Тема: ДВОКРАПКА В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ.
Мета: удосконалити в учнів уміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями причини, пояснення, доповнення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням двокрапки в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання двокрапки між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями причини, пояснення й доповнення; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати любов до рідного краю
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організація початку уроку.
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку.
Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя.
Сенека
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми.
Творче спостереження з елементами аналізу.
3.1.Прочитати виразно текст. Яку роль у ньому відіграють безсполучникові складні речення? Які смислові відношення вони передають?
В історії літератури Бережан Геннадію Морозу належить особливе місце: народжений на берегах Золотої Липи, занесений долею на берег моря Азовського, у своїй поетичній творчості щоразу повертається до рідного міста. І ми розуміємо поета: тут його рідний дім, друзі дитинства, спогади юності. У його творах постає чудове містечко: малюється історія вуличок, співає колискову героям Лисоня, кличе до старого парку дорога на Рай. Та ви все це побачите самі, коли розгорнете книгу Г.Мороза «Замок дитинства мого».
3.2Виписати безсполучникові складні речення, що відповідають поданим схемам.
1. [ ]: [причина].
2. [ ]: [пояснення].
3. [ ]: [доповнення].
Користуючись схемами, сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучникових складних реченнях. Свої висновки зіставити з теоретичним матеріалом підручника.
ІV. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу.
4.1.Колективне опрацювання теоретичного матеріалу
4.2.Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок
4.3.Пунктуаційний практикум з усним обґрунтуванням
Списати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, які смислові відношення характерні цим конструкціям. Накреслити схеми.
З’ясувати, у яких безсполучникових складних реченнях ускладнені їх частини. Пояснити вживання розділових знаків у цих реченнях.
4.4.Дослідження-трансформація. Перебудувати 2 і 3 безсполучникові складні речення в синонімічні сполучникові. Дослідити, чи до одного типу складнопідрядних речень вони належатимуть.
Пояснити характер чергування прийменників у сполученнях зі своїм — з собою.
Дослідження-моделювання з елементами класифікації
4.5.Змоделювати й записати уривки з поетичних творів Г.Мороза, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика. Визначити, у яких із них між частинами вживається кома, а в яких — двокрапка. Довести це за допомогою правил пунктуації.
|
…Стежка турбується, хмари ідуть. …Ліщина в білому вбранні
…Допоможуть підвестись
…Там на дистанції короткі стартують дощики травневі …Горить бадилля, й димову заслону, поставивши, нікуди не росте
|
4.6.Лінгвістична гра «Третє зайве»
Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, яка синтаксична конструкція в кожній групі речень є «зайвою». Вибір обґрунтувати.
1. В кріслі високім в обіймах подільського саду біля Лисоні в розливах солоних колось знаєм людина найвища на світі посада ціле життя втратить її боїмось.
2. У видавництвах Києва та Донецька окремими виданнями вийшли такі книги вірші Г.Мороза сині паморозки море вересневі дні весна.
3. Забожуся сльозі не вмерти.
Зробити висновок про вживання двокрапки в простому і складному реченнях.
V. Творча лабораторія. Написати твір-мініатюру «Моє рідне місто», використавши БСР із двокрапкою.
VІ. Узагальнення вивченого на уроці
Дати обґрунтовані відповіді на запитання:
1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається двокрапка?
2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають причину, пояснення або доповнення?
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Скласти безсполучникові складні речення за поданими схемами-моделями. Виділити в них граматичні основи. Зробити синтаксичний розбір одного з речень.
1. [ ]: [причина].
2. [ ]: [пояснення].
3. [ ]: [доповнення].