Урок "Урок розвитку мовлення. Особливості побудови твору - опису процесу праці"

Про матеріал

Метою даної розробки є ознайомлення учнів з особливостями побудови опису процесу праці; розвиток вмінь семикласників створювати твори-описи процесу праці за власними спостереженнями, використовуючи різні стилі мовлення; поглиблення знань учнів про свято Великодня; ознайомлення з писанкарством і мистецтвом витинанки, з Великодніми звичаями та обрядами виховання любові до праці, поваги до традицій та обрядів України .

Перегляд файлу

УРОК №7

Тема. Урок розвитку мовлення. Особливості побудови твору-опису процесу  праці

Мета: ознайомити учнів з особливостями побудови опису процесу праці; розвивати вміння семикласників створювати твори-описи процесу праці за власними спостереженнями, використовуючи різні стилі мовлення; використовувати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу; поглибити  знання учнів про свято Великодня;  ознайомити з писанкарством і мистецтвом витинанки, з Великодніми звичаями та обрядами виховувати любов до праці, повагу до традицій та обрядів України; виховувати інтерес до народних звичаїв і традицій, національну гідність, гордість за свій народ

Обладнання: тлумачний словник, дидактичний матеріал, план, мультимедійна презентація.

Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь і навичок

Форми, методи та прийоми роботи: метод слово вчителя, евристична бесіда, інверсійна репродуктивна бесіда, творча вправа, проблемне запитання.

ПЕРЕБІГ  УРОКУ:

Діяльність учителя

Діяльність учнів

І.   Організаційний момент. Рефлексія настрою

Сіли ми усі рівненько,

Усміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли,

Працювати почали!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети та завдань уроку

Слово вчителя

Сьогодні у нас урок розвитку мовлення, на якому ми поглибимо  свої знання щодо Великодня, українських звичаїв та обрядів. Ми у своєму житті дуже часто спостерігаємо за працею людей чи виконуємо певну роботу самі. А як описати процес праці? На уроці ви навчитеся робити це правильно, грамотно, змістовно та красиво. А також, можливо, здобудете навички, які стануть вам у нагоді під час підготовки до Великодня.                                      



 

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Репродуктивна бесіда

  1. Який твір називається описом?

 

 

 

  1.  На попередніх уроках розвитку мовлення ми вчилися переказувати тексти, що містять опис процесу праці. Згадайте, як працювали іконописці. Яку ж особливість має розвиток дії у творах-описах процесу праці?
  2. З яких 3-х основних композиційних частин складається опис процесу праці?

Очікувані відповіді учнів

  1. Твір-опис – це текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи писемній формі.
  2. Розвиток дії йдеться за рахунок того, що кожна наступна думка додає до сказаного («відомого») щось «нове».

 

 

 

  1. Учні мають картки, над якими працюють.

 

Слайди № 2-5

 

 

 

  1. На яке загальне питання відповідає текст-опис процесу праці?
  2. Протягом вивчення теми «Прийменник. Сполучник» ми повсякчас зверталися до фольклорних джерел, спостерігали за народними прикметами, обрядами тощо. А сьогодні ми звернемося до великодніх традицій  України. Свiтле свято Воскресiння супроводжується урочистими обрядами, до яких готуються протягом цiлого тижня: прибирають, бiлять оселi, печуть паски або “бабки”, фарбують крашанки, розписують писанки. Маєте  бажання ознайомитися з деякими з них?

 

  1. Як це виготовили? Як це виготовити самому?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайди №2-5

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Проблемне завдання

— Прочитайте тексти. Визначте тип та стиль мовлення, тему та головну думку висловлювань.

Текст 1

      А спробуйте-но опустити варене яєчко чи порожне видуте в розтоплений віск. Після охолодження прокресліть по ньому вістрям олівця або загостреної палички простенький візерунок. Так на Україні прикрашали великодні яєчка, і так вони ставали не тільки корисними, а й красивими. Для цього яйце і тепер опускають у фарбу, і ті місця, на яких шар воску був знятий, фарбуються, а ті, що були під воском, лишаються білими. Знову занурюють у розтоплений віск, і знову в суцільній восковій плівці продряпують нові лінії і плямки для нового кольору, іншої фарби. Колір за кольором - і вже готовий весняний сувенір-писанка. (З журналу.)

 

Текст 2   

     У Великодній четвер ми взялися за роботу. Михайлик обережно циганською голкою висвердлив у яйці дірочку, застромив у нього стеблинку метлички та й висмоктав білок і жовток. Далі ми, вже в хаті, розігріли грудочку воску і, щипаючи його, почали розкатувати тоненькі-тоненькі ниточки. Ними ми наповнили порожнє яйце і поставили його носиком донизу біля вогню. Коли віск розтопився, яєчко охолодили, пофарбували відваром вільхової кори і запишались: вощанка вийшла на славу! (За М.Стельмахом)

 

Евристична бесіда:

 

- Про який трудовий процес йдеться в уривках?

- Перекажіть ту частину тексту, у якій безпосередньо розповідається про трудовий процес.

-    Які слова вказують на послідовність виконання дій?

 

- Чи бачили ви писанку y вашій місцевості? Як їх розмальовують?

 

 

- Чи бачили ви писанку y вашій місцевості? Як їх розмальовують?

Слово вчителя

- Дійсно, все, що ми зараз почули, і є описом процесу праці. Отже, процес праці — система послідовно виконуваних трудових операцій, яка обов'язково має певний результат — вихідний продукт. Речення тексту будуються так: «відоме» — вказівка на діючу особу та на час виконання певних дій, «нове» — вказівка на дію.

Наприклад:

Коли писанка обсохне, по жовтому тлі вкриваємо воском ті цятки, які мають залишитися жовтими .

 

Робота з таблицею.на зіставлення ознак

 

Опис трудового процесу може бути складений у науковому, діловому та художньому стилях

 

 

 

 

 

Мета

Стилістичні особливості

Науковий опис процесу

Передати конкретні узагальнені відомості про те, як потрібно виготовляти той чи інший продукт. Розповідь має характер інструкції, позбавлена емоційності, слова вживаються в прямому значенні

Часто використовуються поєднання слів можна, треба, необхідно, слід з неозначеною формою дієслова.

 

Діловий опис процесу

Названі трудові операції стосуються не конкретного виконавця, а особи узагальненої, тому назва виконавця найчастіше відсутня, вживаються дієслова

3 ос. множ.

Мається на увазі, що так роблять усі й завжди.

Художній опис процесу

Викликати певне ставлення і до самої праці, і до її виконавця

розповідь образна, емоційна, вживаються художні засоби, оцінні слова, що передають ставлення до людини, до зробленої нею роботи

 

 

  • До якого стилю мовлення ви віднесли б тексти №1 і №2? Обґрунтуйте.

 

 

 

 

3. Робота з текстом

Прочитайте текст і порівняйте його з поезією І. Калинця «Писанка», яку ви вивчали у 6 класі. Доведіть, що обидва тексти є описом трудового процесу. Визначте стиль кожного з висловлювань, свою думку обґрунтуйте. З'ясуйте, з якою метою створене кожне з висловлювань.

Писанка

Виводить мама дивним писачком,

по білому яйці воскові взори.

Мандрує писанка по мисочках,

із цибулиним золотим узваром,

з настоями на травах і корі,

на веснянім і на осіннім зіллі –

і писанка оранжево горить

у філіграннім сплеті ліній.

То вже вона, як дивовижний світ (І.Калинець)

 

Писанки

    Для писанок відбираються чисті й гарної форми яйця — найчастіше курячі, гусячі, качині та, як у сиву давнину, яйця голубів чи горлиць.

Для виготовлення власне писанок яйця перед роботою трохи підігрівають, потім розтоплюють бджолиний віск і за допомогою писачків різної конструкції розписують їх. Писачки — це здебільшого металеві трубочки, прикріплені дротом до дерев'яного патичка, а також кістки риб, булавки, голки, навіть цвяшки.

     Як же народжується писанка? Спочатку писачком наносять на нефарбоване яйце ті елементи орнаменту, які мають бути білими. Потім яйце занурюють у найсвітлішу фарбу (ясно-жовту). Затим на просохлу поверхню пофарбованого яйця наносять воскові лінії, які повинні бути ясно-жовтого кольору, і знову занурюють яйце у фарбу (темно-жовту); далі пишуть елементи темно-жовтого кольору й опускають яйце до ще темнішої фарби — червоної, тоді відповідно до темно-вишневої, коричневої або чорної. Нарешті яйце підігрівають у печі чи гарячій воді, аби зійшов віск — і писанка готова. Аби одержати білі писанки, після нанесення кольорового орнаменту поверхню яйця знебарвлювали міцним капустяним квасом. Перед розписуванням, щоб знежирити, яйця обробляють оцтом або галуном.

(Е. Біняшевський)

 

4. Лексична робота.

— Укладемо словник слів, що означають предмети, необхідні нам для створення цього гарного символу Великодня. Прочитайте наведені слова.  Значення невідомих слів з'ясуйте за тлумачним словником.

 

 

  1. Проблемне запитання

- Що ж означає описати процес праці?

6. Творча хвилинка

Завдання: скласти усний опис процесу праці, який найчастіше доводиться виконувати.

 

Робота з текстом (Слайди №6-8)

 

 

 

Учні виразно читають тексти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайди №9-10

Учні дають відповіді на запитання, переказують уривки текстів.

 

 

Учні в робочому зошиті оформлюють словничок: опустити, прокреслити, пофарбувати, занурити, продряпати; висвердлив, застромив, висмоктав, розігріли, щипали, розкатували,наповнили, розтопили, охолодили, пофарбували, запишались

Учні відповідають

 

 

Учні записують приклад і зазначають, де «В» і «Н»

 

 

Учні розглядають таблицю «Порівняй» (Слайд № 12)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні відповідають, пояснюючи свій вибір. Встановлюють, що №1 - діловий стиль, №2-художній.

 

 

 

 

Учні працюють із дидактичним матеріалом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді учнів

 

Учні виписують іменники, з’ясовують значення незрозумілих слів: яйця, віск, писачки, трубочка, патичок, фарби, оцт, *галун, капустяний квас.

*галун – сіль сірчаної кислоти

 

Учні відповідають.

Учні створюють усно власні висловлювання, клас рецензує їх.

 

 

 

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда за питаннями.

— Що спільного та відмінного в розповідях про процес праці, складених у науковому та художньому стилях?

— Які засоби зв'язку речень у тексті використовуються при створенні розповіді про процес праці?

Відповіді учнів

 

 

 

 

Очікувана відповідь:

чітка послідовність виконання дій, використання спеціальних слів (спочатку, потім, пізніше, затим, насамкінець, по-перше, згодом тощо)

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Основне завдання (1) і додаткові випереджальні (2,3)

1. У науковому та художньому стилях скласти розповідь про процес виготовлення приготування улюбленої страви.

2. Підготувати випереджальні завдання про писанки в легендах і повір’ях. народній творчості.

3. Писанка у віршах, загадках, прислів’ях і приказках.

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
1817
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку