Інтелектуально-розважальна гра "Диво калинове"

Про матеріал
Інтелектуально-розважальна гра для учнів середньої та старшої ланки, спрямована поглиблювати знання учнів про свою країну та рідну мову, викликати інтерес до вивчення української мови, літератури, історії.
Перегляд файлу

Інтелектуально-розважальна гра «Диво Калинове»

 

Захід проводиться серед учнів середніх або старших класів. Команди для участі формуються з представників кожного класу, обраних методом жеребкування серед бажаючих.

 

Мета:

навчальна:

 поглиблювати знання учнів про свою країну та рідну мову, викликати інтерес до вивчення української мови, літератури, історії;

розвивальна:

 розвивати потяг до знань, бажання примножувати свій інтелектуальний набуток, вивчати мовну скарбницю та спілкуватися українською, прагнення бути свідомим громадянином своєї країни;

 розвивати соціальну (вміння працювати в команді, колегіально приймати рішення), комунікативну  й полікультурну компетентності учнів;

виховна:

 виховувати відповідальність, товариськість,  патріотизм, повагу до свого народу, мови, історії.

 

Хід гри

Ведучий: Доброго дня всім присутнім! Я рада вас вітати в цьому залі! Ми

                 зібралися сьогодні тут, щоб провести гру «Диво калинове»,

                 присвячену Дню української писемності та мови. Учасники гри –

                 команда «Золоте колосся» та команда «Небесна блакить». Слово

                 надається капітанам для представлення своїх команд.

Капітан команди «Золоте колосся»

Капітан команди «Небесна блакить»

 

Ведучий: А тепер прошу вас привітати найсправедливіше журі у світі! (представлення журі)

                 І нарешті ми розпочинаємо! Але перш ніж переходити

                 безпосередньо до завдань, спробуймо дізнатися, яка з команд

                 відповідатиме першою. Для цього ми використаємо гру

                 «Дешифратор». Кожна з команд отримує набір літер, з яких

                 якнайшвидше повинна скласти слово – імя одного зі словянських

                 богів.

Команда «Золоте колосся»: Перун

Команда «Небесна блакить»: Ярило

(Ведучий підводить підсумки гри «Дешифратор»)

 

Ведучий: Ми весь час вчимося правильно писати, допускаємо помилки,

                вивчаємо орфограми, виправляємо помилки. Саме тому І раунд має

                назву «Орфографічний». Завдання: подане слово командою

                 розкласти на літери. За правильність команда отримує 1 бал.

Команда «Золоте колосся»: роззброєння

Команда «Небесна блакить»: воззєднання

Ведучий: Надзвичайно багата українська мова, скільки цікавих слів у ній

                 побутує. Але, на жаль, тлумачення не всіх ми знаємо. Заповнити

                 цю прогалину нам допоможе ІІ раунд. Він має назву «Пояснення

                 слова». Завдання: відгадати правильне лексичне значення з

                 можливих трьох, запропонованих. Правильна відповідь оцінюється в 2 бали.

Команда «Золоте колосся»:

Блават – 1. Сплав заліза

               2. Волошка

               3. Гетьманська булава

Команда «Небесна блакить»:

   Сердюк – 1. Селянин

                     2. Гетьманський охоронець

                     3. Напівдорогоцінний камінь  

Ведучий: ІІІ раунд - «Інтелектуал». Ми продовжуємо вивчати

                 словниковий склад української мови. Кожен з учасників

                 підтверджує або спростовує запропоноване твердження. Максимум

                 зароблених командою балів – 7.

Команда «Золоте колосся»:

  1. Чи вірите ви, що заспа – це українська назва мілководних, зарослих водяною рослинністю заплавних озер? (Так, напр. Конча Заспа)
  2. Чи вірите ви, що Борисфен – це давньогрецька назва Дніпра? (Так)
  3. Чи вірите ви, що бурмило – це столярський інструмент? (Ні, бурмило – це жартівлива назва ведмедя)
  4. Чи вірите ви, що ковалик – це жук, який перевертаючись зі спинки на черевце, видає характерний тріскотливий звук? (Так)
  5. Чи вірите ви, що кептар – це гуцульський капелюх? (Ні, кептар – це гуцульський верхній одяг без рукавів)
  6. Чи вірите ви, що хортиця – це самиця хорта, мисливського собаки? (Так)
  7. Чи вірите ви, що розділка – це рисочка, дефіс? (Так)

Команда «Небесна блакить»:

  1. Чи вірите ви, що посмітюха – це невеличка сіра пташка з чубчиком на голові; чубатий жайворонок? (Так)
  2. Чи вірите ви, що видноколо –це підзорна труба? (Ні, видноколо –це горизонт, обрій)
  3. Чи вірите ви, що штольня – це пристрій для буріння свердловин?(Ні, штольня – це горизонтальна чи похила підземна гірнича виробка з безпосереднім виходом на поверхню)
  4. Чи вірите ви, що ромен – це чумацький віз?  (Ні, ромен – це народна назва ромашки)
  5. Чи вірите ви, що цямрина – це гірські луки? (Ні, цямрина – це один ряд колод у колодязному зрубі)
  6. Чи вірите ви, що двірець – це вокзал? (Так)
  7. Чи вірите ви, що протинка – це розділовий знак – кома? (Так)

 

Журі підводить підсумки трьох раундів

 

Музична пауза (Учні відгадують пісню та виконавця, команда отримує 2 бали) Звучить пісня Софії Ротару «Червона рута».

Ведучий: Українська мова взаємодіє з багатьма мовами світу. Відповідно в інших мовах зявляються українські слова, а в нашій мові – іншомовні, запозичені. На черзі ІV раунд. Він має назву «Пізнайко». Кожна з команд отримує картки зі словами. Пять слів належать до власне української лексики, два – ні. Завдання: назвати запозичені слова. За кожне слово команда отримує 1 бал.

 

Команда «Золоте колосся»:

  1. Бескеття
  2. Прірва
  3. Ряса
  4. Пропелер
  5. Дзбан
  6. Відсоння
  7. Басоля

Команда «Небесна блакить»:

  1. Плінтус
  2. Родзинки
  3. Жердина
  4. Дримба
  5. Коцюба
  6. Пательня
  7. Пошта

 

Ведучий: Нарешті настав час перевірити здібності капітанів команд.

                  V раунд «У світі природи». Капітани отримують картки з назвами

                  комах, тварин, птахів. Кожну живу істоту учасник описує, але не

                  називає. Команда уважно слухає свого капітана, вгадує слова і

                  отримує 1 бал за кожне з них.

Команда «Золоте колосся»: Муха, дятел, вовк, метелик, півень, ведмідь,

                                                   теля.

Команда «Небесна блакить»: Оса, кішка, зозуля, равлик, кінь, курча.

 

Ведучий: Українська мова надзвичайно ласкава, милозвучна, співоча. Вона

                має велику кількість синонімів. VІ раунд «Слова-побратими»,

                присвячений лексичному багатству української мови. Кожна з

                команд отримує пять слів, до яких треба дібрати синоніми. За

                кожен з них команда нагороджується 1 балом.

Команда «Золоте колосся»:

  1. Сколошкати (злякати, сполошити)
  2. Укоськувати (приборкувати)
  3. Ширяти (літати)
  4. Ворохобити (ворушити)
  5. Ущухати (припиняти)
  6.  

Команда «Небесна блакить»:

  1. Сплюндрувати (зруйнувати)
  2. Цупити (тягти, нести)
  3. Шпигати (колоти)
  4. Гаптувати (вишивати)
  5. Лунати (звучати)

 

Журі підводить підсумки шести раундів

 

Музична пауза (Учні відгадують пісню та виконавця, команда отримує 2 бали) Звучить пісня KOZAK SYSTEM «Не моя»

 

Ведучий: У цьому раунді ми спробуємо пригадати відомих українців. Раунд

                VIІ «Портрет». Завдання: назвати імя людини за спроектованим на

                дошку портретом.

Команда «Золоте колосся»: Т.Шевченко, Л.Костенко, О.Усик,            

                 П.Порошенко, Т.Кароль, Б.Хмельницький.

Команда «Небесна блакить»: Леся Українка, І.Франко,  В.Кличко,

                В.Зеленський, Н.Могилевська, Б.Ступка.

 

Ведучий: У кожного з нас є родина, в когось більша, в когось менша. А як

                 називають деяких членів родини? Про це ми дізнаємося із завдань

                 останнього, VІІІ раунду «Впізнай родича». Команди отримують

                 картки зі словами. Завдання: пояснити значення кожного з них і

                 заробити 1 бал.

Команда «Золоте колосся»:

  1. Зовиця (чоловікова сестра)
  2. Небіж (син брата або сестри, племінник)
  3. Свояк (брат дружини/ чоловік жінчиної сестри)
  4. Братова (дружина брата)
  5. Прапрабаба (мати прабаби)

Команда «Небесна блакить»:

  1. Шурин (брат дружини)
  2. Падчерка (нерідна дочка одного з подружжя, яка є рідною іншому; пасербиця)
  3. Дівер (брат чоловіка)
  4. Дядина (дружина дядька)
  5. Прапрадід (батько прадіда)

Музична пауза (Учні відгадують пісню та автора, команда отримує 2 бали) Звучить пісня «Засвіт встали козаченьки» на слова Марусі Чурай

 

Журі підводить підсумки восьми раундів і нагороджує переможців

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
23 березня 2020
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку