Інтелектуальна гра з української мови та літератури для 5 класів" Найрозумніший"

Про матеріал

Інтелектуальна гра з української мови та літератури для 5 класів" Найрозумніший",присвячена Дню української писемності.

Мета заходу: поглибити знання учнів із української мови, літератури, історії; розвивати навички самостійної роботи, логічне мислення, швидкість психологічних реакцій; виховувати інтерес до вивчення рідної мови та повноцінного оволодіння нею.

Перегляд файлу

Інтелектуальна гра «Найрозумніший»

для учнів 5 класів

(2018 р. )

 

Мета заходу: поглибити знання учнів із української мови, літератури, історії; розвивати навички самостійної роботи, логічне мислення, швидкість психологічних реакцій; виховувати інтерес до вивчення рідної мови та повноцінного оволодіння нею.

Обладнання: записи на дошці, сценарій свята, різнокольорові зірочки,презентація.

 

Хід гри

І.  Оголошення теми і мети

Ведучий: Доброго дня, шановні гості,дорогі друзі. Раді вітати вас на нашій інтелектуальній грі «Найрозумніший», присвяченій Дню української писемності та мови,який ми святкуємо 9 листопада. Сьогодні ви зможете показати не тільки знання з української мови та літератури, але й уміння міркувати, зіставляти, знаходити вихід із складних ситуацій. Нехай під час змагання пануватимуть кмітливість, наполегливість, впевненість, довіра та повага один до одного. Усі ці складові допоможуть вам здобути перемогу.

 

ІІ. Представлення членів журі.  Нагадування правил І туру.

ІІ. Ознайомлення учасників заходу з правилами гри.

 

Ведучий: Виявити найкмітливіших,найрозумніших і найстаранніших учнів нам допоможе вельмишановне журі:

1._________________________________________

 2.________________________________________

3._________________________________________

4._________________________________________

 

Ведучий: На ігровому подіумі – найкращі гравці,які будуть боротися за перемогу.

 

А тепер давайте з вами познайомимося. Кожен з вас повинен був підготувати розповідь про себе на тему «Познайомимось - це я!»

 

(учасники представляють себе)

 

 

УЧАСНИКИ:

1._______________________________

2._______________________________

3________________________________

 

 

 

Вчитель: Молодці! Нам було дуже цікаве таке знайомство. А тепер переходимо до основної частини конкурсу.

УВАГА! Пояснюю правила гри.

Гра проходить у 3 тури:

І-й тур – бліцтурнір (вибірковий);

ІІ – й тур – півфінал «Категорія знань»;

ІІІ – й тур – « Хвилика»

 

Ведучий:Перший раунд вирішальний. Адже лише 6 учасників можуть надалі грати в півфіналі.

І-й раунд

Шановні учасники, зараз вам буде задано 10 загальних тестових питань з української мови і літератури. На запропоновані питання ви маєте дати якнайбільшу кількість правильних відповідей. Варіанти відповідей на питання, серед яких є правильна, подаватимуться кожному з вас. На отриманому аркуші напишіть своє прізвище та ім’я, клас. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Хто отримає найбільшу кількість балів, той продовжить гру у півфіналі.  Якщо ж кількість балів у деяких учнів буде співпадати, то їм будуть задані додаткові питання.

Нагадую, що після І туру залишиться лише 6 гравців.

Ітак, прошу повної тиші в залі.

УВАГА! Починаємо І тур.

 

 

(тести)

І тур (10 запитань з трьома варіантами відповідей)

«Загальні питання з української мови та літератури»

 

 

 

 

 

1.Кого називають Кобзарем українського народу?

  А) І. Франка

  Б) Т. Шевченка

  В) В. Симоненка

2. Хто допоміг чоловікові загнати скот у яйце (казка «Яйце-райце»)?

    А) Змія

  Б)  Голуб

  В)  Орел

3. Розділ науки, що вивчає правильне написання слів?

   А) Морфологія

   Б)  Орфографія

   В)  Синтаксис

4.Скільки самостійних частин мови в українській мові?

   А) 5

   Б) 6

   В) 7

5.До якої службової частини мови належать слова на, під ,в, у?

   А) прийменники

   Б)  сполучник

   В)  частка

6.Казки,створені письменником, називаються?

   А) народні

   Б)  побутові

   В)  літературні

7. Хвилястою лінією підкреслюється другорядний член речення:

   А) додаток

   Б) означення

   В) обставина

8.У якому стилі мовлення пишеться газетна стаття?

   А) художньому

   Б) розмовному

   В) публіцистичному

9.Скільки букв в українському алфавіті?

   А) 32

   Б) 33

   В) 34

10.Скільки голосних звуків в українському алфавіті?

   А) 8

   Б) 10

   В) 6

 

Додаткові питання

1.Державна мова України? (Українська)

2.Чим починається репліка діалогу на письмі? ( - тире)

3.Короткий образний народний вислів, у якому на висновок лише натякається — це (приказка)

4. Щоб перевірити правильне написання слів необхідно звернутися до … (орфографічного словника)

5. Як називається розділ науки про мову що вивчає звуки й букви (фонетика)

_______________________________________________________

1.Слова з протилежним значенням? (антоніми)

2. Різновид народної творчості, у якому описано певне явище чи істоту, але не названо її це….( загадка)

3.Питання знахідного відмінка? ( кого? що?)

4. Склад, що закінчується приголосною називається…(закритим)

5. З яких двох слів складається словосполучення? ( головне і залежне)

________________________________________________________

1.Скільки Н у слові незрівнянний? (4)

2.Частина тексту з нового рядка? (абзац)

3.Слова близькі за значенням? (синоніми)

4. Хто є автором фольклору? (Народ)

5.Які слова називаються багатозначними (які мають декілька лексичних значень)

 

Вчитель: Поки журі визначатиме шістьох учасників ІІ туру, давайте переглянемо цікаву інформацію про Нестора літописця.

( Відео « Нестор Літописець + гра з залом ( загадки, вірші))

 

Вчитель: Надаємо слово журі.

  Давайте підтримаємо дружними оплесками наших учасників, які залишають гру.

Перед нами 6 гравців, які набрали найбільшу кількість балів. Вітаємо вас з першою перемогою!

Наступний конкурс називається «Категорія знань». Теми, як ви здогадалися, повязані з основними розділами української мови і літератури. Кожен із гравців за дві хвилини має дати якнайбільше правильних відповідей. Пропоную 6 тем, кожна з яких має 10 запитань, які коштують по 1 балу. Увага! Якщо гравець дасть правильну відповідь на всі 10 запитань, то одержує 5 балів бонусу. Для встановлення порядку вибору категорії проведемо жеребкування.

(Заготовити цифри великі та маленькі,

+ категорії) « Категорія знань»

 

ІІ ТУР (6 КАТЕГОРІЙ ПО 10 ЗАПИТАНЬ)

1.Просте речення. (Відповісти на питання)

 

1) Як називається речення, у якому лише один головний член? (Односкладне)

2)Двоскладне речення – це речення…. ( В якому є підмет і присудок)

3)Члени речення, які відповідають на одне й те ж запитання, залежать від одного і того ж слова, називаються…. (однорідними членами речення)

4)Як називається речення, в якому немає другорядних членів?... (Непоширене)

5)Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні. питальні, спонукальні)

6)Як називається другорядний член речення, який відповідає на питання який? Яка? Яке? Які? ( Означення)

7) Як називається другорядний член речення, який відповідає на питання всіх відмінків, окрім називного? ( Додаток)

8. На яке питання відповідає присудок? ( Що робить? Що зробить?)

9. Як називається слово або словосполучення слів, що називає того, до кого звертається?  (Звертання)

10. Слова в реченні повязані за змістом та … ( Граматично)

 

2. Частини мови. (Відповісти на питання)

1) Як називається частина мови, що називає предмет або особу і відповідає на питання Хто? Що? (Іменник)

2) Скільки відмінків має іменник? (7)

3) Який відмінок є тільки в українській мові? (Кличний)

4) Як називається частина мови, що означає ознаку предмета і відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які? ( Прикметник)

5) Як називається частина мови, що означає дію предмета і відповідає на питання  Що робити? Що зробити? ( Дієслово)

6)Як називається частина мови, що вказує на особу або предмет, не називаючи їх і відповідає на питання Хто? Що? (Займенник)

7) Яким членом речення виступає іменник у Н.в.? ( Підметом)

8) Слова книга, доля, пісня, душа, хліб – це власні чи загальні назви? ( Загальні)

9)Назвіть всі особові займенники ( Я, Ти, Він, Вона, Ми, Ви, Вони)

10)Частина мови, що означає кількість предметів та порядок їх при лічбі (Числівник)

 

3.Фразеологізми

1) Байдики бити – ледарювати

2) Клювати носом – засинати

3)  Пекти раків – червоніти

4) Коли рак на горі свисне – ніколи

5) Тримати язика за зубами – мовчати

6) Дерти горло – кричати

7) Як кіт наплакав – мало

8) Ніде голки встромити – мало

9) Як грім серед ясного неба – раптово, несподівано

10) Водити за ніс – обманювати

 

4.Міфи і легенди України

1) Назвіть словянську богиню краси та її захисницю за однойменною легендою (Берегиня)

2) У якій народній легенді брат пішов рятувати сестру, яку вкрало сонце собі за жінку? («Чому буває сумне сонце?»)

3) Який звір з народної легенди шукав собі найсильнішого господаря? (Пес)

4) Первісні уявлення давніх людей про всесвіт, явища природи, тварин, рослин, про богів та героїв називаються … (Міфи)

5) Придумана оповідь про якусь подію, особу, явище, походження назв тощо, що сприймається як достовірна називається… (Легенда)

6)  як звали сина великого Сварога? (Дажбог)

7) Головний Бог добра у словянській міфології ( Білобог)

8) Словянський Бог зла, ворог Вирію, людей і світла, заступник усіх злих сил, володар підземного царства. Згідно з повірям перетворювався на чорного лебедя, постійно воював з Білобогом ( Чорнобог)

9) Як звали доньку Чорнобога, Богиню зла, темної ночі, страшних сповідань, привидів, хвороб (Мара)

10) Кому з богів належать слова « Спочатку кутини будуйте. Виходьте з печер та бурдеїв. Годі скніти в темряві та холоді. Час жити в світлій хаті….» ( Сварогу)

 

5. Редактор (Відредагувати словосполучення)

1) Бувший друг ( Колишній друг)

2) На бумазі ( На папері)

3)Подорожувати вмісті (Подорожувати разом)

4) Висказувати власну точку зору ( Висловлювати власну точку зору)

5) І так дальше ( І так далі)

6) Перва учителька ( Перша учителька)

7) Помнити про свято ( Памятати про свято)

8) Послідній раз ( Останній раз)

9) Пятно на сорочці ( Пляма на сорочці)

10) Слідуюча сторінка ( Наступна сторінка)

 

6. Прислівя та приказки ( Закінчити прислівя)

1) Вік живи - …( вік учись)

2) Вченому світ, а невченому -  … (тьма)

3) Книга вчить, як на світі … (жить)

4) Одна голова добре, а дві - …(ще краще)

5)  Або пан, або… (пропав)

6) Баба з воза – кобилі … ( легше)

7) Горбатого могила … (виправить)

8) Вовка боятися – в ліс …( не ходить)

9) Дарованому коневі в зуби …( не заглядають)

10)В тихому болоті чорти… (водяться)

 

Вчитель: Зараз,поки журі підраховує бали і обирає трьох учнів,які набрали найбільшу кількість балів ми з вами вітаємо оплесками вихованців дитячого театру «Амплуа» Біловодського районного центру дитячої та юнацької творчості.

(виступ вихованців БРЦДЮТ)

 

Якщо бали однакові хоча б у двох гравців, тоді вчитель задає додаткові питання. Хто перший відповість й заробить додатковий бал, то й переміг.

Додаткові питання

1. Синонім слова «радісний» (веселий)

2. У якому році народився Т.Г.Шевченко? (1814)

3. Усне народне оповідання,про вигадані події,що сприймаються як реальні … ( казка)

4. Слова, що мають спільний корінь, але відрізняються за лексичним значенням і можуть бути утворені від різних слів..(спільнокореневі)

5. Частина слова, що стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів ( префікс)

 

І ми переходимо до вирішального ІІІ туру.

Нагадую умови : за 1 хвилину дати найбільше правильних відповідей на запитання ведучого з української мови та літератури.

ІІІ тур українська мова

1.Скільки букв налічує українська мова (33)

2. Який розділ про мову вивчає звуки мови? (Фонетика)

3. Що вивчає синтаксис? ( Словосполучення та речення)

4. Назвіть службові частини мови (Прийменник, сполучник, частка)

5. Назвіть другорядні члени речення (Додаток, означення, обставина)

6. Назвіть головні члени речення ( Підмет, присудок)

7. Скільки голосних звуків в українській мові (6)

8. Скільки звуків позначає буква Ї (2)

9. Перед якими буквами пишеться апостроф ( я, ю, є, ї)

10. Як визначити кількість складів у слові ( За кількістю голосних)

_____________________________________________________________

1.З якої букви пишуться назви квітів (З малої)

2. Як називається спільна частина споріднених слів (Корінь)

3. Яке є мовлення (Усне і писемне)

4. Антонім до слова « Початок» (Кінець)

5. Якою частиною мови являється слово «Приміряти» (Дієслово)

6. У якому роді вжито іменник «Сонце» (Середній)

7. На які питання відповідає родовий відмінок? (Кого? Чого?)

8. Скільки звуків у слові «кінь»? (3 звуки)

9.Які речення бувають за метою висловлювання?(Розповідні, питальні, спонукальні)

10. на які питання відповідає іменник? (Хто? Що?)

_____________________________________________________________

 

1. На які групи поділяються члени речення? (Головні та другорядні)

2. Назвати значущі частини слова (префікс, корінь, суфікс, закінчення)

3. Які ви знаєте знаєте стилі мовлення? (розмовний, художній, науковий, публіцистичний, офіційно-діловий)

4. Слово «третій» якою частиною мови є? (числівник)

5. Які роди мають іменники? ( чоловічий, жіночий, середній)

6. На які питання відповідає прикметник? (Який? Чий?)

7. Поставте числівник десять у орудному відмінку (Десятьма або десятьома)

8. Скільки дієвідмін має дієслово? (2 дієвідміни)

9. Слово «Взимку» якою є частиною мови? (Прислівник)

10.Назвіть всі типи мовлення (Розповідь, опис, роздум)

 

 

Українська література

1. Як називали в Україні мандрівних співців, що в супроводі музичних інструментів виконували народнопісенні твори? (Кобзарі)

2. Імя фарбованого Лиса з казки І. Франка (Микита)

3. Перший рядок гімну України (« Ще не вмерла України…»)

4. Народний інструмент який називали «душею українських народних співців» (Бандура)

5. Ким був батько І. Франка? (Ковалем)

_________________________________________________________________

1.Назвати приклади творів художньої літератури (Вірші, казки, оповідання, повісті, романи, пєси)

2. Хто такий Дажбог? (Бог Сонця)

3. Що символізує квітка неопалимої купини? (Незнищенність народу, Вітчизни)

4. Що означає слово «Гетьманщина»? (Назва частини території України)

5. На які групи поділяються народні казки? (Фантастичні, про тварин, соціально-побутові)

__________________________________________________________________

1.Як звати героїню казки «Мудра дівчина»? (Маруся)

2. Казка «Летючий корабель» є за жанром…. (фантастичною та героїчною)

3. Назви найрозповсюджений казковий зачин…. (Жили-були)

4. Хто є автором казки «Фарбований Лис»? ( Іван Франко)

5.ці сильні та хоробрі чоловіки є героями українських переказів та легенд (Козаки)

 

Вчитель: Надаємо слово журі.

Вітаємо переможця конкурсу «Найрозумніший»!

 

docx
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
2709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку