Мета гри: повторити та узагальнити знання про тіла, речовини та явища, що оточують людину, їхні властивості та значення в природі та житті людини, скорегувати знання з теми; розвивати абстрактне мислення, допитливість, кмітливість, спритність, навички групової роботи, фізичні здібності; виховувати самостійність , почуття відповідальності, згуртованості, обережності, бережливого ставлення до свого здоров'я
«Найрозумніший»
Мета: повторити та узагальнити знання про тіла, речовини та явища, що оточують людину, їхні властивості та значення в природі та житті людини, скорегувати знання з теми; розвивати абстрактне мислення, допитливість, кмітливість, спритність, навички групової роботи, фізичні здібності; виховувати самостійність , почуття відповідальності, згуртованості, обережності, бережливого ставлення до свого здоров’я.
Хід заходу
І. Організаційний етап.
Збоку стоять парти для роботи учнів в групах. Учні вишиковуються в шеренгу. Вчитель проводить інструктаж з техніки безпеки. Оцінює і фіксує результати командної гри журі.
Назви команд:
ІІ. Основна частина
1. Представлення команд.
Кожна команда повинна представити свою команду так, щоб інші відгадали її назву. Учні можуть використовувати загадки, вірші, які вони повинні були підготувати завчасно.
2. Рухівка «Агрегатний стан»
На вільне місце, приготовлене для гри виходить перша команда «Вода».
Учитель обговорює умови. Учні уважно слухають розповідь учителя і виконують відповідні дії, дотримуючись правил безпеки.
Інші команди сидять на своїх місцях, уважно спостерігають за тим, що відбувається. Дійові особи: учні — це молекули.
Учитель починає розповідь про першу команду «Сніжинка».
Розповідь:
Жили собі малесенькі молекули, які рухались безперестану. Стикаючись, розверталися на 180° і продовжували рух далі. І спокій був серед молекул: здавалося, що ніщо не завадить цьому спокою. Але одного разу завітала до них люта зима.
Запитання до команди:
— Як тепер ви будете рухатись?
Так, дійсно, рухи молекул стали повільнішими, молекули стали «замерзати», «тулитися» одна до одної.
Запитання до команди:
— Чому молекули стали «тулитися» одна до одної? (Бо температура знизилася, і речовина, яку утворюють наші молекули, зменшилася в об’ємі.)
— Який агрегатний стан символізують наші молекули? (Твердий агрегатний стан.)
— Чому ви так вирішили? (Відстань між молекулами зменшилась, і зв’язки між молекулами стали більш міцними, молекули розташовані більш упорядковано.)
— Добре, молодці, дякуємо «молекулам» першої команди.
Запрошуємо учнів-молекул команди «Водяна пара».
Учитель починає розповідь про другу команду.
Розповідь
У королівстві жили собі маленькі молекули, які дуже любили рухатись. Усе життя їх було — постійний рух. Навіть коли вони стикалися одна з одною, то не припиняли свій рух, а рухалися ще швидше. Та і в цьому королівстві сталася біда. Підвищилася температура. Наступила жара.
Запитання до команди:
— Що трапиться з молекулами?
А температура все піднімалась і піднімалась. Жарко стало молекулам, «дихати» стало важче, вони почали розлітатися якнайдалі одна від одної.
Запитання до команд:
— Чому молекули стали розлітатися? (Бо температура стала високою і речовина, яку утворюють наші молекули, почала збільшуватися в об’ємі.)
— Який агрегатний стан символізують наші молекули? (Газоподібний агрегатний стан.)
— Чому ви так вирішили? (Відстань між молекулами збільшилась, і площа, яку займають молекули, теж стала більшою, молекули розташовані довільно.)
— Добре, молодці, дякуємо «молекулам» другої команди. Запрошуємо «молекули» третьої команди «Вода».
Учитель починає розповідь про третю команду.
Розповідь
В одній державі мешкали жителі — молекули. Головний державний закон: кожна молекула повинна рухатись прямо, стикаючись з іншою, повертати в інший бік і знову рухатись прямо. І ніхто не міг порушити цей закон. Умови життя були комфортні: завжди була постійна температура та тиск.
Запитання до команд:
— Чи зміниться рух молекул?
— Чому?
Команда вчителя:
— Так, дійсно, завдяки постійній температурі та тиску швидкість молекул не зміниться.
Розповідь
Молекули у цій країні жили дружно і завжди ходили разом (учні беруться заруки і рухаються по колу)
Запитання до команд:
— Який процес ви зобразили (Текучість води)
— Який агрегатний стан символізують наші «молекули»? (Рідкий агрегатний стан.)
— Чому ви так вирішили? (Відстань між молекулами більш-менш однакова і об’єм, який займають молекули, є постійним.)
Журі оцінює правильність відповідей команд на запитання вчителя.
На стіні для кожної команди розвішані слова, з яких треба скласти речення (визначення терміну). Учні повинні подолати перешкоди, забрати слова і скласти з них речення. Перемагає та команда, яка швидше подолає перешкоди, збере слова і складе речення.
Речення:
Журі виставляє бали
Кількість учасників команди – 6.
Учасники кожної команди мають подолати перешкоди, підбігти до столу, вибрати серед запропонованих слів зайве і повернувшись назад, передати естафету іншому учаснику команди.
Журі виставляє бали
Учні відпочивають і розповідають про природу.
Кожній команді по черзі вчитель задає запитання. Учні мають вияснити, правдиве воно чи ні.
Журі виставляє бали
Капітани команд повинні із пластилінових кульок скласти моделі молекул певних речовин.
Білий – Оксиген Чорний – Гідроген Синій – Нітроген Коричневий – Карбон
Скласти моделі:Кисень - О2 Водень - Н2 Азот - N2 Вода - Н2О Метан - СН4 Вуглекислий газ - СО2Журі виставляє бали
Кількість учасників команди – 5
Учні стають у коло. Вчитель стає в центрі кола, кидає м’яч кожному учневі і називає приклад явища природи. Учасник команди має назвати, яке це явище – фізичне чи хімічне. Якщо учень помиляється, від вибуває з гри. Переможе та команда, чиїх учасників залишиться більше.
Журі виставляє бали
1 С |
п |
л |
а |
в |
||||||
2 У |
з |
в |
а |
р |
||||||
3 М |
о |
р |
с |
ь |
к |
а |
||||
4 І |
к |
р |
а |
|||||||
5 Ш |
т |
у |
к |
а |
т |
у |
р |
к |
а |
|
ІІІ. Підсумок
Журі підводить підсумок, визначає переможця гри, проводить нагородження
Додаток 1Листок оцінювання
Структура |
Команда №1 |
Команда №2 |
Команда №3 |
Дисципліна у команді |
|
|
|
Згуртованість |
|
|
|
Представлення команди |
|
|
|
Відповіді на запитання |
|
|
|
Естафета «Склади речення» |
|
|
|
Естафета «Знайди зайве» |
|
|
|
Гра «Вірю чи не вірю» |
|
|
|
Конкурс капітанів |
|
|
|
Гра «Явища природи» |
|
|
|
Кросворд |
|
|
|