Письмовий твір-розповідь про процес праці за власним спостереженням

Про матеріал

Урок розвитку зв'язного мовлення

Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння складати роповідь про процес праці за власними спостереженнями; виховувати повагу до праці, до людей, які працюють, до професіоналізму, старанності, відповідальності; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне й образне мислення; сприяти збагаченню й уточненню словника учнів.

Перегляд файлу

Зв’язне мовлення

Письмовий твір-розповідь про процес праці за власним спостереженням

Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння складати роповідь про процес праці за власними спостереженнями; виховувати повагу до праці, до людей, які працюють, до професіоналізму, старанності, відповідальності; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне й образне мислення; сприяти збагаченню й уточненню словника учнів.

Хід уроку

І. Повідомлення мети і завдань уроку.

ІІ. Підготовка до роботи над твором.

* Прочитати уривки. З’ясувати,  який тип мовлення  покладено в основу кожного. Що є “відомим” і “новим” в реченнях розповіді? Свою відповідь проілюструвати прикладами з поданих уривків. Чи обов’язковою є назва особи, що виконує дії (тобто “дане”), у розповіді про процес праці? Визначити стиль кожного з  уривків.

І. Запорозькі чайки робилися так. Днище видовбувалося з товстої липи. До  днища прикріплювалися дубові ребра, а на ребра дерев’яними кілками набивалися з дощок “чардаки” з підлогами,  у які під час походів складалися харчі й зброя. Посередині чайки прироблявся станок для щогли на одно вітрило.

       Коли чайку було  зроблено, її конопатили клоччям та дьогтем і врешті прив’язували під її боки  товсті в’язанки очерету на той випадок, щоб чайка не пірнула  під воду навіть тоді, коли б її залило хвилею. З обох боків чайки прироблялися кочетки на 15-20 весел.

За А.Кащенком.

ІІ. Живцювання пеларгоній  провадиться навесні (з березня до червня), іноді – влітку (з червня до серпня). Живці після зрізування трохи підсушують (протягом 30-40 хвилин) і висаджують на глибину 2-3 см в пісок, насипаний поверх шару листяної землі, на відстані  7-8 см один від одного. Температуру повітря підтримують  у межах  15-18 градусів тепла. До укорінення живці злегка збризкують  водою. За таких умов вони укорінюються  за 2-3 тижні.  Після укорінення їх висаджують в горщики (7-10 см у діаметрі), через деякий час – у  відкритий грунт, на балкони або в більші горщики. Грунт готують  з листяної (1 частина), дернової (3 частини) землі, торфу та піску (по 1 частині). На дно горщика для  хорошого дренажу  кладуть щебінь або черепки. Рослини слід підживлювати органічними та мінеральними  добривами.

З довідника.

Словник. Пеларгонія – вид трав’янистих і кущових рослин  родини геранієвих.  Дренаж – спосіб виведення із землі зайвої вологи.

ІІІ.                                Його змололи і змісили  вкрай,

                                     І випікали вдосвіта у хаті –

                                     Зерно тужаве, з піснею на святі,

                                     Стрункий, важкий, достиглий урожай;

                                      На стіл поклали,

                                      Як пахучий май,

                                      Надією старому і дитяті,

                                      А вже в полях, у борозни картаті,

                                      Нове зерно кладе новий розмай.

А.Малишко.

* Робота з підручником.  Виконання  вправи  419.

* Колективне складання  орієнтовного  плану розповіді про процес праці.

Зразок.

План твору-розповіді про трудовий процес

  1. Чому  я взявся (постійно берусь) до цієї роботи.
  2. Наскільки  потрібною (цікавою)  є для мене ця праця.
  3. Як я готувався (щоразу готуюсь)  до роботи (добір матеріалів, інструментів, створення певних  умов, з ким радився, що читав).
  4. З чого я розпочав (завжди розпочинаю) працю.
  5. Які трудові операції в якій послідовності  виконував (виконую).
  6. Чим завершилася (завершується)  моя  робота.
  7. Чи задоволений я  (був, зазвичай буваю) тим, що вийшло.

*Колективне складання усного твору  (спочатку у діловому, потім – у художньому стилях) на одну з тем:

  • Як я допомагаю бабусі прибирати (готувати обід, прати, доглядати худобу)
  • Як ми з мамою (батьками, братом) робили ремонт у  моїй кімнаті.
  •    Як моя менша (старша) сестра доглядає кімнатні рослини (кошеня, акваріумних  рибок).
  • Як  наша родина готується  до  прийому  гостей.
  • Як  ми родиною змайстрували маскарадний костюм для меншого брата.

ІІІ.  Самостійна письмова   робота учнів на чернетках над твором у художньому стилі на одну з  поданих вище  тем.

ІV. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання. Завершити, відредагувати чорновий варіант твору, переписати роботу до зошитів.

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
3730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку