Інтелектуально-пізнавальна гра-подорож "Джунглі кличуть" (узагальнення знань з теми "Африка"

Про матеріал
Урок узагальнення знань з теми "Африка" у формі гри-подорожі - змагання двох команд з використання різноманітних ігрових технологій.
Перегляд файлу

Урок №

Тема. Інтелектуально-пізнавальна гра-подорож «Джунглі кличуть» (узагальнення знань з теми «Африка»)

Мета:

  • систематизувати, перевірити й узагальнити  знання школярів про Африку;
  • сприяти образному сприйняттю матеріалу; розвивати інтерес до предмету, уяву учнів, життєві навички, пов’язані з роботою в команді, навички роботи з додатковою літературою; розширювати кругозір учнів; розвивати творчі здібності, швидкість реакції, кмітливість, пам'ять, інтелект;
  • виховувати культуру спілкування й розвивати допитливість і самостійність; виховувати свідоме ставлення до навчання, відповідальність за власну працю; виховувати культуру і повагу до матеріальних і духовних надбань інших держав світу, повагу і любов до природи.

Тип уроку: систематизація і узагальнення знань, умінь і навичок.

Форма уроку: інтелектуально-пізнавальна гра-подорож.

Обладнання: фізична карта світу, політична карта світу, ілюстрації природи та населення материка, проектор, ноутбук, слайд – шоу до теми, матеріали для створення колажів – рекламних проспектів, «географічні пазли».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Пізнавати Землю, відкривати для себе нові території – цього ми вчимося на уроках географії. На цьому уроці ми спробуємо показати свої знання, ще раз відкрити для себе своєрідну і неповторну Африку.

Отже, увага на екран!

Слайд-шоу до теми «Африка»

 Сьогодні  ми відправимося ще раз у подорож по екзотичному унікальному материку. У нашій подорожі будуть зупинки (станції), за допомогою яких ми зможемо закріпити та повторити вивчений матеріал, а також пізнати щось нове - те що не досліджували на попередніх уроках. Якщо на шляху подорожі зустрінуться перешкоди, то ми зможемо здолати їх відповівши на запитання та завдання на кожній станції.

Ви у Африці бували?

А про Африку ви чули?

Та невже так ви ніколи

І не їздили туди?

А ось трапилась нагода

Побувати там всім разом.

Тож поділимось на групи

І почнемо сходу, враз

Наш підсумковий урок-репортаж.

Я хочу запропонувати вам відправитися у подорож цим дивовижним материком у складі двох команд  - двох важливих представників тваринного світу – Хижаків і Травоїдних. Суперечка між ними виникла дуже давно. Важко сказати сьогодні, хто з них спритніший, а хто розумніший, хто витриваліший, а хто хитріший. Виконуючи різні завдання, ви зможете уявити якими мудрими, уважними, швидкими вони повинні бути, щоб вижити в складних умовах Африки. Переможці в кожному конкурсі отримають винагороди (травоїдні – банани, хижаки – кісточки). Переможе та команда, яка за гру назбирає собі найбільше «їжі», а значить, зможе вижити в суворих умовах джунглів. У кінці гри ви зможете ці жетони обміняти на оцінки. Отже, розпочинаємо інтелектуальну гру-подорож «Джунглі кличуть»! Щасливої вам подорожі та підкорення вершин географічної науки!

ІІІ. Знайомство.

Представлення команд та її учасників.

Ми команда – «Хижаки». Серед нас:

  • лев , гепард, лисиця фенек, гієна, крокодил та шакал.

 

Ми команда – «Травоїдні». Серед нас:

  • слон, жираф, бегемот, носоріг, антилопа, зебра, мавпа.

ІV. Використання отриманих знань в нових практичних ситуаціях.

Перед тим як розпочати подорож, перевіримо наскільки ви готові пройти цей складний та захоплюючий шлях. Отже, «Відповідайте на питання –починаємо змагання.    Хто сьогодні найкмітливий?    Зараз це ми перевірим!»

 

І. СТАНЦІЯ  «ТРЕНУВАЛЬНИЙ ТАБІР».

 Гра «Інтелектуальна розминка».

Завдання для команди «Хижаки». За кожну правильну відповідь ви отримаєте по 1 кісточці.

  1. Найспекотніша з усіх,

На вершинах хоч є сніг.

Тут найдовша є ріка,

Вздовж пустелі протіка. (Африка)

  1. Гір «страшних» оцих частини

Велетенські є «сходини»:

Стрімкі схили – до води,

Зверху вниз – на сушу йди. (Драконові гори)

  1. Днів із сонцем більшість маю,

Першість в розмірах тримаю.

Вітер все пісок розносить,

І барханів тут є досить. (Сахара)

  1. І найдовша, норовлива,

У житті людей важлива.

По Сахарі протікаю,

Зовсім не пересихаю. (Ніл)

  1. Не горить деревина,

Цього дерева вона.

Дерево – резервуар:

З полум’я утворить пар. (Баобаб)

  1. У оазисі рослина

Забезпечує людину:

Їжа, сік, деревина.

«Дерево життя» вона. (Фінікова пальма)

  1. Я – найдовше із озер,

Ви дізналися тепер.

Глибиною теж пишаюсь,

Все ж Байкалу поступаюсь. (Танганьїка)

Завдання для команди «Травоїдні». За кожну правильну відповідь ви отримаєте по одному банану.

  1. Вулканічний я масив,

Сніг мій верх давно покрив.

Назва так переклада:

«Бога холоду гора». (Кіліманджаро)

  1. Зустріч плит – і виникає,

Північ Африки займаєм.

Назва в нас – як збірник карт,

Правда, друзі, це не жарт. (Атлас)

  1. Від розлому, що пройшов,

Острів в океан зійшов.

Я цей острів відділяю

І протяжність першу маю. (Мадагаскар, Мозамбіцька протока)

  1. Чи це марево, чи сон:

Текла річка – зникла он,

Піском річище заносить,

Річище дощу все просить. (Ваді)

  1. Я екватор перетну

Двічі і не промину.

Повноводність в мене друга,

В світі – ось моя заслуга. (Конго)

  1. У пустелі проростаю,

Особливість таку маю:

Не зважаю ні на що,

І живу десь років сто. (Вельвічія)

  1. Прибережна я пустеля,

Для піщаних дюн оселя.

Океан тут не впливає –

Течію холодну має. (Наміб)

Гра «Гордіїв вузол»

Умови гри такі: ви побачите на екрані 10 запитань, ваше завдання швидко дати відповіді в письмовій формі, далі ви отримаєте шифр, який дасть вам змогу відгадати зашифроване слово, яке складається з окремих літер 10 слів-відгадок. Це завдання на точність та швидкість, переможе та команда, яка швидше розплутає так званий «гордіїв вузол». За правильно вгадане слово команда отримає 3 раціони «їжі»,  за його пояснення ще 3.

Запитання:

  1. Один з найцінніших дорогоцінних каменів, 50% світових запасів якого видобувають в Африці. лмаз)
  2. Народ відважних мореплавців, які в VІ ст..до н.е.  тричі обігнули Африку і довели, що вона з усіх боків оточена водою. (Фінікійці)
  3. Як стародавні греки іменували Африку? (Лівія)
  4. Португальський мореплавець, який у 1488 році досягнув південних околиць материка Африка. іаш)
  5. Уламком якого давнього суперматерика є Африка? (Гондвана)
  6. Мореплавець, що вперше обігнув материк з півдня та досяг берегів Індії. (да Гама)
  7. Наш співвітчизник, що дослідив північно-східну частину Африки. (Ковалевський)
  8. Давня назва Червоного моря, що в перекладі з грецької означає «червоний». (Еритрейське)
  9. Африканське місто, де була зареєстрована найвища температура на земній кулі. (Тріполі)
  10.  Один з вулканів Африки, розташований на Східноафриканському плоскогір’ї, має висоту 5199 м. (Кенія)

Шифр : 1 – 2 літера, 2 – 4 літера, 3 – 3 літера, 4 – 2 літера, 5 – 3 літера, 6 – 1 літера, 7 – 8 літера, 8 – 4 літера, 9 – 5 літера, 10 – 3 літера.

Відповідь: Лівінгстон – англійський лікар і мандрівник, відкрив водоспад Вікторія, перетнув напівпустелю Калахарі, дослідив озера Ньяса і Танганьїка.

 

ІІ. СТАНЦІЯ «ПРИРОДА МАТЕРИКА»

Гра «Асоціації».

Завдання командам – впізнайте природну зону за асоціативним рядом, який ви побачите на екрані. За правильну відповідь, команда може отримати 3 раціони «їжі».

На екрані: «На екран ви поглядайте – природну зону відгадайте!»

Команда «Хижаки»:

Сейба, ліани, горила, муха це-це, окапі, загальний вид. (Вологі екваторіальні ліси)

Команда «Травоїдні»:

Баобаб, жираф, птах-секретар, слонова трава, гепард, загальний вид. (Савани і рідколісся).

ІІІ. СТАНЦІЯ «ГОРА КІЛІМАНДЖАРО»

 Гра «Альпініст».

Кожне з завдань виконує один учасник з команди.

Ви бачите перед собою найвищу вершину Африки – вулкан Кіліманджаро. Щоб дістатися вершини, необхідно подолати п’ять зупинок – на кожній зупинці – завдання. У разі правильної відповіді учасник може піднятися на наступну сходинку. Ви отримаєте скільки жетонів, скільки набрали балів.

Команда «Хижаки»

1зупинка.

Яка найбільша затока врізається  в материк Африку? Покажіть її на карті. (Гвінейська)

Команда «Травоїдні»

1 зупинка.

Який найбільший півострів Африки видається в Індійський океан? Покажіть його на карті. (Сомалі)

Команда «Хижаки»

2 зупинка.

Яка найвища точка Атлаських гір? Покажіть її на карті? (гора Тубкаль)

Команда «Травоїдні»

2 зупинка.

На якій річці знаходиться водоспад Вікторія?  Покажіть її на карті. (Замбезі)

Команда «Хижаки»

3 зупинка.

Яке з озер глибше: Вікторія чи Ньяса? Поясніть чому та покажіть їх на карті. (Ньяса глибше, бо воно розміщується у розломі земної кори)

Команда «Травоїдні»

3 зупинка.

Покажіть озеро Чад на карті й поясніть, чому береги його на карті позначені штрих пунктиром. (бо воно пересихає)

Команда «Хижаки»

4 зупинка.

Покажіть на карті річку Конго і поясніть, чому вона повноводна круглий рік?

(Бо знаходиться в екваторіальному кліматичному поясі, де протягом року йдуть дощі, а її притоки по різні боки екватора наповнюються в різні пори року)

Команда «Травоїдні»

4 зупинка.

Покажіть на карті річку Ніл і поясніть, чому річка повноводна круглий рік, хоч протікає через пустелю Сахару. (Бо ця річка бере початок в екваторіальному кліматичному поясі, тому круглий рік отримує достатнє живлення)

Команда «Хижаки»

5 зупинка.

Назвіть та покажіть крайню південну точку Африки. (мис Агульяс)

Команда «Травоїдні»

5 зупинка.

Назвіть та покажіть крайню східну точку Африки. (мис Рас-Гафун)

ІV. СТАНЦІЯ «ДОСЛІДНИЦЬКА»

Детективне агентство Шеллі Холмс.

На обдумування команди мають 2 хвилини. За правильну відповідь можуть отримати 5 жетонів.

Один слід, що розв’язав справу.

Шеллі Холмс вирішила поповнити свою колекцію знімків портретами живих створінь гілеї – вологого екваторіального лісу – цього зеленого пекла, де всі змагаються один з одним за світло і поживу.

Готель, де зупинилася Шеллі, був скромний, але доволі зручний. Його номери, що зовні нагодували хижки аборигенів, гармонійно вписувалися у довколишній краєвид. Широким півколом вони охоплювали околицю лісу.

Уранці дівчину розбудили крики тварин, котрі радісно вітали схід сонця. Але досить швидко цю барвисту симфонію нагло розітнув жіночий вереск. Холмс швидко вдягнулася й вийшла з’ясувати причину переполоху.

Детективна робота наздогнала Шеллі і на відпочинку: один з єгерів-провідників був знайдений у своїй хижці мертвим. Огляд його тіла показав, що злочин був здійснений перед світанком.

Дівчина уважно дослідила вимощену камінчиками доріжку. В одному місці, збоку, виднівся дуже чіткий слід на вологій червоній глині. Оперативно проведене розслідування показало, що це відбиток туристичного черевика містера Гольда.

  • Чи відвідували ви єгеря? – спитала Холмс у підозрюваного.
  • Так, я приходив до нього ввечері зі своїм компаньйоном містером Шварцом. Ми домовлялися про вранішню екскурсію, - відказав Гольд.
  • А вранці ви не бачилися?
  • Ні, ми мали зустрітися лише о десятій. Я не покидав свого номера.
  • Навіщо ви кажете мені неправду, містере Гольд? – поцікавилася Шеллі.

Чому детектив Шеллі Холмс так вирішила?

(В екваторіальному кліматі щодня однакова погода. Дощ починається після обіду та може тривати всю ніч, але вранці настає ясна погода. Тому чіткий слід черевика міг був залишений лише вранці, по закінченні дощу.)

V. СТАНЦІЯ « ПОШУКОВА»

Гра «Чорна скринька»

Кожна команда отримує по «чорній скринці». Ваше завдання, прослухавши опис сказати – що в чорній скринці?

За правильну відповідь команди можуть отримати 3 раціони «їжі».

Завдання для команди «Хижаки».

Батьківщиною цієї речі є місцевість Кафа в південній частині Ефіопії, росте вона на деревах або кущах, зараз культивується в Індії та Бразилії. Через Червоне море була завезена до Аравії, швидко поширилася в Йемені, у районі міста Моха, яке раніше називалося Мокка. Торгова марка кращих сортів цього продукту має назву «Мокко». Що в чорній скринці? (Кава)

Завдання для команди «Травоїдні».

Ця рослина вирощується в Африці, зокрема на острові Сан-Томе у Гвінейській затоці, який ще називають «шоколадним островом». Це дерево, батьківщина якого – Південна Америка, а ще продукт, в склад якого входить ця рослина є одним з найулюбленіших для всіх, хто знаходиться в цій кімнаті. Що в чорній скринці? ( Какао)

VІ. СТАНЦІЯ «ЗАГАДКОВА»

Гра «Темна конячка».

Умови гри такі: учитель зачитує текст, який містить інформацію про якусь країну африканського континенту або опис характерних рис народу та раси, до якої він належить. Завдання команд – відгадати країну та представників африканського народу. На екрані ви можете бачити фото «темної конячки». Одна правильна відповідь – один раціон.

Завдання для команди «Хижаки».

  1. Це найвищі народи, які живуть у саванах північної частини материка. Їхній середній зріст 180-200 см. Вони напрочуд стрункі та граційні. (тутсі, масаї,негроїдна раса)
  2. Переважна більшість міст цієї країни, великих і малих, давніх і сучасних розташовані за течією Нілу, який є єдиним джерелом життя у пустелі. Столиця цієї країни є найбільшим містом Африки. Це найдавніший туристичний центр світу.  В межах цієї країни діє Суецький канал. Що з’єднує Середземне море з Червоним. (              Єгипет)

Завдання для команди «Травоїдні».

  1. Вони живуть в пустелях та напівпустелях Південної Африки. Для них характерні: жовто-коричневий колір шкіри, широке пласке обличчя. Вони низькорослі, але тонкої кості. (Бушмени, негроїдна раса)
  2. Це найбільш економічно розвинена країна Африки. На більшій частині узбережної території країни здіймаються гори – Капські і Драконові. Країна має величезні запаси  корисних копалин: алмази, золото, мідь, залізні руди, платина. Розвивається хімічна промисловість, текстильна і машинобудування. Виноград, що вирощується на рівнинах Кару за Кейптауном, йде на експорт по всьому світу. (Південна Африка)

VІІ. СТАНЦІЯ «ТОПОНІМІЧНА»

Гра «Німа карта»

 «Досить вже нам розмовляти. Потрібно з картою працювати!»

На екрані – фізична карта Африки. Знаками питання відмічені ті об`єкти, які необхідно назвати. Кожна команда отримує німу карту (контурну), де повинна підписати всі об’єкти, що позначені знаком запитання. Ваше завдання оживити «німу карту». Кожен правильно відмічений об’єкт  - один раціон. На виконання завдання 2 хвилини.

  1. Бенгельська течія,
  2. – пустеля Калахарі,
  3. –озеро Чад,
  4. –Суецький канал,
  5. -Гібралтарська протока.

VІІІ. СТАНЦІЯ «КАРТОГРАФІЧНА»

 Гра «Мозаїка».

Команди отримують карту континенту, що складається з безлічі фрагментів. Ваше завдання якнайшвидше скласти повну картинку материка Африка. На складеній  карті ви побачите назву материка, який ми вивчатимемо на наступному уроці. Команда яка швидше справиться з завданням отримає 5 раціонів. На завдання відводиться 2 хвилини.

ІХ. СТАНЦІЯ «РОЗРАХУНКОВА»

Гра «Географічна математика» (конкурс капітанів).

За правильну відповідь ви можете отримати 3 банани чи 3 кісточки.

Завдання для капітанів (на швидкість і точність)

  • Додайте всі цифри площі Африки. (30,3)
  • До числа, що вийшло, додайте кількість материків на Землі. (6)
  • Відніміть кількість океанів, що омивають Африку. (2)
  • Поділіть на кількість морів, що омивають материк. (2)
  • Додайте місце, що займає африканський материк за площею. (2)

Відповідь: якщо ви зробили все вірно – вийде клас, у якому ви навчаєтеся:

(3 + 3 + 6 - 2) : 2 + 2 = 7

 

Х. СТАНЦІЯ «ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ»

 Створення рекламних колажів.

За цей конкурс ви можете отримати найбільшу кількість «їжі» - 12 раціонів – він є найбільш поживним, адже до нього ви готувалися заздалегідь.

«А тепер нам треба, діти, колаж-рекламу створити, щоб про те, де ви бували всі присутні також знали».

Із заздалегідь приготовлених матеріалів ( див. обладнання) учні готують колажі – рекламні проспекти  на тему: «Африка – улюблениця Сонця».

Кожна група презентує свій колаж.

Підведення підсумків (оцінюється і сама газета і її презентація ).

V. Підбиття підсумків гри.

На екрані : «Підсумки підбиваємо – переможців вітаємо!»

На цьому уроці перед нами була мета – узагальнити ваші знання по темі «Африка». Ми всі досягли цієї мети і отримали такі оцінки:…. – обмін на «їжу». Аргументація оцінок.

На екрані :

 «Хочеш плавати в океані,

Побувати на глибині,

Десь у джунглях чи в савані,

Чи в космічній височині.

Бути пильним слідопитом,

В хащах вікових лісів –

Всі шляхи тобі відкрито

В географії материків».

VІ. Домашнє завдання

Цікаві повідомлення про Австралію.

doc
Додано
2 березня 2021
Переглядів
835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку