Мета: повторити з учнями вивчене з фонетики, лексики, морфології, фразеології, словотвору; викликати бажання вивчати рідну мову, здобувати знання, милуватися її красою; розвивати мовлення учнів, творчі здібності; виховувати любов до рідного слова, рідної землі.
Мета: повторити з учнями вивчене з фонетики, лексики, морфології, фразеології, словотвору; викликати бажання вивчати рідну мову, здобувати знання, милуватися її красою; розвивати мовлення учнів, творчі здібності; виховувати любов до рідного слова, рідної землі.
Учитель. Дорогі діти, щороку ми відзначаємо Міжнародний день рідної мови. Сьогодні проведемо інтелектуальну гру “Я знаю українську мову” Так, вона складна для вивчення, але проста для сприйняття серцем, Її потрібно не лише знати, а ще і любити.
Отже, хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову.
Запрошую команди зайняти місця.
Але щоб отримати дозвіл до початку змагань вам необхідно представити назви та девізи своїх команд. Отже розпочинаємо!
Представлення капітанів команди ( відповідає на запитання: Чим є для нашої команди рідна мова?)
І. «МОВНЕ АСОРТІ»
Завдання: дати відповіді на швидкість. За кожну правильну відповідь по 1 б.
Державна мова України. (українська)
З якого знаку починається діалог? (з тире)
Наука, що вивчає знаки мови? (фонетика)
Назвіть головні члени речення? (підмет і присудок)
Як називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)
Скільки букв «о» в слові молоко? (3)
Слово, що має багато значень? (багатозначне)
Остання буква у слові «сім»? («ем»)
Назвіть одним словом сталі словосполучення? (фразеологізми)
Найменша одиниця мови (звук)
Слова, що мают спільний корінь? (спільнокореневі)
Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
Яка буква не має звука? (м`який знак)
Словник, з якого дізнаємося значення слів? (тлумачний)
Сьомий відмінок нашої мови? ( Кличний)
Частина слова перед коренем? ( Префікс)
Які знаки ставляться при прямій мові? (Лапки)
Розмова двох осіб? (діалог).
Скільки букв в українській мові? - 33
Які букви завжди позначають два звуки? а) я, ю,є ,ї,
Якою частиною мови є слово себе ? - займенником
ІІ. «ЮНІ ПОЕТИ»
Кожна з команд отримує картки. Ваше завдання заримувати слова:
І команда ІІ команда
Глядацький тур
ІІІ. «ФРАЗЕОЛОГІЗМИ».
Подані три фразеологізми ввести у одне речення. Чиє речення виявиться найбільш змістовним, той і перемагає.
Для 1-ї команди: як курка лапою, ні риба ні м’ясо, крокодилячі сльози.
Для 2-ї команди: ноги на плечі, нюні розпускати, кишки марша грають.
І. Пояснити значення фразеологізмів:
ІІ. Пояснити значення фразеологізмів:
Глядацький тур - КОНКУРС «ОЙ»
Учасникам 4 чол. треба скласти з вигуком ОЙ по 2 речення, можна їх розіграти
1.Дорікання 2.Страх 3.Переляк 4.Здивування
ІV. «КОНКУРС ЮНИХ ХУДОЖНИКІВ»
Намалюйте прислів' я чи фразеологізм так , щоб команда суперників змогла його відгадати.
1. Язик до Києва доведе.
2.За двома зайцями поженешся, жодного не піймаєш.
1 . Одна голова – добре, а дві ще краще
2 . Два чоботи – пара
Глядацький тур «СКАЖИ БЕЗ ЗАТРИМКИ»
- Я називаю слова, а ви маєте дібрати до них антоніми без затримки
І команда ІІ команда
сміятися (плакати) активний (пасивний)
корисний (шкідливий) хворіти (видужати)
захід (схід) ганьба (слава)
минуле (сучасне) згадати (забути)
працьовитий (лінивий) прокинутися (заснути)
вітатися (прощатися) світанок (присмерк)
V. «БИТВА СИНОНІМІЧНИХ РЯДІВ»
Згідно з «Коротким словником синонімів української мови», у якому розроблено 4 279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово «бити» - 45. Я ж пропоную командам дієслово «говорити» .
Ваше завдання: утворити синонімічний ряд від поданого слова.
Казати Балакати Мовити Гомоніти Гуторити Повідати Торочить Точити Базікати Цвенькати Бубоніть Лепетати Жебоніти Вести Плести Герготати Бормотати
Конкурс «Закінчи прислів’я» із вболівальниками.
- Вчення світ … (а невчення тьма).
- Слово не горобець … (вилетить, не впіймаєш).
- Під лежачий камінь … (вода не тече).
- Хочеш їсти калачі … (не сиди на печі).
- Яблуко від яблуні … ( далеко не падає).
- Любиш кататись … (люби і санки возити).
- Вовка як не годуй … (він усе в ліс дивиться).
- Брехнею світ перейдеш, а … (назад не вернешся).
- Не той хліб, що у полі, а … (той,що в стодолі).
- Хто чисту совість має, той … (спокійно спати лягає).
Учитель: Поки команди працюють, пропоную послухати вірш „Сюзан Сімпсон” невідомого англійського поета. Його змогла віртуозно перекласти українською мовою Марія Губко, яку називали „княгиня слова”.
У цьому вірші всі слова (а їх 63!) починаються з одного звука, і він – мов струна скрипки Страдиварі, на якій поетеса відтворила життєрадісну мелодію життя, довівши, що українською мовою чужу мелодію можна зіграти красиво, правдиво, захоплююче.
Сонце сіло. Сутінь синя
Сповиває сплячий сад.
Скрізь струмочки солов’їних
Срiбнотонниx серенад.
Стогне Сюзан синьоока,
Смуток серденько стиска.
Стрів Сюзанну Стівен Слокум
Серед сонного садка.
Стиха Cтiв сказав: „Сльозами
Серце сушить самота.
Світле сонечко Сюзанно,
Стіву судженою cтaнь!”
Слухала столітня слива,
Сіра слухала сова
Сміх Сюзанни соромливий,
Стіва Слокума слова.
Скільки спогадів спливає,
Сміху, сліз, солодких свят!
Сюзан Ciмпcoн сповиває
Сім смішливих слокум’ят.
VІ. «У РІДНОМУ КРАЇ І СЕРЦЕ СПІВАЄ»
Впізнати пісню. Заспівати українську пісню.
«Розпрягайте, хлопці коней» «Червона рута» «Калина»