Проект на тему: Використання інноваційних технологій для формування мовленнєвої культури учнів на уроках словесності. Метою проекту є підвищення професійної компетентності для покращення різнобічного особистісного і мовленнєвого розвитку учнів на уроках української мови і літератури. Розроблений на 5 років.
ПРОЕКТ
з проблеми
Ващишин І.Л.
заступник директора з навчально-методичної роботи
учитель української мови і літератури
спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформаційних технологій та технологічних дисциплін с. Васильківці Гусятинського району
.
На сучасному етапі, коли відбуваються зміни в суспільному житті України, стають іншими пріоритети діяльності й розвитку особистості, особливого значення набуває культура спілкування. Поява у мовленні значної кількості сленгів, жаргонів, використовуваних різними групами змушує нас серйозно замислитися над проблемою чистоти мови, що є ключовою з погляду національної культури, у тому числі і мовної. Адже українська мова – скарбниця духовних надбань народу, досвіду, праці, творчості і співжиття багатьох поколінь, оберіг народу, його звичаїв, традицій, запорука інтелектуального зростання, розвитку , поступу в загальнолюдському житті.
Про свідоме володіння рідною мовою йдеться у « Концепції громадського виховання дітей і молоді», де зазначається, що через мову молоде покоління пізнає такі поняття, як Батьківщина, рідний край, народ, земля, Україна та ін. Тому так важливо в учнів формувати потребу розмовляти, спілкуватися рідною мовою. Адже саме мова є одним із основних елементів національної культури.
« Потрібно звернути найпильнішу увагу на виховання молоді - тоді ми врятуємо Україну. Спробуйте виховати громадянина, людину, а тоді вже - професіонала, людину ввічливу, внутрішньо грамотну, культурну, шляхетну, »- писав Ю. Мушкетик. Тому проблема культури мови була, є і ще довгий час буде находитися в центрі уваги громадськості, а особливо – серед сучасної молоді.
Останнім часом виникла гостра потреба в особистостях, які вміють самостійно мислити, переконувати живим словом, спонукати до дій. Без активної участі молоді, її щирої зацікавленості в успішному вирішенні проблем мовної освіти майбутніх громадян України всі зусилля фахівців залишаться марними.
Загальна ситуація погіршується у зв'язку з тим, що теле- й радіопростір заполонили бездарна й антивиховна продукція, неморальна реклама, непрофесійні журналістські репортажі, суржикові радіосеріали, що культивують відверту зневагу до української мови і зводять нанівець усі зусилля словесників щодо унормування мовлення учнів, калічать культуру спілкування .
Потреба у спілкуванні є первинною потребою людини, бо, спілкуючись, людина не тільки обмінюється інформацією з іншими людьми, а й звертається до них із проханням, подякою, запитанням чи вимогою, ставить собі за мету вплинути на співрозмовника, домогтися потрібної відповіді, дотримуючись при цьому культури спілкування.
Усі ми бачимо і відчуваємо на собі повсякденно, що культура спілкування в суспільстві низька. Рівень дотримання мовленнєвого етикету, культури спілкування часом впливає на поведінку співрозмовника більшою мірою, ніж предметний зміст мовлення. Мовленнєвий етикет має велике значення для життєдіяльності суспільства і для функціонування мови. Саме тут найбільш яскраво виявляється стан мовленнєвої культури.
Отже, культура мовлення — це сукупність таких якостей, які найкраще діють на адресата із урахуванням конкретної ситуації, поставлених мети і завдань. До них відносяться: точність, зрозумілість, чистота мови, багатство і розмаїтість, виразність, правильність. Кожен, хто бажає підвищити свою культуру мовлення, повинен розуміти, що таке національна мова, в яких формах вона існує; чим книжна мова відрізняється від розмовної; що таке функціональні стилі мовлення; чому в мові існують фонетичні, лексичні, морфологічні, синтаксичні варіанти; що таке мовна норма; засвоїти і розрізняти навички відбору і вживання мовних засобів у процесі діяльності; оволодівати нормами літературної мови, її багатствами.
Таким чином, роль культури спілкування у формуванні культури людини в цілому є надзвичайно важливою. Проблема формування культури спілкування потребує подальшого дослідження, недостатня розробленість цієї проблеми в шкільній практиці вказує на необхідність створення експериментальної методики, спрямованої на формування в школярів культури спілкування. Як зазначав Антуан де Сент-Екзю-пері, найбільшою розкішшю, що гідна людини, є радість людського спілкування. Щоб мати успіх у мистецтві спілкування, треба його опановувати й застосовувати у щоденній практиці.
ІІІ. Мета проекту.
Підвищення професійної компетентності для покращення різнобічного особистісного і мовленнєвого розвитку учнів на уроках української мови і літератури.
ІV. Завдання проекту.
V. Характеристика проекту:
VІ. Визначення учасників.
