Інтерактивні методи на етапі закріплення знань

Про матеріал
Використання різноманітних інтерактивних методів на етапі закріплення нових знань у 5-9 класах сприяє формуванню та розвитку ключових компетентностей та наскрізних умінь учнів.
Перегляд файлу

На уроках зарубіжної літератури на етапі закріплення нових знань використовую наступні інтерактивні методи:

  • Переказ уривків у парах;
  • Складання у групі «Асоціативного грона (куща) за біографією автора;
  • Складання схем у групах.

Пропоную учням 9 класу скласти схему «Модель французького суспільства за повістю Бальзака «Гобсек».

  1. Верхівка – золото.
  2. Істинні господарі Парижу – лихварі.
  3. Аристократія – віконтеса де Гранльє та її родина, граф де Ресто та його родина.
  4. Середній прошарок – люди заробляють на життя власною працею (адвокат Дервіль, швачка Фанні Мальво).
  5. Низький прошарок – консьєржка, прислуга.
  • Формулювання питань для перевірки вивченого іншими групами.
  • Перегляд презентації з підготовкою питань до неї у групах.
  • Діалог.
  • Дискусія між групами.

Під час вивчення роману М. де Сааведра Сервантеса «Дон Кіхот» учні об’єднуються у 2групи: 1 група отримує завдання довести, що Дон Кіхот – позитивний герой, а 2 група – навпаки. Для доведення думки учні оперують цитатами з тексту.

  • Створення анкети письменника (героя твору);

Знайомлячись з біографією Елеонор Портер за підручником, учні 5 класу у групах створюють анкету письменниці за графами:

 

Питання

Факти біографії

1.

Прізвище, ім’я, псевдонім

Елеонор Портер, Стюарт

2.

Роки життя

1868 - 1920

3.

Дата народження

19 грудня 1868р.

4.

Місце народження

Літтлтон, штат Нью-Гемпшир

5.

Походження

Із заможної шанованої родини Ходжманів, яка вела свій рід від перших британських поселенців на Американському континенті

 

Освіта

Школа в Літтлтоні та Бостонська консерваторія

7.

Захоплення та мрія

Музика і спів

8.

Родина

Чоловік – підприємець Джон Лайман Портрер, діти

9.

Твори, їх кількість

«Полліанна», «О гроші, гроші!», «Шлях до згоди» та інші – всього 14 романів та 4 томи оповідань

10.

Слава

Повість «Полліанна» за життя письменниці перевидавалася 47 разів, у світі створювалися «Клуби Полліанни», 12 екранізацій творів)

 

  • Створення паспорта – характеристики твору;

Починаючи з 5 класу, учні вчаться складати коротку характеристику твору у вигляді паспорту. Прикладом такої роботи є таблиця, складена учнями 9 класу:

Назва твору

«Мандри до деяких віддалених країн світу в чотирьох частинах: Твір Лемюеля Гуллівера, спочатку хірурга, а потім капітана кількох кораблів»

Автор

Джонатан Свіфт

Рік написання

1726

Жанр

Поєднання романтичної та памфлетної форми. Роман-памфлет, роман-подорож, фантастичний роман, пригодницький роман

Тема

Мандри Гуллівера до фантастичних країн

Ідея

Показати вади суспільства, змусити людей замислитися над своїми вчинками

Проблематика

Відносини влади й народу, державний устрій, моральне й духовне життя суспільства, загарбницькі війни і претензії на світове панування, виховання дітей

  • Створення «Віртуального музею письменника»;
  • Прийом «Акваріум».

У 8 класі провела роботу з висловлюваннями Ф.Петрарки. Створила три малі групи, які по черзі опинялися в «акваріумі». Дві інші вислуховували міркування і додавали свої судження. Запитання до груп:

  • Чи згодні ви з думками членів груп?
  • Чи розкрили вони питання?
  • Чиє у вас доповнення?
  • Чия відповідь, на ваш погляд, вдаліша?

Висловлювання для 1 групи: «Час, у який я жив, був завше мені нелюбим, що, якби не стояла на перешкоді тому прихильність до улюблених мною людей, я хотів би народитися в будь-який інший вік, а щоб забути цей, - постійно старався жити душею в інших віках».

Висловлювання для 2 групи: «Природа встановила для людини невизначений строк життя, щоб вона завжди могла вірити в теперішнє і в найближче майбутнє».

Висловлювання для 3 групи: «Нам заважає на шляху поступу те, що ми вперто тримаємося за давні судження і важко відриваємося від них».

  • «Кола Вена»;

За допомогою цього прийому учні створюють у групах порівняльну характеристику героїв. Наприклад, у 5 класі порівнюють Тома і Гека.

  • Групова робота;

Під час вивчення твору Р.Баха »Чайка Джонатан Лівінгстон» групи учнів обговорюють моральні істини. 1 група пояснює істину, яка відкрилася Джонатану, і доводить, чи правильна вона. 2 група пояснює істину, яку проголошує чайка Джонатан. 3 група пояснює істину, до якої прийшов Джонатан.

Під час вивчення оповідання Д.Лондона «Любов до життя» учні кожної групи отримують завдання: 1. Проаналізувати поєдинок з ведмедем, посилаючись на текст. 2. Розповісти про боротьбу хворої людини з хворим вовком. 3. Проаналізувати епізод «На китобойному судні».

Дослідження тексту твору «Ніч перед Різдвом» М.Гоголя доцільно проводити в групах. 1 група опрацьовує епізод «Випробування для козака Вакули» за питаннями:

  • Яку умову ставить Оксана Вакулі?
  • Як вимогу Оксани сприймає Вакула, у чому намагається себе переконати?

2 група опрацьовує епізод «Нічний неспокій Оксани» за питаннями:

  • Як Оксана сприйняла чутки про самогубство коваля?
  • За що картає себе дівчина?
  • Кохання Оксани раптове чи Гоголь мотивує виникнення почуттів?

3 група опрацьовує епізод «Повернення Вакули» за питаннями:

  • Як Чуб сприйняв появу Вакули у нього вдома?
  • Чи задоволена Оксана, що коваль виконав її забаганку?
  • Чому «ніколи не була вона така дивовижно гарна», як у цей момент?

Підсумкове запитання до 3 груп: «Що змусило Оксану, вередливу красуню – егоїстку, стати доброю, щирою дружиною Вакули і матір’ю його дітей?» .

  • Прийом «Займи позицію»;

Під час вивчення твору М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» пропоную учням зайняти позицію у вирішенні питання: «Чи варта Оксана кохання коваля?» хто вважає, що Оксана заслуговує на його кохання, піднімає червоне сердечко і аргументує думку. За відповіддю на питання утворилися випадкові групи. Наступне питання: «Чи заслуговує вона на прощення?» підштовхує учнів до пошуку думки Гоголя, який показав зовсім іншу Оксану у кінці твору.

Під час вивчення повісті Бальзака «Гобсек» вважаю доцільним використання тверджень, щоб учні висловили своє ставлення до грошей.

  1. Гроші – це дуже важливо.
  2. Важливо, але не головне в житті.
  3. Необхідно в розумних межах.
  4. Неважливо.
  • Прийом «Так – ні»;

1 група знаходить відповідь «так», а 2 – «ні» на питання: «Чи варто Вакулі кохати Оксану?» у 6 класі під час вивчення твору «Ніч перед Різдвом» М.Гоголя.

 Формуванню самоефективної особистості сприяють й такі питання, що змушують учнів вживатися в роль головного героя, ставити себе на його місце, ділитися власним життєвим досвідом. Вивчаючи «Різдвяну пісню у прозі» Ч.Діккенса, учні 6 класу створюють асоціативне гроно «Щастя», визначають, що є щастям для них і відповідають на питання: «Чи можна Скруджа вважати щасливою людиною і чому?». Подібну роботу проводжу при вивченні в 7 класі твору Д.Олдріджа «Останній дюйм», на заключному етапі якого учні відповідають на питання: «Що означає подолати «останній дюйм» у відносинах між людьми?»

  • Опорний конспект прослуханого матеріалу для кращого запам’ятовування та відтворення.

1 ряд – «Театр шекспірівської доби»;

2 ряд – «Життя і творчість Шекспіра»;

3 ряд – «Шекспірівське питання».

Розвитку самоефективної особистості сприяють комунікативно-ситуаційні вправи, що дозволяють дітям діяти на уроці відповідно до ситуації, яку слід розв’язати. Вони пробують себе у ролі слухача і оповідача, поета й письменника, вченого-дослідника і артиста. За допомогою методу «Фанфік» учні виконують роль письменника: дописують або переписують фінал твору. Шестиклсники пишуть своє закінчення оповідання Д.Лондона «Жага до життя», учні 8 класу – трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта». Перевтілившись у героїв оповідання Е.Сетона-Томпсона «Лобо», учні 1 групи розповідають про події від імені Лобо, а 2 групи – Бланки. Учні 6 класу перевтілюються в героїв твору Д.Лондона «Жага до життя» і розповідають від імені ведмеді і вовка про зустріч з людиною.

Практикую написання листів герою або автору. Учні 8 класу пишуть листи В.Шекспіру, прочитавши трагедію «Ромео і Джульєтта»,  учні 7 класу – Ульфу Старку після вивчення творів «Маленька книжка про любов» і «Диваки та зануди». Також учні виступають у ролі ілюстраторів творів, на обкладинці яких висвітлюють головну ідею твору. Учні 8 класу пишуть лист Ф.Петрарці від Лаури, якого він чекав усе життя (1 група), і лист Лаурі, якого він не наважився написати (2 група).

Інколи використовую проведення творчого заліку після вивчення твору, коли учні об’єднуються у групи та інсценують уривок, який їм сподобався. Кожен учень має можливість продемонструвати свої індивідуальні творчі здібності. Такі заліки вчать дітей ставити перед собою цілі і вміти організовувати їх досягнення, вчать умінню відшуковувати, перетворювати і передавати інформацію, виконувати різні ролі у групі та колективі, розкривають здібності учнів до самопізнання, вчать взаєморозумінню, взаємодії один з одним під час спільної творчості. Всі ці вміння входять до переліку ключових компетентностей. Творчі заліки дозволяють учням зміцнити віру в себе і свої сили, надати впевненості. Учні 9 класу інсценізують уривки з п’єси М.Гоголя «Ревізор», а 6 класу – «Ніч перед Різдвом».

Однією з продуктивних і оптимальних технологій створення креативного освітнього середовища у школі вважаю організацію проектної діяльності. До кожної теми не вимагаю, а пропоную за бажанням створити проект індивідуальний або у парі. На уроках, незалежно від власних симпатій, працюють у «випадкових групах», де за 10-15 хвилин створюють міні-проект (наприклад, інсценізація уривка казки, аналіз вірша, гронування біографії письменника). Починаючи з 6 класу, не лише виконують груповий творчий проект, а й вчаться коректно відповідати на питання однокласників, тобто вести дискусію.

Але при груповій роботі виникають труднощі з оцінюванням навчальної діяльності учнів. На мій погляд, оцінка діяльності учня на уроці складається із оцінки його власної діяльності і діяльності групи в цілому. Неприпустимо виставляти однакову оцінку усім членам групи незалежно від їх власної участі у роботі. Результат кожної групи оцінює вчитель, але в обговоренні оцінок можуть брати участь і самі учні. Інколи можливо назначати експерта у кожній групі, який оцінить роботу кожного, тому що у групі можуть бути учні, які намагаються «відсидітися», бо будуть впевнені у позитивній оцінці, яку отримає група.

Інколи можу відступити від норми оцінювання кожного учня і оцінити в цілому роботу групи. Мета подібного підходу оцінювання – звернути увагу на найслабшого учня, який потребує допомоги й підтримки. Завдячуючи такому учневі, інші діти, які навчаються на середньому рівні, досягають значних успіхів, бо, пояснюючи матеріал слабшому учневі, самі краще його засвоюють і запам’ятовують. При цьому оцінюю не стільки самі знання, скільки зусилля учнів.

 

docx
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
277
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку