колба.
Завдання:
ПІВФІНАЛ. КОНКУРС «БІРЖА»
У фінал за результатами проведених конкурсів виходять 4 учасники. Усі запитання у цьому конкурсі поділені на теми та мають свою «ціну» залеєно від складності питання (від 1 до 5 грн). Учасник вибирає тему та вартість запитання, а його суперники, за бажанням, перебивають його ціну й самі відповідають.
Запитання до теми «Загадки»
І без мене, всім відомо, лікарі немов без рук. (Ртуть) (4грн)
Запитання до теми «Періодична система»
Запитання до теми «Хімія та біологія»
Запитання до теми «Хімічні рекорди»
У фінал виходять 2 учня, які заробили на «біржі» найбільше грошей. Для них проводиться останній конкурс «Три спроби». Учням ставиться питання. На кожне запитання можна відповісти з 3 спроб. Після першої спроби можна заробити 3 бали, після другої – 2 бали, після третьої – 1 бал. Відповідає той учень, який першим підняв руку.виграє учасник,який набрав найбільшу кількість балів.
ФІНАЛ. КОНКУРС «ТРИ СПРОБИ»
1.БАРІЙ
І спроба: назва цього елемента від грецького – важкий, вища формула оксиду – ЄО, уперше його одержав у 1808році Г.Деві.
ІІ спроба: цей метал знаходиться в ІІ групі, у природі трапляється тільки у вигляді сполук, м’який, сріблясто – білий, ковкий, солі цього металу забарвлюють полум’я в жовто-зелений колір.
ІІІ спроба: відносна атомна маса металу – 137.
2. ОСМІЙ
І спроба: 1кг цього елемента коштує 14 млн доларів, назва походить від грецького – запах, відкрив його в 1804роціС.Теннант.
ІІ спроба: цей елемент належить до платинових металів, це найважча проста речовина, густина – 22,61г/см3.
ІІІ спроба: порядковий номер цього елемента – 76.
3. НАТРІЙ ХЛОРИД
І спроба: дейкі жителі Африки платили за 1кг цієї речовини 1кг золотого піску, без цього не можуть жити люди, трапляється в сильвінвті.
ІІ спроба: за рік людина споживає близько 6-8кг цього продукту, молекулярна маса цієї сполуки – 58.5, трапляється в крові, у воді розчиняється.
ІІІ спроба: використовується під час готування їжі, у консервуванні, складається з натрію та хлору.