Сподіваємось, що спільні зусилля педагогів, батьків, учнів забезпечать знання школярамиправил безпечної поведінки в різних життєвих ситуаціях, навчать долати небезпеку, або,, в крайньому випадку, зменшити, пом'якшити її наслідки, адже проблеми охорони життя, здоров'я та норм поведінки в надзвичайних ситуаціях в наш час є актуальними.
(інтелектуально-пізнавальна гра)
Шановна громадо, дозвольте запропонувати вам гру “ Веселка безпеки”.
Веселка (райдуга) - знайоме вам оптичне явище у земній атмосфері, що виникає внаслідок заломлення, розщеплення та повного відбиття сонячного світла на краплинах дощу, мряки чи туману є досить захоплюючим видовищем. Ми впевнені що захоплюючою буде і сьогоднішня гра.
Ми гарантуємо вам, що переможця очікують гучні оплески. Але яка гра без призів? Отож, призи дістануться тим, хто переможе:
1 приз дістанеться тому, хто перший збере в свій архів правильні відповіді на запитання кожного з кольорів веселки (збере веселку);
2 приз - головний - дістанеться тому, хто набере найбільшу кількість балів;
3 приз - заохочувальний – знаходиться на одній з ігрових клітинок поля;
4 приз – це приз глядацьких симпатій самому ерудованому гравцю.
І ще одна несподіванка чекає на нас. Відповідно до того, як відкриватимуться клітинки із номером запитання та кількістю балів перед нами поставатиме плакат, виконаний у вигляді кольорової гами веселки.
Розпочинаємо відбірковий тур. Нам потрібно вибрати сім інтелектуалів.
Запитання відбіркового туру
1. Червона корова всю солому на чорне борошно змолола.
(Вогонь, попіл).
2. Чим вогонь гасити будем, якщо воду не здобудем?
(Пісок, земля, цупка тканина).
3. Маленька зірка відлетіла, багато лиха наробила.
(Іскра)
4. Лишає він страшні сліди, усе він пожирає,
А як даси йому води, відразу помирає.
(Вогонь)
5. Навпіл небо розтинає,
У цей час іде гроза.
Діток гуркотом лякає,
Жалить землю, як оса.
(Блискавка)
6. Листя у танок припросить,
Взимку дує – сніг розносить,
Віти справно погойдає.
Шапки із голів зриває...
(Вітер)
7. Дощ, гроза, а небо темне
Вони прорізають.
І на мить світлом денним
Пітьму озаряють.
(Блискавки)
Ми обрали потрібну кількість гравців. Розпочинаємо гру “Веселка безпеки”. Перед вами таблиця із відповідними запитаннями, розміщеними за темами та за вартістю запитань. Ви маєте право вибору клітинки.
Стихійні лиха |
Перша медична допомога |
Пожежна безпека |
Зелена аптека |
Небезпечні ситуації |
Цивільна оборона |
Безпечний рух |
5. 2 бали |
2. 2 бали |
1. 2 бали |
2. 2 бали |
1. 2 бали |
2. 2 бали |
1. 2 бали |
3. 3 бали |
1. 3 бали |
2. 3 бали |
4. 3 бали |
4. 3 бали |
6. 3 бали |
3. 3 бали |
6. 4 бали |
3. 4 бали |
5. 4 бали |
3. 4 бали |
3. 4 бали |
1. 4 бали |
2. 4 бали |
4. 5 балів |
4. 5 балів |
4. 5 балів |
6. 5 балів |
5. 5 балів |
3. 5 балів |
4. 5 балів |
1. 6 балів |
6. 6 балів |
3. 6 балів |
1. 6 балів |
2. 6 балів |
4. 6 балів |
5. 6 балів |
2. 7 балів |
5. 7 балів |
6. 7 балів |
5. 7 балів |
6. 7 балів |
5. 7 балів |
6. 7 балів |
Лише після того, як ми відкриємо всі клітинки, ми дізнаємось ім’я переможця.
Отож у путь!
(На екран проектуються відео слайди із запитаннями та правильними відповідями)
Стихійні лиха – це явища природи, які виникають раптово і призводять порушення нормального життя, а іноді і до загибелі людей.
(Землетруси. Серед усіх стихійних лих, за даними ЮНЕСКО, землетруси займають перше місце у світі за заподіяною економічною шкодою і кількістю загиблих).
(Цунамі. У перекладі з японської – хвиля в гавані).
(Вулкан).
(По́відь, пові́ддя, повінь. Терміни «повінь» та «повідь» у повсякденній мові вживають як синоніми. У гідрології повенями називають регулярні розливи водойм, які повторюються зазвичай щороку, і часто не спричиняють стихійного лиха. Нерегулярні розливи називаються паводками.)
(Зсуви. Зсуви шкодять сільськогосподарським угіддям, підприємствам, населеним пунктам. Для боротьби зі зсувами застосовуються споруди для підтримки берегів, насадження рослинності та ін. )
(Смерч, торнадо)
(Посуха, засуха)
Бесіда
А хто чи що спричиняє стихійні лиха? (Природа).
Саме так, Матінка Природа.
Вона має надзвичайно велику силу.
А чи може людина запобігти стихійним лихам? (Ні).
Так, на жаль, людина безсила перед природою. Вона навчилася керувати космічним кораблем, комп’ютером, атомом, але не в змозі зупинити вулкан чи землетрус. Ми можемо лише правильно поводитися під час лиха і допомагати іншим.
Цього нас навчає ЦО.
А які стихійні лиха можуть виникнути в нашій місцевості?
(Землетрус, ураган, повінь, посуха, пожежа)
Пе́рша меди́чна допомо́га — комплекс невідкладних медичних заходів, які проводяться людині, що раптово захворіла або постраждала, на місці пригоди та під час її транспортування до медичного закладу.
Пропонуємо виправити помилки та неточності
1. Зі стану біологічної смерті людину ще можна повернути до життя…(не можна, бо відмирають клітини головного мозку).
2. При отруєнні чадним газом треба людині дати випити велику кількість молока…
(Під час отруєння чадним газом не можна людині давати пити, тому що молоко сприяє швидкому всмоктуванню отрути).
3. При появі пухирів, під час опіку ІІ ступеню, проколіть їх і накладіть асептичну пов’язку…
(пухирі проколювати не можна, це може призвести до їх інфікування).
4. При ураженні людини електричним струмом необхідно спочатку оцінити стан потерпілого, а потім відключити дію електричного струму…(навпаки).
5. Якщо причиною опіку є дія на шкіру кислоти чи лугу, то опік називають термічним…(хімічним).
6. Якщо на людині горить одяг запропонуйте їй побігати, щоб повітря згасило вогонь…
(Не можна бігти, бо це повітря ще більше роздмухає полум’я).
7. При сильному задимленні пересувайся до виходу піднявши якомога вище голову, щоб не отруїтися чадним газом.. (Треба рухатися повзком, опустивши голову якомога нижче, бо дим завжди піднімається вгору і тому найбільш небезпечно внизу).
Надзвичайна ситуація (НС) — порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, великою пожежею, застосуванням засобів ураження, що призвели або можуть призвести до людських і матеріальних втрат.
(Якщо знаходитися на 1 поверсі, то піднятися вище, якщо будинок одноповерховий – на дах, на горище, якщо у лісі –на дерево…)
(Негайно покинути приміщення. Відійти від будинку на відстань, рівну його висоті)
(Не панікувати, намагатися знайти вихід, не йти проти натовпу…)
(Негайно повідомити дорослих, зателефонувати 101)
(Неодмінно зателефонувати на 101, покликати дорослих, пробиратися до виходу, у лісі – йти проти вітру, накривши голову)
(Сповістити дорослих, закрити крани на газових приладах, відкрити вікна, двері, зробити протяги, не вмикати електроприлади, викликати службу 104, не дзвонити зі свого телефону)
7. Що треба робити, якщо при приготуванні їжі загорілася олія на сковороді?
(Вимкнути вогонь, накрити сковороду кришкою)
Пожежна безпека
Запропоновані запитання, на які необхідно дати відповідь з коментарем.
(Ні, бо у приміщення почне поступати свіже повітря, який прискорює горіння).
(Бо вони легші за воду і розподіляється по її поверхні і вода не надає вогнегасного ефекту).
(Порожня: в ній може створитися вибухонебезпечна концентрація парів бензину з повітрям).
(Аерозольні упаковки — вибухонебезпечні).
(Ні, через те, що при вмиканні світла може виникнути іскра, що при наявності газу може спричинити вибух).
(Потрібно зупинити його, повалити на землю і катати, вбиваючи полум’я. Можна обернути ковдрою. Однак, коли це робить сама собі людина у приміщенні, що горить, вона повинна берегтися отруєння чадним газом).
Циві́льна оборо́на Украї́ни — державна система органів управління, сил і засобів, що створюється для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, екологічного, природного та воєнного характеру.
(Служба ЦО)
2. Які засоби захисту органів дихання ви знаєте?
(Ватно – марлева пов’язка, респіратор, протигаз)
(Документи, теплі речі, їжу, воду, аптечку)
(завивання сирен на заводах і фабриках, безперервні гудки поїздів, сигнали автомобілів, а у школах – переривчасті дзвінки)
5. Як називається місце, куди потрібно ховатися у разі небезпеки? (Сховище)
6.Що потрібно робити почувши попереджувальний сигнал?
(Увімкнути радіо чи телевізор і слухати повідомлення штабу ЦО)
7. Які завдання загонів ЦО?
(Проводити рятувальні роботи, навчати населення, як поводитися, захищати від наслідків НС)
Зелена аптека
Народна медицина – комплекс рецептів і прийомів лікування, що склався у народному середовищі і передавався усно від покоління до покоління. Традиційна народна медицина виникла у глибоку давнину і створила обширний арсенал лікувальних засобів. Упродовж віків вона була основним видом лікування широкого загалу, оскільки фахова медична допомога почала надходити до українського села лише з другої половини Х1Х століття.
Найпоширенішими раціональними лікувальними засобами українців були ліки рослинного походження.
1. Рослина родини складноцвітих, поширена на всій земній кулі; листки утворюють розетку, квітки жовті, зібрані в кошичок; бур'ян (луки, сади, газони) і лікарська рослина; в Україні 12 видів, найпоширеніша лікарська; деякі види каучуконосні (кок-сагиз, крим-сагиз).
(Кульбаба)
2. Поширена на всій земній кулі трав'яниста рослина; бур'ян; листки у виду великий та ланцетолистий мають лікувальні властивості. Його використовують для примочок, добавляють у салати, прикладають до рани, щоб вони швидше заживали.
(Подорожник)
3. Поширена на всій земній кулі трав'яниста рослина родини гречкових; в Україні 12 видів, найпоширеніші: звичайний та Роберта – лікарські рослини; росте на полях, вздовж доріг, на пісках.
(Спориш)
4. Поширена на всій земній кулі рослина; її волоски завдяки наявності мурашиної кислоти мають жалкі властивості; в Україні 2 види: дводомна – багаторічна, вис. до 120 см, лікарська рослина, зі стебел одержують волокно, росте у вільшняках, садах, чагарниках; жалка – однорічний бур'ян вис. до 50 см, росте вздовж доріг, у садах. З неї можна приготувати смачний борщ.
(Кропива)
5. Однорічна запашна рослина родини складноцвітих, поширена в Європі та Азії, завезена до Північної Америки й Австралії; квітки зібрані в кошички; в Україні культивують як лікарську, ефіроолійну і технічну рослину.
Цю рослину в старину називали «трава красоти». Любима рослина у косметологів. Лікарською сировиною є квіти.
(Ромашка)
6. Лісова рослина родини лілійних, поширена в Європі й Азії; листки довгасто-овальні або еліптичні, квітки білі, зібрані на верхівці стебла в однобічну китицю, з приємним запахом: плід – червона ягода; отруйні та лікувальні властивості; потребує охорони.
(Конвалія)
Безпечний рух
Безпе́ка доро́жнього ру́ху — це сукупність факторів, що утворюють безпечну дорожню обстановку, в якій не виникає небезпечних ситуацій, що в свою чергу не переходять в ДТП.
Завдання. «Виправ помилки»
(Пішохід)
2. Горизонтальна розмітка наноситься на стовпи та огорожі, а вертикальна – на дорогу та бордюри. (Навпаки)
3. Заборонні знаки мають загальну ознаку – трикутник з червоною смугою та білим чи жовтим фоном всередині. (Круг)
4. Пішохідні світлофори мають три сигнали з силуетом людини, а саме: червоний, жовтий та зелений. (Два сигнали, жовтий відсутній)
5. Щоб перевозити людей у кузові автокрана необхідне посвідчення водія категорії «С». (Не можна перевозити людей у кузові автокрана)
6. Заборонні знаки інформують учасників дорожнього руху про розташування об’єктів обслуговування. (Знаки сервісу)
7. Розрізняють три види дорожньої розмітки: горизонтальна, вертикальна, пішохідна.
(Два види дорожньої розмітки, пішохідна – це вид горизонтальної розмітки)
Жити у великому місті і не знати правил дорожнього руху неможливо. Щоб зберегти життя, уникнути неприємних ситуацій на дорозі, слід знати ці правила й завжди їх дотримуватись, а іноді навіть нагадувати про них вашим рідним.
Ми відкрили всі клітинки поля. У нас визначився переможець. Вітаємо!
Ми хочемо запропонували переможцю зіграти у супергру.
До вашої уваги відомий вислів (прислів’я). Однак між його словами по складах записане чотири рази слово, що означає явище, об’єкт, процес, що за певних умов і в певний час здатні завдавати шкоди здоров’ю і життю людини або суспільству в цілому.
«Ненетойбезпропавпе,кахтоневбезбідупепопавка,
неабезтойпепропавка,нехтобездухомпезанепавка».
Ключ:
«Ненетойбезпропавпе,кахтоневбезбідупепопавка,
неабезтойпепропавка,нехтобездухомпезанепавка».
Прислів’я
«Не той пропав, хто в біду попав, а той пропав, хто духом занепав».
Пам’ятайте, що в складних ситуаціях немає місця паніці, страху. Тільки мужність, зібраність та розважливість врятує вас від біди.
Вітаємо переможця! Він гідно завершив нашу гру.
А тепер настав час вручити приз “глядацьких симпатій”.
У нас склалася цікава ситуація. Симпатії глядачів співпали з визначеним переможцем. Отож вручаємо це один приз ______________________.
Гучні дружні оплески переможцю нашої гри!!!
Сьогодні не можна не згадати про велику біду в житті японського народу пов’язану зі страшною аварією на АЕС в місті Фокусіма. Загинули тисячі людей, тисячі отримали величезну долю опромінення. Це справжня катастрофа нашого часу.
Масштабною та руйнівною катастрофою залишається аварія на Чорнобильській АЕС.
Час плине невпинно. Спливають роки, сплітаючись у десятиліття, а чорний день Чорнобильської трагедії залишається найбільшим горем для нас українців. Кожен українець повинен знати про те, що сталося в ніч з 25 на 26 квітня 1986 року. О 1 годині 23 хвилині над четвертим реактором ЧАЕС пітьму розірвало полум’я. З – під контролю людини вийшов здавалося б мирний атом, перетворивши воду в отруту, родючий грунт мертву землю, зелені ліси, багатолюдні міста і села у територію, якій назавжди нести клеймо «мертва зона».
Тож давайте завжди будемо пам’ятати про ті події і про тих мужніх людей, які не шкодуючи власного життя, боролися із страшним словом «радіація».
Щодня, щогодини, щохвилини на нашій планеті відбуваються якісь НС, катастрофи, які відбирають людські життя.
В пам'ять про тих, хто вже ніколи не побачить блакитного неба, не почує співу пташок, не посміхнеться ранковій зорі, ми запалимо сьогодні свічки. Нехай вони нагадають всім страшні рани на Землі, заподіяні нами, про те, що наша планета – наш дім. І саме ми маємо дбати про неї. Вшануємо пам'ять про людей, які загинули в НС хвилиною мовчання.
(Хвилина мовчання)
Сподіваємось, що спільні зусилля педагогів, батьків, учнів забезпечать знання школярами правил безпечної поведінки в різних життєвих ситуаціях, навчать долати небезпеку, або, в крайньому випадку, зменшити, пом'якшити її наслідки, адже проблеми охорони життя, здоров'я та норм поведінки в надзвичайних ситуаціях в наш час є актуальними.
1. Надзвичайні ситуації й правила поведінки під час аварій / В.П. Доценко, О.І. Михаревич // Початкове навчання та виховання .- 2012 - № 5 – с.27 – 31.