Інтерактивна гра "Мовні заморочки"

Про матеріал
Дана розробка є сценарієм проведення мовознавчої гри з учнями 6-7 класів, приуроченої до Міжнародного дня рідної мови. Розробка містить інтерактивні методи навчання, які можуть бути використані як в позакласних заходах, так і на уроках української мови.
Перегляд файлу

Інтерактивна гра до Міжнародного дня рідної мови «Мовні заморочки» (6 – 7 класи)

Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову, повторити вивчене з фонетики, лексики, морфології, фразеології, словотвору; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, творчі вміння використовувати набуті знання у власних висловлюваннях; виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідної мови, культуру усного і писемного мовлення.

Обладнання: ноутбук, інтерактивна дошка, демонстраційні та роздаткові матеріали з завданнями.

Хід гри

Вступне слово. Доброго дня, дорогі діти! 21 лютого ми святкуємо Міжнародний день рідної мови. 

Дехто вважає мову лише засобом порозуміння між людьми. Насправді ж цим не вичерпується її значення. У мові закодовує нація всю свою історію, багатовіковий досвід, здобутки культури, духовну самобутність.

Мова для кожного народу стає ніби другою природою, що оточує його, живе з ним всюди і завжди. Без неї, як і без сонця, повітря, рослин, людина не може існувати. Як великим нещастям обертається нищення природи, так і боляче б’є по народові зречення рідної мови чи навіть неповага до неї, що є рівноцінним неповазі до батька й матері.

Адже: "Мова - це не просто спосiб спiлкування, а щось бiльш значуще. Мова - це всi глибиннi пласти духовного життя народу, його iсторична пам'ять, найцiннiше надбання вiкiв, мова - це ще й музика, мелодика, фарби, буття, сучасна, художня, iнтелектуальна i мисленнєва дiяльнiсть народу." (Олесь Гончар).

Щороку до Міжнародного дня рідної мови проводяться усні журнали, літературно-музичні композиції, конкурси виразного читання, інші заходи. Сьогодні ж ми проведемо інтерактивну гру, по завершенні якої виберемо найкращих знавців рідної мови серед учнів 6 – 7 класів.

Завдання 1. «Дебати». Тільки що я коротко розповів про значення мови в житті народу. Дайте відповідь на запитання: «Чим для мене є рідна мова?».

Учасники команд висловлюють свої думки, підсумовують їх і, дійшовши згоди, дають узагальнену відповідь команди на поставлене запитання.  

Завдання 2. «Крокодил». Скарбницею мудрості та спостережливості народу є фразеологізми – стійкі сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову (словосполученню). Фразеологізми вживають в розмовному та художньому стилях мовлення. Вони надають мовленню виразності, образності, емоційності.

Вашим завданням буде наступне: витягніть картки із записаними сталими виразами. За допомогою міміки та жестів покажіть своїм суперникам те, що написано в картці. Команда суперників має відгадати фразеологізм, а потім пояснити його значення.

6 клас. Пекти раків (червоніти від сорому).

7клас. Крутитися, як білка в колесі (бути постійно зайнятим).

Завдання 3. «Ребуси». Мова — одне з найважливіших і стародавніх суспільних явищ. Ми не можемо уявити собі суспільство без мови, в якому слово- найважливіший компонент. Слово — це основна, базова одиниця мови, яка служить для називання предметів, властивостей, дій і процесів. Класи слів, які характеризуються певними ознаками, об’єднуються в частини мови.  

Відгадайте про яку частину мови йдеться у ребусі. Назвіть її морфологічні ознаки. 

6   клас – прикметник;

 

 

 

 

7   клас – дієслово.  

 

 

Завдання 4. «Редактор». Видатний український поет Максим Рильський писав: 

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур'ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде…

Дуже часто у спілкуванні ми не дотримуємося мовних норм, або ж розмовляємо штучною українською. 

Прогляньте уривок із серіалу «Школа» (20 серія з 25 хв. 37 с. по 26 хв. 14 с). Занотуйте діалог між учнями та «відредагуйте» його згідно норм літературної мови (замінити сленг, інші неунормовані слова). 

Завдання 5. «Криптограма». В українській мові є чимало слів іншомовного походження. Запозичання іншомовних слів є наслідком географічних, економічних, наукових, культурних та інших зв’язків між народами. Слова іншомовного походження є одним із шляхів збагачення лексичного складу кожної мови.

Розшифруйте якомога швидше криптограму, і ви дізнаєтесь слово іншомовного походження, що означає негативне явище, про яке йшла мова в кінці діалогу з попереднього завдання.

О

А

Б

В

#

Г

Ґ

V

Д

Е

:

Є

/

Ж

\

З

+ И

־ І

=

Ї

* Й

(

К

)

Л

<

М

> Н

;

О

± П

Р

С

÷

Т

× У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

∆×)־ >#  - булінг

Булінг (від англ. to bull - переслідувати) - це агресивна свідома поведінка однієї дитини (або групи) стосовно іншої, що супроводжується регулярним фізичним і психологічним тиском та є гострою проблемою сучасності. 

Про нього (булінг) вам розповідали на виховних годинах. І лупцювати школярам один одного, як це збирались зробити герої серіалу, не можна.

 

Завдання 6. «Музично-синтаксична вікторина». Учні прослуховують уривки з пісень «Одна калина» та «Ти сам собі країна».

7 клас. Розгляньте перший куплет пісні «Одна калина»:

Сумно, сумно аж за край...

Не дивись на мене, грай, музико, грай!

Зимно, зимно на душі...

Забирай, що хочеш, тільки залиши

-         Чим є в другому реченні виділене слово? 

-         Яким членом речення є слова, виділені в четвертому реченні?

6        клас. В оригіналі пісні «Скрябіна» «Ти сам собі країна»  є такі слова: А, можливо, їхня біда полягала в тому, що відповідь треба було шукати в собі, а не в підручнику географії.

-         Чим є в першому реченні виділене курсивом слово? -  Яким членом речення є слова, виділені жирним шрифтом?

 

Завдання 7. «Дітлоїд». Наша мова багата фольклорними жанрами, до яких належать прислів'я та приказки - короткі влучні вислови, які образно та лаконічно передають висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи.

-         Що ще є скарбницею мудрості та спостережливості народу, про що ми вже говорили?   –        Фразеологізми.    Пригадайте                прислів'я,   приказки, фразеологізми і виконайте завдання:

6        клас. Розгадайте за абревіатурою, у якому рядку зашифровано вислів про людей, неспроможних чітко, логічно, зв’язно висловлювати свої думки?

(повнозначні слова пишуться з великої літери, а службові частини – з малої).

А) 2СнВЗ ( два слова не в змозі зв’язати)

Б) 2 КвОМнП 

В) 2 СОТ

Г) 2БОПнС

Д) 2БТнМ

 

7        клас. Розгадайте, у якому рядку зашифровано вислів про людей, що легко змінюють свої рішення, не мають ні про що сталої думки.

А) 7БОО;

Б) 7ВдНіВП; 

В) 7ПЗ;

Г) 7РОаРО; Д) 7ПнТ (сім п’ятниць на тиждень).

 

Завдання 8. «Що? Де? Коли?». Українська мова вважається наймилозвучнішою у світі. Вона дивує й захоплює багатством словника, безмежністю форм, плинністю. Розмаїте і щедре наше українське слово. 

Вивчити красу і багатство рідної мови допомагає мовознавство – наука про мову. Чи старанно ви вивчаєте цю науку, покаже наше бліц-опитування.  

Кожна команда отримує картки з певною кількістю запитань, відповіді на які потрібно вписати упродовж хвилини.

7 клас. 1. Словник про значення слів. (Тлумачний)

2.   Речення з однією граматичною основою. (Просте)

3.   У що береться пряма мова? (Лапки)

4.   Розмова двох осіб. (Діалог)

5.   Слова, які мають близьке лексичне значення, але різні за звучанням.

(Синоніми)

6.   Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)

6 клас. 1. Слова, протилежні за значенням. (Антоніми)

2.   Головні члени речення. (Підмет і присудок)

3.   Наука про частини мови. (Морфологія)

4.   Список літер у встановленому порядку. (Алфавіт)

5.   Перша буква у власній назві? (Велика)

6.   Частина слова перед коренем? (Префікс)

 

Завдання 9. «Лінгвістичні задачі». В мові однією з синтаксичних одиниць є речення. За допомогою речення ми формуємо повідомлення і передаємо думки. Для полегшення сприйняття змісту речення використовують інтонаційні паузи, а на письмі – розділові знаки. Розділовий знак, який знаходиться не на своєму місці, може змінити зміст речення. Спробуємо вірно розставити розділові знаки. 

6   клас.  Вчив учень правило: «Двокрапка й тире при прямій мові ставлять так, як і при узагальнюючих словах». Але не може бідолашко знайти пряму

мову в реченні:

Широка моя тюрма думає Тарас і хоч би одне деревце! Як поставити розділові знаки в реченні?

 

7   клас. Подув сильний вітер і здув усі розділові знаки в реченні:

Усе чарує зір кругом роса і луг і вода.

Скрізь червоно на небі на узгір’ях і на горі. Які розділові знаки мають бути в реченнях? Чому?

 

Завдання 10. «Релаксаційна граматика». Існує вислів: «Музика – це мова душі». Музика – це область почуттів і настроїв, тому вона може бути універсальною мовою. Прослухайте уривок музичного твору (Шопен «Весняний вальс»).  Напишіть кілька речень про свої враження. З чим асоціюється у вас мелодія? Яка вона, якого кольору? При написанні висловлювання використовуйте вставні слова, ступені порівняння прикметників, відокремлені члени речення, звертання, однорідні члени речення.

 

Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців.

 

Заключне слово. Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована. Мова складна для вивчення, але проста для сприйняття серцем, вона є дзеркалом нашого менталітету, доброти, душевності, щирості та краси. Її потрібно любити, її потрібно знати. Адже «слово, як писав В. Сухомлинський, – найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним – велике мистецтво». Знати, берегти і примножувати рідну мову – це обов’язок кожної людини. Народ, який не усвідомлює значення рідної мови, її ролі в розвитку особистості, не плекає її, не може розраховувати на гідне місце в суцвітті народів. Любіть і вивчайте рідну мову!

 

 

 

pdf
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
2 березня 2019
Переглядів
6309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку