Метою даної розробки є ознайомлення учнів з особливостями побудови опису процесу праці; розвиток вмінь семикласників створювати твори-описи процесу праці за власними спостереженнями, використовуючи різні стилі мовлення; поглиблення знань учнів про свято Великодня; ознайомлення з писанкарством і мистецтвом витинанки, з Великодніми звичаями та обрядами виховання любові до праці, поваги до традицій та обрядів України .
УРОК №7
Тема. Урок розвитку мовлення. Особливості побудови твору-опису процесу праці
Мета: ознайомити учнів з особливостями побудови опису процесу праці; розвивати вміння семикласників створювати твори-описи процесу праці за власними спостереженнями, використовуючи різні стилі мовлення; використовувати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу; поглибити знання учнів про свято Великодня; ознайомити з писанкарством і мистецтвом витинанки, з Великодніми звичаями та обрядами виховувати любов до праці, повагу до традицій та обрядів України; виховувати інтерес до народних звичаїв і традицій, національну гідність, гордість за свій народ
Обладнання: тлумачний словник, дидактичний матеріал, план, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок
Форми, методи та прийоми роботи: метод слово вчителя, евристична бесіда, інверсійна репродуктивна бесіда, творча вправа, проблемне запитання.
ПЕРЕБІГ УРОКУ:
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
|||||||||||||||
І. Організаційний момент. Рефлексія настрою Сіли ми усі рівненько, Усміхнулися гарненько. Настрій на урок взяли, Працювати почали! |
||||||||||||||||
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети та завдань уроку |
||||||||||||||||
Слово вчителя Сьогодні у нас урок розвитку мовлення, на якому ми поглибимо свої знання щодо Великодня, українських звичаїв та обрядів. Ми у своєму житті дуже часто спостерігаємо за працею людей чи виконуємо певну роботу самі. А як описати процес праці? На уроці ви навчитеся робити це правильно, грамотно, змістовно та красиво. А також, можливо, здобудете навички, які стануть вам у нагоді під час підготовки до Великодня. |
|
|||||||||||||||
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ |
||||||||||||||||
Репродуктивна бесіда
|
Очікувані відповіді учнів
Слайди № 2-5 |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
Слайди №2-5 |
|||||||||||||||
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Проблемне завдання — Прочитайте тексти. Визначте тип та стиль мовлення, тему та головну думку висловлювань. Текст 1 А спробуйте-но опустити варене яєчко чи порожне видуте в розтоплений віск. Після охолодження прокресліть по ньому вістрям олівця або загостреної палички простенький візерунок. Так на Україні прикрашали великодні яєчка, і так вони ставали не тільки корисними, а й красивими. Для цього яйце і тепер опускають у фарбу, і ті місця, на яких шар воску був знятий, фарбуються, а ті, що були під воском, лишаються білими. Знову занурюють у розтоплений віск, і знову в суцільній восковій плівці продряпують нові лінії і плямки для нового кольору, іншої фарби. Колір за кольором - і вже готовий весняний сувенір-писанка. (З журналу.)
Текст 2 У Великодній четвер ми взялися за роботу. Михайлик обережно циганською голкою висвердлив у яйці дірочку, застромив у нього стеблинку метлички та й висмоктав білок і жовток. Далі ми, вже в хаті, розігріли грудочку воску і, щипаючи його, почали розкатувати тоненькі-тоненькі ниточки. Ними ми наповнили порожнє яйце і поставили його носиком донизу біля вогню. Коли віск розтопився, яєчко охолодили, пофарбували відваром вільхової кори і запишались: вощанка вийшла на славу! (За М.Стельмахом)
Евристична бесіда:
- Про який трудовий процес йдеться в уривках? - Перекажіть ту частину тексту, у якій безпосередньо розповідається про трудовий процес. - Які слова вказують на послідовність виконання дій?
- Чи бачили ви писанку y вашій місцевості? Як їх розмальовують?
- Чи бачили ви писанку y вашій місцевості? Як їх розмальовують? Слово вчителя - Дійсно, все, що ми зараз почули, і є описом процесу праці. Отже, процес праці — система послідовно виконуваних трудових операцій, яка обов'язково має певний результат — вихідний продукт. Речення тексту будуються так: «відоме» — вказівка на діючу особу та на час виконання певних дій, «нове» — вказівка на дію. Наприклад: Коли писанка обсохне, по жовтому тлі вкриваємо воском ті цятки, які мають залишитися жовтими .
Робота з таблицею.на зіставлення ознак
Опис трудового процесу може бути складений у науковому, діловому та художньому стилях
3. Робота з текстом — Прочитайте текст і порівняйте його з поезією І. Калинця «Писанка», яку ви вивчали у 6 класі. Доведіть, що обидва тексти є описом трудового процесу. Визначте стиль кожного з висловлювань, свою думку обґрунтуйте. З'ясуйте, з якою метою створене кожне з висловлювань. Писанка Виводить мама дивним писачком, по білому яйці воскові взори. Мандрує писанка по мисочках, із цибулиним золотим узваром, з настоями на травах і корі, на веснянім і на осіннім зіллі – і писанка оранжево горить у філіграннім сплеті ліній. То вже вона, як дивовижний світ (І.Калинець)
Писанки Для писанок відбираються чисті й гарної форми яйця — найчастіше курячі, гусячі, качині та, як у сиву давнину, яйця голубів чи горлиць. Для виготовлення власне писанок яйця перед роботою трохи підігрівають, потім розтоплюють бджолиний віск і за допомогою писачків різної конструкції розписують їх. Писачки — це здебільшого металеві трубочки, прикріплені дротом до дерев'яного патичка, а також кістки риб, булавки, голки, навіть цвяшки. Як же народжується писанка? Спочатку писачком наносять на нефарбоване яйце ті елементи орнаменту, які мають бути білими. Потім яйце занурюють у найсвітлішу фарбу (ясно-жовту). Затим на просохлу поверхню пофарбованого яйця наносять воскові лінії, які повинні бути ясно-жовтого кольору, і знову занурюють яйце у фарбу (темно-жовту); далі пишуть елементи темно-жовтого кольору й опускають яйце до ще темнішої фарби — червоної, тоді відповідно до темно-вишневої, коричневої або чорної. Нарешті яйце підігрівають у печі чи гарячій воді, аби зійшов віск — і писанка готова. Аби одержати білі писанки, після нанесення кольорового орнаменту поверхню яйця знебарвлювали міцним капустяним квасом. Перед розписуванням, щоб знежирити, яйця обробляють оцтом або галуном. (Е. Біняшевський)
4. Лексична робота. — Укладемо словник слів, що означають предмети, необхідні нам для створення цього гарного символу Великодня. Прочитайте наведені слова. Значення невідомих слів з'ясуйте за тлумачним словником.
- Що ж означає описати процес праці? 6. Творча хвилинка Завдання: скласти усний опис процесу праці, який найчастіше доводиться виконувати.
|
Робота з текстом (Слайди №6-8)
Учні виразно читають тексти
Слайди №9-10
Учні дають відповіді на запитання, переказують уривки текстів.
Учні в робочому зошиті оформлюють словничок: опустити, прокреслити, пофарбувати, занурити, продряпати; висвердлив, застромив, висмоктав, розігріли, щипали, розкатували,наповнили, розтопили, охолодили, пофарбували, запишались Учні відповідають
Учні записують приклад і зазначають, де «В» і «Н»
Учні розглядають таблицю «Порівняй» (Слайд № 12)
Учні відповідають, пояснюючи свій вибір. Встановлюють, що №1 - діловий стиль, №2-художній.
Учні працюють із дидактичним матеріалом.
Відповіді учнів
Учні виписують іменники, з’ясовують значення незрозумілих слів: яйця, віск, писачки, трубочка, патичок, фарби, оцт, *галун, капустяний квас. *галун – сіль сірчаної кислоти
Учні відповідають. Учні створюють усно власні висловлювання, клас рецензує їх.
|
|||||||||||||||
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ |
||||||||||||||||
Бесіда за питаннями. — Що спільного та відмінного в розповідях про процес праці, складених у науковому та художньому стилях? — Які засоби зв'язку речень у тексті використовуються при створенні розповіді про процес праці? |
Відповіді учнів
Очікувана відповідь: чітка послідовність виконання дій, використання спеціальних слів (спочатку, потім, пізніше, затим, насамкінець, по-перше, згодом тощо)
|
|||||||||||||||
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ |
||||||||||||||||
Основне завдання (1) і додаткові випереджальні (2,3) 1. У науковому та художньому стилях скласти розповідь про процес виготовлення приготування улюбленої страви. 2. Підготувати випереджальні завдання про писанки в легендах і повір’ях. народній творчості. 3. Писанка у віршах, загадках, прислів’ях і приказках. |
||||||||||||||||