Поданий матеріал пропонується для практичних психологів з метою підвищення рівня психологічної обізнаності педагогів за темою «Насилля». Надані практичні поради, щодо спілкування з агресивним співрозмовником, рекомендації для педагогів у подоланні стану гніву, перетворення негативного емоційного стану на позитивний.
Конспект інтерактивного заняття з педагогами на тему: «Життя без насилля».
Мета:
розв‘язання проблемних ситуацій по попередженню насилля.
Матеріали: Свічка; мішечок з дрібними іграшками, цукерками; номери телефонів гарячих ліній; слайд «Поради як спілкуватися з агресивними людьми»; чотири конверти з завданнями «Як попередити вибух агресії»; маркер, два аркуші з рамками для психологічних портретів; відеоматеріали: «Мудра притча про злість». «Мудра притча про ранимих людей».
Хід заняття
Привітання «Свічка по колу».
Мета: Згуртування учасників, налаштування на роботу.
Як Ви вважаєте, що найцінніше для людини? Правильно, здоров‘я та життя (запалює свічку, передає її по колу від одного учасника до другого, намагаючись не загасити полум‘я).
Погляньте на свічку – вона яскраво світить, хоча полум‘я, це дуже тендітне, його не важко загасити. Так само легко можна втратити найцінніше, що є у людини – життя, здоров‘я, якщо не дбати про власне здоров‘я і безпеку.
Запалена свічка символізує крихкість і тендітність життя, то ж тема нашої зустрічі пов‘язана з безпекою життєдіяльності й носить назву «Життя без насильства».
Вправа «Вогнегасники»
Мета:Обговорення можливих причин виникнення агресивної поведінки, пошук засобів розв‘язання конфліктів мирним шляхом.
Людина – істота соціальна, щодня ми контактуємо з великою кількістю інших людей. Давайте згадаємо з якими соціальними групами контактує людина (сім‘я, друзі, колеги, знайомі, незнайомці).
Психолог пропонує учасникам номери телефонів гарячих ліній центрів допомоги жертвам насилля.
Пропоную вам попрацювати «Вогнегасниками».
Учасники діляться на чотири групи («Пори року»). Кожен по черзі називає одну пору року, потім поєднуються у групи відповідно назві.
Психолог роздає кожній групі конверт з завданням на тему: «Як попередити вибух агресії».
Орієнтовні завдання
Кожна група педагогів висуває свої варіанти відповіді, якщо виникає необхідність, інші команди допомагають.
Психолог пропонує
Узагальнити та доповнити думки.
7 порад як спілкуватися з агресивними людьми.
Зазвичай на агресію ми відповідаємо агресією. Так би мовити, око за око, зуб за зуб. В принципі, це нормальна захисна реакція, але вона не єдина.
Агресивно налаштовані люди накидаються на вас, намагаючись словесним потоком виплеснути весь своєї гнів і лють. Їх єдиною метою є ваша самооцінка, яку їм не терпиться розтоптати і знищити.
У цей момент їх поведінка нагадує малолітніх хуліганів. Чи не вподібнюйтеся цієї дикості, ви - дорослий і розсудливий чоловік з почуттям власної гідності. Тим більше, що за словесною агресією зазвичай слід фізична. До чого підтримувати ескалацію конфлікту, коли ви не в настрої вступити з людиною в бійку?
Якщо ж хтось проявляє до вас агресію на словах на постійній основі, не варто ігнорувати цей факт. Чи не дійте.
Працівниками Державтоінспекції зафіксовано безліч випадків домашнього насильства, витоком якого були вербальні нападки на того, хто слабший. Не дайте потенційну небезпеку вилитися в реальну загрозу вашому житті.
Яких же правил слід дотримуватися при спілкуванні з агресивно налаштованими людьми?
Не підтримуйте заданий ними тон бесіди
Спочатку з вас двох був тільки один чоловік, налаштований на конфлікт. Як тільки ви реагуєте на випади на вашу адресу в такій же грубій формі, вас стає двоє.
Вітаємо! Ви таки пішли на поводу у цієї людини. Одна з його цілей досягнута - він спровокував вас на конфлікт.
Не приймайте їх слова на свій рахунок
Ваш опонент бризкає в вас своїм словесним отрутою, але пам'ятайте, що це - просто слова. І поки ви їх не приймаєте на свій рахунок, вони не можуть вам нашкодити.
Якщо ж цей словесний викид вас образить або засмутить, це вже погано. Пропускайте все образливі висловлювання повз вуха.
Проявіть до нього розуміння і доброту
Подібно до того, як реагує на неврівноважених пацієнтів медперсонал психіатричних клінік, спробуйте використати таку методику:
• Дайте оцінку ступеня агресії
• З'ясуйте причину такої поведінки
• Спробуйте уявити себе на місці агресора
• Зробіть крок назустріч його потребам, але лише в тому невеликому обсязі, який допоможе його заспокоїти.
Уважно слухайте, що він намагається вам сказати, і використовуючи методику рефрену (повторень), спробуйте сказати те ж саме, але іншими словами.
Це буде звучати приблизно так: «Тобто, ви вважаєте, що ....» Або «Так, я вас прекрасно розумію, мене б теж це засмутило».
Потрібно звернутися до нього, чи бачить він якийсь вихід з цієї ситуації.
Дозвольте їм висловлюватися
Іноді немає іншого шляху, як вислухати агресивно налаштовану людину. Уявіть, що ви психотерапевт і дозвольте йому вилити вам душу.
Тільки для початку йому доведеться трошки знизити свій тон і говорити більш спокійним голосом.
Дайте можливість їм заспокоїтися
Зазвичай таких людей може вивести з себе звичайний міський шум. Їх нервова система не витримує такої кількості звуків одночасно, і в один певний момент вони просто вибухають.
Запропонуйте їм пройти в тихе спокійне місце, там йому легше буде привести свої думки в порядок. Насправді ця агресія може бути наслідком раптово розвинутої панічної атаки.
Говоріть, застосовуючи добрий гумор
Це допоможе вам трохи розрядити напружену атмосферу.
Можливо, саме банальний нейтральний жарт допоможе людині, так би мовити змінити гнів на милість, і може бути, навіть зрозуміти, що смішно сваритися через якусь дурницю.
Запитайте, чи потрібна ваша допомога
Тактовно запитаєте людину, чим ви можете йому допомогти, коли він заспокоїться. Можливо, справа не варта і виїденого яйця.
Ви також можете порадити йому звернутися до психолога (сподіваємося, ця порада не викличе у нього новий напад гніву).
Поради дієві якщо ви спілкуєтеся з адекватною людиною.
Якщо ви бачите, що людина знаходиться в неадекватному стані – треба швидко припинити розмову.
Усі люди відчувають гнів та агресію, але потрібно вміти себе опанувати.
Руханки: «Як впоратися з гнівом»
Мета: Зняття емоційного та фізичного напруження.
Етюд «Вітер»
Мета: Перетворення негативного на позитивний емоційний стан.
Під музичний супровід учасники рухаються, уявляя себе вітром різної інтенсивності (легкий вітерець, ураган, легкий приємний бриз).
Вправа: «Скакалка»
Мета: Зняття психофізичного напруження.
Вправа: «Лісоруби»
Мета: Зняття негативного емоційного стану. (Енергійні рухи, які імітують рубку дров, супроводжуються різким видихом зі звуком «Ха!».
Психолог: «Я пропоную, шановні педагоги опанувати фах психолога, та скласти психологічний портрет особи, яка коїть насилля, та жертви насилля.
Вправа: «Експерти з психології»
Кожна підгрупа пропонує якусь рису, яку ведучий вписує маркером у портрет.
Психологічний портрет особи, яка коїть насильство:
|
Психологічний портрет жертви насилля
|
Спільними зусиллями ми визначили основні риси цих психотипів.
Молодці, тепер ви зможете легко впізнати людину схильну до насильства, бути обережними з ними.
Пропоную вам подивитися та послухати «Мудру притчу про злість», та «Мудру притчу про ранимих людей».
Психологічні портрети давним-давно були описані народом у притчах, прислів‘ях та приказках.
Хвилинка народної мудрості
Оголошується конкурс: «Чия команда пригадає більше прислів’їв про злість».
За кожне прислів’я команда отримує з мішечка дрібну іграшку.
Кожен педагог озвучує прислів‘я, приказки про гнів.
Підраховуються іграшки, визначається та вітається команда переможець.
Ми з вами виконали вправи, з виконанням рухів для зняття емоційного напруження, але їх не завжди доречно і можливо виконати; я хочу запропонувати вправи, які можна виконати будь де.
Як впоратися з гнівом коли в тебе вселилася злюка
Практичні вправи для зняття напруження:
Мета: Контроль над своїми емоціями
Обхопити себе за лікті, або міцно зчепити пальці рук обох долоней, напрягти м‘язи доти, поки не відчуєте, що взяли емоції під контроль.
Вправа «Кулачок»
Мета: Сприяти усвідомленню ефективних форм поведінки, поєднання агрегації і м‘язової релаксації.
Візьміть у руки якусь дрібну іграшку (або цукерку) і міцно стисніть кулачок, потримайте кулачок стиснутим, а коли розкриєте, відчуєте розслаблення, на долоні – красива іграшка, посміхніться, Можна брати іграшки у кожну руку, переносити напруження та розслаблення з одного на інший кулачок.
Вправа: «Гора з пліч»
Мета: Ауторелаксація і саморегуляція.
Стати, широко розставивши ноги, підняти плечі, відвести їх назад, злегка напружуючи їх і зводячи в лопатках. Після цього потрібно різко опустити плечі, «скинувши гору з пліч». Повторюйте 3 – 5 разів.
Вправа: «Чарівний мішечок»
Мета: Обмін враженнями учасниками заняття.
Учасникам пропонується витягти з мішечка приємну дрібничку (цукерку, дрібну іграшку) і поділитися своїми враженнями від заняття, що цікавого та корисного та нового вони взяли для себе, а що можливо треба було зробити інакше.
Примітка: Кількість матеріалів, ігрових вправ можна варіювати.
Додатки
БЕЗКОШТОВНІ «ГАРЯЧІ» ТЕЛЕФОННІ ЛІНІЇ
Національна дитяча «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» Центру «ЛА СТРАДАУКРАЇНА»: 0-800-500-333 (для дзвінків з мобільного)
Національна «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» з питань запобігання насильству (консультації юриста, психолога, соціального педагога):
Омбудсмен з прав дитини в Україні Микола Миколайович Кулеба: (044) 255-64-50 Єдиний телефоний номер системи надання безоплатної правової допомоги: Зателефонувавши за номером 0 800 213 103
БЕЗКОШТОВНІ «ГАРЯЧІ» ТЕЛЕФОННІ ЛІНІЇ
Національна дитяча «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» Центру «ЛА СТРАДАУКРАЇНА»: 0-800-500-333 (для дзвінків з мобільного)
Національна «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» з питань запобігання насильству (консультації юриста, психолога, соціального педагога):
БЕЗКОШТОВНІ «ГАРЯЧІ» ТЕЛЕФОННІ ЛІНІЇ
Національна дитяча «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» Центру «ЛА СТРАДАУКРАЇНА»: 0-800-500-333 (для дзвінків з мобільного)
Національна «ГАРЯЧА ЛІНІЯ» з питань запобігання насильству (консультації юриста, психолога, соціального педагога):
Відео «Як реагувати на гнів, образу та приниження (психолог Анна Кир‘янова)
Відео «Як захищатися від негативу оточуючих людей» (Анета Орлова)
Гра: «Тух – тібі – дух»
Мета: Вироблення навичок зниження негативних емоцій, навчання альтернативних варіантів поведінки, ситуації агресивності.
Ведуча: Я повідомлю вам по секрету особливе слово – заклинання від поганого настрою, проти образ та розчарувань. Щоб воно подіяло по справжньому, необхідно зробити наступне: зараз ви почнете ходити по кімнаті не з ким не розмовляючи. Як тільки вам захочеться поговорити зупиниться навпроти одного з учасників подивіться йому в очі й тричі сердито – пре сердито вимовити чарівне слово «тух – тібі – дух». Потім продовжуйте ходити по кімнаті час від часу зупиняйтеся перед кимось й знову сердито вимовляйте це чарівне слово. У цій грі закладений комічний парадокс. Хоча учасники повинні вимовляти слово сердито, через якийсь час вони не можуть не сміятися.
Вправа «Жужа»
Мета: Вчити агресивних дітей бути менш уразливими, дати їм унікальну можливість подивитися на себе очима оточуючих, побути на місті того кого вони самі кривдять не задумуючись про це. «Жужа» сидить на стільці, усі інші бігають навколо неї, кривляються, дражняться. «Жужа» терпить, а потім підхоплюється і починає ганятися за кривдниками, намагаючись піймати того хто скривдив її найбільше. Він і буде «Жужею». Ведучий повинен стежити, щоб «дражнилки» не були занадто образливими.