ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ – СПОСІБ ПІДВИЩЕННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ КУХАРІВ

Про матеріал
Головним завданням майстра виробничого навчання – прищепити учням інтерес, любов до обраної професії. Дати змогу зрозуміти, що обрана спеціальність сучасна та конкурентоспроможна на ринку праці. Здійснити це можна тільки за умов використання на уроках сучасних методів навчання. А саме – інтерактивних методів навчання, які направлені на підтримку особистості учня, можливості його самореалізації на уроках, активності і розвитку творчих здібностей, розвитку професійних інтересів.
Перегляд файлу

Зленко В.С.- майстер виробничого навчання ДНЗ»Крижопільський ПБЛ»

 

ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ – СПОСІБ ПІДВИЩЕННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ КУХАРІВ

 

«Вміє вчити  той,  хто  вчить  цікаво, хто  викладає свій  предмет…  так,  щоб  в  душі  учня  зазвучали струни  у  відповідь  і  ні  на  хвилину  не  засинала його  допитливість».

А.Ейнштейн 

 

Підготовка робітничих кадрів повинна бути зорієнтованою на постійно змінювані умови ринку, гнучкі виробництва, технологічні інновації, що потребує формування таких якостей сучасного робітника, як професійна мобільність, професійна та соціальна компетентність, всебічний розвиток особистості. В умовах постіндустріального суспільства суттєвого значення набуває формування асоціативного типу робітника, здатного до самовдосконалення, саморозвитку та творчого вирішення проблем в професійній діяльності. Тому актуальним стає питання впровадження в навчально-виробничий процес професійно-технічних навчальних закладів сучасних методів, які дозволяють не просто передавати учням знання та професійні уміння, але й сприяють всебічному розвитку особистості майбутнього фахівця.

Важливою ланкою професійно-практичної підготовки кваліфікованого робітника є організація та проведення ефективного уроку виробничого навчання, що включає раціональне сполучення методів і прийомів навчання, які спрямовані не тільки на формування системи професійних знань, умінь і навичок, але і на розвиток практичного та системного мислення, здібностей до самостійної творчої діяльності.

У сучасній освітній практиці співіснують методи навчання, кожен з яких класифікується за рівнем активності учасників освітнього процесу.

Характеристика цих методів:

-                     пасивні – переважає зовнішня мотивація,репродуктивний характер діяльності, відсутня самостійність і творчість учнів;

-                     активні – забезпечують високу пізнавальну діяльність і активність учнів;

-                     інтерактивні – постійна активна взаємодія педагога і учнів, співнавчання, взаємонавчання на основі взаємоповаги, педагог і учень виступають рівноправними суб’єктами освітнього процесу.

Головним завданням майстра виробничого навчання – прищепити учням інтерес, любов до обраної професії. Дати змогу зрозуміти, що обрана спеціальність сучасна та конкурентоспроможна на ринку праці. Здійснити це можна тільки за умов використання на уроках сучасних методів навчання. А саме – інтерактивних методів навчання, які направлені на підтримку особистості учня, можливості його самореалізації на уроках, активності і розвитку творчих здібностей, розвитку професійних інтересів.

Інтерактивні методи навчання найповніше відповідають особистісно-орієнтованому підходу до освітньої діяльності й тому найбільше сприяють формуванню в учнів необхідних умінь і навичок, творчому розвитку і самореалізації.

Використання інтерактивних методів навчання на уроках виробничого навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.

На сьогодні в теорії і практиці професійної освіти накопичено значний досвід на основі пошуку шляхів удосконалення навчального процесу, який охоплює проблеми використання інтерактивного навчання у навчально-виховному процесі. Організаційним формам присвячені такі роботи авторів: В.П.Кайнов, О.М.Коберник, Н.В.Кудикіна, В.С.Кукушина, О.І.Пометун.

Авторитетними є визначення О.Пометун та Л.Пироженко: «Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання  (колективне, групове навчання у співпраці…)»

До провідних методів інтерактивних форм навчання відносяться тренінги, ділові та рольові ігри, навчальні групові дискусії.

Мета статті полягає саме у висвітленні ідеї застосування інтерактивного навчання учнів на уроках кулінарного профілю.

Метою інтерактивного навчання є створення комфортних умов для активізації пізнавальної діяльності, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

У залежності від організації навчального процесу інтерактивні методи навчання поділяють на чотири групи: індивідуальні, парні, кооперативні, фронтальні технології.

Індивідуальні та парні методи передбачають самостійну роботу учнів: випереджувальні завдання, творча робота, проекти, дослідження.

Кооперативні методи застосовуються при груповій формі навчальної діяльності, коли учні взаємодіють, співпрацюють у групі, вони відчувають емоційну та інтелектуальну підтримку, що допомагає більш повно використати свої знання, уміння, налаштовує їх на творче навчання.

Фронтальні методи навчання дають можливість розвивати в учнів уміння висловити власну думку з певного питання, відстояти свою позицію, брати участь у дискусіях, тобто реалізуватись на підставі інтелектуальних здібностей.

На уроках виробничого навчання необхідно створюювати всі необхідні умови для підвищення ефективності процесу формування в учнів практичних умінь та навичок. І позитивним при створенні цих умов буде проведення заняття у нетрадиційній формі з використанням інтерактивних методів навчання. Інтерактивні вправи можна застосовувати як на вступному інструктажі, так і на заключному при перевірці знань і вмінь учнів. Також інтерактивна вправа може охоплювати всі етапі виробничого навчання (наприклад, рольова гра, урок-змагання). Під час проведення вступного та поточного інструктажу учні можуть працювати в групах, застосовуючи кооперативні технології навчання: «Акваріум», «Спільний проект», «Ажурна пилка», «Синтез думок».

При проведенні уроків виробничого навчання, при повторенні раніше вивченого матеріалу, для того, щоб сфокусувати увагу учнів на проблемі та викликати інтерес до обговорюваної теми, використовуємо метод «Мозковий штурм», який спонукає учнів зосередити увагу, проявити творчість по даній темі.

Ефективним при проведенні уроку виробничого навчання є метод «Два-чотири – всі разом». Учням пропонується проблема, наприклад, «Як приготувати рибну котлетну масу?», яку вони спочатку опрацьовують самостійно, потім обговорюють в парах, далі об’єднуються в четвірки. Після прийнятого спільного рішення в четвірках відбувається колективне обговорення питання. Цей метод дає можливість учням вільно висловлювати свої думки.

При використанні методу «Незакінчене речення» учневі надається можливість висловлювати свої ідеї, порівнювати їх із іншими, відпрацьовувати вміння висловлювати свою думку коротко, але по суті і переконливо.

Під час поточного інструктажу використовуються методи «Обери позицію», метод «Прес», «Так–ні», «Вірю–не вірю», «Тести» та ін. Вони дозволяють розкрити зміст їх суб’єктивного досвіду із запропонованої теми, заохочують учнів до висловлювання оригінальних ідей і гіпотез.

На заключному етапі уроку відбувається підбиття підсумків або рефлексія, метою якої є згадати, виявити, усвідомити основні компоненти діяльності. Тоді використовуємо метод «Мікрофон», «Дерево сподівань», за допомогою яких кожен учень по черзі може висловити власну думку.

Проводячи уроки виробничого навчання застосовуються такі інтерактивні методи, які в найбільшому обсязі допоможуть учням засвоїти матеріал, проаналізувати його, сформувати знання з певної теми, адже головним завданням є зацікавити учнів, мотивуючи їх бути активними, успішними.

Так, при вивченні теми «Механічна кулінарна обробка риби, приготування напівфабрикатів» для підвищення пізнавальної активності учнів було проведено урок виробничого навчання з впровадженням інтерактивних методів навчання, де було використано методи «Мозкової атаки»- «Поштова скринька, «Відшукай та постав на місце», «Бліцопитування», «Корзина знань, умінь і навичок».

Отже, інтерактивні методи навчання відіграють важливу роль у сучасній професійній освіті. Їх перевага в тому, що учні професійно-технічних навчальних закладів засвоюють всі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, оцінка), в групах збільшується  кількість учнів, які свідомо засвоюють навчальний матеріал. Учні займають активну позицію у засвоєнні знань, зростає пізнавальний інтерес в їх отриманні. Значно підвищується роль майстра – лідера, організатора навчально-виробничого процесу.

Використання інтерактивних методів навчання на уроках виробничого навчання сприяє розвитку активності логічного мислення, самостійності, відповідальності, розумінню інших людей та співпраці.

Впровадження різноманітних методів інтерактивного навчання учнів дозволяє підвищити пізнавальний інтерес до обраної професії, сприяє розвитку дослідницьких, комунікативних та творчих навичок, співробітництва, уміння відстояти свою точку зору, іти на компроміс.

Впроваджуючи методи інтерактивного навчання , майстер, маючи певний досвід може підготувати висококваліфікованого фахівця своєї справи, який буде користуватися попитом на сучасному ринку праці.

Рекомендована література

  1.               Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія і практика. – К., 2002. – 136.
  2.               Пометун О.І.Сучасний урок – К.: «Видавництво А.С.К.», 2003
  3.               Саган О. Інтерактивні методи навчання як засіб формування навчальних умінь молодших школярів // Початкова школа. – 2002. - №3.
  4.               Суворова Н. Интерактивное обучение: новые подходы // Инновации в образовании. – 2001. - №5. – С.106-107.
  5.               Фасоля А.М. Особистісно-зорієнтоване навчання: дидактичний аспект // Українська мова і література. – 2003. - №48.
  6.               Гін А. Прийоми педагогічної техніки. – Луганськ, 2004. – 84 с.
  7.                Голодюк Л. Як навчити учнів спілкуватися на уроці // Рідна школа. – 2001. - №9.
  8.               Науково-методичний збірник. Професійно-технічна освіта: Интерактивное обучение: новые подходы // Відкритий урок. – 2002. –№5-6.
  9.               Інтерактивні методи навчання у підготовці спеціалістів для банківської системи України: Зб. наук. праць. – Суми – Харків, 2001. – 250 с.
  10.          Крамаренко С.Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів // Відкритий урок. – 2002. - №5/6.
  11.          Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. К, 2000. – 368 с.
  12.          Освітні технології. / За ред. О.М.Пєхоти. – К. – 2002. – 255 с.
  13.          Подласый И.П. Педагогика. – М.:ВЛАДОС, 1999. – Кн. 1.: 576с.

1

 

doc
Додано
18 грудня 2023
Переглядів
237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку