Інтерактивне заняття за темою "Розвиток психологічної компетентності педагога сучасного закладу дошкільної освіти"

Про матеріал

Автор заняття ставить за мету сприяти підвищенню рівня психологічної компетентності педагогів закладу дошкільної освіти.

Перегляд файлу

Інтерактивне заняття

 

Автор-укладач:

Світлана Дорошенко,

практичний психолог

 

РОЗВИТОК ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА СУЧАСНОГО ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Тема: розвиток психологічної компетентності педагога сучасного закладу дошкільної освіти.

Мета:  сприяти підвищенню рівня психологічної компетентності педагогів закладу дошкільної освіти.

Завдання:

-         актуалізувати знання учасників про психологічну компетентність як важливу складову ефективності професійної діяльності педагога;

-         розглянути питання щодо особливостей формування  психологічної компетентності педагогів  закладу дошкільної освіти;

-         відпрацювати психологічні техніки та прийоми саморегулювання та самоаналізу.

 

Вступ. Привітання.

Повідомлення теми та мети заняття.

 

  1. Вправа «Очікування» (5 хв.)

Мета: сприяти формуванню побажань учасників, розвивати їхні професійні прагнення, посилити мотивацію до участі у занятті.

Ресурсне забезпечення: кольорові стікери, аркуш ватману з ілюстрацією дерева, ручки.

Хід вправи

         На підготовлених стікерах учасники формулюють свої очікування від заняття. Після озвучення очікувань, кожен учасник прикріплює своє стікер-очікування на гілки дерева.

 

  1. Виступ «Психологічна компетентність педагога закладу дошкільної освіти як складова ефективності професійної діяльності»

«Сила репресивного вчителя – в характері, голосі, сердитому

погляді, у владі. Сила вільного вчителя – в умінні організовувати

роботу так, що кожному знайдеться справа за його здібностями.

Вільний вчитель володіє не дитиною, а справою. Розум, душа і

тіло дитини залишаються вільними на найнапруженішому уроці»

Симон Соловейчик

        Психологічна компетентність – це максимально адекватна, пропорційна сукупність професійних, комунікативних та особистісних якостей педагога, що забезпечують не тільки загально-професійну підготовленість, а й високий рівень професійної самосвідомості, вміння керувати власним психічним станом.

       Психологічна компетентність – це багатопараметрична система, компонентами якої є:

- ціннісно-мотиваційний (мотивація досягнень, мотивація до оволодіння психологічними знаннями, ціннісні орієнтації педагога);

- рефлексивний (усвідомлення сприйняття себе суб’єктами навчально-виховного процесу з метою вибору стилю взаємодії, управління, тактики спілкування);

- організаторський (передбачає організацію професійної діяльності з метою підвищення її ефективності);

- управлінський (передбачає прийняття рішень у повсякденних і екстремальних умовах професійної діяльності, аналіз та врахування альтернатив, контроль за перебігом діяльності, оцінка діяльності учасників педагогічного процесу);

- когнітивний (комплекс професійних знань, а також загальної, соціальної, вікової, педагогічної психології, які є необхідними в професійній діяльності педагога);

- емоційно-вольовий (комплекс знань про афективну сферу суб’єктів педагогічного процесу, вміння застосовувати ці знання у своїй діяльності, вміння керувати своїми власними емоційно-вольовими станами, емпатійність);

- самоактуалізуючий (включає самоконтроль, саморегуляцію та самовдосконалення особистості педагога).

        Досягнення вищого рівня психологічної компетентності педагога є передумовою для активізації ним процесу навчання суб’єкта навчання, розвитку його навчальної рефлексії і формування позитивних мотивів навчання та здібності до самоосвіти.

        Проявом психологічної компетентності педагога є педагогічна уява, яка виражається у передбаченні ним наслідків своїх педагогічних дій, у проектуванні особистісного розвитку вихованців.

       Педагог високого рівня майстерності може розподіляти увагу між декількома об’єктами або видами педагогічної діяльності. Важливою складовою педагогічної діяльності і обов’язковим компонентом психологічної компетентності педагога є комунікативна компетентність, яка є комплексною якістю, що включає мотиваційну й інструментальну складові та визначається такими професійно значущими особистісними властивостями: схильність до аналізу міжособистісних відносин, здатність до позитивного спілкування, здатність витримувати нервові перевантаження, якості лідера.

        Психологічна наука в якості основних складових психологічної компетентності виокремлює три блоки:

1) психолого-педагогічна грамотність – знання, які називають загальнопрофесійними;

2) психолого-педагогічні вміння – здатність учителя використовувати свої знання в педагогічній діяльності, в організації взаємодії;

3) професійно важливі особистісні якості, які відображаються в професійній діяльності та впливають на вихованців, а також забезпечують своєрідність зовнішньої реалізації знань та вмінь.

Зазначені структурні компоненти дають змогу назвати основні критерії психологічної компетентності – спрямованість на учня як провідну цінність своєї праці, потребу в самопізнанні та самозмінах, пошук засобів удосконалення своєї діяльності.

       Основою психологічної компетентності педагога є активне знання закономірностей особистісного розвитку людини на різних вікових етапах.

       Суттєвим компонентом структури психологічної компетентності вважають психологічні знання, до яких належать:

- диференціально-психологічні знання – знання про особливості засвоєння навчального матеріалу суб’єктами навчання у відповідності з індивідуальними та віковими характеристиками;

- соціально-психологічні знання – знання про особливості навчально-пізнавальної й комунікативної діяльності групи чи окремого її члена, про особливості взаємостосунків педагога з групою дітей, про закономірності спілкування;

- аутопсихологічні знання – знання про позитивні аспекти та недоліки власної діяльності, особливості своєї особистості і її характерні якості.

       Серед професійних умінь в межах психологічної компетенції найбільш значущими є ті, завдяки яким педагог створює та підтримує контакт з вихованцями:

1) вміння використовувати соціально-психологічні механізми операційних засобів професійного спілкування, за допомогою яких педагог реалізує сам процес спілкування і які мають бути співвіднесені з особистісними якостями – власними та учнів;

2) уміння педагога самостійно розв’язувати педагогічні проблеми з точки зору того, наскільки обране рішення сприятиме особистісному розвитку вихованця.

        Доведено, що глибина та різнобічність знань педагогів не завжди корелює з продуктивністю їхньої діяльності. Досвід педагога сам по собі не зумовлює структурні зміни в педагогічній діяльності, характерні для високого професіоналізму. Психологічна компетентність педагога є можливою лише при наявності визначених особистісних якостей.

       Психологічна компетентність являє собою інтегровану характеристику рівня професійної підготовленості педагога, яка базується на фундаментальних психолого-педагогічних знаннях та вироблених комунікативних уміннях, що реалізуються в єдності з особистісними якостями.

       Сформована психологічна компетентність передбачає здатність педагога:

          здійснювати особистісно-орієнтований підхід під час навчання;

          створювати творчу атмосферу під час заняття;

          стимулювати інтерес дітей;

          розв’язувати конфлікти у колективі; 

          взаємодіяти із іншими учасниками освітнього процесу;

          адекватно поводитися в колективі під час спілкування з батьками, адміністрацією, учнями;

          оперувати знаннями з вікової психології;

          застосовувати новітні методики керування конфліктами.

        Таким чином процес розвитку професійної компетентності педагогічних працівників є цілісним і водночас динамічним, оскільки передбачає адаптивність у підходах до змісту та вибору форм і методів в організації навчального процесу. Органічною складовою розвитку професійної компетентності педагогічних працівників у процесі підвищення їхньої кваліфікації є особистісне та практичне спрямування навчання в системі підвищення кваліфікації на основі андрагогічного підходу.

        Результатом навчання в системі підвищення кваліфікації є динаміка фахової компетентності, яка виражається в прирості знань, умінь, навичок, досвіду особистісного саморозвитку, творчої діяльності, емоційно-ціннісних відносин, ціннісно-світоглядної спрямованості.

 

  1. Вправа «Килим ідей» (10 хв.)

Мета: сприяти мотивації педагога до самовдосконалення, в різноманітних сферах життя, формувати професійні компетентності педагога для здійснення постійного професійного розвитку, створювати позитивний психологічний клімат у педагогічному колективі шляхом актуалізації наголошення педагога на цінності самореалізації у своїй професії.

Ресурсне забезпечення: кольорові аркуші паперу, фломастери, маркери.

Нашу педагогічну роботу можна уявити схожою на мальовничий ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити із колегами вогнище надії, взаємодопомоги та розуміння. Усі ви, присутні у цій залі, вдало пройшли шлях, адже змогли досягти у своєму кар’єрному зростанні успіху – стали педагогами. Тепер пропоную вам розділитися на групи за певним кольором.

Необхідно впродовж 10 хв. Обговорити в групах  та записати на кольорових аркушах особисті якості успішного педагога. Кольорові аркуші оформити у вигляді візерункового килима. Кожна група обирає людину, яка презентує вашу роботу.

 

  1. Гра «Портрет професіонала» (10 хв.)

Мета: актуалізувати знання педагогів щодо людських та професійних якостей, які повинні мати сучасні педагоги.

Ресурсне забезпечення: бланки зі «списком ділових і особистісних якостей педагога», ручки.

Хід гри

 Із запропонованого списку ділових і особистісних якостей людини виберіть десять найважливіших, на ваш погляд, необхідних педагогові. Потім відзначте ті, які повною мірою маєте самі.

Якості

Найбільш професійно важливі якості

Якості

моєї

осо­бистості

Ретельність

 

 

Об'єктивність

 

 

Прагнення до успіху

 

 

Відмова від погроз і авторитарності

 

 

Незалежність

 

 

Почуття нового

 

 

Емоційна стійкість

 

 

Самостійність

 

 

Високий рівень ін­телекту і загальної культури

 

 

Діловитість

 

 

Самокритичність

 

 

Принциповість

 

 

Емпатія (здатність до співпереживання)

 

 

Ентузіазм

 

 

Життєрадісність

 

 

Високий самоконтроль

 

 

Експресивність (розви­нене мовлення,

жести, міміка)

 

 

Авторитетність

 

 

Повага до прав і свобод особистості

 

 

 

  1. Анкетування «Чи здатні Ви до самоаналізу?» (5 хв.)

Мета:  відпрацювати навички усвідомленого оцінювання результатів власної діяльності.

Ресурсне забезпечення: анкети, ручки.

Хід анкетування

Дайте відповіді «Так» чи «Ні» на запропоновані в анкеті запитання.

Підрахуйте кількість стверджувальних відповідей.

Психолог озвучує інтерпретацію результатів відповідей.

 

  1. Вправа "Автопортрет"  (10 хв.)

Мета: активізація та усвідомлення власного сприйняття.

Ресурсне забезпечення: аркуші паперу, олівці, фломастери.

Хід вправи

Під тиху музику намалювати символічний автопортрет, тобто піктограму. Дати незвичайний заголовок малюнку. Виконані портрети вивішуються на фліп-чарті. Учасники аналізують бачення кожного малюнка, відчуття, настрій, емоції, які він викликає, вказують, кому він належить. Обговорення.

 

  1. Релаксаційна вправа «Зірка» (5 хв.)

Мета: зняття психоемоційного напруження; зняття м'язових затисків; відпрацювання навичок рефлексії.

Ресурсне забезпечення: магнітофон,  запис релаксаційної музики.

Хід вправи

       Коли народжується людина, на небі спалахує  її зірка, щоб світити їй весь  вік. Вона горить так яскраво, що її рятувальної енергії вистачає на довгі-довгі роки, вона оберігає нас, рятує, дає надію і сили.

І сьогодні я пропоную здійснити вам подорож,  це буде незвичайна подорож, ми зробимо політ до зірки, до своєї зірки.

Сядьте зручніше і закрийте очі. Зробіть глибокий вдих і видих...

       Ви відчуваєте, як ваші ноги поступово відриваються від землі, а тіло стає невагомим, дуже легким і ви починаєте повільно-повільно підніматися вгору, до неба. Подивіться вниз: все, що раніше вас оточувало (будинки..., вулиці..., дерева..., парки..., машини...) все стає маленьким, ледь помітним.

А якщо ви піднімете голову вгору, то побачите все те, що раніше здавалося недосяжним, далеким. Ось наближається небо. Ви летите крізь пухнасті хмари, торкніться їх руками, нехай їхня прохолода залишиться на ваших долонях. Ви стрімко летите повз холодні комети, а зараз пролітаєте поряд із сонцем. Відчуйте його приємне тепло, хай воно зігріє вас.

       Ви подорожуєте величезним небесним світом, зустрічаєте різні зірки...

       А де ж Ваша зірка?.. Ось вона... Подивіться, яка вона? Велика чи маленька? Холодна, як лід, або гаряча, як полум'я багаття? Якого вона кольору? Може  блакитна, жовта, червона?.. Якої вона форми? Вона схожа на коло чи загострена?

        Доторкніться до своєї зірки і попросіть у неї все те, чого ви потребуєте, що вам так необхідно: попросіть добра, щастя, спокою, здоров'я, затишку, гарного настрою...

        А тепер обов'язково посміхніться їй і подякуйте  зірці за все: за те, що вона просто існує, вона ваша, світить тільки для вас, що вона супроводжує вас усе життя, що дає вам сили і енергію...

       Прийшов час повертатися додому. Попрощайтеся зі своєю зіркою і пообіцяйте, що тепер, у хвилини смутку, відчаю, тривоги ви будете пам'ятати, що у вас є ВОНА..., ви будете пам'ятати, що це - джерело сил, енергії, світла, добра...

       Відчуйте, як поступово важчають ваші ноги, а тіло стає огрядним... ви починаєте свій шлях назад, додому. Ви летите крізь пухнасті хмари, торкніться їх руками, нехай їх прохолода залишиться на ваших долонях. Ви стрімко летите повз холодні комети, а потім повз Сонце.

        Якщо ви піднімете голову вгору, то побачите все те, що раніше здавалося величезним, могутнім (зірки, комети, планети, хмари), поступово стає все меншим і меншим... От наближається Земля. Річки, озера, луки, парки, будинки, люди... все стає більшим, більш помітним...

       Збережіть у пам'яті ці почуття, які ви відчули сьогодні... І нехай ваша зірка далеко, але кожен раз, як тільки ви втомилися, або у вас сумний настрій, або вам просто потрібні свіжі сили...просто відвідайте її, здійсніть цю незвичайну подорож...

       Коли я дорахую до 5, ви зможете відкрити очі і знову опинитися в цій кімнаті...

 

Обговорення

-    Які у вас відчуття? (Звернути увагу, щоб висловилися всі бажаючі, поділилися своїми враженнями, відкриттями, емоціями).

 

Підведення підсумків заняття (5 хв.)

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
26 червня
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку