Дане заняття місти в собі три блоки: підготовчий, практичний, заключний. До кодного блоку я підібрала вправи, які б допомогли студентам краще познайомитися, засвоїти правила поводження себе в групі, а також уникання конфліктів. Таке заняття доцільно проводити зі студентами коледжу, які проживають в гуртожитку, на початку навчального року, коли проходить період адаптації.
Тренінг на згуртування для підлітків:
«Ми формуємо команду!»
Практичний психолог Прилуцького гуманітарно-педагогічного коледжу ім..І.Я.Франка
Даткун Лілія Миколаївна
Прилуки,2018
Мета: обґрунтувати важливість командної роботи, відпрацювати уміння конструктивно спілкуватися для створення єдиної команди.
Завдання:
• сприяти розумінню учасниками цінності командної роботи, її значення для успішної діяльності;
• ознайомити студентів із соціальними й особистісними навичками, що пов'язані з вимогами до єдності в команді;
• сприяти формуванню у студентів умінь визначати власні життєві цілі;
• продемонструвати необхідність використання алгоритму колективної взаємодії для результативності роботи в групі у виконанні складних практичних завдань.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Знайомство – 15 хв.
1.Вправа «Цікаве ім’я» 5 хв
Мета: сприяти знайомству за допомогою розповіді про своє ім’я.
Учасники розміщуються на стільцях по колу. Тренер пропонує розповісти про своє ім’я щось цікаве, незвичайне, кумедне,щоб допомогти іншим запам’ятати ім’я промовця.
2.Вправа «Знаки зодіаку» (7 хв)
Мета:сприяти знайомству студентів за допомогою рухів.
3.Вправа «Розминка» (3 хв)
Мета: Встановлення позитивного мікроклімату в групі.
Учасники тренінгу стають в коло, на відстані 50-60 см. Олівці зажимаються між подушечками вказівних пальців сусідів. Група не випускаючи олівці, виконує завдання:
- підняти руки, повернути в попереднє положення;
- наклонитись вперед;
- присісти, встати.
Обговорення: Які дії повинен виконувати кожен із учасників, щоб олівці в колі не падали? На що орієнтуватись при виконанні цих дій? Як встановити з оточуючими взаєморозуміння, навчитись «відчувати» іншу людину?
ІІ. Основна частина
1)Теоретичний блок. Повідомлення теми і мети тренінгу. (25 хв)
Сьогодні ми поговоримо з вами про формування команди. Відпрацюємо алгоритм дій, який буде направлений на досягнення успіху в командній роботі.
Мета: виявити очікування студентів від тренінгу й рівень зацікавленості даною проблемою.
Хід вправи:
Учасники за бажанням висловлюють свої очікування від тренінгу. Тренер наголошує саме на тих завданнях, які будуть об’єктом обговорення на тренінгу.
2. Вправа «Правила роботи групи» (4 хв)
Мета: Встановити норми поведінки учасників групи під час тренінгу .
Для того щоб наш тренінг пройшов успішно, потрібно прийняти правила групи, адже завжди приємно працювати за визначеними правилами. Я пропоную вам правила, за якими ми будемо працювати. Ви можете внести свої пропозиції, якщо ви вважаєте, що це необхідно (студенти самостійно створюють «Правила роботи» на ватмані).
3. Інформаційне повідомлення «Що перетворює групу людей на команду» (2хв)
Об’єднати у чотири групи за принципом: ми одна згуртована команда. Завдання: що перетворює групу людей на команду:
• загальна мета, досягнення якої є важливим для кожного члена команди;
• потреба людей одне в одному для досягнення цієї мети;
• наявність лідера і довіра до нього з боку членів команди
4. Вправа «Неефективність команди» (7 хв)
- Наведіть приклади неефективної роботи команди? (байка «Лебідь, рак та щука)
- Які дії учасників команди призводять до провалу?
Висновок:
Якщо в команді кожен робить по своєму, то ціль досягнута не буде. Отже, А це значить робити все разом і досягати цілей.
5. Вправа «Ефективність команди» (7 хв)
- Наведіть приклади ефективної роботи команди (спорт, казка «Ріпка», шоу Майданс)
- Що допомагає команді досягти цілей?
Висновок: Тільки згуртована команда може досягти поставлених цілей. Зробити це ефективно та результативно.
2) Практичний блок (20 хв)
1.Вправа «Друкарська машинка» (10 хв)
Мета: згуртування колективу, покращення настрою
Учасники сідають у коло. Вибирається уривок загальновідомого вірша. Кожен по черзі називає по одній букві слова. У кінці слова – всі встають, на знаках пунктуації (кома, крапка, тире і т.п.) – плескають в долоні, в кінці строфи – притуп ногою.
2.«Дме вітер…» (5 хв)
Мета: зняти втому, підняти настрій.
Хід вправи.
Всі учасники сідають в коло. Один залишається
стояти в колі – стає ведучим. Ведучий каже фразу на
зразок: « Вітер дме на тих, у кого блакитні очі (всі
дівчата, всі,
у кого чорне волосся і т.п.)» Поки учасники пересідають, ведучий повинен сісти на вільний стілець. Той, хто не встиг сісти, стає ведучим і промовляє свою умову для пересідання.
3.Вправа-розминка «Міміка і жести» (5 хв)
Учасники об’єднуються в пари по два. Один учасник отримує картку з зображенням. Його задача – інструктувати другого учасника таким чином, щоб той не бачачи карточки, зміг відтворити її зображення.
Обговорення: Які умови необхідні для того, щоб зміст інформації, яка передається, розумілась тим хто слухає? (Уважне слухання та дія по інструкції)
ІІІ. Заключна частина 15 хв
1) Інформаційне повідомлення(5 хв)
Я хочу навести вам уроки гусей.
1 урок. Змахуючи крилами, гуси
утворюють підйомний потік
повітря для птахів,
які летять за ними.
Висновок: той, хто рухається в
напрямку з іншими, досягає бажаного швидше та легше, тому що інші члени команди створюють для нього «підйомний потік повітря»
2 урок. Якщо птаха відстає від зграї та починає летіти сама по собі, вона зразу відчуває опір вітру, її рух вповільнюється. Через це вона намагається повернутися до зграї, для того щоб скористатися «підйомним потоком», який утворює птах, який летить попереду.
Висновок: Краще залишатися в команді з тими, хто рухається в том ж направленні, що й ти. Будь готовим прийти на допомогу та допомогти іншим членам команди.
3. Коли птах, що летить попереду, втомлюється, він повертається в стаю, а його місце займає інший птах.
Висновок: Якщо учасники команди по черзі будуть виконувати важку роботу, будуть брати на себе функцію лідера, від цього буде користь всій команді.
4. Птахи, які закривають «У»- подібний ключ, кричать для того, щоб підбадьорити тих, хто летить попереду.
Висновок: підтримуйте лідера тільки позитивними словами та діями. Ніхто не любить, коли йому заважають.
5. Якщо птаха підстрелили або вона захворіла, зграя залишає іще двох птахів. Вони невідривно летять за нею, допомагають та захищають її, поки вона не вилікується або помре.
Висновок:
Потрібно підтримати один одного і в радості і в біді.
2) Вправа «Кошик сміття»(7 хв)
А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.
Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку.
Для цього пограємо у гру
„ Кошик сміття".
Люди є неповторними особистостями,
але не досконалими. Кожен хотів би щось
змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка
може призвести до конфлікту, або призводить до
конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.
(тренер роздає листочки)
Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:
„ Я хотів би викинути у кошик для сміття …..( учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)."
Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…
Зачитайте, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик
(І кидають у кошик).
Я думаю, що після нашої гри ваші вади, звички чи риси характеру залишаться на завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.
Рефлексія(3 хв)
Мета: Усвідомлення отриманої інформації учасниками тренінгу.
Що залишилось не зрозумілим?
Яка інформація була корисною?
Чи справдились ваші очікування від тренінгу.