Пізнавальна гра «Ерудит»
для учнів 9-11 класів
Вчитель хімії та біології
Кожевник А.В.
Мета: Закріпити, узагальнити та розширити знання учнів з хімії у ігровій
формі; розвивати пізнавальний інтерес до цієї галузі науки, показати зв’язок хімії з іншими науками та життям, розвивати творчу активність. Розвивати вміння приймати правильне рішення, логічно мислити, працювати в колективі.
Тип: пізнавальна
Обладнання: періодична таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва; таблиця
розчинності кислот, основ і солей у воді; картки; портрети видатних вчених.
Учасники: учні класу.
Хід гри
І. Вступне слово вчителя. Оголошення початку гри, представлення учасників та членів журі.
У грі беруть участь шість учасників. Якщо учасник гри не знає відповіді на запитання, йому може допомогти група підтримки, але тоді відповідь оцінюється за трибальною системою.
Після кожного конкурсу оголошуються результати. Той з учасників, хто набрав найменшу кількість балів, вибуває з гри. Залишаються сильніші. Отже, у першому конкурсі беруть участь шість школярів, у другому – п’ять, у третьому – чотири і т.д. Переможцю шостого конкурсу присвоюється звання «ерудит», вручається головний приз, решта учасників також отримують заохочувальні призи.
ІІ. Проведення конкурсу.
Для визначення черговості учасників їм ставляться запитання, на які вони повинні дати відповіді. Гру починає той, хто дасть найбільш правильну відповідь.
Запитання для учасників гри.
-
Явище алотропії – це …( явище існування одного і того елемента у вигляді двох і більше простих речовин).
-
Д.І.Менделєєв відкрив періодичний закон у році … (1869).
-
У елементів VІ групи на зовнішньому рівні неспарених електронів … (два).
-
Ядро складається з …(протонів і нейтронів).
-
Оксиди - це…
Перший конкурс «Тема»
Гравець обирає тему із запропонованого переліку та відповідає на запитання цієї теми. За кожну правильну відповідь гравцю нараховують по 5 балів. Якщо гравець помилився, то припиняє участь у цьому конкурсі.
Теми:
-
Астрономія.
-
Хімія.
-
Кулінарія.
-
Біологія.
-
Медицина.
-
Значення речовин для суспільства.
Тема 1. Астрономія
-
Природна суміш газів, що входить до складу земної атмосфери. (Повітря)
-
Найпоширеніший елемент у Всесвіті. (Гідроген)
-
На Сонці його масова частка становить 70%. (Водень)
-
Шар, який відіграє значну роль у збереженні життя на нашій планеті. (Озоновий)
-
Радіоактивний метал, що має назву однієї з планет. (Нептуній)
-
На Місяці відсутні сполуки Феруму, тому що …(Там відсутні кисень і вода).
Тема 2. Хімія
-
Цю кислоту називають хлібом хімічної промисловості. (Сульфатна)
-
Метал, який є метою кожного алхіміка.(Золото)
-
Газ – який використовують для зварювання та різання металів.(Кисень)
-
Цей хімічний процес називають «рудим ворогом». (Корозія)
-
Без цього елемента-металу неможлива фотографія. (Арґентум)
-
Цей метал є причиною трагедії на Чорнобильській атомній станції. (Уран).
Тема 3. Кулінарія
-
Цю олію не можна використовувати в їжу. (Купоросна)
-
Яку горілку не можна пити? (Царську)
-
Для приготування тіста використовують натрій гідроксокарбонат, назва якого в побуті …(Питна сода)
-
Ця сіль широко використовується для консервування м’яса, рослинної продукції. (Натрій хлорид)
-
Цю кислоту застосовують як смаковий засіб для консервування та маринування овочів. (Оцтова)
-
Перед уживанням овочі та фрукти необхідно мити і чистити, щоб знизити вміст цих небажаних солей. (Нітрати).
Тема 4. Біологія
-
Елемент, що входить до складу крові та надає їй червоного кольору. (Ферум)
-
Ця природна форма кальцій карбонату коштує дорожче за золото. (Перлина)
-
Ці оксиди є забруднювачами повітря, входять до складу кислотних дощів. (Сульфур та нітроген (ІУ) оксиди)
-
Біологічні каталізатори. (Ферменти)
-
Метал, який входить до складу хлорофілу та надає листям зеленого кольору. (Магній)
-
Отруйна речовина, що міститься в листі тютюну. (Нікотин).
Тема 5. Медицина
-
Ця кислота міститься в шлунковому соку. (Хлоридна)
-
Цю сіль використовують для приготування фізіологічного розчину в медицині. (Натрій хлорид)
-
Цю сіль використовують для боротьби з карієсом зубів. (Натрій флуорид)
-
Розчин амоніаку у воді в медицині називають … (Нашатирним спиртом)
-
Нестача цього хімічного елемента в організмі людини призводить до збільшення щитовидної залози. (Іод)
-
Хвороби, які викликає нестача Кальцію. (Рахіт, остеопороз).
Тема 6. Значення речовин для суспільства
-
Ім’ям цих металів було названо віки людства. (Мідь, золото)
-
Як називають запас держави, який є резервним фондом для платежів. (Золотий)
-
У народі кажуть: «Метал - і плуг у полі, і цвях у долі». (Залізо)
-
Метал який згубив Рим. (Олово)
-
Без неї не проживеш,
Їх властивостям немає меж.
Життя без неї – справжній біль.
Ви знаєте її. Це -… (Сіль – натрій хлорид)
-
Цю речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя». (Вода).
Після цього конкурсу вибуває гравець, що набрав найменшу кількість балів. Продовжує гру 5 учасників.
Другий конкурс «Вікторина»
Конкурс оцінюється в 5 балів. Всі учасники відповідають на запитання вікторини. (Можна індивідуально відповідати письмово).
-
Це явище застосовувалося для очищення повітря, яке подавалося в приміщення Англійського парламенту, оскільки будівля розташовувалася на березі Темзи, сильно забрудненої гнилими рештками, що отруювали повітря. (Адсорбція).
-
Цю речовину вперше застосували 15 квітня 1915 року на Західному фронті неподалік від бельгійського містечка Іпра проти англо – французьких військ як зброю масового знищення. 5 тисяч осіб загинуло. (Хлор).
-
У медичній практиці ця речовина у вигляді пігулок застосовується як універсальна «протиотрута» у випадку різноманітних отруєнь (бактеріальними токсинами, тваринними отрутами, алкалоїдами тощо. (Активоване вугілля).
-
Відсутність цієї солі в їжі наполеонівських солдатів під час їхнього відступу з Москви стало причиною різкого збільшення смертності від поранень. (Натрій хлорид)
-
Постріл із пляшки з-під шампанського. Під дією якої хімічної речовини відбувається вибух корка з пляшки. (Під дією вуглекислого газу, що утворюється в результаті взаємодії карбонатів з хлорною кислотою).
-
Хто автор рядків, у яких іде мова про хімічні речовини, та з якого твору вони були взяті?
Торговали мы булатом,
Черным серебром и златом.
(О.С.Пушкін «Казка про царя Салтана).
Підбиваються підсумки конкурсу. Хто отримав найменшу кількість балів за 2 конкурси вибуває з гри.
Третій конкурс «Точка зору»
Учасникам конкурсу необхідно за одну хвилину висловити власну думку з питання: «Хімія та життя: за і проти». Відповідь має бути стислою та конкретною, не менше п’яти аргументів. Відповіді записуються на папері. Однакові відповіді не зараховуються. Час для підготовки конкурсу – 1 хвилина. Один гравець – за, інший – проти, і навпаки. Одна відповідь – 1 бал.
Наприклад:
За
|
Проти
|
-
Паливно - енергетичний комплекс
-
Будівництво
-
Металургія
-
Транспорт
-
Побут
-
Нові матеріали
-
Сільське господарство
-
Парфуми
-
Волокна
-
Фармацевтичні матеріали
-
Вибухові речовини
-
Ядерна енергетика
|
-
Забруднення повітря викидами з тепло електростанцій, транспорту
-
Кислотні дощі
-
Забруднення радіоактивними речовинами
-
Вплив радіації на спадковість, мутаційні процеси
-
Нафтові плями в океанах та морях
-
Відходи в річки скидають цукрові, плодоконсервні заводи, ферми
-
Нітрати у плодах і овочах
-
Парниковий ефект
-
Озонові дірки
-
Отрутохімікати
-
Проблема утилізації синтетичних матеріалів
-
Вирубування лісів
|
Підводяться підсумки конкурсу. Один гравець вибуває.
Четвертий конкурс «Відгадай та поясни»
-
Якось на початку ХХ століття викладач фізики однієї з Бакинських гімназій Лоран у своєму кабінеті відкрив пляшку пива, проте передумав його пити. Розмірковуючи над дослідами, Лоран (він працював з нафтою) запалив сірника, запалив і сірник випадково кинув у відро з нафтою. Спалахнуло полум’я. Лоран схопив зі столу відкриту пляшку пива і, струшуючи її, почав лити пиво на палаючу нафту. Полум’я згасло. Чому вогонь згас? (Пивна піна, що містить СО2, виконала роль ковдри, не дозволивши потрапити у відро повітрю).
-
Яке море не має мешканців. Чому воно носить таку назву. (Мертве море. У 1 літрі води розчинено 250г солей Натрію і Калію. У такому соляному розчині життя неможливе).
-
Історик античного світу Геродот писав, що в У столітті до нового літочислення перський цар Кір у походах користувався водою, яка зберігалася у «священних» посудинах. Під час походів воїни Олександра Македонського страждали шлунковими захворюваннями частіше, ніж військові начальники. У чому причина? (Воїни пили воду з олов’яних келихів, а начальники – зі срібних. Розчин срібла – ефективний засіб знезараження. Консервування води).
Підводяться підсумки. Залишилося два учасники.
П’ятий конкурс «Дуель»
У фінальній грі беруть участь двоє гравців. Учитель читає запитання, той із гравців, який першим підняв руку, відповідає. Якщо відповідь неправильна, то відповідає інший гравець. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
-
В атмосфері Землі його масова частка становить 21%. (Кисень)
-
Ці речовини називаються хімічними хамелеонами. (Індикатори)
-
Рідкий метал навіть на морозі. (Ртуть)
-
Ця кислота міститься в кефірі. (Молочна)
-
Завдяки солям цієї кислоти рослини синтезують білок. (Нітрати)
-
Цього металу багато міститься в абрикосах, персиках та цвітній капусті. (Магній)
-
Ці елементи – метали мають назви частин світу (Європій, Америцій)
-
Ця речовина в далекий геологічний час, коли на планеті Земля температура була вища за 100 градусів, перебувала у стані пари. (Вода)
-
Завдяки цьому металу острів Кіпр отримав свою назву. (Мідь)
-
Відкрив закон збереження речовини. (Ломоносов, Лавуазьє)
-
Знаходиться в центрі атома. (Ядро)
-
Наука, що вивчає речовини та їх перетворення. (Хімія)
-
Винахідник противогазу. (Зелінський)
-
Хто не плаче, а сльози течуть. (Дощ)
-
Лакмус у кислому середовищі. (Червоний)
-
З допомогою якої речовини можемо чистити яйця, не розбиваючи шкаралупи. (Кислота)
-
Яку речовину використовують у разі отруєння зіпсованою їжею для промивання шлунку (Марганцівка)
-
Негативно заряджені іони. (Аніони)
-
Якісна реакція на крохмаль. (Іод)
-
Ця вода стає каламутною від дихання. (Вапняна вода).
ІІІ. Підбиття підсумків та вручення призів.
Загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 30
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Інтелектуальна гра з хімії
«Ерудит»
(для учнів 9 - 11 класів)
Підготувала
вчитель хімії та біології
Кожевник А.В.