Інтелектуально-розважальна гра “Калейдоскоп” до Дня рідної мови. Підтримувати прагнення учнів демонструвати знання та вміння з української мови та літератури; формувати вміння учнів застосовувати набуті знання в екстремальних умовах; розвивати пам'ять, мислення, увагу; виховувати уміння гратися, любов та повагу до рідної мови, до свого народу.
Тема: Інтелектуально-розважальна гра “Калейдоскоп”
Мета: підтримувати прагнення учнів демонструвати знання та вміння з української мови та літератури; формувати вміння учнів застосовувати набуті знання в екстремальних умовах; розвивати пам'ять, мислення, увагу; виховувати уміння гратися, любов та повагу до рідної мови, до свого народу.
Обладнання: картки з завданнями, плакати з написами зупинок.
Хід гри
Ведучий: Увага! Увага! Розпочинаємо інтелектуально-розважальну гру “Калейдоскоп”! Красива, гарна, приваблива назва, добре знайоме з дитинства слово. Хто з нас не тримав у руках цієї іграшки, в захопленні спостерігаючи, як змінюються в ній форми і кольори загадкових скелець? На нашій грі теж; змінюватимуться кольори-завдання. Ми будемо подорожувати по казковій країні від станції до станції, і все чекатимемо чогось нового, цікавого, незвичайного. І воно обов’язково буде! А тепер познайомимось з учасниками гри та високоповажним журі. (Представлення журі та команд).
Отже, гра починається! Калейдоскоп починає крутитися. (Виходить дівчинка з табличкою “Словесна”.)
Перша зупинка на станції “Словесна”, де команди мають виконати декілька завдань. Отже, ЗАВДАННЯ №1: “Алфавітна естафета” (кожна команда по черзі називає літери алфавіту, за правильно названу літеру – 1 бал).
ЗАВДАННЯ №2: “З початку і з кінця – однаково” (за 2 хвилини записати слова, які однаково читаються зліва направо і справа наліво, наприклад тут, зараз, біб, дід, Алла, Ада, Аза, ага). (2 бали за одне слово)
ЗАВДАННЯ №3: “Сходинки слів” (у вільні клітинки “сходинок” треба вписати букви так, щоб вийшло нове спільнокореневе слово). (5 балів за завдання)
Л |
І |
С |
|||||
Л |
І |
С |
|
||||
Л |
І |
С |
|
|
|||
Л |
І |
С |
|
|
|
||
Л |
І |
С |
|
|
|
|
|
Л |
І |
С |
|
|
|
|
|
С |
А |
Д |
|||||
С |
А |
Д |
|
||||
С |
А |
Д |
|
|
|||
С |
А |
Д |
|
|
|
||
С |
А |
Д |
|
|
|
|
|
С |
А |
Д |
|
|
|
|
|
ЗАВДАННЯ №4: “Із слова по букві” (із букв, якими записується ряд слів, беручи їх у порядку: з першого слова – перша буква, з другого – друга і т.д., скласти нове слово). (5 балів за завдання)
ЗАВДАННЯ №5: “З букв одного слова” (З букв одного слова скласти і записати інші слова). (1 бал за слово)
Жайворонок (жар, ворона, край, нора, рак, кора, ранок, корова, корона, кран, кров, район…)
(Виходить дівчинка з табличкою “Казкова”)
Ведучий: Назва цієї станції повертає нас у чудовий світ казки. Скільки переслухано і перечитано казок! Більшість з вас ще і зараз захоплюється читанням казки. Це і не дивно. Адже в казках зникає бідність, і всі стають багатими, добро перемагає зло, правда бере гору над кривдою. Сподіваємось, що так буде і в нашому житті.
ЗАВДАННЯ №1: “Назва-антонім”. Уважно прослухавши уривок з казки, сказати її назву. Причому треба пам’ятати, що назва казки складається зі слів-антонімів. А які це слова-антоніми? (запитання до глядачів). (2 бали за правильну відповідь)
Той іде, плаче, прийшов у ліс. Дивиться – стоїть хатка. Він і зайшов у ту хату…” (“Видимо і Невидимо”.)
Прилетіла сорока та й питає у ворітець:
Посідали. Правда і не розв’язала своєї торбини, бо порожня…” (“Правда і Кривда”.)
ЗАВДАННЯ №2: “Відгадай казку” (відгадати казку за її описом). (3 бали за правильну відповідь)
(Виходить дівчинка з табличкою “Загадкова”)
Ведучий: Яка чудова назва станції! Зупиняючись на ній, маємо змогу ще раз повернутись до своїх ще зовсім юних літ, коли кожен з вас так любив загадувати загадки. Учасники гри завдання одержали раніше. Кожна команда повинна була підготувати 5 загадок своєму супернику. Отже, розпочинаємо загадування загадок.
ЗАВДАННЯ №1: “Знавці цікавих загадок”. (за правильну відповідь 1 бал)
ЗАВДАННЯ №2: “Відгадай” (відгадати загадки, які зачитує ведучий). (за правильну відповідь 1 бал)
З травки – на билинку
Стрибає пружинка,
Зелена спинка. (коник)
А в дім не попаде,
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде. (дощ)
(Виходить дівчинка з табличкою “Фразеологічна”)
Ведучий: Що ж це за станція така? І що ж чекає наших учасників на цій станції? “Фразеологічна” – від слова “фразеологія”. Ми вживаємо у мові фрази з незрозумілим, на перший погляд, значенням. Зараз ми спробуємо знайти ці фрази у віршах.
ЗАВДАННЯ №1: “Фразеологізми у віршах”. (3 бали)
Чи чиж, чи соловей, чечітка чи синиця?
Голодний Клим озвався з баса:
Голодній, бач, кумі хліб на умі!
Ми там бачили усе:
І жонглера, і ведмедя
На швидкім велосипеді…
Я вертівся, дід спитав:
- Ти прийшов ловити гав?
Аж піднявся я із лави:
Та які ж у цирку гави?
Втрьох збирали виноград.
Сперечалися ми все:
Хто з нас кошик понесе?
Дідуся ми розгнівили:
Ведучий: Я бачу, що ви вмієте знаходити фразеологізми у мові. А чи вмієте ви їх пояснювати, розтлумачувати їхнє значення?Ось це ми зараз і перевіримо.
ЗАВДАННЯ №2: “Поясни фразеологізм – підбери синонім” (потрібно замінити фразеологізм одним словом – синонімом). (1 бал за правильну відповідь)
(Виходить дівчинка з табличкою “Ерудит”)
Ведучий: Цікава назва станції…Що означає це слово? Ерудит – це людина, яка має глибокі, всебічні знання, людина начитана, яка багато знає. Виходячи з цього, ви розумієте в чому полягає ваше завдання – правильно відповісти на запитання. (1 бал за правильну відповідь)
(Виходить дівчинка з табличкою “Юні поети та письменники”).
Ведучий: Найпоетичніша і найбільш творча станція.
ЗАВДАННЯ № 1: “Доповни речення” ( з даним початком скласти речення з якнайбільшою кількістю слів, кожен учасник називає одне слово). (5 балів за завдання)
МИ…
ЗАВДАННЯ №2: “Із слів – розповідь” (скласти розповідь з одержаних слів). (7 балів за завдання)
Прийшла зима. Випав сніг. Все стало білим. Діти катаються на санчатах з гори.
(Виходить дівчинка з табличкою “Театральна”)
Ведучий: От ми і дісталися останньої станції, і побачимо зараз театральні, акторські здібності наших учасників. Вони раніше отримали завдання – зіграти сценку, епізод з життя дитинства Т.Шевченка. (завдання оцінюється за оплесками глядачів, максимальна оцінка 25 балів)
Ведуча: Небагато пройшло часу, але багато змінилося в житті Тараса. (Тарас-підліток порається на подвір’ї. Входить Яринка з вузликом у руці.)
Яринка: Я на хвилинку забігла до тебе, ось твоя свитка, полатана вже.
Тарас (бере свитку): Спасибі, Яринко, хоч ти мене не забуваєш.
Яринка: То давай я тобі ще й сорочку виперу, зашию.
Тарас: Не треба, я сам.
Яринка: Тарасику, а в тебе є малюнки? Покажи.
Тарас: Добре, тільки тобі, сестричко. (Показує дощечку з малюнками). Ось наша хата.
Яринка: Дуже схожа. Невже це ти сам? А чого ж на дощечці?
Тарас: Паперу не було. Дяк не давав. Обіцяв учити малювати. А…! Хіба йому болить голова за мене? Тільки б’є та шмагає мене різками.
Яринка: І зараз? (Тарас киває головою). То хай йому грець. Вертайся додому.
Тарас: А там що?
(Яринка виходить, Тарас сідає і сидить зажурений, а ведуча говорить слова (неначе думки Тараса).
Ведуча: Нудно мені, тяжко, що маю робити?
Молитися Богу? Так думка не та.
Не рад би, єй Богу, не рад би журитись.
Так лихо спіткало, а я сирота.
Нема кому в світі порадоньки дати,
Нема з ким прокляту журбу розділить,
Ніхто не пригорне, як рідная мати,
Ніхто не спитає: що в тебе болить?
Ведучий: А зараз слово надається нашому журі. (Журі оголошує результати та називає переможців.)
1