Інтерактивна платформа «Психологічний супровід процесу адаптації учнів»

Про матеріал
Презентація розроблена для вебінару щодо адаптації 1, 5 класів на допомогу для молодих спеціалістів (практичних психологів). Надано теоретичний матеріал, набір діагностичного мінімуму та техніка для роботи.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тематичний івент «Психологічний супровід процесу адаптації учнів»

Номер слайду 2

Адаптація до школи – це процес активного пристосування дитини до школи, який передбачає виробленнямеханізмів функціонування особистості, адекватних новим умовам навчання та виховання. Результатом адаптації є певний рівень: високий, середній, низький. Шкільна дезадаптація – це утворення неадекватних механізмів пристосування дитини до школи у формі порушень у навчанні та поведінці, конфліктних стосунків, психогенних захворювань і реакцій підвищеного рівня тривожності, викривлення у розвитку особистості. Прояви шкільної дезадаптації:труднощі у навчанні аж до стійкої неуспішності;порушення у стосунках з однокласниками або з учителями;відмова ходити до школи;симптоми соматичних захворювань та психосоматичних розладів;психосоматичні «уходи у хворобу»;емоційні порушення. Причини шкільної дезадаптації: Неправильні методи виховання в сім‘ї. Порушення в системі стосунків у школі. Певні проблеми у наступності між закладами освіти: наприклад, між ЗДО та школою, початковою та середньою ланками і т.д. Деякі індивідуальні особливості психічного розвитку та життєвого досвіду дитини.

Номер слайду 3

Психологічний супровід дітей до школи. Супровід процесу адаптації дітей до школи є одним із пріоритетних напрямків у роботі практичного психолога. Важливим фактором ефективності є чітко побудована система роботи психолога, взаємодія з учнями, вчителями та батьками. Система роботи : Профілактика дезадаптації учнів. Моніторинг адаптації.Індивідуальне консультування вчителів та батьків за результатами досліджень. Корекційна робота з учнями, у яких виникли труднощі у процесі адаптації («група ризику»). Оцінка ефективності психологічної корекції. Подальший психологічний супровід учнів, які мали проблеми у адаптації.

Номер слайду 4

Профілактика дезадаптації першокласника1. Робота з вчителями: Психологічна просвіта вчителів, які будуть працювати у перших класах (консиліуми, МО вчителів-початківців) з питань вікових особливостей, готовності до школи, проблеми адаптації першокласників, спілкування педагога з дітьми, їх навчання. (серпень-початок вересня). Консиліум, виступ на педраді за результатами діагностичних досліджень (листопад), за результатами вихідного дослідження (січень).Індивідуальне консультування. Надання психологічної та методичної допомоги вчителям першокласників щодо розвитку емоційного інтелекту, гнучких навичок учнів, згуртування колективу на «ранкових зустрічах» в школі. Консультування за результатами діагностичних досліджень.2. Робота з батьками: Психологічна просвіта батьків - (виступи на батьківських зборах, тренінгові заняття) з питань вікових особливостей, готовності до школи, проблеми адаптації першокласників, спілкування з дітьми, допомога в навчанні, дотримання режиму дня. (серпень-жовтень). Батьківські збори за результатами діагностичних досліджень (листопад). Індивідуальне консультування. Надання психологічної допомоги батькам першокласників щодо розвитку емоційного інтелекту, полегшення процесу адаптації. Консультування за результатами діагностичних досліджень, за результатами вихідного дослідження. Діагностика. Дослідження соціально - психологічної адаптації дітей до школи «Анкета для батьків».

Номер слайду 5

3. Робота з учнями: Профілактичні заняття - (1 раз на тиждень , як тренінгові заняття або години психолога), наприклад, «Психологічна абетка для першокласників» Т. Аржакаєвої, І. Вачкова, «Розвиваюча робота психолога на етапі адаптації дітей до школи» Т. Азарової, М. Битянової ,. «Розвиток пізнавальної сфери дітей, які йдуть до першого класу» І. Щербак (вересень-жовтень). Заняття з дітьми старшої групи ЗДО, наприклад, «Я та Ми» Л. Стреж (лютий-травень 1-2 рази на місяць). Індивідуальна психологічна діагностика особливостей розвитку дітей на запит вчителя або батьків. Дослідження рівня розвитку пізнавальних процесів, мотиваційної та психологічної готовності до школи, особливостей емоційної сфери, сімейних стосунків. Моніторинг адаптації першокласників до школи за допомогою (вересень-жовтень): - анкета Н. Г. Лусканова «Рівень шкільної мотивації та адаптації» (індивідуальна форма проведення);«Кольоровий тест відносин», О. М. Еткінд (індивідуальна форма проведення);діагностика рівня розумової працездатності (Н. Головань «Коректурна проба»);проективна методика "Школа тварин" С. Панченко;Малюнок «Мій клас», «Що мені подобається в школі»; Діагностика структури взаємин в учнівському колективі (Соціометрія, спостереження на уроці та під час перерв). Виявлення «групи ризику», складання карт дезадаптованих учнів, написання аналітичного звіту по результатам вхідного дослідження, підбір програми для корекційних занять з «групою ризику» залежно від виявленого типу труднощів. Проведення корекційної роботи з групою ризику (програма повинна бути затвердженою, форма проведення: індивідуальна чи групова робота, 1-2 р. на тиждень). Оцінка ефективності корекційної роботи. Подальший психологічний супровід учнів, які мали проблеми у адаптації (спостереження, індивідуальні консультації, корекційна робота за потребою).

Номер слайду 6

Профілактика дезадаптації п‘ятикласника1. Робота з вчителями: Психологічна просвіта вчителів, які працюють у 4 класі ( МО вчителів-початківців, тематичний семінар) з питань вікових особливостей, формування самостійності та відповідальності, проблем переходу до середньої ланки. (січень-лютий). Для вчителів 5 класу: консиліум за вхідними результатами, за вихідними результатами (тематичний семінар, консиліум, виступ на педраді).Індивідуальне чи групове консультування. Надання психологічної та методичної допомоги вчителям щодо розвитку самостійності та відповідальності. Консультування за результатами діагностичних досліджень.Індивідуальне консультування вчителів, які викладатимуть у 5 класі (за потребою). Наступність між початковою та середньою ланками (відвідування уроків, проведення деяких вправ на уроці).2. Робота з батьками: Психологічна просвіта батьків - (виступи на батьківських зборах, тренінгові заняття) з питань вікових особливостей, формування самостійності та відповідальності, проблем переходу до середньої ланки ( згідно плану), за результатами дослідження батьківські збори з батьками 5 класу (грудень). Індивідуальне консультування. Психологічна допомога, рекомендації за результатами діагностичних досліджень.

Номер слайду 7

3. Робота з учнями: Профілактичні заняття - (1 раз на місяць , як тренінгові заняття або години психолога з учнями 4 класу), наприклад, «Психологічний тренінг для молодших підлітків» (С. Коробко).Індивідуальна психологічна діагностика особливостей розвитку дітей на запит вчителя або батьків. Дослідження рівня розвитку пізнавальних процесів, мотиваційної та психологічної готовності до середньої школи, сформованості відповідальності, особливостей емоційної сфери, сімейних стосунків. Моніторинг адаптації п‘ятикласників до школи за допомогою (жовтень-листопад): - Визначення характеру психологічного комфорту учня у класі, емоційного стану (проективні методики "Неіснуюча тварина" і "Дерево" Дж. Лампена).-Визначення ставлення до навчальних предметів та школи взагалі (анкети «Школа», «Моє ставлення до шкільних предметів»).-Дослідження міжособистісних стосунків у сім'ї та їх вплив на розвиток особистості учня (проективна методика «Вихідний день в моїй сім'ї»), «Анкета для батьків 5 класу».-Діагностика структури взаємин в учнівському колективі, виявлення «зірок» та «знехтуваних» (Соціометрія, Дж. Морено).-Дослідження рівня тривожності (Філіпса).- Методика визначення особистісної адаптованості школяра (А. В. Фурмана)Виявлення «групи ризику», складання карт дезадаптованих учнів, написання аналітичного звіту по результатам вхідного дослідження, підбір програми для корекційних занять з «групою ризику» залежно від виявленого типу труднощів. Проведення корекційної роботи з групою ризику (програма повинна бути затвердженою, форма проведення: індивідуальна чи групова робота, 1-2 р. на тиждень). Оцінка ефективності корекційної роботи. Подальший психологічний супровід учнів, які мали проблеми у адаптації (спостереження, індивідуальні консультації, корекційна робота за потребою).

Номер слайду 8

Журнал обліку щоденної роботи

Номер слайду 9

Техніка «Попелюшка» (О. Тараріна)Мета: підвищення мотивації для досягнення мети, розкриття ресурсу для досягнення бажаного; визначити перші кроки для досягнення мети. Матеріали: лист А4, кольорові олівці. Вік: від 16 років. Алгоритм роботи1. Уявіть себе Попелюшкою. Ви багато і довго працювали, прийшов час фантастичним змінам. На якому балу життя Ви хотіли б побувати? Чого чекаєте від цього балу? Які відчуття, емоції хочете отримати? Чому для Вас важливий цей бал?2. У Вас є хрещена-фея. Замовте їй свій наряд. Які якості повинна мати жінка, яка відправиться на бал? Намалюйте їй сукню чи інший наряд, який би символізував ці якості.3. Уявіть, що Ви одягаєте цей наряд і стаєте саме тою жінкою, яка відправляється на бал і отримає ті відчуття, які б хотіла отримати. Ви опускаєте руку в кишеню і там знаходите щось, що допоможе Вам на шляху до мети. Намалюйте цей предмет, ресурс. Що це? Як воно допоможе у досягненні мети? Напишіть одну дію, яку Ви можете виконати за допомогою цього предмету.4. Для повноти образу Вам необхідний аксесуар. Що це? Намалюйте цей аксесуар. Які відчуття, коли Ви одягаєте цей аксесуар? Що треба робити, щоб отримати ці відчуття, пропишіть одну дію.5. Хрещена-фея дає Вам пораду, щось говорить. Які це слова, про що говорить мудра фея? Можливо, вона радить щось скинути зайве? Можливо, говорить про те, що треба робити, щоб ніхто не здогадався, що цей наряд Ви тільки одягли?6. У Вас 24 години, щоб почати діяти (пункти 3, 4, 5) , тому що карета перетвориться на кабак, сукня у той наряд, що був. При виникненні труднощів на шляху до здійснення бажаного згадайте себе в обраному наряді і програйте цю нову роль.

pptx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
10 листопада 2021
Переглядів
521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку