Інтелектуально-розважальна гра “Калейдоскоп”

Про матеріал

Інтелектуально-розважальна гра “Калейдоскоп” до Дня рідної мови. Підтримувати прагнення учнів демонструвати знання та вміння з української мови та літератури; формувати вміння учнів застосовувати набуті знання в екстремальних умовах; розвивати пам'ять, мислення, увагу; виховувати уміння гратися, любов та повагу до рідної мови, до свого народу.

Перегляд файлу

Тема: Інтелектуально-розважальна гра Калейдоскоп

Мета: підтримувати прагнення учнів демонструвати знання та вміння з української мови та літератури; формувати вміння учнів застосовувати набуті знання в екстремальних умовах; розвивати пам'ять, мислення, увагу; виховувати уміння гратися, любов та повагу до рідної мови, до свого народу.

Обладнання: картки з завданнями, плакати з написами зупинок.

Хід гри

Ведучий: Увага! Увага! Розпочинаємо інтелектуально-розважальну гру Калейдоскоп! Красива, гарна, приваблива назва, добре знайоме з дитинства слово. Хто з нас не тримав у руках цієї іграшки, в захопленні спостерігаючи, як змінюються в ній форми і кольори загадкових скелець? На нашій грі теж; змінюватимуться кольори-завдання. Ми будемо подорожувати по казковій країні від станції до станції, і все чекатимемо чогось нового, цікавого, незвичайного. І воно обов’язково буде! А тепер познайомимось з учасниками гри та високоповажним журі. (Представлення журі та команд).

Отже, гра починається! Калейдоскоп починає крутитися. (Виходить дівчинка з табличкою Словесна.)

Перша зупинка на станції Словесна, де команди мають виконати декілька завдань. Отже, ЗАВДАННЯ №1: Алфавітна естафета (кожна команда по черзі називає літери алфавіту, за правильно названу літеру – 1 бал).

 

ЗАВДАННЯ №2: З початку і з кінця – однаково (за 2 хвилини записати слова, які однаково читаються зліва направо і справа наліво, наприклад тут, зараз, біб, дід, Алла, Ада, Аза, ага). (2 бали за одне слово)

 

ЗАВДАННЯ №3: Сходинки слів (у вільні клітинки сходинок треба вписати букви так, щоб вийшло нове спільнокореневе слово). (5 балів за завдання)

Л

І

С

Л

І

С

 

Л

І

С

 

 

Л

І

С

 

 

 

Л

І

С

 

 

 

 

Л

І

С

 

 

 

 

 

С

А

Д

С

А

Д

 

С

А

Д

 

 

С

А

Д

 

 

 

С

А

Д

 

 

 

 

С

А

Д

 

 

 

 

 


ЗАВДАННЯ №4: Із слова по букві (із букв, якими записується ряд слів, беручи їх у порядку: з першого слова – перша буква, з другого – друга і т.д., скласти нове слово). (5 балів за завдання)

  1. Дах, тиша, рак, кріт, кішка, жасмин, верстат. (диктант)
  2. Лак, дим, сім, насос, бідон. (лимон)
  3. Рік, село, рада, вулик, насос, столик, фіранка. (редиска)
  4. Діти, ляди, кит, море, канал. (дятел)

 

ЗАВДАННЯ №5: З букв одного слова (З букв одного слова скласти і записати інші слова). (1 бал за слово)

Жайворонок (жар, ворона, край, нора, рак, кора, ранок, корова, корона, кран, кров, район…)

 

(Виходить дівчинка з табличкою Казкова”)

Ведучий: Назва цієї станції повертає нас у чудовий світ казки. Скільки переслухано і перечитано казок! Більшість з вас ще і зараз захоплюється читанням казки. Це і не дивно. Адже в казках зникає бідність, і всі стають багатими, добро перемагає зло, правда бере гору над кривдою. Сподіваємось, що так буде і в нашому житті.

 

ЗАВДАННЯ №1: Назва-антонім”. Уважно прослухавши уривок з казки, сказати її назву. Причому треба пам’ятати, що назва казки складається зі слів-антонімів. А які це слова-антоніми? (запитання до глядачів). (2 бали за правильну відповідь)

  1. “От раз пан і каже лакею:
  • Принеси мені, - каже, - Видимо і Невидимо.

Той іде, плаче, прийшов у ліс. Дивиться – стоїть хатка. Він і зайшов у ту хату… (Видимо і Невидимо.)

  1. “Дід плаче, баба плаче, курочка кудкудаче, а ворітця скриплять.

Прилетіла сорока та й питає у ворітець:

  • Чого ви скрипотите? (Дід та баба.)
  1. “Підкрався він до чудовиська, схопив його за шию і почав душити.
  • Хто ти? Чому нищиш моє добро?
  • Я – Щастя твого брата і йому допомагаю.
  • А моє Щастя де?
  • Твоє Щастя приспала твоя Біда. (Біда і Щастя.)
  1. “Кривда знову каже:
  • Правдо, я голодна!
  • Та і я голодна, але ж мовчу!
  • Будемо полуднувати.

Посідали. Правда і не розв’язала своєї торбини, бо порожня… (Правда і Кривда.)

 

ЗАВДАННЯ №2: “Відгадай казку” (відгадати казку за її описом). (3 бали за правильну відповідь)

  1. Казка про конфліктну ситуацію між хитрим та сірим героями. (“Лисичка-сестричка та вовк-панібрат”.)
  2. Казка про особу чоловічого роду, яка дуже любила попоїсти на свіжому повітрі. (“Пан Коцький”)
  3. Казка про дружбу та гостини птаха та тварини і що з того вийшло. (“Лисичка і журавель”)
  4. Казка про те, як маленька овочева насінина допомогла хлопцеві стати головним героєм. (“Котигорошко”).

 

(Виходить дівчинка з табличкою Загадкова”)

Ведучий: Яка чудова назва станції! Зупиняючись на ній, маємо змогу ще раз повернутись до своїх ще зовсім юних літ, коли кожен з вас так любив загадувати загадки. Учасники гри завдання одержали раніше. Кожна команда повинна була підготувати 5 загадок своєму супернику. Отже, розпочинаємо загадування загадок.

 

ЗАВДАННЯ №1: “Знавці цікавих загадок”. (за правильну відповідь 1 бал)

 

ЗАВДАННЯ №2: “Відгадай” (відгадати загадки, які зачитує ведучий). (за правильну відповідь 1 бал)

  1. З гілки – на стежинку,

З травки – на билинку

Стрибає пружинка,

Зелена спинка. (коник)

  1. Багато майстрів побудували хату без кутів. (мурашник)
  2. Хто більше за всіх кричить, а менше за всіх робить? (півень)
  3. Він скрізь: у полі, і в саду,

А в дім не попаде,

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він не йде. (дощ)

 

(Виходить дівчинка з табличкою Фразеологічна”)

Ведучий: Що ж це за станція така? І що ж чекає наших учасників на цій станції? Фразеологічна – від слова фразеологія. Ми вживаємо у мові фрази з незрозумілим, на перший погляд, значенням. Зараз ми спробуємо знайти ці фрази у віршах.

ЗАВДАННЯ №1: Фразеологізми у віршах”. (3 бали)

  1. Спитали Клима раз:
  • Яка найкраща птиця,

Чи чиж, чи соловей, чечітка чи синиця?

Голодний Клим озвався з баса:

  • Найкраща птиця – ковбаса! –

Голодній, бач, кумі хліб на умі!

  1. В цирку був я з дідусем,

Ми там бачили усе:

І жонглера, і ведмедя

На швидкім велосипеді…

Я вертівся, дід спитав:

- Ти прийшов ловити гав?

Аж піднявся я із лави:

Та які ж у цирку гави?

  1. Я, сестричка й менший брат

Втрьох збирали виноград.

Сперечалися ми все:

Хто з нас кошик понесе?

Дідуся ми розгнівили:

  • Що ви кашу заварили?
  • Де ж та каша? – мовив брат, -
  • Ми збираєм виноград!

Ведучий: Я бачу, що ви вмієте знаходити фразеологізми у мові. А чи вмієте ви їх пояснювати, розтлумачувати їхнє значення?Ось це ми зараз і перевіримо.

 

ЗАВДАННЯ №2: “Поясни фразеологізм – підбери синонім” (потрібно замінити фразеологізм одним словом – синонімом). (1 бал за правильну відповідь)

  1. збити з пантелику – заплутати,
  2. за розум взятися – порозумнішати,
  3. прикусити язика – замовкнути,
  4. як зірок на небі – багато,
  5. ні пари з вуст – мовчати,
  6. як кіт наплакав – мало,
  7. пасти задніх – відставати,
  8. від горшка два вершка – малий.

 

(Виходить дівчинка з табличкою Ерудит”)

Ведучий: Цікава назва станції…Що означає це слово? Ерудит – це людина, яка має глибокі, всебічні знання, людина начитана, яка багато знає. Виходячи з цього, ви розумієте в чому полягає ваше завдання – правильно відповісти на запитання. (1 бал за правильну відповідь)

  1. Спільна частина споріднених слів називається… (корінь)
  2. Скільки звуків у слові ДЖМІЛЬ? (4)
  3. Перекладіть на українську мову слово ВОСХОД. (схід)
  4. Скільки складів у слові П’ЮТЬ? (1)
  5. До якої частини мови належать слова Я, МИ, ТИ, ВИ? (займенник)
  6. Як називаються слова, які звучать по-різному, але мають однакове значення? (синоніми)
  7. Хто автор казки “Кривенька качечка”? (народ)
  8. Як перенести з рядка в рядок слово БЛИСК? (ніяк)
  9. Хто написав рядки: “Садок вишневий коло хати…” (Т.Шевченко)
  10.  Хто написав рядки: “…Я туди, а він сюди, - Не віддам, - кричить, нізащо. Ти ялинку посади, а тоді рубай, ледащо!” ? (О.Олесь)

 

(Виходить дівчинка з табличкою Юні поети та письменники).

Ведучий: Найпоетичніша і найбільш творча станція.

ЗАВДАННЯ № 1: Доповни речення ( з даним початком скласти речення з якнайбільшою кількістю слів, кожен учасник називає одне слово). (5 балів за завдання)

МИ…

 

ЗАВДАННЯ №2: “Із слів – розповідь” (скласти розповідь з одержаних слів). (7 балів за завдання)

Прийшла зима. Випав сніг. Все стало білим. Діти катаються на санчатах з гори.

 

(Виходить дівчинка з табличкою Театральна)

Ведучий: От ми і дісталися останньої станції, і побачимо зараз театральні, акторські здібності наших учасників. Вони раніше отримали завдання – зіграти сценку, епізод з життя дитинства Т.Шевченка. (завдання оцінюється за оплесками глядачів, максимальна оцінка 25 балів)

 

Ведуча: Небагато пройшло часу, але багато змінилося в житті Тараса. (Тарас-підліток порається на подвірї. Входить Яринка з вузликом у руці.)

Яринка: Я на хвилинку забігла до тебе, ось твоя свитка, полатана вже.

Тарас (бере свитку): Спасибі, Яринко, хоч ти мене не забуваєш.

Яринка: То давай я тобі ще й сорочку виперу, зашию.

Тарас: Не треба, я сам.

Яринка: Тарасику, а в тебе є малюнки? Покажи.

Тарас: Добре, тільки тобі, сестричко. (Показує дощечку з малюнками). Ось наша хата.

Яринка: Дуже схожа. Невже це ти сам? А чого ж на дощечці?

Тарас: Паперу не було. Дяк не давав. Обіцяв учити малювати. А…! Хіба йому болить голова за мене? Тільки бє та шмагає мене різками.

Яринка: І зараз? (Тарас киває головою). То хай йому грець. Вертайся додому.

Тарас: А там що?

(Яринка виходить, Тарас сідає і сидить зажурений, а ведуча говорить слова (неначе думки Тараса).

Ведуча: Нудно мені, тяжко, що маю робити?

Молитися Богу? Так думка не та.

Не рад би, єй Богу, не рад би журитись.

Так лихо спіткало, а я сирота.

Нема кому в світі порадоньки дати,

Нема з ким прокляту журбу розділить,

Ніхто не пригорне, як рідная мати,

Ніхто не спитає: що в тебе болить?

 

Ведучий: А зараз слово надається нашому журі. (Журі оголошує результати та називає переможців.)

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку