Інтелектуальна гра «Знавці української мови»

Про матеріал

Мета. Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Перегляд файлу

Інтелектуальна гра

«Знавці української мови»

Мета. Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати   розуміння  того,  що  українська  мова  -  наш  скарб,  без  якого  не  може  існувати ні народ, ні Україна,  як держава. Розширювати знання про   красу і багатство української мови.  Пробудити   почуття  національної  гідності.   Розвивати  логічне  і  творче  мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його   традицій,  почуття    поваги  до  всього  свого, українського,   бажання  розмовляти  рідною  мовою.

Обладнання: святково прикрашена дошка, картки із завданнями, назви команд, емблеми, грамоти.
Для учасників гри підготовлено столи, напис на дошці «Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть».  

 Хід гри

Вчитель.  Сьогоднішня гра проходить у рамках тижня української мови. Проходитиме сьогоднішнє наше свято під закликом «Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть». Бо чого ж варті ми в світі без рідної мови?! Вона є скарбницею народних, духовних надбань, оберегом наших традицій і звичаїв, запорукою інтелектуального розвитку в загальнолюдському житті.
Над всі багатства і припливи мод
Шануймо мову серцем і вустами.
Народ без мови — це вже не народ,
Без мови всі б ми сиротами стали.
Шануймо мову над усі скарби,
Якщо ми хочем зватися народом.

Любi діти! Ви — учні 3-го класу, вже багато знаєте. Тож пропоную вам показати свої знання з української мови, довести свою першість і здобути право називатися знавцями української мови.

Хто  любить, знає  рідну  мову,  тому  вона  всміхнеться.

Солодке  слово перемога  нелегко  всім дається.

Хто  мову  шанує свою, хай той переможе  в бою.

 

  1. Представлення  команд  і  їх  капітанів.

Команда  «Мовознавці»

Ми зібрались в залі дружно

Щоби позмагатись

І про мову нашу рідну

Цікаве дізнатись.

Ми – веселі  «Мовознавці»

Щиро вас вітаємо,

Від усього свого серця

Щастя вам бажаєм!

Працюватимем сьогодні

До сьомого поту

І дістанем нагороду

За свою роботу.

Якщо ж доведеться нам

Все ж таки програти,

Будемо ще краще

Мову рідну ми вивчати.

Команда  «Розумники»

Ми прийшли змагатись,

А журі розсудить.

Хто з нас слабший,

Хто сильніший,

І хто краще вчився,

Хто із мовою своєю

Міцніше здружився.

Ми команді «Мовознавців»

Маєм побажати

Якнайкраще на питання

Всі відповідати.

У навчанні  хай успішно

Долають пороги.

А собі – «Розумникам» бажаємо

Тільки перемогои!

 

2.Інтелектуальна розминка
 Кожна з команд повинна відповідати по черзі на запитаня, за правильну відповідь ви будете отримувати зірочку. Всі учні продовжують набирати бали-зірочки  до кінця  змагання.    Потім учні  підраховують їх загальну кількість. Таким чином обираємо кращих знавців рідної мови.  

А хто розпочне першим, ми дізнаємося після того як розгадаємо ребус.

Ребус

 

 

 

 

 

 

(ДИРЕКТОР)

 

1.Чи може словосполучення складатися з одного слова? (Не може)
2. Що таке граматична основа речення? (Підмет і присудок)
3. Чи правильно, що підмет відповідає на питання що робити? Що зробити? (Не правильно)
4. Які розділові знаки ставляться в кінці речення? (Крапка, знак оклику, знак питання)
5.Який розділовий знак ставиться в кінці питального речення? (Знак питання)
6.Чи може речення складатися з одного слова? (Може)

 

3. Завдання «Компліменти українській мові»

Подумайте 1 хвилину у групі і скажіть нашій мові компліменти. Яка наша мова?

 

4.Завдання для глядачів

Спробуємо потренуватися добирати риму.

По долині жук повзе,

На спині жука …  везе.

 

Облизала кішка кришку

І пішла ловити …  мишку.

Я поклала спати кішку

У м’яке котяче … ліжко.

 

Ворона вчила солов’я:

-Співай, сусідо  мій, як …я.

 

Їжак ожину в лісі їв

І слухав пісню … солов’їв.

 

Пожовтів і пересох

На городі цар …горох.

 

До землі зігнулась гілочка,

Як по ній пробігла … білочка.

 

Собі мама купила праску,

А мені новорічну … маску.

 

Усміхнулася Лукерка,

Як поглянула в … люстерко.

 

Ярослав у човен сів,

Ловить в річці … карасів.

 

-Обережним будь, Іванку,

Не розбий з варенням … банку.

 

Має Галя добру звичку

Класти книжку на … поличку.

 

5.КОНКУРС      « ХВИЛИНКА » 

  ( запитання  і  відповіді  даються  протягом  1 хвилини.  За  правильну  відповідь – 1 бал).

А щоб визначити команду, яка почне першою, я пропоную вам розгадати ребус. Команда, яка впорається з ним швидше,  і почне конкурс «Хвилинка».

 

 

 

Ребус

 

 

 

 

 

(БАТЬКІВЩИНА)

І команда

  • Державна  мова  України  (українська).
  • Найбільша  одиниця  мови   (текст).
  • Частина  мови, яка  називає  ознаку (прикметник).
  • Знак у  кінці  питального  речення  (?).
  • Чим  починається  репліка  діалогу  на  письмі (-).
  • Слова з  протилежним  значенням (антоніми).
  • Перша буква у власній  назві (велика).
  • Розписне  яйце (писанка).
  • Скільки   -н-  у  слові  незрівнянний  (чотири).
  • Головні  члени  речення  (підмет,  присудок).
  • Символ  українців, що  оберігає (оберіг).
  • Зміна  букв  у  корені  (чергування).
  • Список  літер  встановленого  порядку ( алфавіт).
  • Слово з   багатьма  значеннями  ( багатозначне).
  • Частина  тексту  з  нового  рядка  (абзац).
  • Остання  буква  у  слові  шістдесят  (т).
  • Яке слово об’єднує 33 букви   (алфавіт)
  • Скільки голосних звуків в українській мові (шість)

 

ІІ  команда

  • Без  чого  зникає  народ?  (без  мови).
  • Найменша  одиниця  мови (звук).
  • Слова  спільного  кореня (спільнокореневі).
  • Знак  у  кінці  розповідного  речення (крапка).
  • Розділовий  знак  при  звертанні (кома  або  знак  оклику).
  • Словник  про  значення  слів  (тлумачний).
  • Остання  частина  слова  (закінчення).
  • Розмова  двох  осіб  (діалог).
  • Що  стоїть  перед  коренем  (префікс).
  • Слова,  близькі  за  значенням  (синоніми).
  • Остання  літера  алфавіту  (я).
  • Буква,  яка  не  є   звуком  (ь).
  • Скільки Н у слові НЕЗРІВНЯННИЙ  (чотири)
  • Скільки букв в українському алфавіті (33)
  • Друга буква алфавіту    (Б)
  • Частина мови, яка називає дію   (дієслово)
  • Сказати одним словом «як води в рот набрав» (мовчить)
  • Яка частина мови відповідає на питання хто?що? (іменник)

 

6.КОНКУРС    «ВІДПОВІДІ  У  СЛОВАХ»

Відповіді на ці запитання можна знайти у  словах.

 1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

2.Що їв касир під час обідньої перерви?

3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

6.Що побачив мотоцикліст попереду?

7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

8. Яку страву любить тракторист?

9.Хто налякав королеву у лісі?

10.Що зламав цап об поріг?

 

7.КОНКУРС     «ЗАГАДКИ – ЖАРТИ»

Під  яким  кущем  ховається  заєць,  коли  йде  дощ? (Під  мокрим)

Що  буде  козі,  коли  їй  мине  сім  років?  (Восьмий  піде)

Що  робиться з  хлібом,  коли  його   ріжеш?  (він  меншає)

Яким  стане  білий  камінь,  якщо  кинути  його  у  Чорне  море? (Мокрим)

Коли  беззубий  дід  відчує  біль  від  зубів? (Коли  його  вкусить  собака)

Де  є  річка  без  води?  (На  карті)

Хто  бачить  свої  очі?  (Той,  хто  дивиться  у  дзеркало).

Як  записати  слово  робота  п’ятьма  літерами (праця),   а  чотирма (труд) ?

Чого  багато  має  золото,  менше  озеро,  ще  менше  море,  а  зовсім  не  має  ріка? ( букву  О).

Які  ключі  до  неба  добираються? (журавлині).

Якою  голкою  не  пошиєш  сорочки? (голкою  їжака).

У якому місяці люди сплять найменше?  (У лютому)

 

8.КОНКУРС  «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»

- Використовуючи  літери із запропонованих слів, скласти їх у нові слова:

  МИЛОЗВУЧНІСТЬ – мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли ...

 

9.Питання для глядачів

Відгадайте загадки.

  1. Що за пані у білім жупані? Дружить з рогачами,  горщиками, казанами. В роті в неї смакота. Що ж за пані то така! (Піч ).
  2. Без рук,без ніг, кланяється в кожній бік (Колиска)
  3. Кольорова дуга через річку пролягла. (Веселка)
  4. Мене крають - не сумую, а весь рік усіх годую (Земля)
  5. Нахилилась над водою, наче та дівчина.

В вітоньках лягла журба. Відгадали?  Я….(Верба)

  1. У вінку зеленолистім, у червоному намисті (Калина)
  2. На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався і я на землю впав (Каштан)
  3. На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки(Кукурудза)
  4. Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць).
  5. Тричі родиться, а тільки раз умирає. (Метелик)
  6. Взимку чорне, а навесні зелене, а восени жовте. (листя)
  7. Ні в огні не горить, ні у воді не тоне (лід)
  8. Впала стрічка через річку, поєднавши береги (Міст).

10.Конкурс капітанів.

 Завдання І: необхідно продовжити прислів’я. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

Пропоную капітанам команд розгадати ребус, щоб з’ясувати, хто розпочне першим.

Ребус

 

 

 

 

 

(диктант)

Прислів’я для капітана І команди

Праця чоловіка годує, ……………(а лінь марнує)

Бджола мала, ……. (а й та працює)

Хто мови своєї цурається, ... (хай сам себе стидається).

Птицю пізнати по пір’ю, а... (людину по мові).

Слово — не горобець, ... (вилетить — не спіймаєш).

 

Прислів’я для капітана ІІ команди

Книга вчить,…………..(як на світі жить)

На чорній землі…………..(білий хліб родить)

Хочеш їсти калачі…………. (не сиди на печі)

Слово до слова — ... (зложиться мова).

Книгу читають не очима, а... (розумом).

 

11.Конкурс «Допиши віршика»

                Щоб розумним  й мудрим стати,

                треба рідну мову…( знати).

                А щоб вміти говорити,

                треба рідну мову …( вчити).

                Знає кожен з нас чудово –

                не прожити нам  без…( мови).

                Рідна ж мова пелюсткова,

                 мудра, світла, …( світанкова).

                 І дзвенить щодня і в свята,

                 бо вона така…( багата).

                 В ній слова такі чудові.

                  хліб і сіль на…( рушникові).

                  В ній в віках батьки і діти,

                  як без мови нам …(прожити)?

                  Понад світом хай лунає,

                  хай ніхто…(не забуває)!

 

12.Конкурс «Показуха»

 Наступний конкурс «Показуха». Від команди виходить один учень і намагається показати значення слів не вимовляючи жодного звуку. Вся команда відгадує слова.

(Слова: книга, крейда; дошка, портфель)

 

Заключне слово вчителя.

Усе минає, а слово залишається. Слово залишається і несе крізь час голос людської душі. Тож хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!


Підведення підсумків

У  кого  ж  сьогодні  найбільше  зірочок? ( Команди рахують зароблені бали.)

- Хто  найяскравіший  знавець  української  мови?


Нагородження переможців.

Вже скінчилось наше свято,

 І прощатися пора.

 Всім присутнім ми бажаємо

 Щастя, миру і добра!

docx
Додано
15 липня 2018
Переглядів
2306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку