Інтерактивне заняття з елементами використання арт-технік у роботі з обдарованими дітьми «Корабель наших Можливостей»

Про матеріал
Інтерактивне заняття з елементами використання арт-технік у роботі з обдарованими дітьми «Корабель наших можливостей» з учнями 9-11 класів. Під час якого старшокласники вчилися гармонізації особистості через розвиток здатності самовираження і самопізнання. Балансували внутрішній світ за рахунок прихованих резервів особистості, розвивали самосвідомість, підвищували впевненість у собі, особистісно розвивалися. Під час заняття учнів спробували на собі ряд арт-терапевтичних технік: малювали на м’ятому папері, монотипію, гратаж.
Перегляд файлу

 

Інтерактивне заняття з елементами використання арт-технік у роботі з обдарованими дітьми

«Корабель наших Можливостей»

(Презентативний супровід)

Мета: гармонізація особистості через розвиток здатності самовираження і самопізнання. Балансування внутрішнього світу за рахунок прихованих резервів особистості, розвиток самосвідомості, підвищення впевненості в собі, особистісний розвиток, розвиток креативності.

Завдання:

  1. Зняття напруження, досягнення емоційної розрядки.
  2. Допомогти учасникам усвідомити свої потреби «тут і тепер»
  3. Формувати позитивне ставлення до потенційних можливостей людини. Шукати і створювати «Я» - ресурс.
  4. Розвивати креативність, самосвідомість, здатність до самовираження.

Форми роботи: групова

 

Хід заняття

Ритуал Привітання.  Психолог звертається до учасників:

Добрий  день! Цієї зимової днини я пропоную вам відправитися в подорож на незвичайному кораблі, який є своєрідним символом кожного з вас. І ви –  капітан свого корабля. Саме від особистості капітана, від його здібностей, особливостей характеру, впевненості у власних силах залежить, наскільки вдалим і комфортним буде плавання.

 Психолог: Усі ви щодня зустрічаєтесь у шкільних коридорах, знайомі між собою завдяки участі в різних заходах, конкурсах та олімпіадах, але сьогодні, пропоную вам довідатися один одного більше та підкріпити власні навички самопрезентації.

Вправа 1. Ім'я - якість

Мета: познайомити учасників та створити вільну від бар'єрів атмосферу у групі.

Час: (5 хв.)

Хід вправи: Кожен з учасників по черзі представляє себе групі, називаючи своє ім'я та особистісну якість, що характерна саме йому.

Психолог. Сьогодні ми зібралися, щоб краще пізнати себе та інших; розвивати власну самосвідомість; усвідомити свої потреби; шукати і створювати «Я» - ресурс.

Тому перш ніж ми ближче познайомимось, спробуємо визначити, що кожен з Вас очікує від сьогоднішнього заняття.(Учні прописують власні очікування. Психолог просить їх озвучити та прикріпити до плакату).

Щоб наша подорож була більш плідною, варто звернути увагу на традиційні правила, що стануть нам у нагоді…

Узгодження правил групи:

        Відверто говорити про те, що думаєш або відчуваєш сам.

 

        Слухати учасників уважно, не перебиваючи.

        НЕ критикувати людину.

 

Чи згодні ви з такими правилами? Чи хоче хтось з вас запропонувати власне?

На нашому занятті я пропоную кожному з вас дізнатися, наскільки хорошим капітаном ви можете стати? Чи є в вас для цього внутрішні ресурси? І що ж власне криється під словами «Мій ресурс»

Інформаційний блок: Ресурси – це те, що допомагає людині в складних ситуаціях, її можливості. Зазвичай ресурси можна розділити на дві групи: внутрішні та зовнішні. У перекладі з латинської слово ресурси означає «піднімаюсь, виникає знову».

У психологічній термінології воно скоріше буде означати засоби та можливості «відродження з попелу пташки-фенікса», що уособлює плинну і вічно змінну людську природу. Ресурси дозволяють зберегти цілісність внутрішньої картини світу людини у процесі чергових змін. Вони запобігають психологічним руйнуванням, що зумовлені слабкістю особистісного стержня людини.

Наймогутнішим ресурсом людини є її людське єство, природність в основі якого закладено неймовірну унікальну здатність перетворювати, додавати, вибудовувати процес пізнання у накопичуванні знань і досвіду.

Психологічним ресурсом вважають  усе те, що може призвести до відчуття людиною щастя, сили, впевненості, необхідних для розв’язання проблем; що є цінним для людини та допомагає їй адаптуватися до стресових ситуацій.

Внутрішні ресурси – це здібності людини, а зовнішні – це можливості, які ми можемо  черпати від інших людей, обставин. Подекуди, власні ресурси сигналізують нам на від чуттєвому рівні.

Психолог: Демонстрація «Плям Роршаха». Як ви вважаєте: Що це за зображення?

Діти висловлюють власні думки?

Щодо чуттєвого та емоційного ставлення до оточуючого світу, то у свій час психолог Генріх Роршах прийшов до висновку, що деякі асоціації еквівалентні за змістом до відчуттів, переживань, сновидінь. Таким чином, виявилося, що його знамениті чорнильні плями здатні розкрити глибоко приховані бажання або страхи.

 

Вправа 2. «Відчуй напрямок» з плямами фарб

Мета: Допомогти учасникам усвідомити свої потреби «тут і тепер»

Психолог. Дана арт-техніка продовжує і розвиває ідею знаменитого тесту Роршаха, тільки замість аналізу готового стандартизованого матеріалу Ви будете створювати свої власні абстракції і аналізувати їх, що набагато цікавіше, відчуєте поклик власних внутрішніх ресурсів!

Хід вправи: Візьміть розведену гуаш і капніть ним посередині щільного листа паперу. Потім складіть аркуш навпіл і притисніть складені частини один до одного, акуратно розгладжуючи їх. Розгорніть аркуш паперу. Ви побачите дуже красивий, симетричний абстрактний малюнок. Зробіть серію таких «плям Роршаха», використовуючи різні кольори..

 Спробуйте описати свої малюнки, давши кожному з них назву і характеристику.( 15 хв.)

Питання для обговорення:

  • Що ви відчували, коли виконували вправу?
  • Що відчуваєте зараз, коли дивитесь на свої малюнки?
  • Як гадаєте, чому саме ці образи ви уявили?
  • Що надає вам сили та енергії?

 

Психолог: Учнівські життєві бурі, тривоги за власну успішність, майбутнє, подекуди просто збивають з вірного шляху, породжують у душі – невпевненість, страхи. Тож, відчуймо себе, у ситуації «don't understand».

Вправа 3. «Малюнок на м'ятою папері»

Мета вправи: саморозкриття, зняття емоційної напруги.(7хв.)

Хід вправи: Перед вами звичайні аркуші паперу. Я пропоную вам налаштуватися, згадати ситуації коли ви відчували невпевненість у власних силах, розгубленість, навіть страх, і зім’яти папір, але зберігаючи його цілісність.

  А зараз розрівняйте папір і спробуйте за допомогою олівців відобразити власний ресурс, що допоміг вам впоратися з негараздами у ситуації, що найбільш занепокоїли вас нещодавно.

Рефлексія

  • Що ви відчували під час виконання?
  • Які перешкоди відчули під час роботи?
  • Який сенс ви вклали в зображене?
  • Який посил несе вам ваша творчість, що вона хоче вам сказати?

 

Психолог: Думаю багато хто з вас відчуваючи ситуацію успіху та власні ресурси – ставить собі запитання, як досягти успіху? Що таке успіх? Ми не завжди знаходимо відповіді. Чому? Напевно, тому, що успіх – для кожного щось своє. Успіх буває різний! У кожної людини він свій! Будь-яка перемога є успіхом незалежно від того, чим ви займаєтесь. Але чи замислювалися ви: що таке успіх саме для вас? Кожний з вас вибере свій аркуш. На якому, ви маєте зобразити власні досягнення – шляхом продряпування. За запропонованою тематикою.             

Вправа «Карта моїх успіхів»

Мета: самопрезентація, візуалізація потенціалу, мрій, бажань

Хід проведення: Графічна робота, виконана таким чином, нагадує гравюру, так як створюється лінією різного спрямування довжиною, плавністю і виходить структурною за рахунок поглиблення продряпування поверхні. Кожний з вас вибере свій аркуш. На якому, ви маєте зобразити власні досягнення – шляхом продряпування.

Матеріал: аркуш паперу, заздалегідь заготовлений аркуш паперу спочатку воскують, потім покривають тушшю.

Обговорення:

Коли завершите роботу, подивіться на неї уважно. Відповідайте собі на питання:

  • Чи подобається вам ваш результат?
  • Що ви відчуваєте, коли дивитесь на своє творіння?
  • Якби карта могла говорити, що б вона вам сказала?
  • Який фрагмент  ви почнете впроваджувати прямо сьогодні? Зробіть це!

Вправа «Очікування» (5хв.)

Мета: усвідомлення учасниками того, якою мірою реалізовані їхні очікування щодо заняття.

Хід вправи:  Психолог  звертає увагу учасників на плакат «Очікування» з малюнком корабля та з очікуваннями на ньому. Якщо очікування учасників справдилися, вони переміщують стрілочки на плакаті на пристань, як результат вдалого, безпечного плавання.

Обговорення:

  • Чи справдились ваші очікування?
  • На які подальші пригоди мотивує вас даний корабель можливостей?

Гра «Оплески один одному» 

Мета: зняти напругу і втому, подякувати всім учасникам за роботу.

Психолог. Усі учасники сидять у колі. Ведучий починає плескати у долоні і дивиться на когось з учасників. Вони починають плескати удвох. Учасник, на якого подивився провідний, дивиться на іншого учасника, включаючи його в гру. Таким чином, починають плескати всі учасники.

 

Висновок:   У кожному з вас є все, що необхідно. Воно може здаватися недосконалим, але лише тому, що ви ще не вмієте трансформувати це у гармонію. Якщо навчитися керувати думками і волею, своїми ресурсами, тоді в руках вашої душі  ці інструменти стануть слухняними. Приходить розуміння, що недоліки – не що інше, як ваші найяскравіші чесноти, можливості, якими ви поки не навчилися користуватися.

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
18 вересня 2019
Переглядів
761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку