ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА "Що? Де? Коли?" з української мови та літератури

Про матеріал
Матеріал актуальний для проведення предметного тижня з української мови та літератури. Розрахований на здобувачів освіти 8-10 класів.
Перегляд файлу

Інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?» з української мови та літератури

8-10 класи

Мета: поглибити знання учнів з української мови та літератури, розширювати їх кругозір; розвивати пам’ять, вміння швидко здійснювати аналіз, логічно мислити, працювати в команді; виховувати повагу до знань, почуття взаємоповаги, товариськості, формувати розуміння того, що лише освічена, всебічно розвинена особистість може досягти успіху в сучасному світі.

 Форма проведення: інтелектуальний конкурс

Обладнання:  ноутбук, екран, засоби проектування, пісочний годинник, аркуші паперу, ручки,  12 конвертів із запитаннями,чорна скринька, музичне оформлення з телевізійної гри «Що? Де? Коли?», яке грає під час виходу капітана для обрання конверту з питанням.

Хід заходу

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

Ведуча. Доброго дня, шановні знавці! Запрошуємо вас на змагання справжніх інтелектуалів – гру «Що? Де? Коли?». Мабуть, усі ви погодитеся, що знати все – неможливо. Але без ерудиції, вміння логічно мислити, практично використовувати власні знання, шукати і знаходити необхідну інформацію в сучасному світі не обійтися.

Тож сьогодні ми перевіримо, чи зможуть наші гравці впоратися з питаннями, які для них підготували вчителі української мови та літератури.

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Шляхом жеребкування учасники потрапляють до двох команд таким чином, щоб вікова категорія учнів була однаковою: 2 учні – 8 клас, 2-9 клас, 2- 10 клас.

Зустрічайте учасників команди ________ ( Учасники виходять по черзі):

 

№ з/п

Прізвище, ім’я

Клас


 

№ з/п

Прізвище, ім’я

Клас

Капітан команди

 

Капітан команди

 

1

 

 

1

 

 

Члени команди

 

Члени команди

 

2

 

 

2

 

 

3

 

 

3

 

 

4

 

 

4

 

 

5

 

 

 

5

 

 

6

 

 

 

6

 

 

 

 

 

Правила гри

Коротко нагадаємо правила гри. Перед вами 12 секторів із запитаннями. Ви відповідатимете на те питання, конверт з яким обере капітан. Час на обговорення – 1 хвилина. Після її завершення, капітан називає гравця, який озвучить відповідь. Якщо вона буде правильною, 10 балів нараховується знавцям. Сектор «Бліц» вимагає за хвилину дати відповідь на 3 запитання (по 20 с на кожне, по 5 балів за правильну відповідь).

Бажаємо команді знавців успіху, а глядачів попросимо уважно слідкувати за ходом гри і після її завершення назвати кращого знавця, якому ми вручимо спеціальний приз!

 

Нагадую правила для гравців :

-Мобільні телефони повинні бути вимкнені.

-Нагадую капітанам команди, що після того, як пісоний годинник перестає сипати, обговорення питання командою припиняється, у разі порушення зніматиметься один бал.

- Підказувати учасникам іншої команди  варіанти відповідей категорично забороняється. У разі порушення цього правила особа повинна буде покинути зал, а питання буде знято.

- Під час обмірковування питання в залі повинна бути повна тиша, порушники цього правила змушені залишити залу.

- Перед відповіддю на питання капітан повинен назвати ім’я учасника, який буде давати відповідь. 

 

 

Ведучий: О, мудріші з мудріших, чи запаслися ви енергією на сьогоднішню гру?(Відповідають капітани)

І тур ( 4 запитання)

Бліц ( по 3 запитання)

ІІ тур ( 4 запитання)

«Чорна скринька»

ІІІ тур ( 4 запитання)

 

 

 

 

 

 

 

 

У конвертах містяться такі запитання:

1. Запитання

Нещодавно у одному дитсадків дітей попросили дати тлумачення ЦЬОМУ. Одні діти сказали, що це символізує Трійцю. Другі – що це символізує маму, тата та дитину. Треті – що це зашифроване слово із чотирьох літер. А вчені порівнюють ЦЕ із польотом сокола.

Відповідь: тризуб

 

В: 10  б.на користь ________ команди
 

2. Запитання  (Міфологія)

Він  найпопулярніший персонаж української міфології. Про нього ходили легенди, про нього писали книги, про нього знімали кіно. І не дарма, адже від розповідей про нього дійсно йдуть мурашки по тілу.

Його описували як потворну істоту з величезними очима, густими бровами, довгими віями та важкими повіками. Сам він був не в силах розплющити очі, тож йому з цим допомагали два силача. Але коли все ж його очі піднімались, то погляд ставав вбивчим для всього, що опиниться на його шляху: гинули люди, знищувались цілі села та міста.

Можна припустити, що така легенда виникла як наслідок віри у нищівну силу «зурочення», дії «злого ока» від догляду якого все псується.

Ймовірно, ім’я цього чудовиська походить від слова «вії», які були у нього неприродньо довгі.

Відповідь: Вій

 

3. Запитання  (Загадка).

  Хитромудре запитання зазвичай має просту відгадку.

“Дитина бігає туди-сюди; поки вона бігає, підіймається туман і з’являється сонце”.

Увага, питання! Яке давнє заняття первісних людей описує ця загадка?

Відповідь: добування вогню

 

Ведучий: Сміливіше відповідайте на запитання, команда суперників жадає вашої помилки.

 

4. Запитання  (Фольклор)

Ця приказка виникла зі звичаю перевіряти на зуб справжність золотих монет, перснів та інших виробів із благородних металів. Назвіть цю приказку.

Відповідь: знати на зубок

 

 Бліц – тур ( додаток)

Для того, щоб отримати 5 балів, вам треба відповісти на 3 питання, по 20 с обдумування на кожне

 

5. Запитання  (Фольклор)

В одній українській історичній пісні співається про певну рослину, яка, висипавшись, наробила лиха нашим західним сусідам. Скажіть, про якого відомого діяча насправді йдеться.

Відповідь: Богдан Хмельницький

 

6. Запитання (Народознавство)

Відома чоловіча зачіска, назва якої може використовується в кулінарії .

Відповідь: Оселедець

 

7. Запитання ( Література)

Давня Греція – Росія - Україна

Езоп – Іван Крилов- Леонід Глібов

Що може поєднувати цих людей, які жили у різних країнах, у різний час?

 

Відповідь: ( Жанр байки)

 

 

8. Запитання (Мова)

У кожному регіоні є слова, які знають тільки місцеві мешканці.. Так на Полтавщині є слово «шкарабайка», що воно означає:

А) засіб для миття посуду

Б) Коробка

В) Велика ложка

Відповідь: Коробка

 

Увага! Чорна скринька!

Відомо, що багато наших городніх рослин були завезені в Європу із Латинської Америки. У 1553 році вийшла книга «Хроніки Перу», у якій можна було знайти такий запис: «Палас – це особливий рід земляних горіхів. Якщо їх зварити, вони стають м’якими, як печений каштан.» Слов’яни у свою чергу порівнювали цей «палас» не з каштаном чи горіхами, а із яблуком. Цей «палас» знаходиться зараз у чорній скриньці. Що ж там?

Відповідь: картопля

 

9. Запитання (Мова)

На Слобожанщині говорять: «Мені сіверко», тщо воно означає:

 А) Мені страшно

Б)Мені холодно

В) Мені приємно

 

Відповідь: Сивер-холод, «Мені холодно»

10. Запитання (Мова)

Діалектне слово «Кобиличка» можна почути на Прикарпатті. Воно означає :

А) Човен

Б) Дорога

В) Великодній кошик.

 

Відповідь: Великодній кошик.

11. Запитання (Література)

За даними книги рекордів Гіннеса 3-є місце серед найпопулярніших у світі книг посідає цикл Джоан Роулінг «Гаррі Поттер», друге – «Цитатник Мао Цзедуна». Назвіть книгу, що очолює цей список, маючи тираж біля 6 млрд примірників. До речі, вона також перекладена на найбільшу кількість мов і, мабуть, є вдома у більшості із вас.

Відповідь: Біблія

 

12. Запитання (Мова)

На Волині словом «драглі» називають :

А) граблі

Б) галушки

В) холодець

Відповідь: холодець

 

ДОДАТОК (Бліц)

 

 

 

 

 

 

БЛІЦ:

1. Перші задокументовані українські слова

  • «горілка» і «сало»
  •  «кінь» і «воїн»
  • «мед» і «страва»

 

1.Засновником нової української літературної мови є

  • Тарас Шевченко
  • Іван Котляревський
  • Леся Українка

 

2. На яку літеру найбільше слів в укр..мові:

  «П»

  «К»  4тис.

  «О»

 

2. Найменш уживаною літерою українського алфавіту є літера

  • «Ф»
  •  «Ч»
  • «А»

 

3.Найбільшу кількість разів перекладений український літературний твір

  • «Заповіт» Тараса Шевченка (перекладено 147 мовами народів світу)
  • «Берестечко» Ліни Костенко
  • «Захар Беркут» Івана Франка

 

 

3.У світі володіють українською мовою

  • 80 мільйонів людей
  • 45 мільйонів
  • 32 мільйони
  •  

 

 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Підбиття підсумків гри. Капітани рахують кількість балів.

Шляхом голосування обох команд водночас обирається найкращий гравець.

Нагородження команд грамотами.

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Надточа Інна
Додано
6 січня 2021
Переглядів
4995
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку