Тема: Інтерактивні технології (кооперативне навчання) на уроках математики в початковій школі.
Мета: На основі вивчення та аналізу науково-педагогічної літератури визначити класифікацію інтерактивних методів та прийомів навчання;Вивчити стан сформованості обчислювальної компетенції в учнів
Література:
1. Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття")
2.Закон України «Про загальну середню освіту»
3.Василенко В. Впровадження інтерактивних форм і прийомів в організацію навчання учнів // Початкова школа – 2005. - №7. – С. 12-15.
4.Василенко В. Інтерактивні прийоми навчання // Початкова школа – 2006. - № 8. – С. 10-13.
5.Виготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте // Выготский Л. С. Психология развития ребенка. М.: Смысл, Эксмо, 2003. С. 235-326;
6. Гадецький М.В., Хлєбнікова Т.М. Організація навчального процесу у сучасній школі. – Харків, Видавництво „Ранок” „Веста”, 2003. – С. 133.
План семінарського заняття
1.Психолого – педагогічна сутність впровадження інтерактивного навчання в початковій школі.
2. Класифікація інтерактивних методів навчання в початковій школі.
3. Методика застосування інтерактивних методів та прийомів на уроках математики у початковій школі.
1.Психолого – педагогічна сутність впровадження інтерактивного навчання в початковій школі.
Сучасному навчально-виховного процесу притаманні відсутність цікавих для учнів форм та методів організації навчальної діяльності. Тому нагальною потребою сучасної системи освіти при навчанні математики є впровадження нових форм та методів навчання і виховання, що забезпечують розвиток особистості кожного школяра. Розв'язанню цієї проблеми сприяє впровадження інтерактивних методів і прийомів навчання на уроках математики. Перш ніж перейти до ґрунтовного розгляду інтерактивних навчальних методів та прийомів, варто з’ясувати загальну суть інтерактивного навчання і порівняти його із загальновідомими[6].
Я. Голант ще в 60-х рр. XXст. охарактеризував три основні моделі навчання, що існують у сучасній школі. Він виділяв активну і пасивну моделі залежно від участі учнів у навчальній діяльності. У такій класифікації Я. Голант використовує «пасивність» як визначення низького рівня активності учня, переважно репродуктивної діяльності за майже повної відсутності самостійності і творчості.
Схематично пасивну модель навчання зобразимо так:
Рис.1.1. Пасивна модель навчання
Варто зазначити, що у такій моделі навчання учень виступає в ролі «об’єкта» навчання. Він повинен засвоїти і відтворити матеріал, переданий йому вчителем, текстом підручника.
Визначимо сильні та слабкі сторони такої моделі організації навчання.
Сильні та слабкі сторони пасивної моделі навчання Таблиця 1.1.
Сильні сторони |
Слабкі сторони |
1. Можна подати великий за обсягом матеріал за короткий час; 2. Одночасно сприймають матеріал усі слухачі; 3. Витрачається мала кількість часу на розповідь, або пояснення для великої аудиторії. |
1. Учні є пасивними одержувачами поданої інформації; 2. Учителю важко зрозуміти якість засвоєння поданого матеріалу; 3. Відсутній контроль за знаннями; 4. Як правило, невисокий відсоток засвоєння знань. |
Активна модель навчання передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів.
Активну модель навчання зображуємо так:
Рис. 1.2. Активна модель навчання
В цьому випадку учень і вчитель знаходяться в постійному взаємозв’язку. Учень виступає «суб’єктом» навчання. За такої моделі використовують активні методи навчання: бесіда, дискусія, фронтальне опитування. Визначимо позитивні і негативні сторони даної моделі.
Позитивні і негативні сторони активної моделі навчання Таблиця 1.2.
Позитивні сторони |
Негативні сторони |
1. Високий рівень інформації (проблемний метод); 2. Велика кількість учнів, які одночасно можуть сприймати інформацію; 3. Відсоток засвоєння матеріалу досить високий. 4. Майстерність педагога відіграє велику роль в організації такого навчання. 5. Учитель може проконтролювати надані учням знання. |
1. Учні спілкуються тільки з учителем; 2. Як правило, на уроці така модель Використовується тільки для опитування; 3. Учень знаходиться у постійній напрузі, «спитає - не спитає»; 4. Учень може бути незадоволений тим, що його не спитали, не вислухали його думку. |
Інтерактивна модель навчання має таку схему:
Рис.1.3. Інтерактивна модель навчання
Схема даної моделі відображає постійне спілкування учителя з учнями, учнів з учнями. Відбувається спілкування всіх членів колективу. При навчанні за такою моделлю застосовують ділові та рольові ігри, дискусії, мозковий штурм, фронтальне опитування, круглий стіл, дебати. Перерахуємо позитивні та негативні сторони моделі:
Позитивні і негативні сторони інтерактивної моделі навчання Таблиця 1.3.
Позитивні сторони |
Негативні сторони |
1. Розширюються пізнавальні можливості учня (здобування, аналіз, застосування інформації з різних джерел); 2. Як правило, високий рівень засвоєння знань; 3.Учитель без зусиль може проконтролювати рівень засвоєння знань в учнів; 4. Учитель має можливість розкритись як організатор, консультант; 5. Партнерство між учителем і учнями та всередині учнівського колективу. |
1. На вивчення певної інформації потрібен значний час; 2. Необхідний інший підхід в оцінюванні знань учнів; 3. В учителя відсутній досвід такого виду організації навчання. 4. Відсутні методичні розробки уроків з різних предметів. |
Подана модель є свідченням активного навчання. Якщо порівняти дані моделі, то можна зробити висновки про те, що при наявності певних недоліків остання модель є досить ефективною[12].
З’ясуємо суть інтерактивного навчання. Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «inter» - взаємний і «act» – діяти. Інтерактивне навчання – це специфічна форма організації пізнавальної діяльності, яка має передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну.
Суть такого навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Вчитель і учні є рівноправними суб’єктами навчання[9].
Інтерактивні методи і прийоми навчання в початковій школі зорієнтовані на:
Аналіз літератури показав, що інтерактивні методи і прийоми навчання на уроках математики сприяють ефективному розвитку в кожної особи математичних компетенцій, розвитку логічного мислення, системи загальнолюдських цінностей та загальноприйнятих норм поведінки. В умовах інтерактивного навчання на уроках математики забезпечуються формування в його учасників передусім таких інтелектуальних умінь, як аналіз, порівняння, виділення головного, а також критичне мислення та здатність приймати відповідальні рішення.[8]
Інтерактивні вправи на уроках математики зорієнтовані на:
- вироблення критичного ставлення до себе, уміння бачити свої помилки та адекватно ставитися до них;
- спрямовані на розвиток уміння знаходити спільні рішення з однокласниками[20].
Дослідження, проведені Національним тренінговим центром у 1980-х роках, засвідчують, що інтерактивне навчання вможливлює різке збільшення відсотка засвоєння матеріалу. Результати цих досліджень можна відобразити в схемі, що отримала назву «Піраміда навчання»( Рис. 1.4.)
З піраміди видно, що найменших результатів можна досягти за умов пасивного навчання, а найбільшого - за інтерактивного (дискусійні групи, практика через дію, навчання інших чи негайне застосування).
Рис. 1.4. Піраміда навчання
Мета інтерактивного навчання – створити комфортні умови навчання, за яких учень відчуває успішність, свою інтерактивну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес[17].
Процес навчання на уроках математики - це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини, її власної активності участі в цьому процесі. Пояснення й демонстрація, самі по собі, ніколи не дадуть справжніх, стійких знань. Уроки математики, організовані з інтерактивними методами і прийомами, сприяють розвитку мислення учнів уміння вислухати товариша і зробити свої висновки, вчитися повадки думку іншого і вміти аргументувати свою думку.
2. Класифікація інтерактивних методів навчання в початковій школі.
Існують різні підходи до класифікації інтерактивних методів навчання. Найпоширенішою є класифікація дослідників О. Пометун і Л. Пироженко. Вони поділили інтерактивні методи навчання на чотири групи: методи кооперативного навчання, методи колективно – групового навчання, методи ситуативного навчання, методи опрацювання дискусійних питань. Дану класифікацію подано в таблиці 1.4.
Класифікація інтерактивних методів навчання Таблиця 1.4.
Групи методів |
Методи |
1. Технологія кооперативного навчання.
|
- робота в парах, змінні трійки, два- чотири - всі разом, карусель, робота в малих групах, акваріум. |
2.Технологія колективно – групового навчання.
|
- мікрофон, мозковий штурм, навчаючи вчуся, ажурна пилка, незакінчені речення, дерево вирішень. |
3.Технологія ситуативного навчання |
- імітаційні ігри, рольова гра. |
4.Технології опрацювання дискусійних питань. |
- метод «Прес», обери позицію, зміни позицію, безперервна шкала думок, дебати. |
Розглянемо ці методи навчання детальніше.
Метод «Мікрофон» дає можливість кожному висловлювати думку, швидко, по черзі, відповідаючи на запитання. Виділимо правила використання методу:
«Мозковий штурм» - ефективний метод колективного обговорення. Він передбачає вільне висловлення думок усіх учасників і допомагає знаходити багато ідей та рішень. Його організовують за такими правилами:
- всі учасники «штурму» пропонують ідеї щодо розв’язання висунутої проблеми (ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними);
- один учень («секретар») записує на дошці всі пропоновані ідеї;
- ідеї групують, аналізують.
- обирають найкращі рішення[14].
Метод «Займи позицію» допомагає проводити дискусію зі спірної, суперечливої теми. Він дає можливість висловитись кожному учневі, продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію або перейти на іншу позицію. Порядок проведення:
1. Учитель називає тему та пропонує вам висловити свою думку з досліджуваної теми.
2. Найбільш чітко виражені позиції (думки) записують на 2—5 плакатах.
3. Учневі потрібно стати в групу учнів біля того плакату, на якому записана позиція, що збігається з його точкою зору.
4. Учні готуються до обґрунтування своєї позиції.
5. Якщо після обговорення дискусійного питання учень змінив свою точку зору, він може перейти в іншу групу й пояснити причину свого переходу.
Метод «Навчаючи — вчуся» дає учневі можливість взяти участь у навчанні та передачі своїх знань іншим під час уроку. Роботу організовують таким чином:
1. Після того як учитель назвав тему та мету уроку, роздав картки із завданнями, учні ознайомлюються з інформацією, що міститься на картках.
2. Якщо щось не зрозуміло, учень запитує про це та перевіряє в учителя, чи правильно він зрозумів інформацію.
3. Учні готуються до передавання цієї інформації іншим у доступній формі.
4. Всім необхідно ознайомити зі своєю інформацією однокласників.
5. Учень має право говорити тільки з однією особою одночасно. 6.Завдання полягає в тому, щоб поділитися своєю інформацією з іншими учнями й самому дізнатися про щось від них.
7. Коли всі поділилися та отримали інформацію, розкажіть у класі, про що ви дізналися від інших[12].
Метод «Ажурна пилка» дозволяє учням працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати одне одному «вчитися навчаючи» Під час роботи за допомогою методу «Ажурна пилка» учні працюють в різних групах.
Порядок роботи:
Спочатку вони працюють в «домашній» групі. Потім в іншій групі учні виступають в ролі «експертів» з питання, над яким працювали в «домашній» групі, та отримують інформацію від представників інших груп. Потім учні повертаються в свою «домашню» групу, для того щоб поділитися тією новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп.
Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група, яка обговорює наступну ситуацію (проблему). Всі групи по черзі мають побувати в «Акваріумі», і результати роботи кожної з них мають бути обговорені в класі[15].
Отже, інтерактивні методи і прийоми дозволяють розв’язати одразу декілька завдань на уроках математики в початковій школі:
3. Методика застосування інтерактивних методів та прийомів на уроках математики у початковій школі.
Під час використання інтерактивних методів і прийомів на уроках математики в початковій школі необхідно дотримуватись методичних рекомендацій.
1. Використання інтерактивних методів і прийомів на уроках математики вимагає старанної підготовки до уроків не тільки вчителя, а й учнів.
2. Потрібно пам’ятати, що уроки з використанням інтерактивних методів і прийомів мають особливу структуру. Розглянемо її.
Структура таких уроків складається з п’яти етапів:
- Мотивація;
- Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів;
- Актуалізація знань, надання необхідної інформації;
- Усвідомлення;
- Рефлексія;
Центральною частиною уроку є інтерактивна вправа[10].
Для кожного етапу уроку виділяють найбільш ефективні інтерактивні методи і прийоми роботи. ( Додаток Е)
3. Розпочинати впровадження інтерактивних технологій потрібно поступово. Спочатку слід навчити учнів успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати власні дуки, бути толерантними, розуміти й поважати один одного.
4. Ефективність впровадження інтерактивного навчання, на думку І.Я.Жарової, забезпечується спеціальною організацією навчального процесу, яка складається з кількох етапів. На підготовчому етапі формуються мікрогрупи. Наступний етап — презентація групових рішень — може бути організований по-різному. Залежно від характеру взаємодії учасників груп (спільно-індивідуальна, спільно-послідовна, спільно-взаємодіюча). На підсумковому етапі учні оцінюють, наскільки вдалося створити атмосферу співробітництва у групі, підбивають підсумки виконаної роботи.
5. Потрібно дотримуватись наступних правил:
- Ніколи і нічого не робити за учнів.
- Ставити перед учнями такі завдання, з якими вони впораються. І не тому, що так їм легше, а тому, що їм цікаво, вони це хочуть зробити, бо володіють достатнім досвідом, знанням і навичками, щоб проявити самостійність і творчість у виконанні саме такого завдання.
- Уважно слідкувати за рухом кожного учня, в той же час не стаючи стороннім контролером за ходом процесу засвоєння матеріалу дітьми.
6. Для ефективного застосування інтерактивних методів і прийомів, потрібно старанно планувати свою роботу, а саме: дати завдання учням для попередньої підготовки, прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання.
7. На одному занятті можна використовувати одну-дві інтерактивні вправи, а не цілий комплекс. Потрібно добирати такі інтерактивні вправи, які б дали учням «ключ» до засвоєння теми. При виконанні цих вправ відводиться необхідний час для обдумування завдання, щоб учні виконували його вдумливо, а не механічно або «граючись». Важливо провести спокійне глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи.
8. Пам’ятати і враховувати правила роботи при використанні інтерактивних методів і прийомів на уроках математики (Додатки Г, Ґ, Д)[13]
Під час формувального етапу експерименту в експериментальному класі було проведено уроки на яких вивчали множення на двоцифрове число і ділення на одноцифрове число з використанням інтерактивних методів і прийомів роботи ( Додаток Б).
На уроках використовували такі методи і прийоми інтерактивного навчання:
- робота в парах;
- робота в малих групах;
- мозковий штурм;
- мікрофон;
- асоціативний кущ;
- дерево рішень.
Наведемо фрагменти таких уроків.
На уроці математики за темою « Письмове множення на двоцифрове число» використали такий інтерактивний метод як асоціативний кущ. На етапі актуалізації опорних знань учням було запропоновано скласти асоціативний кущ до слова «множення». На цьому ж уроці на етапі рефлексії було використано інтерактивний метод « Навчаючи - учусь». Учні отримали картки з 2 виразами. Спочатку учні розв’язали вирази. Потім роботу було організовано таким чином, що один учень пояснював розв’язання виразу, а інший слухав. Потім учні обмінялися ролями.
На наступному уроці за темою «Письмове множення на двоцифрове число. Закріплення.», на етапі актуалізації опорних знань використали інтерактивний метод «Два – чотири – всі разом». Учням було запропоновано розв’язати наступні вирази: 47 * 33; 56* 22; 26* 44; 33* 46. Спочатку учні самостійно міркують над розв’язанням виразу, потім обмінюються думками в парах, потім у четвірках. 1 учень від четвірки розв’язує вираз біля дошки, решта в зошитах.
На цьому ж уроці на етапі рефлексії було використано метод «Незакінчене речення». На дошці записано вираз 12* 14. Вчитель починає його розв’язувати. Учні розв’язують в зошитах. Доповнюють речення вчителя.
- 12 помножити на 4 дорівнює……
- Результат записую таким чином щоб…..
- 12 множу на……
- Дорівнює…..
- Записую так щоб цифра 2 була розміщена під…..
- Неповні добутки…..
- Отримую…….
Отже, треба зауважити, що використання інтерактивних методів і прийомів навчання накладає вето на позицію "я вчитель (тобто я вище), а ви учні (тобто ви нижче)". Поділ на касти залишився в минулому, а сьогодні нами керує взаємонавчання - учителя в учнів, учнів у вчителя. Адже рівень кваліфікованості педагога залежить від рівня освіченості його учнів. Під час проведення уроків з використанням нестандартних технологій спостерігали зацікавленість в учнів. Вони були активними, збудженими, виконували всі завдання із задоволенням.