Кафедри педагогіки і психології та методики викладання навчальних дисциплін, лабораторія гуманітарних наук ТОКІППО, адміністрація спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформаційних технологій та технологічних дисциплін с. Васильківці, кафедра вчителів суспільно – гуманітарних дисциплін РМК, учні 5 – 11 класів, батьки.
VІІ. Визначення бази реалізації.
Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформаційних технологій та технологічних дисциплін с. Васильківці.
VІІІ. Термін реалізації проекту.
5 років
ІХ. Прогнозований результат.
Х. Ресурси.
ХІ. Етапи реалізації завдань проекту.
№ з/п |
Етапи роботи над проектом та його реалізацією |
Зміст діяльності |
Термін |
1 |
Діагностико-прогностичний |
|
На час курсів підвищення кваліфікації
14 жовтня 01 листопада |
2. |
Організаційний. |
|
1 рік міжкурсового періоду. |
3. |
Діяльнісний. |
|
2-4 роки міжкурсового періоду |
4. |
Узагальнюючо-підсумковий. |
роботи учасників проекту (розробки уроків, пам’ятки, рекомендації, дидактичні матеріали, відеофільми, статті тощо) на методичному об’єднанні.
|
4-5 роки міжкурсового періоду
Наступні курси підвищення кваліфікації.
|
ХІІ. Технологія опису формування професійних компетентностей у розвитку мовленнєвої культури учнів на уроках словесності.
№ з/п |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Форма роботи та узагальнення |
Хто надає методичну допомогу |
Відмітка про виконання |
2014/2015 н. р. |
|||||
1. |
Опрацювання законодавчих та нормативно-правових документів з питань інноваційних технологій для формування мовленнєвої культури учнів на уроках словесності |
постійно |
Тези, перелік опрацьованих документів |
Адміністрація школи |
|
2. |
Ознайомлення з теоретичними основами розвитку мовленнєвої культури учнів. |
постійно |
Аналіз, консультації. |
Адміністрація школи, методист РМК. |
|
3. |
Вивчення досвіду щодо розвитку мовленнєвої культури учнів. Визначення найпродуктивніших методів і прийомів роботи.
|
Січень. Лютий.
|
Доступ в Інтернет. Опрацювання фахової літератури. Результати аналізу. |
Адміністрація школи. |
|
4. |
Перегляд планів позакласної роботи школи, класних керівників, кафедри вчителів суспільно - гуманітарних дисциплін. |
Березень. Квітень. Травень.
|
Узгодити графік навчально-виховного заходу. Вибір теми. Підбір матеріалів. |
Адміністрація школи,керівник кафедри, класоводи, організатор. |
|
5. |
Організація і проведення відкритого уроку та виховного заходу. |
Березень . Квітень. Травень . |
Розробка і представлення конспекту уроку та сценарію виховного заходу. |
Адміністрація школи. Методист РМК. |
|
6. |
Створення портфоліо. |
Травень . |
Взяти консультації щодо критеріїв формування портфоліо. Вкласти в нього уже зібраний матеріал. |
Керівник кафедри суспільно - гуманітарних дисциплін. Адміністрація школи. |
|
2015/2016 н. р. |
|||||
7. |
Опрацювання нової науково-методичної літератури щодо даної проблеми.
|
Червень. Липень. Серпень. |
Тези, перелік опрацьованих документів. |
Адміністрація школи. Методист РМК. Інтернет. |
|
8. |
Відвідування бібліотеки Тернопільського інституту післядипломної педагогічної освіти і опрацювання наявного матеріалу на тему проекту. |
Серпень. |
Підвищення рівня компетентностей щодо розвитку творчих здібностей школярів на уроках української мови і літератури. Опрацювання усіх можливих матеріалів на тему проекту. Отримання кваліфікованої допомоги щодо підбору матеріалів.
|
Бібліотекар ТОКІППО |
|
9. |
Скласти план проведення відкритих уроків, виховних заходів на поточний навчальний рік. |
Вересень. |
Вивчити запити учнів та батьків з даної проблеми. Замітки . Рекомендації. Анкети.
|
Адміністрація школи. |
|
10. |
Встановлення зв’язку з методичною проблемою школи. |
Жовтень.
|
Визначити, яким чином можна застосовувати результати методичної проблеми вчителя для розробки методичної проблеми школи. Внесення корективів у план роботи.
|
Адміністрація школи. |
|
11. |
Створення «Методичної скарбнички». |
Листопад.
|
Збір матеріалів. Оформлення. Обґрунтування.
|
Адміністрація школи, учні, батьки. |
|
12. |
Виготовлення «Папки-порадниці для батьків». |
Січень. |
Поради, рекомендації, статті тощо. |
Допоміжна фахова література. Інтернет. |
|
13. |
Організація і проведення відкритих уроків та виховного заходу. |
Жовтень – травень. . |
Розробка і представлення конспектів уроків та сценарію виховного заходу.
|
Адміністрація школи. Методист РМК. Інтернет. |
|
2016/2017 н. р. |
|||||
14. |
Опрацювання нової додаткової професійної літератури щодо даної проблеми. Пошук нових форм і методів роботи.
|
Червень. Липень. Серпень. |
Тези, перелік опрацьованих документів. Реферати. |
Адміністрація школи. Методист РМК. Інтернет. |
|
15. |
Скласти план проведення відкритих уроків, виховних заходів на 2015/2016 навчальні роки.
|
Вересень. |
Вивчити запити учнів та батьків з даної проблеми. Замітки . Рекомендації. |
Адміністрація школи. |
|
16. |
Поповнення «методичної скарбнички» новинками. Створення з учнями дитячих саморобних «Книжок – цікавинок».
|
Жовтень - січень. |
Підбір матеріалів. Оформлення. Обґрунтування. |
Керівник кафедри. Методист РМК. Адміністрація школи. |
|
17. |
Поповнення дидактичної бази щодо розвитку даної проблеми.
|
Лютий – травень. |
Підбір матеріалів. Оформлення. |
Інтернет. Література. Адміністрація школи.
|
|
18. |
Анкетування батьків для виявлення зросту їх компетентності щодо формування мовлення їхніх дітей.
|
Вересень-листопад. |
Підбір матеріалів для анкетного опитування. Створення анкети. Опрацювання результатів анкетування. Висновки. |
методист, література, Інтернет, керівник кафедри. |
|
19. |
Створення «Збірки дитячих кросвордів».
|
Грудень.
|
Дитячі розробки. |
Методична література. |
|
20. |
Організація і проведення відкритих уроків та виховних заходів. |
Жовтень 2014 р. – травень 2015 р. . |
Розробка і представлення конспектів уроків та сценарії виховних заходів, вікторин, анкет.
|
Адміністрація школи. Методист РМК. Інтернет. |
|
21. |
Відвідування відкритих уроків та виховних заходів, проведених вчителями української мови і літератури.
|
Жовтень 2014 р. – травень 2015 р.
|
Аналізи уроків. |
Вчителі української мови і літератури. |
|
2017/2018 н. р. |
|||||
22. |
Опрацювання нової додаткової професійної літератури щодо даної проблеми. Пошук нових форм і методів роботи.
|
Червень. Липень. Серпень. |
Тези, перелік опрацьованих документів. Реферати. |
Адміністрація школи. Методист РМК. Інтернет. |
|
23. |
Скласти план проведення відкритих уроків, виховних заходів на 2016/2017 навчальні роки.
|
Вересень. |
Вивчити запити учнів та батьків з даної проблеми. Замітки . Рекомендації. |
Адміністрація школи. |
|
24. |
Організація і проведення відкритого уроку та виховного заходу. |
Жовтень |
Розробка і представлення конспекту уроку та сценарію виховного заходу. |
Адміністрація школи. Методист РМК. |
|
25. |
Поповнення «методичної скарбнички» новинками. |
Листопад - лютий. |
Підбір матеріалів. Оформлення. Обґрунтування. |
Керівник кафедри. Методист РМК. Адміністрація школи. |
|
26 |
Поповнення дидактичної бази щодо розвитку даної проблеми.
|
Лютий – травень. |
Підбір матеріалів. Оформлення. |
Інтернет. Література. Адміністрація школи.
|
|
2018/2019 н.р. |
|||||
27. |
Опрацювання нової додаткової професійної літератури щодо даної проблеми. Пошук нових форм і методів роботи.
|
Червень. Липень. Серпень. |
Тези, перелік опрацьованих документів. Реферати. |
Адміністрація школи. Методист РМК. Інтернет. |
|
28. |
Скласти план проведення відкритих уроків, виховних заходів на 2017/2018 навчальні роки.
|
Вересень. |
Вивчити запити учнів та батьків з даної проблеми. Замітки . Рекомендації. |
Адміністрація школи. |
|
29. |
Презентація досвіду на педагогічній раді. |
Жовтень |
Розповісти і продемонструвати педагогам, як здійснювалася робота над проблемою. Презентація досвіду ППД, доповідь. |
Методисти. |
|
30. |
Написання рекомендацій щодо інноваційних технологій для формування мовленнєвої культури учнів на уроках словесності. |
Жовтень листопад |
Використання власного педагогічного досвіду. Опис ППД. Методичні рекомендації. |
Методист РМК. |
|
31. |
Творчий звіт на засіданні кафедри суспільно - гуманітарних дисциплін. |
Грудень. |
Звіт з розкриттям росту своєї компетентності. |
Директор школи, методист. |
|
32. |
Підготовка матеріалів до атестації та представлення портфоліо. |
Січень – лютий. |
Збір матеріалів. Формування портфоліо. |
Методисти. |
|