Урок з теми: "Повторення вивченого про речення. Поділ тексту на речення."
Метою якого є повторення і закріплення знаннь учнів про речення і текст. Рзробка уроку доможе вчителю початкового навчання якісно підготуватися до уроку.
Розробка уроку з української мови 3 клас
Тема: Повторення вивченого про речення. Поділ тексту на речення.
Мета: повторити і закріпити знання учнів про речення, продовжувати формувати вміння ділити текст на речення; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати любов до природи, рідної мови та Батьківщини.
Хід уроку
Перевір, дружок,
Чи готовий ти почати урок?
Все у тебе на місці в порядку:
Чи лежить ручка на столі,
Лінійка и зошит?
Перевірили? Сідайте! Старанно працюйте!
Учні виконують взаємоперевірку домашнього завдання.
III. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ми вирушаємо у подорож країною цікавої Граматики, а в яке саме місто цієї країни ми помандруємо, допоможе з’ясувати хвилинка каліграфії.
Каліграфічна хвилинка
— З поданих букв утворіть і запишіть слова.
ніПиш, тежовнь, орозе, релітпе, ревеневе, тиша, рівчаниця (Пишні, жовтень, озеро, переліт, вересневе, шати, чарівниця.)
— Скажіть, будь ласка, якою темою об’єднані подані слова? (Осінь)
—Давайте складемо із словом чарівниця речення. (Завітала в Україну чарівниця-осінь.)
IV. Актуалізація опорних знань.
Завдання:
— Знайти слово в реченні, в якому всі приголосні звуки м’які (осінь)
— Скільки букв та скільки звуків у слові Україна?
— Діти, що ми записали на дошці та в зошитах? ( речення)
— Давайте пригадаємо, що ми називаємо реченням? Які речення бувають за метою висловлювання?
—Ми з вами містом Речення подорожували в 2-му класі, тому дещо нам уже відомо.
— На уроці ми пригадаємо, як знайти межі речення, що виражає речення, із скількох слів речення може складатися.
— Скажіть будь ласка, для чого нам потрібні ці знання? (Без цих знань ми не можемо опанувати рідну мову, не зможемо вільно спілкуватися одне з одним.)
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за вправою 75 (с. 40)
— Діти, прочитайте текст.Скажіть, скільки в ньому речень?
— Про що розповідається в першому реченні?
— Про що розповідається в другому реченні?
— А хто пояснить значення слова патріарх.
— Добре, молодці! Продовжуємо працювати далі.
— Про що розповідається в третьому та в четвертому реченнях?
2. Поділ тексту на речення та їх інтонування (вправа 76, с. 40)
Завдання:
— Прочитайте уважно текст.
— Знижуйте голос і робіть паузи в кінці речення.
— Хто мені дасть відповідь на запитання: скільки в даному тексті речень?
— Про що розповідається в першому реченні? Про що розповідається у другому? І т. д.
— Про яку пору року йде мова в тексті?
—Знайдіть в тексті що сказано про берізку?
— Знайдіть найкоротше речення ? Зі скількох слів воно складається?
—А тепер прочитайте найдовше речення. Із скількох слів воно складається?
—Тепер уважно спишіть цей текст, ставлячи після кожного речення крапку.
3. Гра «Злови речення»
— Серед записів відшукайте і прочитайте речення. Чому ви зробили такий вибір.Поясніть.
Настала золота осінь
У повітрі летить
Птахи вирушають у далеку
Все нижче ходить над землею сонце.
Яка це чудова пора!
Який висновок можна зробити? ( Головна ознака речення — воно виражає закінчену думку.)
— Прочитайте рядки, які не є реченнями? Доведіть свою думку. (Не вистачає слів для вираження закінченої думки.)
—Наступне завдання: доповніть незавершені речення словами так, щоб вони виражали закінчену думку.
— Будь ласка, прочитайте усі речення. Тепер виражає кожне речення певну закінчену думку? Скажіть, чи зв’язані ці речення між собою за змістом?
— Який висновок можна зробити? (Речення зв’язані між собою за змістом.)
Фізкультхвилинка
Заніміла наша спинка
І затерпли кулачки.
Знов у нас фізкультхвилинка,
Наші любі діточки.
Позгинали вправні пальці
В кулачок і з кулачка.
А тепер, немов у танці,
Затанцюєм гопачка.
І ось так поставим руки
До плечей – і розведем,
Колові ми зробим рухи
І на парти покладем.
V. Узагальнення й систематизація отриманих на уроці знань
1. Інтонування речень (вправа 77, с. 40–41)
— Прочитайте виразно поданий текст. Знижуйте свій голос у кінці кожного речення. Між реченнями робіть коротку паузу, а в кінці абзацу — довшу паузу.
2. Поетична хвилинка
Світає...
Край неба палає.
Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.
Т. Шевченко
— Порахуйте скільки речень у цьому тексті?
— Скажіть, скільки слів у першому реченні?
— Скільки слів у другому реченні ?
— Скільки слів у третьому реченні?
— Давайте всі разом зробимо висновок! (Речення може складатися і з одного слова.)
3. Гра «Збери речення»
Одна, людей, навчає, книга, тисячи.
Не, гроші, друга, купиш, за.
Лід, слова, і, розмерзається, від, слова, теплого.
— А зараз доведіть, що складені вами групи слів є реченнями.
— Скажіть, чи можна назвати ці речення текстом? Поясніть свою думку.
— Тепер кожен з вас нехай запише те прислів’я, яке найбільше сподобалося.
4. Опис малюнка (вправа 78, с. 41)
— Розгляньте, будь ласка, фотоілюстрацію у підручнику. Складіть запитання про те, якою кожен з вас бачить осінь на даній ілюстрації. Запишіть в зошити свою відповідь.
VI. Підсумок уроку
— Закінчити речення:
VII. Домашнє завдання
Вправа 78, с. 41.