Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної військової адміністрації
Вище професійне училище № 7
м. Кременчука Полтавської області
Методична розробка
позаурочного заходу
Інтелектуально-розважальна гра
МАТЕМАТИЧНЕ
КАФЕ
Автор
викладач Грудкова Н.В.
Кременчук - 2023
Анотація
Дана розробка позаурочного заходу «Математичне кафе» сприяє вихованню в учнів вміння працювати командою; показує необхідність знань з математики в повсякденному житті, в професійній діяльності; виховує наполегливість, цілеспрямованість, пізнавальну активність, самостійність, взаємоповагу, кмітливість, спостережливість, стійкість, винахідливість, допитливість; демонструє доцільність використання змінних ігрових форм для підвищення активізації пізнавальної діяльності учнів при проведенні інтелектуальної гри
Тема: МАТЕМАТИЧНЕ КАФЕ
Мета: активізувати діяльність учнів; розвивати вміння формулювати й викладати думки, моделювати ситуацію; розвивати творчий інтерес до математики; розвивати світогляд учнів; виховувати стійкість, винахідливість, допитливість.
Програма проведення заходу
I. Вступ.
II. Привітання команд (назва, девіз, емблема).
III. Конкурсні завдання.
IV. Підбиття підсумків.
Для проведення даного заходу в навчальному кабінеті необхідно створити атмосферу, що відповідає тій, яка панує в кафе.
Заздалегідь можна підготувати скатертини, серветки, підноси, свічки, музику.
На кожному столику, за якими будуть сидіти команди, поставити знак «Стіл замовлено». У ролі ведучої — викладач, що тимчасово виконує роль «Шеф-кухаря». Допомагають їй два офіціанти (учні групи).
На столі журі — напис: «Бухгалтерська контора».
Перед входом до кабінету — зали кафе — напис: «Добре засвоюються лише ті знання, які вживаються з апетитом».
Меню
• Салат «Цікавинка» під соусом із загадок.
• Борщ «Щойно з печі» (зі сметаною, до речі).
• «Від нашого столу — вашому столу».
• Рагу «з логічних цікавинок з гострими приправами із уваги і мислення».
• Десерт «Морозиво зі збитими числами з начинкою з геометричних фігур».
• «Мезим — шлунку добре з ним».
• Фірмова страва (за рахунок закладу): «Математичний рулет з начинкою із кмітливості і дотепності».
ХІД ЗАХОДУ:
І. Вступ
— Я рада вітати всіх присутніх у нашому Математичному кафе. Вітаємо всіх тих, хто любить математику, хто вивчає математику, хто захоплюється нею.
Я обіцяю, що ви з приємністю проведете свій час. Ви будете у захваті від наших ексклюзивних страв.
- Сьогодні, у ролі шей-кухаря буду я,Грудкова Наталія Володимирівна.
- У ролі офіціантів будуть -
- Бухгалтерською конторою-журі будуть –
- У нашому кафе «Добре засвоюються лише ті знання, які вживаються з апетитом».
- зараз мої помічники-офіціанти покладуть вам на столи МЕНЮ нашого «Математичного кафе».
— У нашому раціоні ви зможете знайти низькокалорійні страви, гарячі та холодні закуски, незабутні напої та десерти.
- Тож, будь-ласка, ознайомтесь і всім смачного!!! {Офіціанти ставлять на столи команд таблички з написом «Смачного!»)
- Але,перш ніж ми перейдемо до споживання наших страв, дозвольте вам зачитати правила харчування. І ТАК!!!!
ПРАВИЛА ХАРЧУВАННЯ
- Дозвольте, шановні відвідувачі, дізнатися, хто ви, як зветеся, якою мовою володієте і як збираєтеся розраховуватися.
II. Привітання команд
Команди представляють своє домашнє завдання — назву команди, девіз, привітання.
Далі відбувається замовлення страв із запропонованого меню.
- Які чудові у нас в кафе сьогодні відвідувачі. Розкажіть нам чи все вам сподобалося з нашого апетитного меню? Чи все ви хочете скуштувати? (команди відповідають, що хочуть все скуштувати).
- Як чудово, що вам все сподобалось з нашого меню. Тож давайте перейдемо до нашої першої страви.
III. Конкурсні завдання:
- Так як у нас в кафе сьогодні в гостях і леді і джентльмени – я впевнена, що наші джентльмени пропустять дівчат скуштувати першими наш салат.
- -Так !!!! Хлопці???
Командам по черзі ставлять запитання. Команди мають можливість відповісти на питання суперника у разі, якщо представники іншої груп помилилися. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Питання
• Що відрізняє один поїзд від іншого з точку зору математики? (Номер поїзда)
• Без чого не можуть обійтися мисливці, барабанщики й математики? (Без дробу)
• Що є у кожного слова, рослини і рівняння? (Корінь)
• Яку формулу прославили Шумахери? («Формулу-1»)
• Яку геометричну фігуру використовують для покарання дітей? (Кут)
• Як геометрична фігура товаришує із Сонцем? (Промінь)
• Яку форму має президентський кабінет у Білому Домі США? (Овальну)
• Яка фігура є основою будь-якої сніжинки? (Шестикутник)
• Геометричне тіло з Єгипту. (Піраміда)
• Географічний конус. (Вулкан)
Відповідає команда, учасник якої першим підвів руку. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
1. Перша координата точки називається
- Ордината
- Абсциса
- Бісектриса
2. Трикутник, у якого всі сторони рівні називається
- Рівнобедреним
- Рівноногим
- Правильним
3. Відсоток це-
- Десята частина числа
- Сота частина числа
- Тисячна частина числа
4. Трикутник, у якого один з кутів 100°називається
- Гострокутним
- Безпутним
- Тупокутним
5. Відношення протилежного катета до прилеглого катета
- Синус кута
- Косинус кута
- Тангенс кута
6. Дві прямі, через які неможна провести площину
- Паралельні
- Мимобіжні
- Що перетинаються
7. Хто ввів прямокутну систему координат
- Галілей
- Декарт
- Дарвін
8. До числа 2 взаємно оберненим є
-2
- 0,2
-
9. Графіком рівняння у = х +5 є
- Пряма
- Гіпербола
- Парабола
10. Квадратний корінь 169
- 14
- 13
- 12
3. «Від нашого столу — вашому столу».
- Я знаю, що кожна команда приготувала свою страву і готова нею поділитися. Вашим домашнім завданням було підготувати запитання для команди-супротивника. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
- Отож,будь-ласка, ваші завдання.
І команда (хлопці)
1. На підлогу поклали олівець, але ніхто не зміг через нього переступити. Чому? (Олівець поклали біля стіни, далі ступати нікуди)
2. Що не має довжини, ширини, глибини, і що можна виміряти. (температура, час)
3. Воно належить тобі, але інші ним користуються? (ім’я)
4. Син мого батька, а мені не брат. Хто це? (я сам)
ІІ команда (дівчата)
1. Що треба зробити, щоб п’ять парубків, залишились в одному чоботі? (зняти з них другий)
2. Що можна приготувати, але не можна з’їсти? (уроки)
3. Як може кинуте яйце пролетіти 3 метри і не розбитися? (воно пролетіло більше ніж 3 метри, а потім розбилося)
4. Назвати середнє арифметичне жінки і риби. (русалка)
4. Чи не бажаєте ви скуштувати нашу фірмову страву — Рагу «з логічних цікавинок з гострими приправами із уваги та мислення»?
- зараз я знову попрошу допомоги у своїх помічників-офіціантів. Кожній команді офіціанти на стіл покладуть завдання і по коробці сірників для його виконання.
Офіціанти розносять на столики команд підготовлені завдання. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
- Поки наші команди виконують завдання, я пропоную вболівальникам допомогти своїм командам заробити додаткові бали. Як саме ви це робите? Зараз я читатиму питання, а ваша задача швидко на них відповідати. Відповідає та команда, учасник якої швидше підніме руку.
- І так. Почнемо!!!!
• Емблемою якого авто є чотири кільця? («Ауді»)
• Які існують математичні сузір'я? (Трикутник, циркуль)
• Рахує він живо, але не людина. (Годинник)
• Деякі чоловічі імена мають математичне походження. Назвіть їх. (Максим — від лат. найбільший; Костянтин — від лат. постійний)
- Перед вашими очима картки на яких зображена фігура. Ваша задача визначити скільки квадратів і трикутників зображено на малюнку? За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал . Відповідає команда, учасник якої першим підвів руку.
(Відповідь: 3 квадрати, 18 трикутників)
6. — Для тих, хто багато з'їв і погано засвоїв, пропонуємо рухливе завдання «Мезим».
- Ваша задача зобразити за допомогою пантоміми (рухів без слів) предмети так, щоб друга команда зрозуміла, про що йдеться. Той,хто найреалістичніше, на думку журі, зобразить предмет – той і переможе. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. І так, будь-ласка, команди визначте, хто буде захищати свою команду?
І команда:
• пристрій, за допомогою якого креслять коло (циркуль);
• чайник, що закипів.
ІІ команда:
• пристрій, за допомогою якого вимірюють температуру повітря (термометр);
• машина, що не заводиться.
7. — Ми підійшли до заключного етапу нашого заходу. Пропоную вам нашу фірмову страву за рахунок нашого закладу:
«Математичний рулет 3 начинкою із кмітливості і дотепності».
- Ваше завдання дати відповіді на якомога більшу кількість запитань. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Я, по черзі, ставитиму запитання кожній команді. Якщо відповіді не має – ставиться наступне запитання.
- Отож, починаємо.
Запитання 1-й команді:
Запитання 2-й команді:
8. Цікаві завдання (для вболівальників)
- Поки наша «Бухгалтерська контора» підбиває підсумки конкурсів у вболівальників кожної команди є можливість заробити додаткові бали. Зараз я буду зачитувати математичні загадки та цікаві задачі. Ваша задача – якнайшвидше відповісти на запитання і не забувати піднімати руку!!!
Математичні загадки
Загадкове, нам знайоме,
В ньому є щось невідоме.
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко, без вагання
Відповість, що це -…(Рівняння)
***
Для введення цих чисел
Вагомі є причини:
Вимірювати треба
Нам різні величини.
У прикладі, в задачі
Ділити без остачі —
Допомогти готові
Тут числа нам…( Дробові)
***
Нам вони допомагають,
Дій порядок визначають.
А якщо про них забудеш,
Вийде зовсім навпаки.
Пам’ятай же про…(Дужки)
***
Наш вірний та надійний друг,
Без нього дехто, як без рук,
І кнопки, і екран він має,
Нам результат доповідає.
Обчислень він організатор
Чудовий прилад….(Калькулятор)
Цікаві задачі
1. Звичайно місяць закінчується 30-м або 31-м числом. У якому місяці є 28 число? (У кожному)
2. Обчислити 5+5 х 5=? (30)
3. Двоє хлопчиків грали у шахи 40 хвилин. Скільки хвилин грав кожен з них? (40)
4. Яке число ділиться на всі числа без остачі? (0)
5. У кожному куточку кімнати сидить котик, навкруги кожного котика сидять ще по три котики. Скільки котиків у кімнаті? (4)
6. Що буде з козою, коли їй мине 6 років? (Піде 7-й)
7. Який кут утворюють велика та мала стрілки годинника о 18.00 годині? (180 градусів)
8. Добре відомо, що 5 у квадраті - це 25, а 10 у квадраті – 100. А чому дорівнює «кут» у квадраті? (90 градусів)
IV. Підбиття підсумків
Нагородження переможців.